História God of War série |
Pri príležitosti príchodu God of War na PC si môžeme zhrnúť históriu série.
Tri hry s číslicou v názve, tri spin-offy s podtitulom, pokračovanie s rebootom v jednom a jedna drobná hra pre mobilné telefóny, taká je vizitka série God of War, ktorá započala svoju púť v roku 2005 na PS2. Dve na dvojku, dve na trojku, dve na PSP, jedna na PS4 a teraz už aj PC.
Ako spoznáte, že hráte hru God of War? Podľa prelievaných litrov krvi, extrémne silného úvodu, kde skolíte stometrovú beštiu, a sem tam prepichnete boha z mytológie. God of War sa stala synonymom rýchleho a brutálneho súbojového systému, nezameniteľného a neustále nahnevaného hrdinu a pompézneho dizajnu levelov, ktoré sa kamera nehanbí ukazovať v širokých záberoch.
Ak by existovali príbehy Krata v gréckych povestiach a bájach, nezostal by v nich kameň na kameni a museli by byť zaradené na konci knihy, keďže v hrách nikto neprežije, kto sa mu postaví do cesty.
Aké hry tvoria sériu God of War?
God of War (2005) - PS2 [recenzia]
Občas musí hrdina zošalieť, aby sa mu otvorili oči. Prečo byť obyčajným generálom, keď môžem byť bohom vojny? Keď v roku 2005 vyšla dovtedy neznáma hra God of War, hlasno sa diskutovalo, či nie je námet jedinou pôvodnou ideou, na ktorú vsádza. Či skutočne používa ako prvá quick time eventy a či môže prekonať vtedajšiu modlu Devil May Cry?
God of War nepotrebovala odpovede, razila si cestu vpred fantastickou hrateľnosťou a dovtedy nevídanou epikou prostredí. Sony Santa Monica otvorili Pandorinu skrinku a vypustili do sveta beštiu s čepeľami pripevnenými reťazami vrastených do predlaktí.
Už v roku 2005 boli položené základy a charakteristické prvky, ktoré používajú hry God of War dodnes, vrátane epického súboja s monštrom hneď v úvode. V prípade prvého dielu to bol nezabudnuteľný súboj s hydrou. Hra pomohla spopularizovať quick time eventy a s vedomím, že bude určená pre dospelé publikum sa nebála sexuálnych narážok či otvoreného násilia páchaného na mytologických kreatúrach, ktoré zomierali v mukách.
V God of War je ústredná postava - antihrdina Kratos - poverená ťažkou úlohou, zabiť Boha vojny. A keďže Áres je zodpovedný za to, že vlastnoručne a nechtiac popravil vlastnú rodinu, má to zrátané dopredu.
God of War II (2007) - PS2 [recenzia]
O priamom pokračovaní cesty na Olymp sa hovorilo ako o labutej piesni PlayStation 2. Hra sa dostala na trh mesiac po uvedení PlayStation 3. Nová generácia zúrila v plnom prúde, ale Kratos ju nepotreboval na to, aby aj mnohé tituly vybavené pokročilými grafickými efektami nebledli závisťou.
Sony Santa Monica pod vedením bývalého hlavného výtvarníka Coryho Barloga začali experimentovať s pohyblivým prostredím tvoriacim kulisu akcii, v ktorej sa Kratos oháňal novými zbraňami. V úvode tak cez malé okienka nakúkal do vnútra budovy obrovský Rodoský kolos.
Aj v God of War 2 je centrálnym motívom pomsta. Zeus zradí Krata a pošle ho do podsvetia, kde začne kuť s Titánmi plány na veľkolepý návrat. Na tróne Boha vojny sa dlho neohrial, ale keď zaútočí na Olymp, už sedieť nebude kde.
Dvojka prakticky vo všetkom prekonávala svojho predchodcu, zvýšil sa počet bossov, pribudli rafinovanejšie logické hádanky s aktiváciou veľkých mechanizmov a o kúsok stúpla aj miera brutality. Technicky sa už nebolo kam posúvať a na sklonku života jednej konzoly stál fantastický titul.
God of War: Betrayal (2007) - mobily
Ešte pred explóziou appiek a hromadného prechodu na platené hry pre mobilné telefóny čelili vývojári inej výzve - ako prispôsobiť veľkolepú akciu 2D zobrazeniu. Štvorjadrové čipy boli sladkými snami, a tak sa z God of War: Betrayal stala sekačka s pohľadom z boku.
Ide o jedinú hru, ktorá nikdy nevyšla pre zariadenie PlayStation. Autori si však s prepisom poradili aj s prispením technického dozoru Sony Santa Monica. Napriek dvom rozmerom sekal Kratos úspešne grécke kreatúry svojimi reťazami. Betrayal sa odohrávala medzi prvými dvomi hrami a sledovala naštrbené vzťahy medzi bohmi a Kratom, ktorý tiahol cez celé Grécko s obrovskou armádou.
God of War: Chains of Olympus (2008) - PSP [recenzia]
Dvojica Barlog a Jaffe nepovedali úplné zbohom sérii, ale svojimi skúsenosťami prispeli k prepisu charakteristického gameplayu pre malý displej PSP. Služobník bohov je vyslaný tentoraz do Atticy, aby zastavil Perzské vojská a cestou skolil baziliška. Kratos však prepichnutím kráľa svoju púť nezavŕšil, ale jeho putovanie krajinou len začalo. Z oblohy zmizlo slnko a niekto ho musel vrátiť naspäť.
Chains of Olympus bol prvým príbehovým prequelom, nie radovým pokračovaním. Nová platforma napriek absencii druhého analógu si hravo poradila s kotúľmi, ako aj súbojovým systémom, ktorému nechýbali charakteristické kombá s reťazami ani mágia.
Tvorcovia z Ready at Dawn sa po dokončení dušovali, že išlo o poslednú hru pre PSP, na ktorej pracovali, dokonca vrátili všetky vývojárske nástroje naspäť do Sony.
Čo čert nechcel, o dva roky neskôr vychádza....
God of War: Ghost of Sparta (2010) - PSP [recenzia]
Ready at Dawn neunikli osudu a vrátili sa naspäť k sérii, ktorá im pomohla postaviť sa na vlastné nohy. Vyčítaná dĺžka Chains of Olympus bola natiahnutá novými úrovňami a hrateľnosť oživená prvkami použitými v God of War 3, ako sú brutálne dorážačky pridávajúc bonusy alebo rúčkovanie po rímsach.
Príbeh Ghost of Sparta sa sústreďuje na udalosti medzi prvým a druhým dielom a vo flashbackoch sa vracia do obdobia, kedy bol Kratos ešte dieťaťom a mal brata, na ktorého si však nepamätá. Bohovia sa z obavy, že sa naplní veštba o páde Olympu rukou poznačeného, uniesli nesprávneho a keď sa to Kratos dozvedel, vyrazil Deima hľadať.
God of War III (2010) - PS3 [recenzia]
Na parádne zavŕšenie trilógie a spečatenie osudu Olympu, na ktorý sa chystá Kratos s Titánmi, sa čakalo tri roky. God of War 3 predstavuje vrchol celej série nielen čo do ukážkovej práce s kamerou, bojovým systémom dovoľujúcim meniť kombá a zbrane za behu, ale aj dizajnom lokalít a ich rozlohou.
V God of War 3 je zúročené experimentovanie s pohyblivými pozadiami, na ktorých sa teraz odohrávajú mnohé súboje. Úvodný dychberúci part so súbojom s Poseidónom patrí k mimoriadne silným zážitkom prekonávajúcim aj legendárny stret s hydrou.
K zásadným zmenám a zásahom do hrateľnosti nedochádza, no zvýšila sa drasticky brutalita a dôraz na finiše brané z detailných záberov. Kratos dostal do vienku nové zbrane na odhaľovanie skrytých pasáži, naučil sa plachtiť (ukradnutím krídiel od Ikara) aj rozbíjať obranu pomocou rukavíc Herkula (čo myslíte, prežil?)
Súbojový systém bol obohatený možnosťou osedlať veľkých nepriateľov alebo priťahovaním drobných vojakov a používanie ich ako štíty na rozrážanie.
Kratos svoju púť zavŕšil fenomenálne - zavraždil boha Dia. V Olympe nezostal kameň na kameni, žiadne z väčších božstiev už nedýchalo a bolo prakticky jedno, či bolo na jeho strane alebo stálo proti nemu. Boli v nesprávny čas na nesprávnom mieste.
God of War: Ascension (2013) - PS3 [recenzia]
Trilógia sa uzavrela a osud Krata bol v God of War 3 naplnený, no zďaleka nešlo o posledný diel série. Prequel Ascension mal tú najlepšiu školu, akú si môže hra priať, bohužiaľ sa však na nej začala prejavovať únava samotnej predlohy, v ktorej takpovediac už niet koho epicky popraviť. Keď padne Olymp asi ťažko ho prekoná rozprávanie porušeného sľubu ešte pred udalosťami v prvej časti God of War.
Ascension však nemožno uprieť fantastickú grafiku, ktorá žmýka z PS3 aj to posledné. Nie je len najkrajšou, ale aj výborne ozvučenou a ešte stále dokáže uzemniť gigantickými levelmi a mierou brutality.
Séria preskákala takmer celý grécky panteón tam aj späť a zanechala za sebou krvavé stopy, ale až po ôsmich rokoch sa dočkala multiplayeru s podporou pre osem hráčov a dynamicky sa meniacimi mapami.
God of War: Chains of Olympus a Ghost of Sparta vyšli v roku 2011 ako súčasť Origin Collection pre PS3. God of War 1 a 2 sú od roku 2010 súčasťou HD kolekcie a dajú sa kúpiť aj v elektronickej verzii.
God of War (2018) - PS4, PC [recenzia PS4] [recenzia PC]
V novej generácii dostala God of War značka novú podobu, nové prostredie, nový herný štýl a novú vedľajšiu postavu. Tentoraz sa totiž už postarnutý Kratos vydáva z Grécka na sever medzi severských bohov a nebude sám. Sprevádza ho jeho syn Athreus, ktorý pridáva do príbehu citovú väzbu a tiež spoločníka v boji, kde vám dokáže pomáhať so svojim lukom
Hra v novej časti dostala nový engine ponúkajúci pôsobivý vizuál a teraz aj otvorenejšie prostredia. Aj keď znovu odbudol multiplayer. Nenájdete tu ani gigantických bossov, hra pôsobí komornejšie a intímnejšie svojim zasadením, no súboje sú stále krvavé, aj keď máte k dispozícii menej zbraní. Svet sa otvoril, pribudli jednoduché hádanky a dostatok vedľajších úloh, aby ste tu strávili desiatky hodín.
Hra v roku 2022 dostala aj PC verziu s kvalitným portom, aj keď bez výraznejších vylepšení. Pribudlo však DLSS alebo Reflex podpora, 21:9 pomer strán.
God of War Ragnarök (2022) - PS5, PS4 [recenzia]
Súmrak severských bohov a koniec všetkých dní Kratos rozpútal tento rok v God of War Ragnarök. Hra uzavrela severskú ságu, priniesla rozšírenie hrateľnosti a aj pekne hlboké spracovanie postáv. Nadviazala na koncept svojho predchodcu, kde autori neexperimentovali s novinkami, ale zato dotiahli všetko, čo predtým naznačili. Výsledkom je ale jedna z najlepších hier roka 2022.
Hra vyšla aj na starú generáciu PlayStation a je pravdepodobné, že sa jej o nejakú dobu dočkáme aj na PC, no oficiálne potvrdenie je pravdepodobne ešte ďaleko.
Je jasné, že séria bude pokračovať, ale uvidíme, ktorým smerom sa jej autori vyberú. Kratov príbeh je už pravdepodobne uzavretý, aj keď si hráči myslia, že koniec naznačuje, kam sa vyberie ďalej.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Nové výpredaje spustené 29
- RTX 5070 Ti bude mať 16GB pamäte 241
- Postavu Ciri bude v The Witcher 4 hrať Ciara Berkeley 93
- Far Cry 7 je v príprave, príde aj Far Cry extrakčná akcia 76
- The Witcher 4 bude začiatkom novej trilógie s Ciri 174
- RECENZIA: The Thing: Remastered 20
- Testy novej Intel Arc B580 grafiky ukazujú výkon nad RTX 4060 71
- Nvidia zrejme pripravuje neurálne renderovanie do RTX 50 grafík 78
- RTX 5060 Ti má dostať 16GB pamäte, ale RTX 5060 zostane pri 8GB 133
- Stalker 2 dostal veľký patch 1.1, vylepšuje A-life 112 zobraziť viac článkov >