Čo si o akvizícii Activision-Blizzard Microsoftom myslia lokálne herné osobnosti? |
Oslovili sme niekoľko známych herných osobnosti a požiadali ich o ich pohľad na najväčšiu akvizíciu v hernom priemysle
Microsoft plánuje odkúpiť vydavateľský gigant Activision-Blizzard za bezmála 70 miliárd dolárov, čo, ak to prejde, bude najväčšia akvizícia v technologickom odvetví a jedna z najväčších v zábavnom odvetví vôbec. Už sa na túto tému vyjadrila hromada zahraničných osobností hernej sféry a my sme sa teraz spýtali niekoľkých lokálnych významných osobností hernej sféry, čo si o tom myslia.
Všetkým sme položili rovnakú trojicu otázok.
Peter Nagy - veterán slovenskej hernej scény, ktorý vedie štúdio Games Farm a založil slovenské vydavateľstvo Grindstone.
Čo podľa teba znamená akvizícia Activisionu Microsoftom pre herný trh ako taký a aj pre samotné spoločnosti?
Po akvizícii Bethesdy sme podľa môjho názoru svedkami vyvrcholenia ambícií Microsoftu stať sa jednoznačnou jednotkou v hernom priemysle. Tiež si treba uvedomiť, že v prípade Microsoftu nehovoríme len o platforme XBOX, ale aj o platforme Windows, kde Microsoft dlhodobo zlyháva v budovaní pozície (nielen) v hernej oblasti. Touto strategickou akvizíciou sa ale môže veľa zmeniť, kde získa kompletnú kontrolu na produktami Activision-Blizzard od výroby až po konečného používateľa prostredníctvom svojich Windows Store a XBOX Store. Ja osobne nie som veľkým fanúšikom konsolidácií a veľkých konglomerátov, ale v konečnom dôsledku pre hráčov na platformách Microsoftu to môže mať pozitívny efekt, obzvlášť pre abonentov Game Passu.
Druhou stránkou je, že Activision-Blizzard nie je aktuálne v najlepšej kondícii po odchode mnohých kľúčových ľudí, negatívnych PR ohľadom pracovných podmienok a kuloárnych klebetách o problémoch vo vývoji. Možno ale práve preto bol na predaj (odhliadnuc od VEĽMI tučného šeku, ktorý si Bobby Kotick pripíše na svoj účet za túto transakciu 😊 ), nakoľko problémy si bude musieť vyriešiť už Microsoft a nie ten, kto ich spôsobil. Pre akcionárov Activision-Blizzard a CEO to je určite veľký win, ale Microsoft získal strategickú pozíciu na hernom trhu.
Myslíš si, že to nejako výrazne otrasie pomerom síl na konzolovom trhu?
Určite áno, ale v akom rozsahu si teraz netrúfam odhadnúť. Podľa vzoru Bethesdy je veľký predpoklad, že Microsoft si zvolí agresívnejšiu exkluzívnu stratégiu využívania svojich získaných značiek a brandov, čo postaví Sony pred veľký problém a Sony tým pádom bude potrebovať viac exkluzívnych originálnych hier a štúdií, do ktorých bude musieť naliať značné prostriedky. Ja osobne preto nepochybujem, že konsolidačná aktivita, ktorú pozorujeme už dlhodobo na hernom trhu, týmto neutíchne, ale potenciálne skôr naopak 😊...
Kým v minulosti sme na hernom trhu videli snahu o osamostatnenie od vydavateľov, posledné roky sa nesú v znamení akvizícií a aj takto veľkých. Myslíš si, že bude tento trend pokračovať a uvidíme ďalšie preberanie veľkých či stredných vydavateľov ešte väčšími?
Určite áno, táto konsolidačná aktivita teraz dostala VEĽKÝ stimul a budeme svedkami ďalších väčších aj menších externých a aj interných investícií v hernom segmente.
Marián Ferko - ďalší z veteránov slovenskej hernej scény, ktorý začínal Cauldrone a prešiel cez ďalšie spoločnosti až do dnešného štúdia Nine Rocks. V Cauldrone niekoľko rokov spolupracoval s Activisionom.
Čo podľa teba znamená akvizícia Activisionu Microsoftom pre herný trh ako taký a aj pre samotné spoločnosti?
Herný priemysel čakajú v budúcnosti zlaté časy. Kľúčové spoločnosti si to intenzívne uvedomujú. Takto veľká akvizícia dáva dobrý signál aj ostatným investorom, že do herného priemyslu sa oplatí investovať. Teda priemyslu to finančne môže iba pomôcť v podobe zvýšených investícií, o ktorých sa nikde nebude písať, lebo nebudú takto nápadné. Menšie štúdiá sa môžu tešiť a veľké sa budú báť silnejúcej konkurencie.
Myslíš si, že to nejako výrazne otrasie pomerom síl na konzolovom trhu?
V prvom rade ide o konkurenčný boj na konzolovom trhu. Prevzatie Activision Microsoftom je veľmi veľmi tvrdá rana pod pás pre Sony. Je dosť možné, že pokiaľ by tento krok nespravil Microsoft, urobí to niekto iný vzhľadom na situáciu v Activision. Vysoká cena obchodu je možno iba dôsledok najvyššej ponuky. Určite v budúcnosti uvidíme väčšinu kľúčovej tvorby Activisionu exkluzívne iba pre Xbox. Playstation už teraz má smolu. Uvidíme, s čím príde v budúcnosti Sony.
Kým v minulosti sme na hernom trhu videli snahu o osamostatnenie od vydavateľov, posledné roky sa nesú v znamení akvizícií a aj takto veľkých. Myslíš si, že bude tento trend pokračovať a uvidíme ďalšie preberanie veľkých či stredných vydavateľov ešte väčšími?
Veľké vydavateľské domy sa budú snažiť byť ešte väčšími, lebo pokiaľ nebudú dostatočne rásť, pomaly budú oproti konkurencii upadať. Nakoniec sa môže stať, že tu budeme mať iba niekoľko mimoriadne silných hráčov, ktorí budú mať pod svojimi krídlami drvivú väčšinu finančne úspešných štúdií/licencií. Určite podobným obchodom nie je koniec. Môžeme si tipnúť či sumy za akvizície budú v podobných astronomických výškach.
Pavol Buday - bývalý šéfredaktor Sectoru, spoluzakladateľ SGDA a jeden z organizátorov konferencie Reboot.
Čo podľa teba znamená akvizícia Activisionu Microsoftom pre herný trh ako taký a aj pre samotné spoločnosti?
V histórii herného odvetvia a aj Microsoftu ide o najväčšiu akvizíciu. Pohltením Activisionu sa okrem IP a hier dedia aj všetky nedostatky, súdne spory a naštrbená reputácia, ktorá plnila titulky posledných pár mesiacov. A navyše je tu ešte stále prebiehajúci proces začlenenia Bethesdy do rodiny štúdií Microsoftu. Bude trvať roky, kým budeme môcť vyhodnotiť, či bola akvizícia zisková alebo len narobila problémy.
Odhliadnuc od závratnej sumy budú obe spoločnosti čeliť úplne novým výzvam. Microsoft sa jednoznačne stavia do pozície lídra v hernom odvetví a vysiela jasný signál, že je pripravený súperiť s najväčšími hráčmi na poli IT. Rozhodne neočakávam, že Sony bude odpovedať unáhlenou kúpou Square Enix alebo Ubisoft či EA. Na to nemajú finančné rezervy a takisto úplne odlišnú stratégiu, ktorá sa od čias PS4 ukázala mimoriadne profitabilná - vsadenie na vysoko kvalitný 1st party lineup.
Z pohľadu hráčov budeme už o par mesiacov vidieť výsledky v prvých lastovičkách prichádzajúcich do ponuky Game Passu a budúci rok jasnejšiu stratégiu pre už existujúce značky ako Call of Duty, Candy Crush a ďalšie.
Myslíš si, že to nejako výrazne otrasie pomerom síl na konzolovom trhu?
Výsledky tejto akvizície budeme vidieť o pár rokov. Microsoft nastavil latku poriadne vysoko, o tom sa netreba ďalej baviť. Už dávno neplatí, že herný katalóg jednej alebo druhej strany bol tvorený výhradne časovými exkluzivitami od tretích strán. Teraz sa zabezpečuje pohlcovaním celých štúdií alebo vydavateľských domov.
Čo môžeme očakávať, je zvýšený tlak na ďalšie akvizície a možno aj niekoľko unáhlených obchodov. Netreba zabúdať, že stále je tu neuveriteľne hladný gigant Tencent a Embracer a Stillfront, plus tucty menších spoločností ako Curve či Sumo Digital. A potom je tu Valve.
Kým v minulosti sme na hernom trhu videli snahu o osamostatnenie od vydavateľov, posledné roky sa nesú v znamení akvizícií a aj takto veľkých. Myslíš si, že bude tento trend pokračovať a uvidíme ďalšie preberanie veľkých či stredných vydavateľov ešte väčšími?
Už málokto si spomenie na vtedy neuveriteľnú akvizíciu Mojangu, kedy sa argumentovalo, že Minecraft to už má za sebou a už nemôže predať viac kópií. Treba si uvedomiť, že tieto obchody prinášajú ovocie v dlhodobom horizonte. Trend s akvizíciami a konsolidovaním bude rozhodne pokračovať aj tento aj budúci rok.
A i keď sa nedostávajú na popredné miesta v médiách, ešte stále vznikajú aj malé štúdiá zakladané veteránmi. V hernom odvetví je v dnešnej dobe jednoduchšie získať finančné prostriedky a nájsť vhodný tím ako nikdy predtým. Tým samozrejme nechcem povedať, že vývoj je jednoduchý proces.
Vladimír Geršl - skúsený český producent a vývojár, ktorý pracoval v Cauldrone a taktiež má bohaté skúsenosti s Activisionom.
Čo podľa teba znamená akvizícia Activisionu Microsoftom pre herný trh ako taký a aj pre samotné spoločnosti?
Začnem možno tou druhou polovicou – čo to znamená pre spoločnosti? Pre Microsoft to jednoznačne znamená, že sa im veľmi darí a majú pozitívne interné predikcie do budúcnosti. Keby sa herná divízia trápila na mieste ako pred pár rokmi, nikdy by to rozhodujúce články celého schvaľovacieho procesu nepovolili. Lenže to sa v MS, poprípade Xboxe nedeje. Svojím Game Passom dokázali to, čo nikto predtým zatiaľ nedokázal – urobiť zmysluplnú službu predplatného pre hráča, ktorá ponúka toľko hier (často aj úplne nových), že pre drvivú väčšinu majiteľov konzol dáva automaticky zmysel si túto službu predplácať.
A čo viac, ponúka aj zľavy na tituly, ktoré v službe samotnej nie sú, takže títo predplatitelia potom aj ďaleko viac nakupujú. Zároveň Microsoft urobil úspešný krok s dvoma hardvérovo odlišnými Series konzolami, kde tá lacnejšia S-ková aj v dobách, kedy na trhu nebola dostupná žiadna iná konzola, dostupná bola. Takže sa mu podarilo podchytiť nielen svoj klasický trh v podobe Ameriky, ale aj množstvo ďalších teritórií, kde bola predtým PS silnejšia. Dokázal rozšíril konzoly a tri zo štyroch ešte na pravidelnej mesačnej báze ďalej monetizovať. Príjmy boli teda veľmi dobré, rovnako ako prognózy a nálada vo vnútri Microsoftu. Prišiel správny čas na ďalšie posilnenie pozície.
A potom tu máme Activision Blizzard. Najväčšieho amerického vydavateľa, ktorý od krízy 2009 v podstate neustále rástol a naberal na sile a ktorého v poslednej dobe oslabili sexuálne škandály a ďalšie problémy, ktoré začali vyplávať na povrch (porušovanie autorských práv, neetické správanie, neplatenie licenčných poplatkov či peňazí štúdiám, ktoré mali podľa predajných výsledkov právo na percento z predaja). Cena akcií spoločnosti klesla o viac ako štvrtinu a do budúcnosti mala zarobené ešte na rad ďalších problémov. Neviem, či nápad na predaj Microsoftu prišiel teda zo strany Activisionu alebo softvérového giganta, ale pre vedenie Activisionu na čele s Bobby Kotickom je to majstrovský ťah. Tam, kde je Bobby, veľmi fúka a to, čo by väčšinu ostatných nepochybne sfúklo, on dokázal otočiť a využiť na predaj firmy s 50% prirážkou. Chápte to tak, že akcie sa vykúpili za +50% ich súčasnej ceny, teda aj za cenu vyššiu ako pred všetkými tými škandálmi. Áno, bez nich by cena mohla byť teoreticky ešte vyššia. Ale došlo by k odkúpeniu aj bez škandálov? Pravdepodobne nie.
A čo to znamená pre herný trh z pohľadu hráča? S nadsadením sa dá povedať, že v podstate nič. Bobbymu Kotickovi bude šéfovať CEO Microsoft Gaming Phil Spencer (aj keď u Bobbyho človek nikdy nevie), ale v skutočnosti nechá MS Activision pravdepodobne maximálnu slobodu. Ak ste fanúšikom jednotlivých sérií, tak zmenu možno spoznáte, ale ak ste nespoznali zmenu v Minecrafte po tom, čo ho kúpil MS, alebo zmenu v Diablo po tom, čo ho kúpil Activision, nedotkne sa vás ani toto.
Myslíš si, že to nejako výrazne otrasie pomerom síl na konzolovom trhu?
Skúsim byť tentoraz trochu stručnejší :). Ako som už povedal vyššie, pomer síl sa už obracia bez ohľadu na akvizíciu. Pred pár rokmi väčší vývojári aj publisheri málokedy stavali akékoľvek úspechy svojich biznisových predikcií pre jednotlivé tituly na predajoch Xboxových verzií. Bola to skôr pridaná hodnota, ale nie hlavný zdroj príjmov. Teraz už ale Xbox začína byť opäť platforma, na ktorú sa oplatí zameriavať. Preto vychádza stále viac dobre vyladených titulov napríklad práve na Game Pass, čo hráči verím cítia. A keď MS zrazu vlastní najväčšieho herného vydavateľa a jeho herné značky ala Call of Duty alebo Diablo, tak to pocíti nepochybne ešte viac.
Áno, Sony sa snaží držať krok napr. akvizíciou Bungie, ktorý bol do roku 2019 dvorným vývojárom Microsoftu, čím získava predovšetkým značku Destiny. Ale je myslím zrejmé, že odkúpenie Bungie sa s odkúpením Activision Blizzard nedá porovnávať a spoločne s odkúpením Bethesdy pred rokom začína mať navrch Microsoft a Sony začína ťahať za kratší koniec.
To, že sa sily obrátili z môjho pohľadu rozhodne nie je na škodu. Na druhej strane konkurenčné prostredie je to, z čoho ťažia ako hráči, tak aj vývojári. Dá sa teda predpokladať, že Sony príde so stratégiou predplatného podobného Game Passu. Tiež to, že bude aktívnejšie vyhľadávať zaujímavé tituly a uzatvárať dohody s vývojármi, ktorí nie sú pod niečiou strechou. Dá sa tiež predpokladať, že sa obe strany budú snažiť produkovať viac kvalitných hier. A pravdepodobne, že všetky tieto hry budú dostupné aj na PC, pretože to konzoly z pohľadu predajnosti valcuje a valcovať bude. Takže ako hráči na tom určite vyťažíme a do budúcnosti si len musíme priať, aby sa nestalo, že jedna strana zanikne. Ale to snáď v prípade MS a PS nehrozí.
Kým v minulosti sme na hernom trhu videli snahu o osamostatnenie od vydavateľov, posledné roky sa nesú v znamení akvizícií a aj takto veľkých. Myslíš si, že bude tento trend pokračovať a uvidíme ďalšie preberanie veľkých či stredných vydavateľov ešte väčšími?
Nepochybne áno. K najväčšiemu rozmachu indie vývoja došlo s príchodom digitálnej distribúcie a tiež s ekonomickou krízou, počas ktorej mnoho vývojárov a publisherov zaniklo. Zrazu jednotliví vývojári či menšie skupinky mali možnosť dať "von" vlastnou cestou produkt, o ktorý by vtedajší vydavateľ vlastne ani nestál, a ktorý pritom často zarobil veľké peniaze. Indie trh však časom začal byť presaturovaný, mnohí vývojári sa spálili, pretože nemali porozumenie trhu ani svojho targetu audiencie (a bez toho je vývoj hier stávkovaním lotérie a nie budovaním stabilného businessu) a vydavatelia sa na celý nový model úspešne adaptovali. A teraz je teda opäť perióda skupovania menších väčšími, a tých ešte väčšími. Až príde niečo, čo do toho opäť „hodí vidly“ a trh rozdrobí. Bude to streamované hranie? Metarealita? Svetová vojna? Niečo úplne iné? Raz zrejme áno, ale teraz sa bude kupovať.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Black Friday výpredaj na Alze už začal 99
- RECENZIA: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl 292
- Half-Life 2 je k svojmu 20. výročiu zadarmo 84
- Aké hodnotenia dostal Stalker 2 v recenziách? 98
- Zľavy na PS5 konzoly a príslušenstvo boli spustené 80
- Chcete si zložiť herné PC s AMD Ryzen procesorom? 113
- Aký výkon má PS5 Pro oproti RTX 4070 v Alan Wake 2? 163
- Takto vyzerá prostredie Skyrimu na Unreal Engine 5 27
- Ako to bolo s Half-Life Episode 3? Prečo ju Valve nedokončilo? 63
- Stalker 2 predstavil niektoré z artefaktov 67 zobraziť viac článkov >