RISEN

RISEN

8.0

(Ne)zabudnite na Gothica, je tu Risen

Recenzia na PC verziu

Pôvodní tvorcovia, dnes už v podstate kultovej RPG série Gothic, sa pokúsili o triumfálny návrat medzi elitných vývojárov v novej hre. Po tom, čo priviedli na svet tretí diel rozporuplného Gothica, prišli chlapci z Pyranha Bytes o možnosť vytvoriť štvorku. Nová RPG Risen má dokázať, že chyby minulosti boli len chvíľkovým zlyhaním a známi vývojári sú stále majstrami svojho remesla. Vyšlo im to?

Nuž, ako sa to vezme. Viac-menej áno. Risen nie je žiadne béčko, ale nedá sa povedať, že by to bola RPG roka (a nie len preto, že Dragon Age má bombastickejšiu reklamu). Niektorí užívatelia budú na výsosť spokojní a hru vychvália do neba, iní rozčarovaní a poukážu na viaceré neduhy. V každom z týchto dvoch táborov sa ukrýva časť pravdy, alebo ako sa hovorí, pravda je niekde uprostred a my sa vám ju teraz pokúsime odhaliť.

Risen má asi najnudnejší a najhorší úvod do hry zo všetkých RPG posledného obdobia. To je aj jeden z dôvodov, prečo niektorí hráči na tento titul zanevrú. Trpezlivosť sa však vypláca a to, čo začína ako frustrujúca telenovela, sa postupne rozvinie do pútavého dobrodružného filmu. Takže sa pokúste nepočítať, v koľkých ďalších hrách hrdina začína na pláži, na ktorú sa doťapkal z potopenej lode. Nemyslite na to, že pridlho nemáte ani potuchy, aká je vaša hlavná úloha a prečo sa vlastne potĺkate tropickým ostrovom. Nauvažujte nad tým, aké je absurdné, keď vás vytrieskajú mnísi v domnení, že ste bandita, ale v zápätí vás prijmú medzi seba, lebo vraj máte potenciál a dokonca vás hneď poveria vyšetrovaním vraždy za múrmi chrámu. Zvyknite si na zdĺhavé banality, ktoré vám akože pomôžu osvojiť si hru, hoci jej rýchlo porozumiete aj bez toho. Začiatok je skrátka polepený dosť nemotorne, ale prehltnite to. Bude lepšie.

Risen
Risen Píšte si.Na prípravu pečeného dikobraza potrebujeme mäso z dikobraza, panvicu a oheň.
Píšte si.Na prípravu pečeného dikobraza potrebujeme mäso z dikobraza, panvicu a oheň.


Risen Na potulkách sa hodia aj mapy a praktický inventár.
Na potulkách sa hodia aj mapy a praktický inventár.


Risen Zlepšovať sa vo všetkom budete pomocou náučných bodov, peňazí a učiteľov.
Zlepšovať sa vo všetkom budete pomocou náučných bodov, peňazí a učiteľov.





Váš osud je spočiatku spätý s banditami a mníchmi a podľa toho, kam povedú vaše prvé kroky, sa prikmotríte k jednej z týchto strán. Všetko sa však môže zmeniť. V tábore sa pokúsite zistiť, kto okráda šéfa, poženiete do práce rebelujúcih robotníkov, zabijete nejakú háveď v bažine a podobne. Osobne ma viac tešil pobyt v kláštore, ktorému predchádzala nakladačka. Duely v boji s palicou, kde bolo treba použiť aj trochu filipa (a vína), aby ste obstáli v boji s najsilnejším, vyšetrovanie vraždy, tajné miestnosti a spoznávanie mágie majú svoje čaro. To je ale len na zahriatie a čoskoro zistíte, že väčšina úloh nie je banálnych, aj keď sa to na prvý pohľad môže zdať. Hlavne neskôr sa dostanete ku komplexným úlohám, aké v iných RPG nájdete len zriedkavo. Často treba vykonať niekoľko krokov, v správnom čase sa obrátiť na správnu osobu a vhodne vyberať voľby v dialógoch, či predmety. Niekedy som mal dojem, že hrám skôr adventúru ako RPG. Prepracované a neraz originálne formované úlohy sú jednoznačne najväčšou devízou hry.

Mimochodom, rozhovorom venovali tvorcovia veľký, dokonca až priveľký priestor. Aj pri debate s bezvýznamným dobrákom, od ktorého potrebujete hoci len fľašu piva, nájdete viacero tém, ktoré sa ďalej vetvia. Niekedy je v nich ukrytá dobrá rada, kľúčová informácia či ďalší quest. Často ale trkocete o ničom, alebo sa k cieľu rozhovoru dostanete až po zdĺhavej a vyčerpávajúcej komunikácii plnej bezvýznamného textu. To je ďalšia z vecí, ktorá môže odradiť časť hráčov. Bohužiaľ, toto sa nezmení a brodiť sa tonami textu budete skoro stále. A pripravte sa na to, že väčšina úloh sa orientuje na rozhovory a riešenia problému zbraňou sú skôr krajným prípadom. Hoci je pravda, že neraz si môžete vybrať, či úlohu vyriešite silou, alebo výrečnosťou. Hardcore hráčom sa však bohaté rozhovory budú „rátať“ v duchu hesla, že prepracované dialógy sú korením dobrej RPG.

To, že boje nie sú primárnym riešením úloh, neznamená, že sú odfláknuté alebo nudné. Sú však dosť náročné a zásadne sa neuľahčia ani potom, keď získate lepšie zbrane, výstroj a kúzla. Najprv treba tasiť zbraň. Pri boji musíte vhodne kombinovať útok s obranou, pomôže aj pobiehanie okolo cieľa. Optimálne je vykonať útok a hneď zaujať obranné postavenie, pretože spravidla nasleduje protiútok. Ak si nedáte pozor, zinkasujete niekoľko nepekných rán a nasleduje load. Obzvlášť náročné sú boje proti viacerým protivníkom. Vtedy do vás dorážajú z viacerých strán a nie je ľahké urobiť výpad, keď do vás takmer neustále niekto šťuchá. Niekedy je potom naozaj najlepšou obranou útek. Alebo sa môžete pokúsiť o provokácie z väčšej vzdialenosti, streľbu z luku, či kuše a ničivé kúzla. Kúzliť sa dá viacerými spôsobmi. Základom sú jednorazové zvitky a sortiment obsahuje aj neobvyklé prvky, ako napríklad rozosmiatie osoby, levitácia, telekinéza alebo odomknutie označených dverí. Napriek náročnosti boja vreba uznať, že oproti Gothicovi doznal zmeny k lepšiemu.

Risen
Chcete vedieť, čo som zažil na nočnom výlete?

Rozhodne vhodné je zdokonalenie sa v boji v kategóriách zbraní, ktoré najčastejšie používate. Na to potrebujete body, ktoré získava vaša postava pri vývoji a peniaze, získané z boja či predajom prebytkov. To ale nie je všetko, musíte totiž nájsť vhodného učiteľa, ktorý za vaše body a financie zlepší potrebnú zručnosť na vyššiu úroveň. Takýmto spôsobom hrdinu vylepšujete vlastne vo všetkom, hoci sú aj výnimky, napríklad po čítaní kníh na stojanoch v miestnosti sa vám zvýši múdrosť. Učiteľov vyhľadáte, keď potrebujete zvýšiť silu, napríklad aby ste mohli použiť lepší meč, keď sa chcete naučiť otvárať zámky, aby ste sa dostali do zamknutej truhlice, keď chcete vyrábať vlastnú výzbroj, sťahovať kožu zo zvierat a podobne. Učitelia sú vlastne prostí ľudia, ktorých bežne stretávate a ktorí vás dokážu naučiť niečo z toho, čím sa zaoberajú. Napríklad od lovca môžete očakávať, že vás zaškolí v lukostreľbe a zvýši aj vašu šikovnosť, alebo kováč vás naučí spracovať kovy a vyrábať železné zbrane. Niektoré činnosti nedokážete vykonávať, kým sa ich nenaučíte aspoň na základnej úrovni a nemáte aj potrebné náradie. Napríklad keď ulovíte obriu moru, môžete získať mäso, ale bez potrebnej zručnosti a nástroja jej neodnímete krídla. Hráčov RPG Gothic tento systém neprekvapí, pretože sa s ním už stretli.

Aj iné veci sú typicky „Gothickovské“. Zbierate byliny, ktoré vám po konzumácii dodajú život, energiou a dokonca niekedy aj skúsenosti. Inak samozrejme sú aj odvary a vyliečite sa aj pitím vody zo sudov a spánkom v posteli. Zo zabitých zvierat máte mäso, ktoré sa dá konzumovať, len keď ho pripravíte na panvici na ohni. Vykrádať príbytky treba tak, aby vás pri pritom nepristihli domáci. Tí sa nesprávajú ako tĺci a vbehnú do domu krátko potom, ako sa im tam nanosíte, aby vám povedali, že tam nemáte čo hľadať. Keď si ľahnete do cudzej postele, priateľsky vás pošlú do čerta. A inak žijú podľa denného režimu, cez deň pracujú a flákajú sa, večer sa uložia k spánku. V noci nevidíte ani na krok, kým nepoužijete fakľu, ktorú v boji hodíte na zem. Je jasné, že vývojári zásadne nemenili osvedčený systém zo svojej pôvodnej RPG. A väčšine hráčov to nebude prekážať. Na druhej strane sa tým však neubránia porovnávaniam s Gothicom, teda originálnou hrou, ktorá to (takmer) všetko uviedla do života.

Prostredie tvoria voľné priestranstvá s tropickou zeleňou a bažinami, prešpikované podzemnými kobkami a bludiskami, kde nájdete pasce, spínače, aj najtvrdších nepriateľov, napríklad obrie škorpióny a jašteričích bojovníkov, a pokocháte sa aj pohľadmi na žeravú lávu. Dizajn nie je zlý, grafika neexceluje, ale je prijateľná. Asi najkrajšie to vyzerá v temných priestoroch pri osvetlení fakľou. Ale tak škaredé modely žien ako v Risen som už dávno nevidel. Dialógy sú väčšinou nahovorené, hoci len s nevýrazným dabingom, ale pri tom množstve textu to treba oceniť.

Risen
Risen Ktorým smerom je Vault 13?
Ktorým smerom je Vault 13?


Risen Tak toto asi nerozchodím.
Tak toto asi nerozchodím.


Risen V chráme si užijete svoje.
V chráme si užijete svoje.





Niekde som zahliadol chválu na bezchybovosť hry. S tým nesúhlasím. Síce to nie je taká tragédia ako v poslednom Gothicovi, ale chyby sú a občas nepekné. V jaskyniach sa mi stalo, že keď som nepriateľa pritlačil k múru, stratil sa v stene a už sa neobjavil! Občas mi hrdina po použití myši netasil zbraň. Prapodivné je to s úlohami, ktoré môžete splniť, aj keď vám ich nikto nezadal a dokonca za to zinkasujete aj odmenu, hoci ste ani po vyriešení nekontaktovali zadávateľa! (Ale na to sa asi sťažovať nebudete.) Môžu sa tiež vyskytnúť problémy s uloženou hrou, respektíve jej načítaním. Takže, sledujte oficálne stránky a inštalujte záplaty, určite niečo z toho zalepia patche.

Gothic, pardon Risen, zaujme tých, ktorým imponujú premyslené úlohy, vychádzajúce predovšetkým z bohatých dialógov. K tomu príjmu neľahké boje, ako dobrú výzvu a holdujú si v detailnom vývoji a postupe , ktorý sa dotýka prakticky všetkého, čo hrdina robí, počínajúc varením a končiac mágiou. Ak ste sa v tom našli, určite si  k nášmu výslednému hodnoteniu ešte niečo prihodíte.

Druhá strana mince

Naopak Risen odradí akčnejších hráčov, ktorým tony textu polezú na nervy a deprimuje ich fakt, že ich dokáže ohroziť kdejaká veverička, ktorá vylezie z húštiny. V tejto hre sa nič nedá riešiť zbrklo, takže ak ste netrpezliví a hyperaktívni, nenájdete si k Risen vzťah a vaša subjektívna známka bude výrazne nižšia ako v recenzii. Menej nadšení budú aj hráči konzolovej verzie, ktorej tvorcovia zjavne venovali menej pozornosti ako produktu na PC a je to vidieť.

Pozn.: CENEGA na svojich stránkach ponúka na stiahnutie patch, ktorý do hry pridá českú lokalizáciu.


napísal uni 9.11.2009
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
Risen - Nightwish
| RISEN - NIGHTWISH
[28.7.2009]
Risen - Cinematic Teaser
GC: Risen
| GC: RISEN
[22.8.2008]
Risen - Cinematic UK
| RISEN - CINEMATIC UK
[1.10.2009]
Risen - Mood #4
| RISEN - MOOD #4
[7.5.2009]
Risen - Mood trailer
| RISEN - MOOD TRAILER
[30.4.2009]
Risen - Mood
| RISEN - MOOD
[23.4.2009]
Risen - locations
| RISEN - LOCATIONS
[15.4.2009]
8.0
Vo svete
7.7
Ohodnotiť
RISEN
+ výborné úlohy s premysleným spôsobom riešenia
+ prepracované dialógy
+ lepšie navrhnutý systém boja v porovnaní s Gothicom
+ detailný vývoj postavy a jej zručností
- najhorší úvod do hry zo všetkých RPG posledného obdobia
- miestami zbytočne „ukecané“ a s prebytočným textom
- takmer všetko recyklované z Gothica (pre niekoho +)
- fakt škaredé a neforemné ženy
- výrazne slabšia verzia pre konzoly
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: CPU 2 GHz, 1 GB RAM, 256 MB VGA s Pixel Shader 3.0 (GeForce 7900 - ATI 1800)
Doporučená konfigurácia: CPU 3 GHz Dual Core, 2 GB RAM, 512 MB VGA


RECENZIE HRÁČOV
Risen
9.0
DE BIELAWA    15.8.2015
Nemecké štúdio Piranha Bytes sa preslávilo RPG sériou Gothic, ktorá je minimálne pre európskych h...prečítať celé
Risen
8.5
ZAJOE36    3.11.2009
Príbeh sa odohráva na jednom z ostrovou v okolí pevniny. Náš vulkanický ostrov sa volá Faranga a lud...prečítať celé
Risen
9.0
PROTO    20.10.2009
Pred vydaním Risen sa okolo tejto hry hovorilo všeličo. Nadšenie, že Pyranha Bytes robí RPG, ale aj ...prečítať celé
PC
Xbox 360

Vývoj: Deep Silver / CENEGA / Piranha Bytes
Štýl: RPG
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 2. október 2009
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Forza horizon 5 (8)
Dobrý den,chtěla bych se zeptat,jestli tato hra bu...
|Predam zaklad pc (cpu, mb, ram... (0)
po upgrade ponukam na predaj zaklad pc: intel i5 ...
|Black ops 6 (2)
Ako sa zbavím farebného rozlíšenia postáv v kampan...
|Nový pc - intel ultra 7 (28)
Dobry den, cely život som na počitačoch s Intel. V...
|Účet na steam (4)
Potrebujem poradiť, súrne! Predala som hru, ktorú...
|Svet, ukrajina, vojny ... (28215)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk