Rainbow Six 4: Lockdown

PC
pridal DEMONRaziel 10.3.2006 o 13:18 pod používateľské recenzie

6.3


Poľovačka na teroristov vo veľkom
Aj takto by sa dal definovať nový prírastok do série R6 s podnázvom Lockdown (R6L). A prečo vo veľkom? Pretože budete mať počas hry nepriateľov na krku v počtoch výrazne prevyšujúcich priemer z minulých dielov. A to nie je jediná zmena v sérii...

Pôvod hry, alebo kto je to Tom Clancy
Tom Clancy, americký spisovateľ, napísal (okrem mnohých iných špionážnych a politických thrillerov) knihu Rainbow Six, ktorá rozprávala príbeh špeciálnej jednotky NATO na boj s terorizmom. Rovnako o jednotke s názvom Rainbow je aj herná séria z dielne Red Storm Entertainment (firmy patriacej Clancymu a špecializujúcej sa na tituly z vychádzajúce z jeho kníh). Distribútorom je, ako aj u predchádzajúcich dielov, opäť spoločnosť Ubisoft.

Po výlete do krajiny konzol prichádzajú veľké zmeny
Keďže R6L vyšiel primárne pre konzoly, stihli ho výrazné zmeny. Namiesto skvelej taktickej akcie, ktorá kládla dôraz na detailné plánovanie pred začiatkom misie a výber vhodných zbraní, pre danú situáciu, nám autori tentokrát podsúvajú rádovú akciu. Fanúšikovia série (medzi ktorých sa radím aj ja) sa určite tešili na pútavé misie, v ktorých jediný chybný krok častokrát znamená restart a skvelý príbeh, ktorý ešte viac umocní zážitok z hrania. Žiaľ musím povedať, že nič z toho nás tu nečaká. Žiadne plány, či výber členov tímu, iba vybavenie automaticky pridelených členov 2 zbraňami a 2 ďalšími súčasťami výstroja. Moje zhrozenie z absencie plánu opadlo po prejdení niekoľkých misií a vystriedalo ho zdesenie z faktu, že v tejto hre plánovanie ani nie je potrebné...pretože postup v misiách je naprosto lineárny: vstúpte do misie, nasledujte jedinú možnú cestu a zastreľte všetkých nepriateľov, ktorých je ozaj požehnane (v niektorých misiách aj vyše 100!!!). Ďalšou zmenou je fakt, že hrať sa tentokrát dá iba za veliteľa tímu Dinga a nie je možné sa medzi členmi prepínať, či zostavovať záložné tímy. Všetkých, ktorých v predchádzajúcich R6 znechucovalo, že museli každú neúspešnú misiu robiť celú odznova určite poteší quicksave a autosave.

Kampaň a príbehové misie
Misií je v kampani celkovo 16, čo je viac ako slušné, najmä ak uvážime fakt, že väčšina sa rozkladá na 2-3 sektoroch plných nepriateľov. Čo je ale smutné je fakt, že brífing pred každou misiou je naprosto biedny, vôbec ma nedokázal vtiahnuť do deja a celkovo mi to pripadalo, akoby R6L ani nemal príbeh. Bolo to ako keby som iba plnil 16 misií pozliepaných dokopy nekonzistentnými zmienkami a nejakom bio-víruse. A ak by vás náhodou napadlo, že misie sú nejako rôznorodo zamerané, hneď vás musím vyviesť z omylu. Aj keď niekde zachraňujete rukojemníkov, či zneškodňujete bomby, stále je váš hlavný problém horda nepriateľov. Nedočkáte sa ani prieskumnej misie, hoci jedna si to z brífingu doslova pýtala.

Zbrane a vybavenie
Ako som už spomenul, na začiatku misie svojich vojakov vybavíte. Možnosti sú vskutku bohaté, máte možnosť zvoliť si hlavnú zbraň (na výber je 11 automatických pušiek, 9 samopalov, 4 guľomety, 5 brokovníc a granátomet), záložnú zbraň (tu sa vám ponúkajú pištole, automatické pištole a malé brokovnice). Ďalej môžete Dinga a jeho spolubojovníkov vybaviť granátmi (4 možnosti – výbušný, „flashbang“, dymový a fosforový), prípadne kladivom, či výbušninou na vyrážanie dverí. Do hlavnej zbrane máte 500 nábojov, do sekundárnej neobmedzený počet. V každej misii máte ešte automaticky noktovizor a špeciálny prístroj, ktorý slúži ako mix medzi termovizorom a detektorom pohybu (využil som ho celkovo iba asi 10x, lebo sa mu veľmi rýchlo míňajú batérie a nie je taký efektívny, ako by sa možno niekomu mohlo zdať.

Pohybové (a iné) možnosti postáv
Ako vy, čoby Ding, tak aj členovia vášho tímu môžu chodiť, čupieť, bežať, liezť po rebríku a umierať. Skákania sa ani tentokrát nedočkáme, navyše sa už nedá pomocou akčnej klávesy preliezať nízke prekážky. Dokonca sa nedá ani zoskočiť z platformy, na ktorej stojíte, ak je vyššia ako priemerný schod. Títo špeciálne vycvičení vojaci z elitnej jednotky nie sú schopní zoskočiť pol metra a to je ozaj trápne. V misiách sú vám do cesty často kladené prekážky v podobe kartónových krabíc, či regálov a vám teda neostáva nič iné, iba ísť obchádzkou cez 10 miestností, lebo tieto „neprekonateľné zábrany“ nemáte ako odstrániť. Ako veliteľ máte k dispozícii aj niekoľko príkazov, ktorými môžete svojich druhov usmerňovať: je to príkaz go-to, teda určenie waypointu a takzvaný door-order, čiže skript na vstup do miestnosti: tu môžete vybrať spôsob otvorenia dverí (najlepšie spracovaná časť v hre), kde máte na výber jednoduché otvorenie, vyrazenie kladivom, odstrelenie pántov brokovnicou, alebo odpálenie plastickou trhavinou. Nasleduje zadanie akcie po otvorení dverí: hold, čiže nič nerobenie, alebo hodenie zvoleného druhu granátu a vniknutie do miestnosti, či vniknutie bez prvotného použitia granátu. Okrem týchto príkazov ešte môžete zadať zneškodnenie bomby a tuším aj „nahackovanie“ počítača, ale to som obvykle robil sám. Hádam uznáte aj vy, že to je na takticko-akčnú hru, ktorá si zakladala na kooperácii medzi jednotlivými členmi jednotky žalostne málo. Teroristi sú na tom čo do pohybov o niečo lepšie, občas uskakujú, či strieľajú z pištole, ktorú držia nad hlavou, čiže sú úplne krytí.

AI, alebo umelá idiocia
Po hrách ako FEAR, či Half-Life je AI v R6L pre mňa skoro taký istý šok, ako vynechanie plánovania. Ak je toto elita medzi protiteroristickými organizáciami, tak radšej ešte naposledy pobozkajme svoje mamy a priateľky na rozlúčku, lebo čoskoro je s nami amen. Ale vlastne nie, beriem späť, nemáme žiaden problém, lebo takmer všetkých približne 1000 nepriateľov, ktorých počas misií stretnete by každý psychiater s istotou označil minimálne za debilov. Spomalené reakcie, nabiehanie priamo pred moju hlaveň chrliacu náboje (a to platí ako pre nepriateľov, tak aj pre mojich vlastných). Častokrát sa mi tiež stalo, že sa môj tím pri naskriptovanom vstupe do miestnosti oslepil vlastným granátom, alebo, že sa 2 členovia zasekli vo dverách, prípadne na rebríku. A to je len zlomok toho, čoho sú títo ľudia schopní...jeden sa priam nestačí čudovať. Ani rukojemníci nezaostávajú v súťaži o IQ-najbližie-zombii a občas vstupujú do miestností ako prvý, prípadne blokujú mňa aj celý tím rainbow. Ako „operácia human-shield“ naprosto dokonalé, ale pri hre, kde jeden mŕtvy civilista znamená game-over dosť na zamyslenie.

Ostatné herné módy a multiplayer
Okrem trápnej kampane si môžete v singleplayeri zahrať aj terrorist hunt, reverse terrorist hunt, lone wolf (na tomto móde je super to, že vám konečne nezavadzajú ostatní členovia jednotky) a tréning (ktorý pozostáva z 1 strelnice a môžete tu, na rozdiel od kampane, používať aj sniperku). Nepochopím, prečo tréning nepojednáva o používaní predmetov a príkazov tímu. Predpokladám, že bližšie tieto módy popisovať nie je potrebné.
Multiplayer je možné hrať po LAN, alebo na ubi.com, kde si zriadite účet, ktorý musí mať meno nepoužité iným hráčom. Účet som si síce zriadil, ale nepodarilo sa mi pripojiť, tak som sa rozhodol prejsť na LAN. Pri hre po LAN máte na výber viacero možností, ale asi najzaujímavejšou je co-op prechádzanie misií, kde oceníte hlavne fakt, že prakticky každý hráč prekoná AI vašich počítačových spolubojovníkov o niekoľko tried. Zapnutie možnosti respawn (oživenie zabitého hráča) tiež pridáva na zábavnosti.

Nemožno nespomenúť...
množstvo (ďalších) nelogických prvkov, na ktoré počas hrania R6L narazíte, takže tu sú niektoré z nich: v jednej z misií sa „rainbowáci“ vydajú aj proti vôli nadriadených (aj keď Clark im to, aby neuposlúchli naznačuje tak hrozne okato, až strach) na záchranu svojho zajatého spolubojovníka. Na tom by nebolo nič nepochopiteľné, ale nepochopiteľný je fakt, že sa to ďalej nijako neprejednáva, Ding, Clark, ani nikto iný nenesie žiadne následky za tento svojvoľný čin. Po tomto obetavom skutku akiste prekvapí, keď vám Clark počas iných misií povie do interkomu hlášky typu „XYZ je ťažko zranený, nechajte ho tak a pokračujte v misii“, poprípade „posielame po XYZ medika“. Chcel by som vidieť, kedy sa tam ten medik asi dostane...alebo je to skôr ohliadač mŕtvol? Ďalšia misia (Marseilles) sa z mne neznámych príčin plní v civilnom oblečení a do akcie sú nasadení iba 2 členovia. Ak malo ísť o akciu inkognito, prečo potom boli vyslaní Ding (Američan) a Price (Brit) a nie Loiselle, ktorý je rodený Francúz. Taktiež mi nie je jasné, prečo som si síce nemohol zobrať ochranný taktický odev, ale mohol som si vziať kompletnú výzbroj a výstroj vrátane granátov a plastických trhavín (pohľad na chlapíkov v košeliach s kladivom na chrbte, brokovnicou a samopalom pobehujúcich po uliciach Marseilles mi prišiel naozaj komický). Ale nebojte sa, schopnosť vášho hrdinu ustáť aj 10 rán nebude nijako znížená (áno, napriek tomu, že v starých dieloch R6 zvykli byť aj 2-3 rany smrteľné, napriek ťažkému ochrannému odevu, tu si v pohode vystačíte s civilom). Ku každej zbrani (okrem brokovníc) si môžete vybrať aj jeden doplnok (laserový zameriavač, tlmič zvuku výstrelu, optické mieridlá, veľkokapacitný zásobník, u pištolí iba tlmič, alebo zásobník). Je fajn, že aspoň niečo, ale stále mi nie je jasné, prečo nemôžem použiť tlmič, optiku a veľký zásobník na zbrani naraz. Navyše v úvodnom logu Red Stormu môžete na zbraniach vidieť podvesené taktické baterky...v hre by ste ich ale hľadali márne (napriek tomu, že by sa v niektorých situáciách hodili možno viac, ako noktovizor). Posledným klincom do rakvy je interkom, ktorým vám Clark (poprípade niekto iný) oznamuje informácie typu „zasiahli ťa“ (ako keby sa to dalo prehliadnúť) a mapa, ktorú máte pred začiatkom misie, a ktorá má vyznačené aj také body, o ktorých sa určite pred misiou nedalo vedieť (napríklad miesto, kde bude stáť hlavný boss v poslednej misii, keď mu zabránite v úteku, prípadne umiestnenie bomby, o ktorej existencii sa dozviete až niekedy v polovici misie).

Grafika a zvuky – asi jediná dobrá vec na R6L
Graficky je R6L na mimoriadne vysokej úrovni, postavy sú prepracované veľmi detailne (tváre, oblečenie, výbava) a to platí pre obe strany konfliktu. Vytknúť sa tu dá hádam len nízky počet rozdielnych vzhľadov nepriateľov a tak sa vám občas stane, že v 1 miestnosti bojujete proti klonom Prostredie je rovnako pekne spracované a v hra je mnoho zaujímavých prvkov, ako dažďové kvapky stekajúce po taktických okuliaroch a podobne.
Zvuky sú taktiež skvelé, každá zbraň má svoj vlastný, veľmi realistický zvuk (tlmená a netlmená verzia sa samozrejme líši), zvuky okolia (hromy, výbuchy) sa tiež počúvajú dobre a zdatne im sekundujú aj hlasy hercov.

Celkovo mám po dohratí R6L z hry veľmi zlý pocit a som smutný z toho, čo sa stalo s mojou obľúbenou hernou sériou. Ostáva mi už len dúfať, že R6: Vegas bude návrat ku koreňom, a že sa opäť budeme všetci skvele zabávať pri vynikajúcej taktickej akcii, akou R6L rozhodne nie je...čas ukáže.

napísal DEMONRaziel 10.3.2006



Páči sa mi!

6.3
RAINBOW SIX 4: LOCKDOWN

PC
PS2
Xbox

Vývoj: Ubisoft / Red Storm
Štýl: Akcia / Taktická
Dátum vydania:  2006
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
NOVÉ RECENZIE HRÁČOV
8.2
| LOTR:Return to Moria
[pridal Icoda 26.9.2024 1]
| TOP 10 hry 2000 rokov
[pridal PrecedaVlasť 18.9.2024 133]
| Najikonickejšie herné momenty minulej dekády
[pridal PaPoČa 4.7.2024 28]
8.0
| Enemy Front: Aspoň na chvíľku partizánom
[pridal roman2910 1.6.2024 6]
7.0
| Homefront
[pridal roman2910 30.5.2024 10]
| Moderné walking simulátory - úvaha
[pridal PrecedaVlasť 24.5.2024 136]
| Top hry rokov 90-tych
[pridal PrecedaVlasť 30.4.2024 104]
6.0
4.0
| Skull and Bones - 1. sezóna
[pridal SVK-RUSKO-R 14.4.2024 0]
9.5
| Felvidek PC Recenzia
[pridal PaPoČa 9.4.2024 17]
6.0
| The Last Of Us Part II
[pridal PrecedaVlasť 3.3.2024 4]
6.0
| The Last Of Us Part 2 remastered
[pridal PrecedaVlasť 27.2.2024 90]
6.5
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal PaPoČa 22.1.2024 21]
| Tomb Raider I-III Remastered
[pridal T0M0 16.1.2024 18]
9.3
| Alan Wake 2
[pridal Tiqer 20.12.2023 21]
| Witcher 4
[pridal Joey N 10.12.2023 0]
8.5
| Marvels Spider-man 2
[pridal Filip Basketak 27.10.2023 21]
8.9
| Remnant 2
[pridal Umelec roku 19.8.2023 11]

SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Steam deck - nonsteam games se... (5)
čus,ako inštalujete non steam hry na Steam deck? n...
|Speňaženie youtube - privyrába... (1)
Zdar potreboval by som poradiť od niekoho, kto zar...
|Philips oled 818 - ktory mod? (3)
Caute, kedze sa v tom az tak nevyznam dosiel som s...
|Problém s batériou notebooku. (7)
Ahojte, pred nedávnom som si všimol, že sa mi o vý...
|Diagnostika/oprava rtx (3)
Zdravim, nie je tu niekto z ba, kto sa venuje diag...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29370)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk