GRAN TURISMO 7 |
GRAN TURISMO 7 |
Doba sa mení a vie to aj Kazunori Yamauchi, producent série Gran Turismo. Keď vydávali prvý časť, presne pred 25 rokmi, bol svet plný entuziastov do áut. Bol plný ľudí, pre ktorých boli autá život aj koníček. Automobilová kultúra prekvitala a aj vďaka tomu sa už z prvej časti stal taký kult. Dnes je ale iná doba, automobilová kultúra sa nemôže rovnať tej kedysi a potvrdil to aj sám Yamauchi. Ešte pred príchodom novinky Gran Turismo 7 sme mali možnosť zúčastniť sa špeciálnej digitálnej novinárskej prezentácie hry a po nej spolu s ďalšími novinármi aj vyspovedať legendárneho japonského vývojára. Ako teda vytvárali hru pre spoločnosť, ktorá už namiesto koní počíta volty, nerozoberá krásu dnešných áut a už sa nenecháva opájať vôňou vysokooktánového benzínu?
Jednoducho tak, aby vytvorili najlepšiu Gran Turismo hru doteraz, ktorá bude sumárov celej automobilovej histórie, histórie jedného z najdôležitejších objavov 20. storočia. Navyše chcú priniesť hru, ktorá bude dostupná pre každého bez rozdielu na vek alebo skúsenosti. Hrať ju budú môcť veteráni a aj ľudia, ktorí ešte pretekárske hry nikdy nehrali. takým chcú ukázať, aké zábavné môže byť jazdenie, tunovanie alebo len obyčajné vlastnenie auta.
Hra prinavráti rozsiahly Gran Turismo svet aj s mapou, ktorá sa bude skladať zo 14 častí: Mission, License, Used Cars, Brand Central, Sports, World Circuits, Cafe, Garage, Legendary Cars, Showcase, Tuning Shop, Custom a Multiplayer. Formou tejto mapy vám hra ponúkne hromadný pohľad na svoju ponuku. Niektoré časti sa vracajú, iné sú úplne nové. My sme sa dočkali bližšieho predstavenia všetkých častí, ktoré nadviazali na verejnú State of Play prezentáciu, no šli aj viac do hĺbky.
Hra pozostáva z mnohých prvkov, ktoré spoločne fungujú, aby vytvorili komplexný automobilový sandbox. Tým, podľa Yamauchiho slov, prispievajú k tomu, aby ste aj časom nachádzali nové spôsoby, ako hru hrať. Nemá žiaden jasný koniec, aj po rokoch sa k nej môžete vrátiť a hrať ju inak. Séria bola navyše vždy aj o ponorení do hry a dokonalej imerzii. K tomu nám Yamauchi dodal: „Čo sa týka imerzie, vždy sa odvíja od toho, ako sa dokážete priblížiť k realite. V GT7, pochopiteľne, bola výrazne vylepšená grafika, pomáha nám ray tracing. Čo sa týka pretekania, pracovali sme na veciach ako zvuk, kde sme využili novú metódu nahrávania, ktorá nám umožnila nahrať realistickejšie zvuky, ktoré sa objavia v hre. Haprika nám umožňuje preniesť frekvencie, ktoré sú medzi zvukom a vibráciami a aj to samotné je založené na simulácii. Je to spolupráca mnohých malých detailov, ktoré spoločne vyzdvihnú realizmus v našej hre.“
Od prvého dňa hra ponúkne viac ako 400 áut, ktoré sa budú deliť na tri skupiny podľa toho, kde ich kúpite – Brand Central pre nové autá od roku 2001, Used Cars pre jazdenky a Legendary Cars pre ultra drahé, ale ikonické autá, z ktorých niektoré už majú aj 100 rokov. Zoznamy jazdených áut pritom budú rotovať ako v predchádzajúcich častiach a Yamauchi nám potvrdil, že vždy, keď sa prihlásite do hry, zbadáte zmenenú ponuku áut. Je pritom jasné, že sa autori na tomto čísle nezastavia, pretože ako nám povedal Yamauchi v rozhovore, radi by v hre mali viac ako obyčajných áut, tak aj luxusných a športových.
Pretekať budete v celkovo 34 lokalitách, ktoré ponúknu viac ako 90 variantov tratí. K nim sa dostanete cez World Circuits, kde na vás čaká viac ako 100 pretekárskych eventov, Circuit Experience (kde sa budete môcť učiť jazdiť), časovky, drifty custom preteky, ale aj Meeting places, kde sa môžete stretávať s priateľmi a hráčmi z celého sveta. Hra tak opäť ponúkne pestrý mix reálnych tratí s fiktívnymi. Mnohé z nich už poznáte, ale pribudnú aj novinky.
V priebehu rozhovoru padla otázka aj na striedanie dennej doby a efekty počasia. Tieto veci boli v rámci série neraz limitované a Yamauchi prezradil, že teraz pristúpili na nejaké kompromisy. Zmena dennej doby z rána do noci bude prítomná na všetkých tratiach, no podľa jeho slov sa prechodu z noci do dňa dočkáme len na niektorých tratiach. Najmä na takých, kde sa konajú 24 hodinovky – Le Mans, Spa, Daytona a podobné. Čo sa týka počasia, bude to podobné. Zmena zo slnečného na zamračené bude podporovaná na všetkých tratiach, ale trate s plným dažďom budú limitované, takže to opäť ponúknu len niektoré.
Sú tu tak síce obmedzenia, ale aj tak na týchto veciach autori odviedli kus práce: „Najväčšou výzvou pre nás bolo, aby podmienky počas ovplyvňovali fyzikálny engine. Zmeny počasia teraz interagujú so zmenou fyziky auta, takže veci ako teplota trate, vlhkosť trate alebo rýchlosť schnutia trate ovplyvňujú fyzikálnu simuláciu auta. Takže toto bola pre nás počas vývoja GT7 naozaj veľká výzva“. Okrem toho ale ponúkne hra aj niečo, čo síce nebude mať dopad na hranie, ale vylepší atmosféru hlavne počas nočného jazdenia, keďže hra ponúkne realisticky spracovanú nočnú oblohu vytvorenú z verejne dostupných dát vytvorených NASA. Môžeme predpokladať, že hlavne vo fotorežime si to budú hráči užívať.
GT7 ponúkne dva grafické režimy, ale budú slúžiť rozdielnym účelom. Pre jazdenie to bude framerate režim, ktorý sa bude zameriavať na dosiahnutie vysokého snímkovania, v tomto prípade 60fps. Druhý je režim pre ray tracing, ktorý hra využíva tam, kde nie sú nutné reakcie hráča, ako napríklad v replayoch, fotorežime a podobne. Rovnako to využívajú aj iné racingovky a my sme si mohli pozrieť porovnanie režimov. Ray tracing pomáha realizmu a celkovo vizuálnej kvalite, ale keď máte porovnanie vedľa seba, nižšie snímkovanie je badateľné.
Už od predstavenia PS5 je veľkou vecou 3D zvuk a GT7 v tomto ohľade nebude zaostávať. Využíva na to technológiu 3rd order Ambisonic, ktorá vytvára zvukovú kulisu ekvivalentnú k 16-kanálovému priestorovému zvuku. To dopĺňa odrážanie zvukov od rôznych povrchov a materiálov z rôznych smerov. Vďaka tomu si užijete zvuk helikoptéry, ktorá nad vami preletí, kvapky dažďa na streche a oknách alebo aj prechádzanie obrubníkmi. Presne určíte smer, odkiaľ tieto zvuky vychádzajú. Sám Yauamchi tvrdí, že najefektívnejšie si to všetko vychutnáte zo slúchadiel.
Hra ponúkne viac ako 75 interpretov s viac ako 300 skladbami, pričom žánrovo to opäť bude poriadne pestré – od klasiky cez jazz, hip-hop, electro až po ďalšie žánre. Hudba ale v tejto hre nebude len súčasťou pretekov a menu, ale bude tu mať aj iné úlohy. Jednou z nich je režim Music Rally, ktorý bude skôr na relax. Je variáciou na klasických Checkpoint race, akurát s tým rozdielom, čo zatiaľ čo v iných hrách vám prechádzanie checkpointmi doplní čas, tu vám doplní beaty zo skladby. Ak si ju chcete vypočuť celú, musíte prechádzať checkpointmi dostatočne rýchlo na to, aby ste mali beaty na celú skladbu. Niektoré skladby sú pomalšie, iné zase rýchlejšie, takže sa v nich musíte viac ponáhľať. Yamauchi ale zdôrazňuje, že to bude naozaj o relaxe a nie o rýchlom jazdení. Výraznejšie zakomponovanie hudby do hry je podľa Yamauchiho výsledkom mnohých ideí počas piatich rokov vývoja hry.
Yamauchi priblížil aj to, ako v hre využívajú haptiku s Dualsense ovládačmi. Tú autori využívajú na prenos rozdielu v pocite medzi rôznymi povrchmi, na prenos vibrácií z motora, ale aj rezonancie auta samotného. Pocítiť by ste mali aj prešmykovanie predných pneumatík a nedotáčavosť. Efektívne ich využívajú v rozmedzí od 20 do 200Hz. Yamauchi ale potvrdil, že nebudú využívať reproduktor na ovládači, lebo to by už ovládač poskytoval príliš veľa vnemov. Využívať však budú adaptívne triggery, ktorými vám sprostredkujú rozdielnu váhu brzdového a plynového pedála, rovnako vďaka nim pocítite aj efekt ABS.
Aby autori dnešný svet viac poučili o automobilovej kultúre, GT7 ponúkne nový centrálny bod celej hry – Café. To je nový režim, v ktorom budete skúmať svet GT, plniť rôzne výzvy a kompletizovať menu Books, v ktorých tieto výzvy dostávate zadané. Po skompletizovaní sa dozviete niečo viac o daných autách (pričom niektoré z nich aj získate) a to neraz aj priamo od ľudí, ktorí stáli za ich návrhom a výrobou. Takýchto Menu Books bude v hre 30 a ich splnením vlastne prejdete kampaň, pričom by nemali byť náročné. Aj napriek tomu je to vlastne len začiatok štruktúry GT7, ktorá vám ponúka mnoho ďalších režimov a možností jazdenia. „Pretože máme v hre tak komplexné systémy, Café predstavuje vlastne akúsi mapu vecí, ktoré v hre môžete robiť,“ zhrnul význam tohto režimu Yamauchi.
Jednou z najlepších vecí na prvých GT hrách bol skvelý dojem z progresu, ktorý sa bohužiaľ neskôr v hrách začal vytrácať. Bude mať aj sedmička podobne skvelý dojem z progresu? Yamauchi odpovedal s úsmevom a jednoznačne: „Myslím si, že áno.“
Tuning a úprava áut hlásia v GT7 svoj návrat a to aj s výraznými zmenami. Výkonnostné body už teraz nebudú len výsledkom prepočtu váhy, gripu pneumatík a výkonu, ale reálnym výsledkom simulácie. Samostatné nastavovanie a upravovanie áut je neuveriteľne detailné a rozsiahle, pričom ľavá strana obrazovky týchto nastavení vám ponúkne čísla a štatistiky, pravá množstvo nastavení, s ktorými sa môžete „hrať“ a hneď sa pozrieť, ako sa to prejavilo na aute. Či je to len zmena pneumatík alebo aj detailnejšie aerodynamické zmeny a naozaj mnoho ďalšieho. Yamauchi to považuje za samostatnú minihru, v ktorej hráči strávia veľa hodín. Pokojne tak môžete z Chrobáka spraviť rovnaký trhač asfaltu ako je 911.
Yamauchi vie, že replaye boli vždy dôležitou súčasťou GT série, preto sa s nimi vývojársky tím v novej časti pohral a okrem klasických replayov prináša aj novinku v podobe hudobných replayov. Tie využívajú technológiu náhodného generovania uhlov kamier, ale strih medzi nimi a aj uhly upravuje podľa rytmu hudby. Navyše vraj vždy pri sledovaní dostanete iný replay.
Na mape sveta GT7 nájdete aj Showcase, čo bude centrálny hub pre zdieľanie obsahu medzi hráčmi z celého sveta. Môžete tu zdieľať štýly, polepy, vizuály, replay aj fotky. Škoda, že tu nebude možnosť zdieľať medzi hráčmi aj samotné nastavenia áut. Yamaichi neskôr v rámci rozhovoru k tomuto dodal, že obrazovka tunovania áut je štruktúrovaná tak, aby sa dali robiť prehľadné screenshoty a tie si medzi sebou hráči mohli zdieľať.
Umelá inteligencia je jeden z aspektov, kde je podľa Yamauchiho nekonečný dopyt po zlepšení. Tentoraz sa snažili priniesť umelú inteligenciu, ktorá dokáže jazdiť podobné časy ako ľudia, ale zároveň dokáže zvládať aj komplexné situácie a vybrať si v nich správne akcie. Mala by ponúknuť výzvu, no nie byť frustrujúca. Yamauchi však dodal, že s ňou ešte stále nie sú hotoví. Mnohí z vás budú ale hlavne súperiť so živými hráčmi. Online multiplayer podľa Yamauchiho ponúkne všetky možnosti z Gran Turismo Sport, no vyjadril sa aj k nutnosti byť v hre stále online: „Z hľadiska herných systémov je v hre veľa funkcií, ktoré si vyžadujú online spojenie – Showcase, online multiplayer a podobne. To je jeden dôvod. Druhým je, že aby sme zabránili hráčom upravovať save dáta, je jediným riešením spraviť z toho online hru a mať dáta na našich serveroch.“
Meeting places dodajú hre sociálny rozmerom. Sú to miesta, ktoré nebudú delené na regióny a Yamauchi ich priblížil ku kaviarni na Nürburgring, kde môže prísť ktokoľvek. Takže aj do týchto sociálnych virtuálnych priestorov môže prísť ktokoľvek z celého sveta, môžete spolu chatovať a môžete spolu aj jazdiť.
Vyzerá to tak, že nás už čoskoro v Gran Turismo 7 čaká naozaj komplexný pretekársky zážitok, ktorý ponúkne hromadu obsahu a aj po vydaní sa bude ďalej rozširovať. Yamauchi už teraz sľubuje easter eggy, no zatiaľ o nich nemohol bližšie hovoriť. Taktiež hra už pri vydaní ponúkne rally trate na nespevnenom povrchu, pričom autori tvrdia, že sa niekedy v budúcnosti pozrú aj na zasnežené trate. Badať, že je sám Yamauchi zapálený pre projekt a je to pravdepodobne jeho doteraz najosobnejšia hra, čo nám aj v rámci rozhovoru potvrdil: „Naozaj si myslím, že je dôležité posunúť kultúru a históriu automobilizmu ďalšej generácii ľudí. Cítim takmer osobnú zodpovednosť to spraviť.“
PS4
PS5 Vývoj: Sony / Polyphony Digital Štýl: Racing
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|