Ako vyzerá hranie cez xCloud? |
Pozrite si naše ukážky z hrania niekoľkých Xbox hier na Android mobile cez streamovaciu platformu Microsoftu
Už je to pomaly rok od spustenia cloudovej streamovacej platformy xCloud od Microsoftu. Za tú dobu sa na Androide prehupla do plného vydania a ak si platíte Xbox Game Pass Ultimate, už si aj na mobile alebo aj Chromebooku môžete zahrať viac ako 150 hier z Xboxu bez sťahovania a inštalovania a prakticky kdekoľvek.
Na mobilné hranie potrebujete Android aspoň 6.0 s aplikáciou Xbox Game Pass a zaplateným Ultimate členstvom. Keďže zatiaľ len Minecraft Dungeons ponúka ovládanie dotykom na displeji, na ostatné hry potrebujete podporovaný Bluetooth ovládač, ideálne samozrejme Xbox One ovládač (modernejší s BT pripojením, od vydania Xbox One S). Aby sa hralo pohodlne, potrebujete nejaký držiak, ktorý vám prichytí mobil k ovládaču, prípadne rovno siahnete po ovládači s držiakom, ako je napríklad Razer Kishi. Čo sa týka požiadaviek na pripojenie, potrebujete Wi-Fi alebo LTE pripojenie s rýchlosťou sťahovania aspoň 10Mbps, no ani upload nesmie byť biedny. Ideálny je tiež 5GHz router pre dosiahnutie lepších výsledkov, ale aj s 2,4GHz routerom si zahráte.
Čo sa týka cien, tak Xbox Game Pass Ultimate stojí 12,99 na 1 mesiac a nájdete tam nielen hry od Microsoftu, ale aj od tretích strán. Pribudnú EA Play tituly a po tom, čo Microsoft odkúpil Bethesdu, pribudnú aj ich hry. Nie všetky však fungujú v cloudovom hraní. Ponuka je ale aj tak pomerne slušná. Xbox One ovládače sa u nás predávajú za nejakých 50 eur, spomínaný Kishi ide za stovku. Aplikácia je zadarmo a výhodou je, že je plne v slovenčine.
My sme hrali na dobrom a pomerne veľkom 5,99" displeji telefónu Nokia 9 s Xbox One gamepadom a úplne jednoduchým držiakom Moga Mobile Gaming Clip. Ten u nás stojí nejakých 17 eur, ale podobných jednoduchých držiakov nájdete viac a možno aj lacnejšie. Dôležité je, aby pevne držali, dali sa polohovať, vpredu nezakrývali výstup na slúchadlá a vzadu Micro USB port a tlačidlo na párovanie.
Potom už len spárujete ovládač s telefónom, spustíte aplikáciu, vyberiete si v nej Cloud knižnicu a vyberáte si z hier. Môžete si zobraziť celú knižnicu, vyhľadávať v nej, filtrovať podľa žánrov alebo naposledy pridaných a podobne. Nakoniec už len spustíte hru a počkáte si, kým vás pripojí. To na môj vkus trvá trochu dlho, ale stále je to pomerne mladá technológia. Dôležité je, že keď sa už hra spustí a zosynchronizuje si uložené pozície, dostávate sa do známeho prostredia, kde všetko funguje tak, ako čakáte z konzol či PC. Medzi všetkými zariadeniami sa synchronizujú uložené pozície, takže na mobile pokračujete tam, kde ste doma skončili na Xboxe. Taktiež nechýbajú achievementy, priatelia a ďalšie veci v rámci Xbox ekosystému.
A aké je teda cloudové Xbox hranie na mobile? Tento týždeň sme tu mali ešte pár slnečných chvíľ a hrať na slnkom zaliatej terase s vyloženými nohami a oroseným po ruke bolo príjemné. Zvlášť, keď som predtým hral Forzu na veľkej telke, prešiel som von a pokračoval tam, kde som skončil. Ak si to ale rozoberieme detailnejšie, ukazujú sa už niektoré pôrodné problémy tejto technológie. Tým je najväčším je, pochopiteľne, závislosť na kvalite pripojenia.
Ako aj vidíte na videu, nemal som kvalitu práve ideálnu. Hral som na obyčajnom 2,4GHz routeri z Telekomu, síce s rýchlym downloadom, ale slabším uploadom. Hrať sa to dá, ale rozdiel v porovnaní s natívnym hraním je poznať. Takže si naozaj dajte pozor na kvalitu pripojenia. Problém však nemusí byť len na vašom konci, ale aj na opačnom. Počas toho dlhého spúšťania vás totiž aplikácia pripája na vzdialené servery, na ktorých hry vlastne bežia. Ak vás pripojí na blízke, hranie je hladké a s nízkym input lagom. Ak na vzdialené, rozdiel spoznáte. Servery zistíte podľa jazyka pri synchronizácii uložených pozícií. Napríklad pripojenie na Poľsko výrazne zlepšuje celkový zážitok z hrania. Fajn je aj Nemecko, Francúzsko už menej. Pokles kvality sa v prvom rade prejaví na tom, že sa zhorší kvalita obrazu. Podobne, ako napríklad pri sledovaní YouTube videí.
Navyše mám dojem, že niektoré hry majú problémy aj pri kvalitnom pripojení. Aj keď som bol v dosahu kvalitného mobilného signálu a všetky hry bežali bez problémov, vo Forza Horizon 4 občas stále lagoval zvuk. Akoby bola hra kvôli svojej online štruktúre citlivejšia aj na drobné výkyvy v kvalite signálu, keďže napríklad F1 2019 sa hralo lepšie. Taktiež závisí od toho, aký žáner hráte. Novinku Tell Me Why si zahráte úplne v pohode, taktiež vynikajúci Night in The Woods, Hellblade, Age of Wonders: Planetfall, Wasteland a ďalšie. Ale bojovky, to je iná káva. Tento žáner je totiž neuveriteľne náročný na nízky input lag a správne načasovanie. Síce v ponuke nie je žiaden Street Fighter, ktorý by to ukázal asi najlepšie, ale aj tie bojovky, ktoré tu sú, ukázali vyšší input lag. Nie je to strašné a casual hráč si to možno ani nevšimne, ale ak máte v hre veľa hodín v natívnom hraní, pri bojovke si to všimnete.
Cloudové hranie som skúšal na pestrej palete hier rôznych žánrov. Forza Horizon 4 som už popísal, medzi bojovkami bol Mortal Kombat XL a Power Rangers: Battle for The Grid. Veľmi dobre sa hrá top-down akcia Halo: Spartan Assault a príjemne ma prekvapil Resident Evil VII, ktorý má aj na menšom mobilnom displeji parádnu atmosféru a vie vydesiť. Zaujímavý bol Gears 5, respektíve multiplayerový režim Escape. Jedna vec je hrať singleplayer z cloudu. Druhá vec je hrať online multiplayer a ak mám byť úprimný, očakával som oveľa horší výsledok. Opäť je to hra, ktorú dobre poznám, takže vyšší input lag bol cítiť, ale na casual hranie to bolo v pohode. Do kompetetívneho hrania by som s tým ale neliezol. Otázne navyše je, na aké servery som bol vtedy pripojený.
Koniec koncov, najlepšie bude, ak si pozriete pripojené videá, ktoré ilustrujú hranie v nie úplne ideálnych podmienkach, ale tak je to asi najlepšie. Sami totiž tiež nebudete mať vždy ideálne podmienky, takže od xCloudu môžete očakávať zhruba takéto výsledky. Uvidíme, čo sa na tom zmení, keď sa v regióne ešte zlepší infraštruktúra, prípadne nabehneme na 5G pripojenia. Cloud totiž smeruje práve na ne.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Black Friday výpredaj na Alze už začal 99
- RECENZIA: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl 312
- Half-Life 2 je k svojmu 20. výročiu zadarmo 84
- Aké hodnotenia dostal Stalker 2 v recenziách? 98
- Zľavy na PS5 konzoly a príslušenstvo boli spustené 81
- Chcete si zložiť herné PC s AMD Ryzen procesorom? 113
- Aký výkon má PS5 Pro oproti RTX 4070 v Alan Wake 2? 163
- Takto vyzerá prostredie Skyrimu na Unreal Engine 5 27
- Ako to bolo s Half-Life Episode 3? Prečo ju Valve nedokončilo? 63
- Stalker 2 predstavil niektoré z artefaktov 67 zobraziť viac článkov >