DEVIL MAY CRY 5: SPECIAL EDITION |
DEVIL MAY CRY 5: SPECIAL EDITION |
Na tento moment sme mnohí dlho čakali a v Capcome to dobre vedia. Stačil len záblesk postavy vo finálnom traileri na Devil May Cry 5 a viacerým sa vtedy rozbúchalo srdce. Vergil - kým v pôvodnej hre sme ho mohli len vidieť, teraz zaňho konečne môžeme hrať. Vergil prichádza do Special Edition a je nesporne jej hlavným ťahákom, no Capcom chce ponúknuť viac ako len novú hrateľnú postavu. Aj keď sme si už na biznis model nových edícii pre staršie hry u tejto spoločnosti zvykli, tentoraz vydáva DMC5: Special Edition s cieľom rozbehnúť novú generáciu konzol vo veľkom štýle.
O kvalitách DMC5 sme sa presvedčili v roku 2019, kedy nám Capcom naservíroval neuveriteľne zábavnú hack & slash hru v ktorej sa reťazenie komb premenilo na umenie. S tromi hrateľnými postavami sme sa znovu ponorili do sveta voľne inspirovaného Danteho Božskou komédiou. Dante dostal za úlohu zničiť mocného démona, ktorý je na ceste získať božskú silu. Musí sa však k nemu presekať cez vetvy démonického stromu a hordy nepriateľov, ktoré strom prinesie. Pomôže mu v tom Nero s arzenálom robotických rúk, s ktorými vytvára neskutočné kúsky a tajomný V, ktorý z diaľky ovladá trojicu vlastných démonov.
Zamotaný príbeh však priniesol ďalšiu známu tvár z predchádzajúcich dielov série - Danteho brata Vergila, s ktorým má, mierne povedané, komplikovaný vzťah. DMC séria už stihla za dlhé roky svoj príbeh tak rozvetviť, že pre nováčikov môže byť ťažko zrozumiteľný. V prípade Special Edition by si noví hráči rozhodne mali pozrieť krátku prezentáciu príbehu z minulých dielov a potom si hru prejsť v bežnom režime s Nerom, V a Dantem. Ak ste však už DMC5 hrali, rovno môžete prepnúť na Vergilov režim, ktorý je odomknutý hneď po štarte. Všetky levely si tak môžete prejsť so štvrtou hrateľnou postavou s tromi zbraňami.
Vergilov režim nemá vlastný príbeh a levely jednoducho prechádzate bez predelových scén, v ktorých predtým vystupovala trojica protagonistov. Absencia nového príbehu a prestrihových scén je istým sklamaním, najmä pre talent herca, ktorý Vergila stvárňuje od DMC3. No vzhľadom na rolu, ktorú Vergil v pôvodnej hre zohráva, je to pochopiteľné, že s príbehom by vývojári museli vytvárať úplne novú hru. Kým Vergilov postup levelmi je vzhľadom na pôvodný príbeh nelogický, o niečo lepšie by si s tým poradila dvojica Lady a Trish. Za tieto dámy sa však ani v novej edícii hrať nedá, čo je ďalšia stratená šanca vzhľadom na to, že boli hrateľné v DMC4: Special Edition.
Ak ste si už predtým vyskúšali čaro vymeniteľných robotických protéz, z diaľky ovládanú démonickú zoo, motorku/motorovú pílu a iné šialenosti s troma pôvodnými postavami, Vergil so sebou prináša ďalší štýl boja. Ten je o niečo umiernenejší a vychádza aj z Vergilovho charakteru, ktorý je jasným protipólom Danteho. Vergil je chladný pragmatik a jeho pohyby sa vyznačujú vykalkulovanou presnosťou. Vergil má vlastný ukazovateľ koncentrácie, ktorý nám bol predstavený v DMC4:SE. Koncentrácia zvyšuje silu útokov a nabíja sa presne vykonanými útokmi či dokonca státím na mieste. Naopak, strácate ju zbytočným behaním okolo nepriateľov či útokmi, ktoré minú nepriateľa.
S Vergilom budete chcieť nad útokmi viac rozmýšľať a nesekať len tak do vzduchu. Jeho arzenál sa skladá z katany Yamato, rukavíc a topánok Beowulf a fantómového meča Mirage Edge. Všetky tri zbrane sú odomknuté od začiatku hry a všetky tri sme už v určitých formách videli v predchádzajúcich hrách. Namiesto strelných zbraní Vergil posiela na nepriateľov Mirage Blade, čo sú fantómové meče podobné Mirage Edge. Po ich zabodnutí do nepriateľa je Vergil schopný sa k meču teleportovať a zaútočiť tak zblízka. Vergil sa tiež od ostatných postáv líši vlastným využitím Devil Trigger energie.
Po vzore rebootovaného Vergila z DmC: Devil May Cry dokáže staronový Vergil privolať Doppelgangera. Ten slúži ako jeho dočasná kópia, ktorá má rovnakú silu, no dokážete ovplyvniť jej rýchlosť oproti originálu. Od začiatku hry však máte dostupný aj Sin Devil Trigger, ktorý tak ako u Danteho nabíjate z bežných bodov Devil Trigger. Vergil je tak už v úvodných leveloch stroj hromadného ničenia limitovaný len množstvom komb, ktoré si tradične odomknite za získané červené orby. Jeho štýl boja je vítaným doplnkom pôvodnej hry a tiež dôkazom, že to nie je len Dante v modrom.
Dosiahnuť SSS úroveň štýlovosti komb a započuť vďaka dynamickému soundtracku refrén novej Vergilovej piesne chvíľu potrvá. Budete musieť odomknúť kombá, naučiť sa využívať vaše zbrane na bezchybné zásahy nepriateľov a ovládať svoje akcie, aby ste sa zmenili v precízneho zabijaka. Nový štýl predstavuje novú výzvu a okoreniť vám to môže aj Turbo mód, ktorý môžete aktivovať v menu a zrýchliť hru o 20%, vďaka čomu bude o niečo náročnejšia. Pre skutočných veteránov je to pridaná aj Legendary Dark Knight obtiažnosť so zvýšeným počtom nepriateľov. Special Edition prináša všetky dostupné DLC a aktualizácie, no stále ostáva pocit, že by hra mohla obsahovať aj viac.
Okrem nevyužitej šance zapojiť do akcie Lady a Trish sa vývojári nepúšťali ani do kooperatívneho režimu, ktorý bol v rozhovoroch aj traileroch naznačovaný už pred vydaním pôvodnej hry. Nahradil ho takzvaný Cameo systém, pri ktorom môžete v istých momentoch vidieť iných hráčov, ako prechádzajú level popri vás vo vzdialenej lokalite. Aj keď nám producent DMC5 Matt Walker v rozhovore na otázku co-op režimu odpovedal vyhýbavo, Capcom predsa len niečo podobné následne predviedol v tohtoročnej Switch verzii DMC3:SE. Na Switchi si dvaja hráči môžu zahrať aspoň v režime Bloody Palace za Danteho a Vergila. DMC5:SE však neponúka ani túto funkciu a kooperatívny zážitok je tak stále dostupný len na PC vďaka modderom.
Vydanie Special Edition prichádza dokonale načasované s novou generáciou konzol. Na Resident Evil 2 remaku a Devil May Cry 5 nám Capcom názorne ukázal, čo dokážu so svojim RE Engine. Po grafickej stránke išlo o jeden z najimpozantnejších titulov minulej generácie konzol. Teraz však Xbox Series X a PlayStation 5 dovoľujú vývojárom posunúť svoje limity a v Capcome sa chytili tejto príležitosti, aby dali svojej hre ďalšiu šancu zažiariť. Na nových výkonných konzolách si hráči užijú svet DMC5 v 4K rozlíšení s vysokým framerate a s Ray Tracingom. Hra svetla a odrazov povyšuje už tak graficky prepracovanú hru na novú úroveň, no Ray Tracing by skutočne rozžiaril túto hru, keby netrpela trochu monotónnym prostredím.
Capcom však Special Edition vydáva v duchu nezmyselného kastovného systému, ktorý vylúčil PC hráčov. Hra a všetky jej vylepšenia sú dostupné len na konzoly, pričom grafický update rozbehá len výkonnejšie XSX a PS5. Hrateľného Vergila si môžete dokúpiť ako DLC na všetky platformy vrátane PC za €4,99. Capcom sa rozhodol ignorovať Xbox Smart Delivery a grafický update ani nový obsah preto nemôžete očakávať zadarmo. Celkovo tak z vydania DMC5:SE cítiť, že v Capcome nielenže chceli pridať nový obsah na nové konzoly, no nehanbia sa za to zobrať čo najviac peňazí. Ak by im išlo o využitie potenciálu nových konzol, obsahu mohlo byť vzhľadom na predchádzajúce diely skutočne viac.
Biznis model Capcomu vydávať tú istú hru niekoľkokrát v rôznych edíciách začína byť už ohratý a skutočne môže odrádzať hráčov od kúpy. Pri pohľade na zatiaľ obmedzený zoznam hier určených na novú generáciu konzol je však DMC5:SE mimoriadne cenným prídavkom a v žánri hack & slash zatiaľ nemá konkurenciu. Hlavne vzhľadom na tak kvalitný základ si DMC5 skutočne zaslúžila vylepšenú edíciu a hráči si zaslúžili hrať za Vergila. Niekoľko snov nám však ostalo nesplnených a vývojári si ich šetria na ďalší diel série, ktorý je však v nedohľadne. DMC5:SE môže byť vstupnou bránou do Danteho a Vergilovho pekla pre nových hráčov, na ktorých sa síce ušli nové konzoly, no čakajú na dobré tituly. Vďaka nim si tak séria môže udržať relevantnosť a na ďalší diel nebudeme musieť čakať ďalšiu dekádu.