Hitman 4: Blood Money |
PC
pridal xtreme 28.5.2006 o 19:37 pod používateľské recenzie
9.0
Otváram zapečatenú obálku s údajmi o najnovšej úlohe. Pozorne študujem materiály s fotografiami obetí, ktoré majú byť zneškodnené. Prvou z nich je John LeBlanc, významná osoba organizovaného zločinu operujúceho v okolí rieky Mississippi. Druhým cieľom je jeho zať Hank Muldoon, ktorý nedávno prevzal rodinný podnik po svojom zosnulom mafiánskom oteckovi a práve oslavuje svadbu s dcérou LeBlanca na svojom ranči. Svadobná hostina pre mňa neveští nič dobré, pretože veľa ľudí znamená vyššie riziko odhalenia. Ak si nechcem narobiť zbytočné problémy, budem musieť byť dnes obzvlášť opatrný...
Takmer každý hráč sa už zrejme stretol so značkou Hitman. Chladnokrvný zabijak č.47 prvýkrát zavítal do herného sveta v roku 2000 a okamžite si získal milióny fanúšikov po celom svete najmä vďaka osobitej atmosfére, zaujímavému príbehu, výbornej hrateľnosti či perfektnej hudbe. V roku 2002 nasledovala nemenej úspešná druhá časť série s názvom Silent Assassin. Rok 2004 a 3.diel Contracts znamenemal pre niektorých hráčov mierne sklamanie, hlavne kvôli recyklácií starých misií a krátkosti. O to väčšie očakávania predchádzali vydaniu najnovšieho člena hitmanovskej rodiny s titulom Blood Money.
...Po krátkom brífingu zbieham do svojej zbrojnice po pracovné nástroje. Škrtiaca struna patrí k mojím najobľúbenejším kúskom, no nepohrdnem ani malou bombou s diaľkovým odpaľovačom. Zastavujem sa aj pri striebornej kráske (silverballer), ktorú som nedávno vylepšil o laserový zameriavač a tlmič. Jej ladné oceľové krivky ma fascinujú. Zľahka ju beriem do rúk a vkladám do saka ku ostatným pracovným pomôckam. Nič ma nehreje pri srdci viac ako tento chladný kus kovu. Pri odchode sa ešte letmo rozlúčim so svojím žltým kanárikom, jediným verným spoločníkom, ktorý mi zostal...
Príbeh Blood Money (BM) sa točí okolo Alexandra Cayna, bohatého podnikateľa, ktorému sa v minulosti stala nehoda. Táto udalosť mu znemožnila postup v jeho dovtedajšej politickej kariére, poznačila ho fyzicky (ochrnutie) i psychicky. Nikdy sa nezbavil pocitu, že spomínaný incident bol v skutočnosti neúspešný atentát na jeho osobu, preto celý svoj ďalší život zasvätil štúdiu profilov nájomných vrahov, pričom jedným z nich bol aj holohlavý zabijak s kódovým číslom 47. Alexander opisuje novinárovi Rickovi Hendersonovi všetky dôležité misie profesionálneho vraha č.47, ktoré ho postupne priviedli až k odhaleniu zabijakovej identity.
...Mafiánsky ranč sa nachádza na jednom z mnohých ostrovov rieky Mississippi. Obklopujú ho temné bažiny plné lačných aligátorov a hustej prízemnej hmly. Na ostrov prichádzam podvečer, tesne pred svadobným ceremoniálom. Všade vládne veselá nálada, ľudia sa bezstarostne zabávajú. Uvedomím si, že svojím vzhľadom sa od ostatných hostí značne líšim, takže ak nechcem vzbudiť podozrenie, musím si rýchlo zaobstarať vhodnejšie oblečenie. Neďaleko odomňa si všímam jedného z hostí, ktorý to trochu prehnal s alkoholom. Tacká sa do opustenej stavby, dostatočne vzdialenej od zabávajúceho sa davu svadobčanov. Pred budovou ešte stíha vyprázdniť obsah svojho žalúdka, čo mi poskytuje dosť času na to, aby som sa k nemu nenápadne priblížil a nachystal si injekciu so sedatívom...
Hrateľnosťou sa BM od predchádzajúcich dielov veľmi nelíši. Hra pozostáva z 13 misií, ktoré poskytujú hráčovi široký priestor pre uplatnenie svojich podvedome skrývaných zabijáckych pudov. V každej misii je niekoľko hlavných cieľov (eliminácia nepohodlného človeka,
nájdenie nejakého dokumentu, ochrana určitej osoby,atď), v niektorých má hráč na výber aj nepovinné úlohy. Tak ako v predchádzajúcich dieloch, aj v BM existuje viacero spôsobov, ako dané úlohy vyriešiť. Jedinci milujúci vôňu pušného prachu môžu uprednostniť štýl alá Rambo, zbraňový arzenál je naozaj pestrý (okrem klasických strelných zbraní sa stretnete aj s menej tradičnými, napr.klincovačka, skrutkovač, záhradnícke nožnice, atď). Pri tomto spôsobe hrania však musíte počítať s tým, že vám výrazne stúpne parameter Notoriety. Jedná sa o novinku, ktorá v praxi znamená toľko, že ak na seba pútate veľa pozornosti, strácate anonymitu. Váš popis sa objavuje v rôznych novinách a v ďalších misiách vo vás ľudia ľahšie spoznávajú hľadaného zabijaka. Svoju nechcenú slávu môžete zmierniť po dohraní misie, kedy za určitú hotovosť máte možnosť podplatiť správnych ľudí a znížiť Notoriety status na minimum.
Avšak krása BM nespočíva v bezduchom strieľaní po všetkom, čo sa hýbe. To, čo robí sériu Hitman jedinečnou, je tichá, nenápadná likvidácia obetí so snahou zahladiť všetky stopy na mieste činu a dosiahnuť ranking Silent Assassin. Prečo by mala byť obeť chladnokrvne zastrelená, keď sa jej môže stať "nehoda"? Prečo si komplikovať život zbytočným rozruchom, keď môže byť džob vykonaný elegantne a potichu?
...O niekoľko sekúnd sa opilec bezvládne rúti k zemi so striekačkou zapichnutou v krku. Bleskurýchle sa preobliekam do jeho šiat a na svoje potešenie v nich nachádzam aj pozvánku, ktorá bude zrejme potrebná pre vstup do hlavnej budovy. Preoblečený za hosťa sa blížim ku hlavnej vile stráženej dvojicou po zuby ozbrojených bodyguardov, ktorí každého zo vstupujúcich hostí dôkladne prehľadávajú detektorom kovov. S nepokojom si spomeniem na svoj obľúbený silverballer schovaný pod sakom. Mám sa ho vzdať a odhodiť ho do hustého papradia blízkych močiarov? Nie, v prípade odhalenia by som bez zbrane nemal šancu. Po chvíli uvažovania prichádzam na riešenie. Na stole vedľa mňa sa nachádza prázdna darčeková škatuľa dostatočne veľká na to, aby som do nej mohol pohodlne ukryť môjho miláčika ráže 9mm...
Veľkou výhodou BM je možnosť zvoliť si obtiažnosť pred začiatkom misie. Na výber sú 4 úrovne obtiažnosti, pričom na najľahšej z nich má hráč neobmedzené množstvo sejvov, na mape sú vyznačené všetky strategicky dôležité miesta. Pri najťažšej úrovni sejvovanie nie je umožnené, mapa neobsahuje takmer žiadne body významné z hľadiska plánovania taktiky, nepriatelia sú ostražitejší a všímavejší. Hracia doba sa na strednej obtiažnosti pohybuje okolo 15 hodín. To platí v prípade, ak sa snažíte všetky misie prechádzať s rankingom Silent Assassin, kedy pomerne veľa času zaberie samotné vymyslenie optimálneho postupu pre splnenie danej úlohy (cca 1-2 hodiny na jednu misiu). Ovládanie zostalo od posledného dielu prakticky nezmenené. Na pohyb a streľbu slúži klasické WSAD + myška, interakciu s okolím zabezpečujú dve klávesy: jedna na zbieranie predmetov, druhá na vykonanie určitej akcie otvorenie dverí, odvlečenie tela, atď).
...Ocitám sa v hlavnej hale mafiánskeho sídla. Chvíľku mi trvá, kým sa zorientujem, no po pár minútach už poznám všetky dôležité miestnosti potrebné na dokončenie dnešnej práce. Starosť mi robí iba množstvo bodyguardov hliadkujúcich pri apartmánoch cieľových obetí. V tom okolo mňa prejde kňaz. Mieri do svojej izby, kde si chce zrejme pripraviť veci potrebné pre svadobný obrad. Kňaz je tu dnes veľmi vážená osoba, určite má povolený prístup do celého domu. Nenápadne ho sledujem až do jeho izby. Potom nasleduje stará známa sedatívová kúra, ktorej výsledkom je omámený polonahý služobník boží ležiaci na podlahe zamknutého šatníka. Kňažská sutana mi sedí ako uliata. Do rúk beriem hrubú Bibliu a s potešením konštatujem, že by som do nej mohol skryť jedného zo svojich malých výbušných nezbedníkov na diaľkové odpaľovanie. Avšak po krátkej úvahe túto možnosť zavrhujem, pretože výbuch by znamenal zbytočný rozruch. No kňažský prevlek mi umožňuje bezproblémový pohyb takmer po celom sídle, čo mi poskytuje obrovskú výhodu. Konečne sa teda môžem nerušne pustiť do svojej práce...
Technická stránka BM je na vysokej úrovni. Grafika výrazne pokročila oproti poslednému dielu, vynikajú hlavne svetelné efekty a tiene. Modely postáv sú detailné a to isté sa dá povedať aj o prostredí, na ktorom si grafici dali naozaj záležať. Avšak ani grafika nie je úplne bez chýb. Často totižto dochádza k prelínaniu sa niektorých 3D objektov (napr. mŕtvole zavretej v skrini občas vytŕčajú nohy von cez steny skrine). Zvuková stránka je tradične vynikajúca.
Hudbu si zobral na starosť Jasper Kyd a to hovorí za všetko. Krásne chorálovky sa striedajú s dynamickejšími motívmi v prípade odhalenia, čím perfektne podfarbujú aktuálne dianie na obrazovke (napr. ak sa nenápadne blížite k nič netušiacej obeti so škrtiacou strunou v ruke, v pozadí sa spustí temná orchestrálna skladba naznačujúca fakt, že obeť má už svoje dni zrejme spočítané). HW nároky sú primerané, hoci v niektorých lokáciách dochádza k rapídnemu poklesu frameratu. Stáva sa to hlavne v misiách, kde sa nachádza vyšší počet ľudí (v jednej misií sa jedná doslova o stovky ľudí). Inak hra bežala v pohode na zostave P4 2,8 GHz, GF 6600GT, 1 GB RAM v rozlíšení 1024*768 na stredných detailoch s 2xAA.
...Prvý cieľ, starého LeBlanca, nachádzam v jeho izbe pred zapnutým televízorom, kde práve prebieha futbalový zápas. Nikdy nepochopím, čo ľudí tak fascinuje na naháňaní koženej gule po trávniku. No nič, nie je čas na filozofické úvahy, práca volá. Vyťahujem škrtiacu strunku a zozadu sa potichu blížim k nič netušiacej obeti. Chvíľka napätia, bezmocné chrčanie, posledné posmrtné kŕče a prvá časť úlohy je splnená. Druhý cieľ dopláca na svoj zvýšený apetít prejavujúci sa častou návštevou kuchyne a ochutnávkou svadobnej torty. Pravdaže, tortu som už stihol ochutiť istým sladidlom, ktoré nie je zrovna zdraviu prospešné.
Ponáhľam sa k zadnému východu z hlavnej budovy, cez kuchynské okno letmo stíham zazrieť otrávené telo druhej obete. Pridávam do kroku, pretože do kuchyne prichádza čašník. Kým však zisťuje, čo sa naozaj stalo, ja už sedím v bezpečí člna a uháňam po rieke Mississippi k neďalekému brehu s dobrým pocitom z profesionálne odvedenej práce...
Celkovo BM predstavuje vynikajúci titul, ktorý je povinosťou (nielen) pre všetkých milovníkov hitmanovskej série. Medzi najväčšie plusy patrí napínavý príbeh (so zaujímavým záverom :), výborná hrateľnosť, hudba i grafika. Mínusom je hlavne rapídny prepad frameratu v určitých lokáciách, spomenuté grafické chybičky a málo noviniek oproti predchádzajúcim dielom. No ak ste ochotní akceptovať tieto drobné nedostatky, budete odmenení skvelým herným zážitkom.
Takmer každý hráč sa už zrejme stretol so značkou Hitman. Chladnokrvný zabijak č.47 prvýkrát zavítal do herného sveta v roku 2000 a okamžite si získal milióny fanúšikov po celom svete najmä vďaka osobitej atmosfére, zaujímavému príbehu, výbornej hrateľnosti či perfektnej hudbe. V roku 2002 nasledovala nemenej úspešná druhá časť série s názvom Silent Assassin. Rok 2004 a 3.diel Contracts znamenemal pre niektorých hráčov mierne sklamanie, hlavne kvôli recyklácií starých misií a krátkosti. O to väčšie očakávania predchádzali vydaniu najnovšieho člena hitmanovskej rodiny s titulom Blood Money.
...Po krátkom brífingu zbieham do svojej zbrojnice po pracovné nástroje. Škrtiaca struna patrí k mojím najobľúbenejším kúskom, no nepohrdnem ani malou bombou s diaľkovým odpaľovačom. Zastavujem sa aj pri striebornej kráske (silverballer), ktorú som nedávno vylepšil o laserový zameriavač a tlmič. Jej ladné oceľové krivky ma fascinujú. Zľahka ju beriem do rúk a vkladám do saka ku ostatným pracovným pomôckam. Nič ma nehreje pri srdci viac ako tento chladný kus kovu. Pri odchode sa ešte letmo rozlúčim so svojím žltým kanárikom, jediným verným spoločníkom, ktorý mi zostal...
Príbeh Blood Money (BM) sa točí okolo Alexandra Cayna, bohatého podnikateľa, ktorému sa v minulosti stala nehoda. Táto udalosť mu znemožnila postup v jeho dovtedajšej politickej kariére, poznačila ho fyzicky (ochrnutie) i psychicky. Nikdy sa nezbavil pocitu, že spomínaný incident bol v skutočnosti neúspešný atentát na jeho osobu, preto celý svoj ďalší život zasvätil štúdiu profilov nájomných vrahov, pričom jedným z nich bol aj holohlavý zabijak s kódovým číslom 47. Alexander opisuje novinárovi Rickovi Hendersonovi všetky dôležité misie profesionálneho vraha č.47, ktoré ho postupne priviedli až k odhaleniu zabijakovej identity.
...Mafiánsky ranč sa nachádza na jednom z mnohých ostrovov rieky Mississippi. Obklopujú ho temné bažiny plné lačných aligátorov a hustej prízemnej hmly. Na ostrov prichádzam podvečer, tesne pred svadobným ceremoniálom. Všade vládne veselá nálada, ľudia sa bezstarostne zabávajú. Uvedomím si, že svojím vzhľadom sa od ostatných hostí značne líšim, takže ak nechcem vzbudiť podozrenie, musím si rýchlo zaobstarať vhodnejšie oblečenie. Neďaleko odomňa si všímam jedného z hostí, ktorý to trochu prehnal s alkoholom. Tacká sa do opustenej stavby, dostatočne vzdialenej od zabávajúceho sa davu svadobčanov. Pred budovou ešte stíha vyprázdniť obsah svojho žalúdka, čo mi poskytuje dosť času na to, aby som sa k nemu nenápadne priblížil a nachystal si injekciu so sedatívom...
Hrateľnosťou sa BM od predchádzajúcich dielov veľmi nelíši. Hra pozostáva z 13 misií, ktoré poskytujú hráčovi široký priestor pre uplatnenie svojich podvedome skrývaných zabijáckych pudov. V každej misii je niekoľko hlavných cieľov (eliminácia nepohodlného človeka,
nájdenie nejakého dokumentu, ochrana určitej osoby,atď), v niektorých má hráč na výber aj nepovinné úlohy. Tak ako v predchádzajúcich dieloch, aj v BM existuje viacero spôsobov, ako dané úlohy vyriešiť. Jedinci milujúci vôňu pušného prachu môžu uprednostniť štýl alá Rambo, zbraňový arzenál je naozaj pestrý (okrem klasických strelných zbraní sa stretnete aj s menej tradičnými, napr.klincovačka, skrutkovač, záhradnícke nožnice, atď). Pri tomto spôsobe hrania však musíte počítať s tým, že vám výrazne stúpne parameter Notoriety. Jedná sa o novinku, ktorá v praxi znamená toľko, že ak na seba pútate veľa pozornosti, strácate anonymitu. Váš popis sa objavuje v rôznych novinách a v ďalších misiách vo vás ľudia ľahšie spoznávajú hľadaného zabijaka. Svoju nechcenú slávu môžete zmierniť po dohraní misie, kedy za určitú hotovosť máte možnosť podplatiť správnych ľudí a znížiť Notoriety status na minimum.
Avšak krása BM nespočíva v bezduchom strieľaní po všetkom, čo sa hýbe. To, čo robí sériu Hitman jedinečnou, je tichá, nenápadná likvidácia obetí so snahou zahladiť všetky stopy na mieste činu a dosiahnuť ranking Silent Assassin. Prečo by mala byť obeť chladnokrvne zastrelená, keď sa jej môže stať "nehoda"? Prečo si komplikovať život zbytočným rozruchom, keď môže byť džob vykonaný elegantne a potichu?
...O niekoľko sekúnd sa opilec bezvládne rúti k zemi so striekačkou zapichnutou v krku. Bleskurýchle sa preobliekam do jeho šiat a na svoje potešenie v nich nachádzam aj pozvánku, ktorá bude zrejme potrebná pre vstup do hlavnej budovy. Preoblečený za hosťa sa blížim ku hlavnej vile stráženej dvojicou po zuby ozbrojených bodyguardov, ktorí každého zo vstupujúcich hostí dôkladne prehľadávajú detektorom kovov. S nepokojom si spomeniem na svoj obľúbený silverballer schovaný pod sakom. Mám sa ho vzdať a odhodiť ho do hustého papradia blízkych močiarov? Nie, v prípade odhalenia by som bez zbrane nemal šancu. Po chvíli uvažovania prichádzam na riešenie. Na stole vedľa mňa sa nachádza prázdna darčeková škatuľa dostatočne veľká na to, aby som do nej mohol pohodlne ukryť môjho miláčika ráže 9mm...
Veľkou výhodou BM je možnosť zvoliť si obtiažnosť pred začiatkom misie. Na výber sú 4 úrovne obtiažnosti, pričom na najľahšej z nich má hráč neobmedzené množstvo sejvov, na mape sú vyznačené všetky strategicky dôležité miesta. Pri najťažšej úrovni sejvovanie nie je umožnené, mapa neobsahuje takmer žiadne body významné z hľadiska plánovania taktiky, nepriatelia sú ostražitejší a všímavejší. Hracia doba sa na strednej obtiažnosti pohybuje okolo 15 hodín. To platí v prípade, ak sa snažíte všetky misie prechádzať s rankingom Silent Assassin, kedy pomerne veľa času zaberie samotné vymyslenie optimálneho postupu pre splnenie danej úlohy (cca 1-2 hodiny na jednu misiu). Ovládanie zostalo od posledného dielu prakticky nezmenené. Na pohyb a streľbu slúži klasické WSAD + myška, interakciu s okolím zabezpečujú dve klávesy: jedna na zbieranie predmetov, druhá na vykonanie určitej akcie otvorenie dverí, odvlečenie tela, atď).
...Ocitám sa v hlavnej hale mafiánskeho sídla. Chvíľku mi trvá, kým sa zorientujem, no po pár minútach už poznám všetky dôležité miestnosti potrebné na dokončenie dnešnej práce. Starosť mi robí iba množstvo bodyguardov hliadkujúcich pri apartmánoch cieľových obetí. V tom okolo mňa prejde kňaz. Mieri do svojej izby, kde si chce zrejme pripraviť veci potrebné pre svadobný obrad. Kňaz je tu dnes veľmi vážená osoba, určite má povolený prístup do celého domu. Nenápadne ho sledujem až do jeho izby. Potom nasleduje stará známa sedatívová kúra, ktorej výsledkom je omámený polonahý služobník boží ležiaci na podlahe zamknutého šatníka. Kňažská sutana mi sedí ako uliata. Do rúk beriem hrubú Bibliu a s potešením konštatujem, že by som do nej mohol skryť jedného zo svojich malých výbušných nezbedníkov na diaľkové odpaľovanie. Avšak po krátkej úvahe túto možnosť zavrhujem, pretože výbuch by znamenal zbytočný rozruch. No kňažský prevlek mi umožňuje bezproblémový pohyb takmer po celom sídle, čo mi poskytuje obrovskú výhodu. Konečne sa teda môžem nerušne pustiť do svojej práce...
Technická stránka BM je na vysokej úrovni. Grafika výrazne pokročila oproti poslednému dielu, vynikajú hlavne svetelné efekty a tiene. Modely postáv sú detailné a to isté sa dá povedať aj o prostredí, na ktorom si grafici dali naozaj záležať. Avšak ani grafika nie je úplne bez chýb. Často totižto dochádza k prelínaniu sa niektorých 3D objektov (napr. mŕtvole zavretej v skrini občas vytŕčajú nohy von cez steny skrine). Zvuková stránka je tradične vynikajúca.
Hudbu si zobral na starosť Jasper Kyd a to hovorí za všetko. Krásne chorálovky sa striedajú s dynamickejšími motívmi v prípade odhalenia, čím perfektne podfarbujú aktuálne dianie na obrazovke (napr. ak sa nenápadne blížite k nič netušiacej obeti so škrtiacou strunou v ruke, v pozadí sa spustí temná orchestrálna skladba naznačujúca fakt, že obeť má už svoje dni zrejme spočítané). HW nároky sú primerané, hoci v niektorých lokáciách dochádza k rapídnemu poklesu frameratu. Stáva sa to hlavne v misiách, kde sa nachádza vyšší počet ľudí (v jednej misií sa jedná doslova o stovky ľudí). Inak hra bežala v pohode na zostave P4 2,8 GHz, GF 6600GT, 1 GB RAM v rozlíšení 1024*768 na stredných detailoch s 2xAA.
...Prvý cieľ, starého LeBlanca, nachádzam v jeho izbe pred zapnutým televízorom, kde práve prebieha futbalový zápas. Nikdy nepochopím, čo ľudí tak fascinuje na naháňaní koženej gule po trávniku. No nič, nie je čas na filozofické úvahy, práca volá. Vyťahujem škrtiacu strunku a zozadu sa potichu blížim k nič netušiacej obeti. Chvíľka napätia, bezmocné chrčanie, posledné posmrtné kŕče a prvá časť úlohy je splnená. Druhý cieľ dopláca na svoj zvýšený apetít prejavujúci sa častou návštevou kuchyne a ochutnávkou svadobnej torty. Pravdaže, tortu som už stihol ochutiť istým sladidlom, ktoré nie je zrovna zdraviu prospešné.
Ponáhľam sa k zadnému východu z hlavnej budovy, cez kuchynské okno letmo stíham zazrieť otrávené telo druhej obete. Pridávam do kroku, pretože do kuchyne prichádza čašník. Kým však zisťuje, čo sa naozaj stalo, ja už sedím v bezpečí člna a uháňam po rieke Mississippi k neďalekému brehu s dobrým pocitom z profesionálne odvedenej práce...
Celkovo BM predstavuje vynikajúci titul, ktorý je povinosťou (nielen) pre všetkých milovníkov hitmanovskej série. Medzi najväčšie plusy patrí napínavý príbeh (so zaujímavým záverom :), výborná hrateľnosť, hudba i grafika. Mínusom je hlavne rapídny prepad frameratu v určitých lokáciách, spomenuté grafické chybičky a málo noviniek oproti predchádzajúcim dielom. No ak ste ochotní akceptovať tieto drobné nedostatky, budete odmenení skvelým herným zážitkom.
napísal xtreme 28.5.2006
Páči sa mi!
9.0
HITMAN 4: BLOOD MONEY
PC
PS2 Xbox Xbox 360 Vývoj: Eidos Interactive / IO Interactive Štýl: Akcia / Taktická Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|