Risen |
Stroskotancom na tajomnom ostrove.
9.0
Nemecké štúdio Piranha Bytes sa preslávilo RPG sériou Gothic, ktorá je minimálne pre európskych hráčov doslova kultovou záležitosťou. Na značku však stratili práva, čo nakoniec viedlo k vzniku novej série s gothicovským duchom, nesúcej názov Risen. Jej prvý diel som nedávno dohral, takže ak Vás zaujíma, či má podľa mňa tento dnes už postarší titul titul stále význam rozohrať, smelo čítajte ďalej.
Intro zachytáva hlavného hrdinu, ktorý sa ako čierny pasažier plaví na lodi vchádzajúcej do divokej búrky. Plavidlo zúrenie živlov nevydrží, takže postavu už dostanete do rúk čoby stroskotanca, vyplaveného na pláž neďalekého ostrova. Začiatok Risenu má príjemne tajuplnú atmosféru, keďže typicky bezmenný hrdina netuší absolútne nič a jediné, čo mu tak ostáva, je zamieriť rovno do útrob neznámej pevniny. Niekoľko prvých hodín tak len objavujete rôzne zákutia ostrova, postupne spoznávate jeho faunu, flóru, ako aj domorodé obyvateľstvo. Nebude to ani trvať dlho, kým zistíte, že ostrovania nezažívajú práve najšťastnejšie časy. Zo zeme sa zrazu začali vynárať zvláštne chrámy plné rôznych artefaktov, ale tiež nebezpečných príšer, čo samotné by síce bohate stačilo, no problémy tým ani zďaleka neskončili. Situáciu totiž prišla preskúmať inkvizícia, ktorej aktivity však spôsobili rozdelenie miestneho obyvateľstva na dve frakcie. Jediné ostrovné mesto tak má pod palcom rád mágov, spolupracujúci práve s inkvizíciou, pričom ho držia uzavreté a nik z neho nemôže von, kým bažiny zas obývajú muži pod vedením Dona Estebana, tvoriaci voči nim akýsi odboj.
Vo chvíli, keď hrdina stroskotá, panuje medzi oboma skupinami krehká rovnováha síl, vďaka čomu dokáže Risen počas prvých hodín strávených jeho hraním vybudovať veľmi špecifickú atmosféru, kedy síce všade vládne pokoj, no ten pripomína skôr povestné ticho pred búrkou. Určite neprekvapí, že sa postupom času môžete k jednej z frakcií pridať, pričom si vďaka zmienenej podarenej atmosfére skutočne pripadáte ako niekto, kto dokáže reálne nakloniť misku váh na tú či onú stranu. Príbeh samozrejme neostáva len u vzťahov oboch skupín, avšak túto jeho počiatočnú časť považujem za najvydarenejšiu, pretože neskôr nabehne na síce nie zlú, ale predsa len značne klišoidnú a menej zaujímavú koľaj. Začiatok ani náhodou neoplýva rýchlym tempom, preto by niekomu mohol pripadať príliš zdĺhavý, no práve pomalé odhaľovanie celkovej situácie, získavanie nových informácií, neraz vedúcich k zmene hráčovho pohľadu na znepriatelené skupiny, nečiernobielosť ich zobrazenia, to všetko považujem za najlepšie veci, ktoré scenár Risenu ponúka. Neskôr už je to s príbehom kôli preneseniu dôrazu smerom k spomínaným klišé vodám o poznanie horšie, napriek tomu však stále dokáže udržať aj slušne pobaviť.
Bohužiaľ, koniec sa zrovna moc nepodaril a zanecháva po inak pomerne podarenom dobrodružstve nepríjemnú pachuť. To, že dizajn súboja s finálnym bossom nijako neumožňuje zúročiť čokoľvek, čo človek dosiahol predchádzajúcim hraním ( takže skúsený dobrodruh s kvalitnou výzbrojou, ktorý splnil snáď všetky questy na ostrove, má v ňom úplne identickú pozíciu ako niekto, kto šiel vyslovene len po hlavnej línii ), trochu zamrzí. Ale keď nasledujúce outro pôsobí dojmom, že ho autori spravili ešte predtým, ako vôbec vymysleli námet celej hry, už je to omnoho horšie. Zavŕšenie v podobe asi troch takmer úplne všeobecných viet, u mňa jednoznačne dosiahlo prvenstvo medzi absolútne najneuspokojivejšívými koncami, ako aj úspešne narušilo dojem z celého Risenu ( kým zlé začiatky sa zvyknú zabúdať, zlé konce už nie, pretože po nich nenasleduje nič, čo by nadobudnutý dojem ešte mohlo zvrátiť, no Piranha Bytes na to zdá sa pri Risene pozabudli ). Napriek tomu vo výsledku považujem príbehovú stránku hry za veľmi dobrú, s blížiacim sa koncom má však jej kvalita klesajúcu tendenciu.
Pokiaľ ide o hernú náplň, tá prirodzene pozostáva predovšetkým z plnenia questov. Hoci ani tradičným neoriginálnym úlohám v štýle vyvražďovania určitého počtu potvor sa nevyhnete, sú aspoň rámcované dobrými dialógmi, takže napriek mnohokrát videnej náplni dokážu zabaviť. Tohto typu questov nemá Risen zrovna málo, našťastie ale obsahuje aj veľké množstvo tých omnoho kvalitnejších, väčšinou súvisiacich so spomínanými znepriatelenými tábormi. Zaujmú obsahom, obvykle poskytujú hneď niekoľko spôsobov riešenia, často sú medzi sebou rôzne prepletené, takže môžete očakávať veľmi variabilnú zábavu. Po tejto stránke ma tak Risen určite nesklamal. Úspešné plnenie úloh samozrejme vedie k získavaniu skúseností a s tým súvisiacim zvyšovaním hrdinovej úrovne. Špecifikom pre RPG od Piranha Bytes je to, že po získaní novej úrovne nemôžete získané body investovať do hrdinových schopností, ale musíte najskôr vyhľadať príslušného trénera, ktorý požadovanú schopnosť ovláda, kde body spolu s poplatkom miniete na jej výcvik. Za tento originálny prvok autorom tlieskam, keďže pôsobí nielen realistickejšie, no tiež parádne umocňuje atmosféru, pretože tréner ku každému zlepšeniu danej schopnosti nikdy nezabudne povedať niečo konkrétne. Pri zlepšovaní úrovne boja s mečom tak napríklad vysvetlí, ako vykonať určitý sek, ktorý potom následne môžete naozaj v boji použiť. Vďaka tomu svoje zlepšovanie čo sa týka zbraní nielen cítite, ale aj vidíte a postupne získavate do súbojov nové hrateľnostné možnosti. Každý z celkovo piatich typov zbraní v hre má pritom túto zlepšovaciu vetvu trochu odlišnú, o to viac je potom bojovanie s rozdielnymi typmi osobitejšie ( čo tiež môže podporovať znovuhrateľnosť, keď by chcel niekto vyskúšať majstrovstvo v inom type zbraní ). Čerešničku na torte ešte predstavuje fakt, že každý tréner dokáže celkom realisticky hrdinovi navýšiť príslušnú schopnosť len do úrovne, ktorou sám disponuje.
K spomínaným zbraniam neodmysliteľne patria súboje. Súbojový systém Risenu závisí hlavne od správneho načasovania útokov, čo znie oveľa jednoduchšie, ako tomu v skutočnosti je. Každý boj predstavuje skutočnú výzvu a kým budete nepriateľom dôstojným súperom, pekne sa zapotíte. Obtiažnosť rozhodne nepatrí medzi nízke, ale každý zvládnutý protivník vďaka tomu poteší dvojnásob. Nepriatelia tiež zvyknú počas boja manévrovať, ani nečakané úhyby nasledované devastujúcim protiútokom nepatria medzi nezvyčajné situácie. V kombinácii s už zmienenými špecifikami používania rôznych typov zbraní tak vzniká vskutku bohatá aj zábavná bojová stránka, ktorú musím jednoznačne pochváliť. Napriek tomu, že súboje Vám nič nedarujú, však každé vylepšenie postavy či nový kus výzbroje počas nich výrazne pocítite. Predmetov, predovšetkým zbrojí, v Risene síce mnoho nenájdete, no vďaka citeľnému účinku majú náležitý význam a o to viac teší, keď ich získate. Táto skutočnosť taktiež prispieva k dobrému pocitu z hrania.
Samotný ostrov nie je práve najrozsiahlejší, avšak poskytuje tak akurát veľké územie pre poctivé preskúmavanie. Trochu však zamrzí príliš zhustený, komprimovaný dizajn niektorých lokácií, ktorý kazí dojem z inak pekného ostrova, dýchajúceho príjemnou stredomorskou atmosférou. Predsa len, keď sa napríklad s miestnym lovcom dohadujete na love veľkého bažinného červa, pričom rozhovor pôsobí dojmom, že ho musíte najskôr vystopovať v bažinách, avšak kvôli ich malému územiu ho celý čas vidíte kúsok za lovcovým chrbtom, nepôsobí to zrovna najlepšie. Rovnako na faunu spočiatku narazíte pomaly v každom kúte, kým jej striedmejšie rozmiestnenie by podľa mňa hre vôbec neuškodilo. Inak však opäť musím autorov pochváliť, členité, do veľkej miery rôznorodé ( na to, že sa jedná o ostrov ) územie dýcha atmosférou, miestne zvieratá dokonca majú svoj nočný režim, to všetko podfarbuje skvelý soundtrack. Taktiež rôznych bočných činností, ako napríklad hľadanie pokladov, varenie, či ťaženie ložisiek rúd, tu nájdete pre spestrenie dostatok. Rozhodne poteší premyslenosť týchto aktivít, na ktorých vykonávanie potrebujete okrem príslušnej schopnosti, získanej návštevou trénera, tiež vhodné nástroje. Azda najprepracovanejšou spomedzi nich je kováčstvo, kde manuálne prechádzate doslova celým procesom, od surovej rudy až po nový meč. V Risene skrátka rozhodne máte čo robiť.
Najväčšie nedostatky titulu plynú hlavne z toho, že sa jedná o postaršiu záležitosť. Obstarožná grafika dnes už ťažko niekoho ohúri. Znesiteľná síce je, avšak taký efekt rozmazania vecí v diaľke považujem za vyslovene nepríjemný, rovnako animácie pôsobia trochu toporne. Taktiež skok hrdinu mi prišiel značne prehnaný čo do výšky, či vzdialenosti a stretol som sa s tým, že mi hra občas dala skúsenosti za quest, ktorého podmienky som zrejme splnil, ale nikdy som ho pritom neprijal. Tieto veci sú však vo výsledku len maličkosti, takže ak sa dokážete zmieriť so zastaranou technickou stránkou Risenu, na mnoho ďalších výrazných negatív v hre nenatrafíte.
Risen je skrátka parádnym európskym RPG, ktoré disponuje skutočne komplexnou hrateľnosťou, obtiažnymi súbojmi, aj skvelou atmosférou. Ak ste ho ešte nehrali a nemáte problém s dnes už nepríliš vábnou grafikou, pokojne sa doňho pustite. Ponúka toho naozaj veľa.
PC
Xbox 360 Vývoj: Deep Silver / Piranha Bytes Štýl: RPG Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|