Dead Space 3 |
Autori stavili na veľké zmeny v sérii, ako dopadol záverečný diel trilógie?
8.0
Manažéri z Visceral Games alebo Electronic Arts po dvojke usúdili, že sa séria musí ubrať smerom mainstreamu a multiplayer musí vystriedať kooperácia. Práve multiplayer v dvojke zaujal najmenej a kooperácia v trojke má byť najsilnejším ťahákom hry. Pri hraní som bol na vážkách, niekde ma hra sklamala, inde potešila a s určitosťou môžem vyniesť verdikt po dohraní celej kampane osamote a niekoľkých levelov v online kooperácii.
Hra sa od samého začiatku prezentovala ako akčnejší titul, čo dokazuje aj demo, ktoré vyšlo na Xbox360 a PS3. Niekde tam vo svojej hĺbke však stále zachováva podstatu série - temný vesmír, čo dokazujú pomalé, tiché a temné pasáže vyvážené s tými akčnými. Strieľania je tam podstatne viac ako v jednotke a dvojke dokopy, no počas celej hry dávkované vcelku primerane.
To ale nič nemení na fakte, že sa štýl hry vzhľadom na predchodcov zmenil. Horor, ktorý priniesla jednotka a čiastočne aj dvojka sa z trojky prakticky vytráca a vyľaká vás už len snáď prázdny zásobník a kopa necromorphov za chrbtom. Vystriedali ho chodby, v ktorých už dopredu viete, že niečo vyskočí, alebo sa niečo poserie. V trojke som sa osobne zľakol raz, možno dva krát a to aj preto, že som si schválne pustil zvuky nahlas. Atmosféra je proste iná.
Zhruba prvú tretinu hry strávite v útrobách lodí a priechodov, čo vám pripomenie lokality z jednotky a dvojky, podstatná časť hry sa potom odohráva na Tau Volantis - zamrznutej planéte, odkiaľ pochádza signál Markera, artefaktu, ktorý priniesol nákazu a šialenstvo. Hráči, ktorým unikla podstata série a predchádzajúce udalosti budú o príbehu oboznámení na začiatku hry. Hráči, ktorí príbeh sledovali, ale nemali poňatia o pôvode markera, jeho zmysle a fungovaní, konečne dostanú odpovede. Aj preto považujem uzavretie príbehu Isaaca Clarka za slušne podané, čím vyplatili dlh komunite.
Príbeh samotnej trojky a zvraty sú už klišovité (obrí vrták, ktorý ma chce zabiť a musím do toho strieľať, aby prestal? WTF?)a nezaujímavé, žiadna z postáv nie je podaná tak, aby hráčom prirástla k srdcu. Skvelá je však výprava a zmeny prostredí, ktoré idú ruka v ruke s hernými mechanikami. Okrem pobehovania v koridoroch sa dostanete do otvoreného vesmíru v stave beztiaže, na zasnežené plochy a lezecké steny aj do kokpitu raketoplánu, ktorý budete...ehm..."ovládať".
Zatiaľ čo bola takmer celá hra relatívne dobrou jazdou, o záverečných kapitolách sa to povedať nedá (celkom 19 kapitol, 10 hodinová kampaň), za predposledné dva, či tri levely by som autorov nakopal do zadku. A možno som bol frustrovaný aj preto, že som mal málo munície a lekárničiek a hra vám nedá možnosti ich získať v prípade, že nie je v okolí stôl na výrobu. Pri hraní v kooperácii už to nebol taký problém. Hnevali ma aj otravné Quick Time Eventy, ktorých bolo nepríjemne veľa.
Jednou z najväčších noviniek v Dead Space 3 je crafting, ktorý je ovešaný fakt bohatými možnosťami. Tie som začal objavovať až v polke hry, keď som mal konečne nejaký dostatok surovín. Na strednej obtiažnosti síce nebudete rátať každý náboj, ako v predchádzajúcich dieloch, napriek tomu ich nie je až toľko, aby ste si dovolili ich predaj. K tomu slúžia mikrotransakcie, ktoré nenápadne a nenásilne dopĺňajú možnosti craftingu.
Hra vám dovolí si vyrobiť zbraň podľa vašich predstáv. Tie sa totiž skladajú z desiatky súčiastok, z ktorých každá má iný efekt. Na konštrukciu zbrane si môžete namontovať dva prídavky, ktorým môžete pridať ďalšie vylepšenia a kombinovať ich. Nie je problém si na obyčajný Plasma Cutter primontovať ďalší Plasma Cutter a používať dve hlavne, alebo si namiesto jednej pridáte granátomet, pílu, samopal, či elektrický výboj. Keďže v inventári môžete nosiť dve zbrane, rovnako sa môžete pohrať aj s tou druhou a vybaviť sa tak štyri rôznymi zbraňami na dvoch konštrukciách.
Tým môžete priradiť upgrady, ktoré sa dajú buď nájsť, alebo vyrobiť. Niektoré špeciálne zbrane sa dajú len vyrobiť a k tomu treba dostatok potrebných surovín. Tých je bez mikrotransakcií tak akurát na výrobu a úpravu vlastných zbraní a obleku, no plánov na výrobu exkluzívnych kúskov je tak veľa, že určité percento hráčov po mikrotransakciách nakoniec siahne.
Crafting je prehľadný a v pokročilých štádiách hry v ňom strávite určite nejaký ten čas. K surovinám sa dostanete aj pomocou robotov, ktorí po vypustení sami vyhľadajú pár drobných. V leveloch je rozmiestnených pár artefaktov, ktorých účel je doplniť nejaké detaily do príbehu. Dôležitú rolu hrá aj objavovanie a bonusové lokality, ku ktorým sa dostanete výrobou špeciálneho kľúča a niektoré sú uzamknuté len pre kooperáciu. Dostanete sa k nim aj taxíkom, novinkou, vďaka ktorej sa dá cestovať medzi lokalitami.
Počas celého singleplayeru si hru môžete otvoriť verejnosti, alebo priateľom a príbeh prechádzať vo dvojici. Ku Isacovi sa vtedy pripája Carver, postava, ktorá inak hrá v singleplayeri len kulisu. V hre o samote ho uvidíte občas prebehnúť okolo, občas vám pomôže, celý čas je niekde zašitý a dialógov je málo. To sa mení v kooperatívnej hre a Carver zrazu dostáva rolu podpory v tíme spolu s Clarkom. Pribudnú extra dalógy aj video sekvencie, ktoré by ste inak nevideli. Kooperatívna hra je jednoznačne bohatšia a možno aj dlhšia, ako singleplayer.
Najviac sa spolupráca prejavuje v boji, v miestach, kde by vám horelo pod zadkom proti veľkej vlne nepriateľov, s partnerom je to jedna báseň. Ten sa môže starať buď o nepriateľov, alebo o úlohu a neostáva to na pleciach jednotlivca. Je síce pravda, že nepriateľov je o niečo viac a sú ťažší, ale druhú palebnú silu a ochranu nenahradí žiadna zbraň, ani počet lekárničiek. Hra ponúka vstavaný automatický komunikačný kanál avšak ten sa mi zdal nepočuteľný. Pozastavenie na vašej strane znamená zastavenie hry aj u partnera. V hre sa opäť nachádza niekoľko minihier, do ktorých sa v kooperácii zapoja obaja hráči.
Dead Space 3 si zachoval pôsobivý art-štýl, ktorý oživuje koridory aj otvorené prostredia, ale PC verzia sa nemá čím chváliť. Nasvietenie scény je znova skvelé, ale textúry sú doslova hnusné, čo sme napokon po vyjadrení autorov aj mohli čakať. Grafické nastavenia sú primitívne jednoduché a hra pobeží aj na starších počítačoch, vizuál hry sa od dvojky posunul len minimálne. Malý tip: ak máte nízke FPS, vypnite si VSync, ktorý vám FPS uzamyká na 30. Na klávesnici a myši beží hra bezchybne a nemal som potrebu brať do ruky ovládač, PC port je po hrateľnej stránke podarený. Zatiaľ čo som zvuky v dvojke vychválil do nebies, trojka až na pár momentov takú hororovú kulisu kulisu neponúkne.
Hra nie je strašidelná a zážitok zo singleplayerovej kampane je z celej série najslabší. Naopak kooperácia je oveľa zábavnejšia a je vidieť, že zámer vytvoriť akčnejšie pasáže vyšiel práve z kooperácie. K tej nemám okrem VOIPu žiadne výhrady, vyriešený je aj individuálny drop surovín, aj ich jednoduchá výmena.
Prostredia sú však tupé a nevýrazné, až prázdne a žiadny moment z kampane sa vám nevryje do hlavy na dlhšie, ako trvá jej dohratie. Aj preto sa do nej pustíte bez problémov znovu, tentoraz v kooperácii, bez ktorej sú vlny monštier frustrujúce a kazia celý dojem z inak podarenej hry. Ku dĺžke kampane si môžete prirátať asi dve hodiny nepovinných misií, ktoré sú niekedy lepšie, ako tie hlavné.
Plusy: možnosti výroby zbraní, spracovanie kooperácie, inovatívne prvky, bonusové misie, vysvetlenie príbehu
Mínusy: textúry, nevýrazné prostredia, nevýrazné momenty
Xbox 360
PC PS3 Vývoj: EA / Visceral Games Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|