Dead Space 3 |
Do tretice všetko dobré, alebo?
9.0
Na Dead Space 3 som sa tešil od prvého gameplayu, pretože to vyzeralo výborne. Lenže pri oznámení urobili tie trdielka z EA chybu. Hru skôr prezentovali ako akčnú hru a pocit strachu zmizol do teplých krajín. No je to proste to isté ako keby som pred trdelníkom zjedol najprv päť kíl zemiakov a až potom ho chcel zjesť, tiež by mi potom nechutil. Prvý Dead Space zapôsobil na mňa ako zjavené z čistého neba, ako keď som prvýkrát lízal zmrzlinu a pripomenul mi časy, keď som musel spávať pri maminke, keďže som sa hororových hier bál. Kvalít druhého dielu som sa nebál, aj keď tam bol vidieť väčší príklon k samotnej akcií. Ono veď už prvý diel nie je nejaký extra horor, len chápete pripomenulo nám to prvého votrelca z ktorého sme vtedy boli v prd****. U mňa druhý diel v každom aspekte prekonal svojho predchodcu. Recenziu som naň síce nenapísal, ale ak chcete predstavte si ma a môžete sa so mnou o tom porozprávať. Dnes som tu práve kvôli tretiemu pokračovaniu, ktorý celú tú vesmírnu šlamastiku završuje.
Issacova celoživotná misia – nájsť ústredie Nekromorfov
Dead Space 3 vám dá od začiatku pocit, že sa jedná o veľké vyvrcholenie série. Zatiaľ čo v prvom dieli, ste skôr bojovali o holý život, keďže ste bojovali s neznámou hrozbou v obmedzenom prostredí vesmírnych lodí a aj v samotnom vesmíre tak teraz ide naozaj o všetko. Vývojárov musím aj pochváliť, že pred samotným štartom v krátkej ukážke veľmi podrobne zrekapitulovali príbeh celého univerza a tak sa hráč rýchlo dostane do deja.
Ľudstvo čelí totálnej skaze, ktorú sa snažili zastaviť už pred dvesto rokmi. Malá skupina vedcov sa však vydáva na poslednú, priam zúfalú misiu, v ktorej nechýba ani starý známy Issac Clark, ktorému sa jednoducho boj s Nekromorfami stal osudným. V poslednej dobe sme sa dočkali veľmi neuspokojivých koncov, ktoré vyvolali vlnu kontroverzných názorov, napr. takisto od EA Mass Effect 3 a sekli sa aj iné štúdia(Far Cry 3, Assasin´s Creed 3). Tu však musím konštatovať, že som maximálne spokojný. Všetky otázky sú zodpovedané a samozrejme sa dozviete aj o nejakých nových veciach o ktorých ste nemali doteraz ani tušenia a dokonale doplnia celú skladačku v príbehu. Celé dianie vám doplnia staré známe audo-nahrávky a textové zápisníky. Niektorým hráčom sa síce nepáčia určité momenty v príbehu a keďže nechcem nič prezrádzať tak to zhrniem do jedného slova – „romantika“. Osobne to na mňa tiež zo začiatku nijako extra nepôsobilo, ale bral som to tak, že to tam proste patrí, aby sa uzavrelo naozaj všetko a hráč pritom zistí, aké majú jednotlivé postav charakter a prečo robia to čo robia.
Zima konečne tento rok už odišla
Už demo ma presvedčilo o tom, že zasadenie hry na snežnú planétu je skvelou zmenou. Úvod hry sa ešte odohráva vo veľkomeste, pri ktorom som si spomenul na film Blade Runner. Hráčov môžu prvé minúty hrania odradiť čo nie je dobrá vizitka, ale ide len o to, že treba správne pochopiť prítomnosť zasadenia hry do tejto kulisy, ktorá netrvá dlho.
Až sa približne po hodinke hrania dostanete do vesmírnej časti s trefným hudobným tónom patrí k prvému silnému momentu, pri ktorom si spomeniete na prvý diel. Vo vzduchoprázdne a bez gravitácie budete letieť medzi mŕtvolami a starými loďami. Do tejto časti dokonca autori zakomponovali nelineárny prvok a tak si môžete vybrať, ktorou cestou sa vydáte a či niektoré časti vôbec preskúmate.
Keď sa dostanete na zasneženú planétu „Tau Volantis“ tak na atmosfére to vôbec neuberá(Film „Vec“). Na začiatku totiž nevidíte ani na krok a netušíte, ktorým smerom sa máte vydať a aby toho nebolo málo tak nemáte na sebe skafander, ktorý vás ochráni pred zimou, tak musíte hľadať skrýše pred zimou. V tejto časti hry, stúpa adrenalín poriadne vysoko, pretože nekromorfom zima vôbec nevadí a tak je hráč v riadnom strese a má naozaj strach, že to už ďalších päť minút určite nezvládne. Príjemne ma potešili aj nové nápady, kedy šplháte po horách a vyhýbate sa padajúcim balvanom a ľadové jaskyne majú ten správny šmrnc. Čo sa týka finálneho zasadenia hry tak to patrí k tomu najlepšiemu čo som mohol za posledné roky v danom žánri videl a veru asi dlho ani neuvidím. Celý tento úžasný dojem kazia prestrelky s obyčajnými ľuďmi, ktoré pôsobia lacno a hlúpo. Zbrane nie sú vôbec postavené na súboje s ľuďmi a len pri nich použijete krycí systém, ktorý tu nie prepracovaný tak ako by mohol. Súboje sú s vojakmi nudné a je ich tu príliš a hráč pri nich zbytočne trpí.
Zastav a neprežiješ 3
Zrejme sa vám zdá, že som obrovský fanúšik a všetky nedostatky prehliadam a snažím sa ich zamaskovať dobrými vecami tak ste na omyle. Od začiatku bolo jasné, že hra bude akčnejšia než celé dva predchádzajúce dieli, čo sa dá pochopiť, keď sa jedná o posledný boj. Samozrejme akčné hry sa dnes predávajú viac a tak všetci dúfajú, že vďaka tomu predajú milión viac než obyčajne. Aj napriek tomu si, ale hra dokázala zachovať oveľa viac dusivej atmosféry a správnu temnotu než šiesty diel Resident Evil, ktorý prednedávnom zavítal aj na PC platformu. S tmou sa tu oveľa viac pracuje a úrovne pôsobia temnejším dojmom podobne ako aj dané monštrá, ktoré vás doslova trhajú a až uvidíte svoju smrť tak to je naozaj silná káva v niektorých prípadoch. Nič to však nemení na tom, že hra tlačí moc na pílu a vy nemáte čas si ani uprdnúť. Problém s ľudskými protivníkmi som už rozoberal, ale čo sa týka monštier tak veľa z nich budete poznať už z minulých dielov a tak ničím nebude zaskočení, ale pár výborných kúskov sa nájde, napr. obrovský Boss známy z E3 2012. Čo sa týka úzkych koridorov tak zo začiatku budete v miestach, kde budú ventilačné šachty a pôjdu po vás doslova vlny nepriateľov a príde vám to viac hektickejšie než v Gears of War a práve vtedy pochopíte, prečo vývojári od začiatku kládli dôraz na kooperáciu. Aby ste si však nemysleli, hra nie tak prehnane akčná ako už spomínaný Resident Evil 6, pretože sa nájde aj veľa napínavých pasáží a logické riešenie problémov ma milo prekvapili, pretože ich je tu naozaj dosť a pri niektorých budete musieť mozog trochu naozaj zapojiť a to je rozhodne plus.
Poskladaj si svoj kvér
Zbraňový arzenál sa teraz zmenil. Narazíte aj na staré známe rezačky, ale dostanú sa vám teraz do rúk oveľa účinnejšie hračky, ktoré nepriateľom viac ublížia než predtým a opäť sa dostávame do situácie, kedy môžu niektorí hráči tento aspekt hre vyčítať. Z čoho som mal skutočné obavy, bolo vlastnoručné montovanie zbraní. Všetko, ale dopadlo dobre. Môžete si namontovať na samopal plameňomet, cirkulárku so šípkami a postupne sa dostanete aj k vylepšovákom, ktoré na pár sekúnd paralyzujú protivníka a nie problém využiť stázu a schopnosť kinézie a hádzať použiť proti protivníkom ich vlastné končatiny. Do rúk dostanete aj malého robota, ktorého je vhodné niekedy pustiť na slobodu a ten vám za odmenu objaví nejaké tie zásoby a suroviny – je to proste taký poslušný psík.
Vo dvojici po opici
Možnosť prejsť kampaň spolu s kamarátom sa mi páčila hneď s niekoľkých dôvodov. Odkryje sa príbeh Carvera a niektoré dialógy a animácie sú kvôli tomu upravené a dostanete sa k niektorým vedľajším úlohám. Výborne na tom všetko je, že keď hráte sami tak Carvera neovláda umelá inteligencia, pretože vtedy po vašom boku nie je vôbec a objaví sa len v určitých častiach hry. U mňa je však najdôležitejšie to, že vtedy mnou zmienené nedostatky z občas prehnaných vĺn nepriateľov automaticky odpadajú, pretože vtedy sa ťažšie pasáže zvládnete ľavou zadnou ak váš kamarát nie je lemra. Odporúčam však prvýkrát najprv sólo, kvôli atmosfére a aby ste si pri kooperácií všimli tu pozitívnejšiu zmenu. Som rád, že Visceral Games mali odvahu prísť s niečím tak riskantným a podarilo sa im to do hry nenásilne zapracovať.
Do pekla a späť
Hra inak funguje na osvedčených princípoch ako predchodcovia a tak bežíte po nalinkovanej trase(aj keď určitý pocit voľnosti tu je) čo je dobre, pretože vám bude správne podávaný príbeh a napínavé momenty. Na to, že hra beží na staručkom „Godfather engine“ tak prostredie je detailné a správne na svietenie a rôzne ďalšie efekty sú tu dôležitým faktorom kvôli atmosfére. S grafikou som spokojný a nemám jej čo vytknúť a aj keď to s PC portom podľa prehlásení nevyzeralo ružovo, keďže sa malo jednať o port z Xboxu360. Našťastie sa, ale o jedná o kvalitný port na PC. Filmové cutscény počas hrania navodzujú ten správny filmový moment a nebojte sa čoraz častejšie otravných QTE, ktorých je naozaj málo a nie sú zložité na ovládanie. Všetko to dokresľuje Oskarove ozvučenie s hudbou. Je jasné, že tu sú zlomyseľné a strašidelné zvuky dôležitejšie než v obyčajnej strieľačke. Hra je aj dvojnásobné dlhšia než súčasne tituly a tých 15-20 hodín si užijete(záleží na tom na akej obtiažnosti hráte a či sami).
Mŕtvy vesmír
Zhodnotiť správne tretí diel Dead Space je zložité, aby človek nenahneval všetky možné strany hráčov. Ale čo mňa je po vás, idem si to zhrnúť. Behom hry narazíte na okamihy, kedy budete Dead Space 3 nenávidieť za nezmyselne naťahované akčné pasáže, ale inak budete ďakovať chlapcom z Visceral Games, že dokázali nájsť rovnováhu medzi „mainstreamom“ a poctivým zážitkom, ktorý nenahnevá fanúšikov. Obavy, že sa hra priklonila k nekonečnej akcií sa nepotvrdili a to hlavné. Jedná sa o hru, pred ktorom by ste nemali zavierať oči a hádzať ju ihneď do žita či už hráte na PC alebo konzole. Musíte si hru najprv prejsť sami a potom s kamarátom, aby ste získali celý obraz hry. Z hry som mal obavy ako každý, ale z globálneho hľadiska ide o vynikajúci titul.
Xbox 360
PC PS3 Vývoj: EA / Visceral Games Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|