Risen |
Podarí sa chlapcom z Piranha Bytes povstať a napraviť to, čo v Gothic 3 pokazili? Podarilo. Povstali a tak isto pomenovali hru ktorú vytvorili.
PC
pridal ZajoE36 3.11.2009 o 20:52 pod používateľské recenzie
8.5
Príbeh sa odohráva na jednom z ostrovou v okolí pevniny. Náš vulkanický ostrov sa volá Faranga a ludia si v ňom žijú relatívne pokojne, iked sú pod nadvládou bohov. Jedného dňa sa rozhodol nejaký velmi mocný muž zbaviť ludí od tejto nadvlády. Zoslal na celý svet mohutné kúzlo a bohov sa mu podarilo vyhnať. Žial, netušil že zároveň spustil reťazovú reakciu. Spod zemskej kôry začali vyliezať podivné chrámy, z nich ešte podivnejšie stvorenia a na svete sa objavila najpodivnejšia búrka, ktorá znemožnila lodnú dopravu, takže ostrovy boli odrezané od sveta. Ale najhoršie bolo, že odchodom bohov zo sveta, sa uvolnili nebezpečné bájne stvorenia ktore držali v magických reťaziach pod povrchom sveta. Boli dovtedy len legendou. Boli to titáni a síce najmocnejšia národná menšina, ktorá má v moci aj zničiť svet. Tu sa rozhodol kráľ, ktorý sídli na pevnine že s tým niečo urobí a tak vyslal Rád aby prípad prešetrila. Ku ostrovom sa teda vydali na lodiach na čele s Inkvizitorom Mendoza, mocným to človekom. Cestou ich pochytila búrka a Mendoza sa včas teleportoval na najbližšie bezpečné miesto. Áno, na ten ostrov kde sa odohráva hra. Prečo sa práve tomuto ostrovu oblúkom vyhýba búrka, si mágovia vysvetlujú magickým ohňom, horiacim v kláštore v údolí sopky. Mendoza sa nasáčkoval práve tam a tam si spravil aj útočisko. Krajina dostala prísne pravidlá Rádu. Všetci obyvatelia ostrovu ostali uzamknutí v meste. Jediní mohli voľne putovať za hradbami mesta bojovníci Rádu alebo iní dôležití ludia. Každý civilista pristihnutí v divočine je zajatý a nasilu rekrutovaný do služieb Rádu. Tí sú trénovani priamo v kláštore. Mágom sa to sitce príliš nepáčilo, ale keď dá Inkvizitor rozkaz... Tým pádom sú bojovníci Rádu a mágovia na jednej strane oproti pôvodným obyvatelom na čele s Don Estebanom, ktorí si bránili mesto ktoré im patrilo. Ikvizícia ich vyhnala z mesta a usadili sa pri bažinách. Teraz sú z nich banditi. Rád ich nemá príliš v láske lebo narušujú ich vyšetrovanie v chrámoch ktoré "narástli".
Na lodi s Inkvizitorom sa potajomky schovával aj náš hrdina. Samozrejme nemenný. Vyzerá inak ako ten z Gothicu. Náhoda sa stane a hrdina sa prebudí na pláži v otrhaných handrách po tom ako lode stroskotali. Začiatok je kvázi tutorial, až sa dostanente pomaly k domu kde stretnete prvé NPC. Máte si najst nejakú normálnu zbraň namiesto toho konára čo ste našli na pláži. Je ochotný vám ukázat cestu k táboru banditov alebo do mesta. Hra začína. Čo spravíte, je na vás. Plníte questy, ktoré su vačšinou vtipné, zaujímavé a hlavne je ich vela. Zabíjate zver (ktorá vás zozačiatku má ako na desiatu), objavujete svet. Krásny svet. A je až úzasné ako sa vývojári pohrali s dizajnom a kazdým detailom. Za questy a zver máte zkúsenostné body XP, vdaka ktorým sa leveluje. Každým levelom dostanete 10 bodov na učenie. Ak ich máte, hladáte učitela ktorý vas naučí čo vie. Samozrejme nie zadarmo. Toto je klasicky systém Gothic. A naučiť sa toho môžete naozaj veľa. Záleží ale ku ktorej frakcíi sa pridáte. Mágovia vas nenaučia boj so sekerou a banditi vas nenaučia ovladať mágiu. Inak sa môžte učiť bojovať či už s mečom, sekerou, palicou, lukom, alebo kušou. Možete sa stať silnejší, obratnejší, múdrejší. Naučíte sa páčiť zámky, okrádať ludí, zakrádať sa, zbierať trofeje z mŕtvej zveri. Stante sa majstrom kováčom, ktorý ukuje tie najkvalitnejšie meče a dokaže zhotoviť tie najkrajšie šperky. Alebo holdujete este vznešeneším veciam? Čo sa tak naučit tajomstvo alchýmie alebo písania kúzelných svitkou? Alebo studovať magický krištál a uvolnit z neho ohnivú gulu, mrazivú strelu, alebo magický projektíl? A tí najmúdrejší môžu porozumieť zložitým pečatiam, ktoré chránia magické runy, ktoré nám tak chýbali v treťom dieli. Ako vidíte je toho naozaj veľa. Bojovníci sa môžu tešiť na prepracovaný bojový systém. V boji sa zdokonaluje váš postoj, kombá, finty, pohyby co je naozaj potešujúce. K tomu silná kuša a nepriatel vám neujde. Dobré je že boj už neni len o rýchlom klikaní. Boj je už o správnom načasovaní. Ak budete klikať kedy máte, budete silný a rýchli. A naopak. Alebo sa vytrénujete v strelbe s lukom, môžte sa naučiť zbierať trofeje so zvierat, nakúpite šípy, vyťahovač zubov, pílku na kly, kliešte na pazúre a iné pomôcky a stante sa lovcom. Alebo mate radi silné brnenie a sekery? Výcvik v tomto všetkom vám ponukne Don Esteban a jeho muži ak sa stanete členom banditov. Ak sa nechcete ušpiniť od krvy a chcete sa niesť hrdo, aby vo vás mali ludia úctu a byť taký mocný že dokážete spáliť nepriatela na popol, zmraziť ho na ľad, alebo prestielať magickými projektílmi? Naučte ovládat kúzla pomocou rún a stante sa majstrom v mágíi. Zámok zamknutý na 100 krát uz nebude problém. Iked páčenie zámkou je spravené jednoduchou minihrou. Priepasť už nemusí byť prekážkou, ked dokážete levitovať. Ani tajná miestnosť so strbinou v stene ak sa dokážete zmeniť na slimáka. Alebo naopak sa zmeniť na obrovskú príseru podobnú gorile? Je ich na vás vela? Privolajte kostru mŕtveho bojovníka spod zeme nech vám pomôže v boji, alebo privolajte ohnivé peklo. Toto a este ovela viac vám ponúkne učenie v pevnosti kde sídlia mágovia. Lenže byť len tak slávnym mágom nemože byť hocikto. Musia vás najprv doporučiť. A aj tak ste najprv dlho len obyčajný novic. Alebo sa stante bojovníkom Rádu Inkvizície kde neskôr môžete dostat prestížny titul Inkvizitor. Naučíte sa bojové umenie s palicami. Najprv drevenné, neskor aj s čepelov a to už je velká výzva pre hociaký meč alebo sekeru. Úderom palice sekunduje útočná magia ktorá umožnuje týmto bojovníkom Rádu tvrdo presadit zákon.
Inak všetky tri frakcie sú zhruba vyrovnané. Každá ponúka dobrú zábavu a vedie hru k jednému koncu.
A ako to cele funguje? Výborne, rýchlo, bez bugou. Áno, Piranha sa poučila a v hre naozaj nie su takmer žiadne bugy. Sem tam ked som "pristával" po levitacíi tak som sa zrazu ocitol v 20 metrovej výške. Inak som nič nepostrehol. Ostrov je krásny, ludia v ňom žijú svoj život, maju svoj režim, robia svoje veci, rozprávaju sa, chodia spať, jest. Niektorí idu do miestneho bordelu:) Tam možte samozrejme aj vy. Vás čakajú tiež rôzne činnosti ako varenie, fajčenie, kúpanie sa, kopanie (môžte najst poklad), pílenie dreva, opekanie, atď. Rozhovory sú velmi kvalitne nahovorené, často aj dosť vtipné. Hrdina si zachoval zmysel pre sarkastický humor. Horsie je to že mimika tvárí je asi tak nulová. Ale naopak postavy šikovne gestikulujú. Grafika je krásna. Nemyslím tým to že sud je 12 uholník alebo niekoré kríky sú 2D a natáčajú sa, ale celé to pôsobí ako celok neskutočne krásne. Lúče svetla vykukujú spoza stromou, okná a iné obekty. Vtáky vylietajú zo skál. Motýle sa hemžia okolo sladkého kríčku. Vietor reálne ohýba stromy a zeleň, odfukuje pel z polí, robí prach, odfukuje listie. K tomu hrá kludná hudbička ktorá sa mení podla situácie. Noc strieda deň, západy slnka sú očarujúce. Niekedy prší, alebo je hmla, niekedy je oblačno, inokedy je jasný ďeň, potom zasa búrka. V kláštore zvonia zvony, ktoré prerušuje zvuk palíc a výkrikov trénujúcich rekruitov, ktorí sa usilujú stať sa mágmi alebo bojovníkmi Rádu. Pod ostrovom sa nachádza druhý svet - podzemné prepracované chrámy plné nebezpečenstva a hádaniek. Tieto chrámy obsahujú odpoveď na to, čo sa to vlastne stalo. A budeťe to chciet vedieť.
Risen nepriniesol ziadnu revolučnú grafiku, zvuk, ovládanie, ani nič nové, čo by mohlo luďom chýbať. Risen si zobral Gothic 2, ktorí sme tak milovali a dal ho do moderného kabátu, pridal zopár noviniek a dal k tomu dobrý príbeh a ešte živší svet. Prečo meniť niečo čo tak dobre fungovalo ako Gothic 1 a 2? To, že sa vrátili ku koreňom nám umožnilo hrat hru s tak strhujúcim svetom a atmosférou, že vám ani nebude vadit tých pár nedostatkou, ktoré má koniec koncov každá hra. Vadiť skôr budu ťažké rána do školy alebo práce:)
Verdikt? Pre fanušikov Gothicu je čistá droga a povinnosť. Pre tých ostatných je to PRG ktoré by mali skúsiť, lebo Gothic 4, teda vlastne Risen má rozhodne čo ponúknuť.
+ je to gothic aký sme ho milovali
+ bojový a magický systém / návrat rún
+ strhujúca atmosféra
+ design
+ príbeh
+ takmer žiadne bugy
+ vtip
- herný svet môže byť malý pre tých čo dohrali Fallout 3
- žiadna mimika tvárí
- nemožnosť ovplivniť príbeh
- prvá polovica prejde pomaly, druhá prejde rýchlo
- niektoré questy môžu byť zložité
Na lodi s Inkvizitorom sa potajomky schovával aj náš hrdina. Samozrejme nemenný. Vyzerá inak ako ten z Gothicu. Náhoda sa stane a hrdina sa prebudí na pláži v otrhaných handrách po tom ako lode stroskotali. Začiatok je kvázi tutorial, až sa dostanente pomaly k domu kde stretnete prvé NPC. Máte si najst nejakú normálnu zbraň namiesto toho konára čo ste našli na pláži. Je ochotný vám ukázat cestu k táboru banditov alebo do mesta. Hra začína. Čo spravíte, je na vás. Plníte questy, ktoré su vačšinou vtipné, zaujímavé a hlavne je ich vela. Zabíjate zver (ktorá vás zozačiatku má ako na desiatu), objavujete svet. Krásny svet. A je až úzasné ako sa vývojári pohrali s dizajnom a kazdým detailom. Za questy a zver máte zkúsenostné body XP, vdaka ktorým sa leveluje. Každým levelom dostanete 10 bodov na učenie. Ak ich máte, hladáte učitela ktorý vas naučí čo vie. Samozrejme nie zadarmo. Toto je klasicky systém Gothic. A naučiť sa toho môžete naozaj veľa. Záleží ale ku ktorej frakcíi sa pridáte. Mágovia vas nenaučia boj so sekerou a banditi vas nenaučia ovladať mágiu. Inak sa môžte učiť bojovať či už s mečom, sekerou, palicou, lukom, alebo kušou. Možete sa stať silnejší, obratnejší, múdrejší. Naučíte sa páčiť zámky, okrádať ludí, zakrádať sa, zbierať trofeje z mŕtvej zveri. Stante sa majstrom kováčom, ktorý ukuje tie najkvalitnejšie meče a dokaže zhotoviť tie najkrajšie šperky. Alebo holdujete este vznešeneším veciam? Čo sa tak naučit tajomstvo alchýmie alebo písania kúzelných svitkou? Alebo studovať magický krištál a uvolnit z neho ohnivú gulu, mrazivú strelu, alebo magický projektíl? A tí najmúdrejší môžu porozumieť zložitým pečatiam, ktoré chránia magické runy, ktoré nám tak chýbali v treťom dieli. Ako vidíte je toho naozaj veľa. Bojovníci sa môžu tešiť na prepracovaný bojový systém. V boji sa zdokonaluje váš postoj, kombá, finty, pohyby co je naozaj potešujúce. K tomu silná kuša a nepriatel vám neujde. Dobré je že boj už neni len o rýchlom klikaní. Boj je už o správnom načasovaní. Ak budete klikať kedy máte, budete silný a rýchli. A naopak. Alebo sa vytrénujete v strelbe s lukom, môžte sa naučiť zbierať trofeje so zvierat, nakúpite šípy, vyťahovač zubov, pílku na kly, kliešte na pazúre a iné pomôcky a stante sa lovcom. Alebo mate radi silné brnenie a sekery? Výcvik v tomto všetkom vám ponukne Don Esteban a jeho muži ak sa stanete členom banditov. Ak sa nechcete ušpiniť od krvy a chcete sa niesť hrdo, aby vo vás mali ludia úctu a byť taký mocný že dokážete spáliť nepriatela na popol, zmraziť ho na ľad, alebo prestielať magickými projektílmi? Naučte ovládat kúzla pomocou rún a stante sa majstrom v mágíi. Zámok zamknutý na 100 krát uz nebude problém. Iked páčenie zámkou je spravené jednoduchou minihrou. Priepasť už nemusí byť prekážkou, ked dokážete levitovať. Ani tajná miestnosť so strbinou v stene ak sa dokážete zmeniť na slimáka. Alebo naopak sa zmeniť na obrovskú príseru podobnú gorile? Je ich na vás vela? Privolajte kostru mŕtveho bojovníka spod zeme nech vám pomôže v boji, alebo privolajte ohnivé peklo. Toto a este ovela viac vám ponúkne učenie v pevnosti kde sídlia mágovia. Lenže byť len tak slávnym mágom nemože byť hocikto. Musia vás najprv doporučiť. A aj tak ste najprv dlho len obyčajný novic. Alebo sa stante bojovníkom Rádu Inkvizície kde neskôr môžete dostat prestížny titul Inkvizitor. Naučíte sa bojové umenie s palicami. Najprv drevenné, neskor aj s čepelov a to už je velká výzva pre hociaký meč alebo sekeru. Úderom palice sekunduje útočná magia ktorá umožnuje týmto bojovníkom Rádu tvrdo presadit zákon.
Inak všetky tri frakcie sú zhruba vyrovnané. Každá ponúka dobrú zábavu a vedie hru k jednému koncu.
A ako to cele funguje? Výborne, rýchlo, bez bugou. Áno, Piranha sa poučila a v hre naozaj nie su takmer žiadne bugy. Sem tam ked som "pristával" po levitacíi tak som sa zrazu ocitol v 20 metrovej výške. Inak som nič nepostrehol. Ostrov je krásny, ludia v ňom žijú svoj život, maju svoj režim, robia svoje veci, rozprávaju sa, chodia spať, jest. Niektorí idu do miestneho bordelu:) Tam možte samozrejme aj vy. Vás čakajú tiež rôzne činnosti ako varenie, fajčenie, kúpanie sa, kopanie (môžte najst poklad), pílenie dreva, opekanie, atď. Rozhovory sú velmi kvalitne nahovorené, často aj dosť vtipné. Hrdina si zachoval zmysel pre sarkastický humor. Horsie je to že mimika tvárí je asi tak nulová. Ale naopak postavy šikovne gestikulujú. Grafika je krásna. Nemyslím tým to že sud je 12 uholník alebo niekoré kríky sú 2D a natáčajú sa, ale celé to pôsobí ako celok neskutočne krásne. Lúče svetla vykukujú spoza stromou, okná a iné obekty. Vtáky vylietajú zo skál. Motýle sa hemžia okolo sladkého kríčku. Vietor reálne ohýba stromy a zeleň, odfukuje pel z polí, robí prach, odfukuje listie. K tomu hrá kludná hudbička ktorá sa mení podla situácie. Noc strieda deň, západy slnka sú očarujúce. Niekedy prší, alebo je hmla, niekedy je oblačno, inokedy je jasný ďeň, potom zasa búrka. V kláštore zvonia zvony, ktoré prerušuje zvuk palíc a výkrikov trénujúcich rekruitov, ktorí sa usilujú stať sa mágmi alebo bojovníkmi Rádu. Pod ostrovom sa nachádza druhý svet - podzemné prepracované chrámy plné nebezpečenstva a hádaniek. Tieto chrámy obsahujú odpoveď na to, čo sa to vlastne stalo. A budeťe to chciet vedieť.
Risen nepriniesol ziadnu revolučnú grafiku, zvuk, ovládanie, ani nič nové, čo by mohlo luďom chýbať. Risen si zobral Gothic 2, ktorí sme tak milovali a dal ho do moderného kabátu, pridal zopár noviniek a dal k tomu dobrý príbeh a ešte živší svet. Prečo meniť niečo čo tak dobre fungovalo ako Gothic 1 a 2? To, že sa vrátili ku koreňom nám umožnilo hrat hru s tak strhujúcim svetom a atmosférou, že vám ani nebude vadit tých pár nedostatkou, ktoré má koniec koncov každá hra. Vadiť skôr budu ťažké rána do školy alebo práce:)
Verdikt? Pre fanušikov Gothicu je čistá droga a povinnosť. Pre tých ostatných je to PRG ktoré by mali skúsiť, lebo Gothic 4, teda vlastne Risen má rozhodne čo ponúknuť.
+ je to gothic aký sme ho milovali
+ bojový a magický systém / návrat rún
+ strhujúca atmosféra
+ design
+ príbeh
+ takmer žiadne bugy
+ vtip
- herný svet môže byť malý pre tých čo dohrali Fallout 3
- žiadna mimika tvárí
- nemožnosť ovplivniť príbeh
- prvá polovica prejde pomaly, druhá prejde rýchlo
- niektoré questy môžu byť zložité
napísal ZajoE36 3.11.2009
Páči sa mi!
8.5
RISEN
PC
Xbox 360 Vývoj: Deep Silver / Piranha Bytes Štýl: RPG Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|