RESIDENT EVIL 6 (PC) |
RESIDENT EVIL 6 (PC) |
Mala to byť najväčšia Resident Evil hra. A spočiatku nič nenasvedčovalo o opaku. Šestka za názvom dáva najavo, že už sme si čo to s hrdinami preskákali. Objavila sa však otázka, kam sa s hrou pobrať. Séria sa ocitla v slepej uličke a 600 zamestnancov Capcomu dostalo neľahkú úlohu – vyviesť ju zo slepej uličky. Výsledok teraz konečne dorazil aj na PC. Resident Evil 6, ktorý minulú jeseň pohorel na konzolách, je však stále v očiach fanúšikov zombíkov viac než len očakávaným titulom.
Viera v kvalitný herný zážitok sa začína vytrácať veľmi skoro. Už po absolvovaní prológu je zrejmé, že ani tentoraz sa autorom nepodarilo vykorčuľovať z nepodarenej koncepcie, do ktorej sa už úplne zamotali. Prológ otvára hru s prelínajúcou sa štvoricou kampaní a predstavuje sa nám v ňom starý známy. Po rokoch je Leon Kennedy späť a spolu s ním aj hrozba bioterorizmu. Všetko, za čo bojoval, je stratené, keď sa medzi infikovanými ocitá prezident Spojených štátov. Na výčitky svedomia za zlyhanie nezostáva veľa času, keďže hrozba nemŕtvych je nie len všade navôkol, ale sám sa stáva hľadanou osobou. Tak sa v jeho koži pustíte do postupného rozpletania nitiek tajomstiev. Hrozí však, že z nich vyjdete mierne sklamaní.
Kampane Resident Evil 6 sú primárne stavané pre kooperatívny postup dvojice hráčov (prípadne hráča a AI), čo samo o sebe uberá na atmosfére, no pridáva na zábave, ak máte po ruke obstojného partnera. Aj napriek tomu je hranie za Leona ešte slušným obhliadnutím za koreňmi série, kde mu po boku stojí agentka Helena. V tmavých uličkách bojujete s nemŕtvymi a okrem strelných zbraní môžete hojne využívať aj nové pästné triky, ktoré sa postavy naučili. Olovom sa vôbec nešetrí a aj keď narazíte na niekoľko jednoduchých hádaniek, kampaň za Leona ukončujete s rozporuplnými pocitmi. Na jednej strane je to už takmer generická 3rd person akcia s krytím, na strane druhej sú tu aj úseky ako katedrála, kde musíte spomaliť a kombinácia strašidelného počasia, dažďa a výborných efektov bleskov vyvoláva pocity akoby ste hrali Resident Evil 2 v novom kabáte.
V druhej kampani Leona strieda Chris Redfield, ikonická postava série, a vám bude takmer do plaču. Zombie nahradili ľudské zmutované kreatúry J'avo, ktoré hrdinovia trhajú takmer holými rukami. Skôr ako súčasť globálneho príbehu hry sa jedná o osobný príbeh Chrisa, ktorý sa z alkoholového opojenia prebúdza do sveta, v ktorom zomiera každý okolo a jemu to až do záveru vôbec nevadí. Po boku mu stojí mladý agent Piers, ktorý si skôr získa vaše sympatie ako ostrieľaný veterán. Nelogické a plytké motívy, strata hĺbky charakteru a hrateľnosť na úrovni hlúpej generickej akcie hru degradujú Chrisovi kampaň na úroveň zlého vtipu.
Jake Muller je síce nová tvár, ale v žilách mu prúdi Weskerova krv, ktorá dokáže zastaviť nákazu šíriacu sa po celom svete. Na prvý pohľad obyčajný žoldnier sa stáva hrdinom príbehu odohrávajúcom sa v zapadnutej krajine vo východnej Európe, kde tajomná žena zásobuje povstalcov nebezpečným vírusom. Jake takisto dokáže všetko navôkol trhať, no aby mu nebolo smutno, tak ho sprevádza Sherry Birkinová, ďalšie známe dieťa série. Táto kampaň je snáď ešte akčnejšia ako Chrisova, no paradoxne jej to až tak neprekáža. Stále pôsobí tuctovo, až na pár krátkych pasáži, kedy utekáte z podvodných laboratórií bez výzbroje.
To najlepšie si autori odložili na záver. Ústrednou postavou Resident Evil 6 nie je Jake ani Chris, ani Leon, ale Ada Wong. Štvrtá kampaň spája všetky ostatné, dáva im význam a uzatvára kontext situácií, ktoré predtým môžete pozorovať z troch perspektív. Nedá sa povedať, že by sa v tomto prípade autori vyhli otrepaným klišé, no aspoň si ich odhalenie odkladajú až do konca. Zaujímavý charakter postave nechýba a komu by sa málilo, tak správnym korením na vrch je elegantná a smrteľná kuša, ktorú v rukách drží jedine Ada. Vyniká hrateľnosťou, obsahuje zopár šikovných stealth pasáží a hlavne logické hádanky, ktoré hre chýbajú ako soľ. Síce na ich riešenie hra vždy "nenápadne" poukáže, aby ste ho mali na očiach, no aj tak sa jedná o vítaný element, ktorý poteší fanúšikov série a osloví aj nových hráčov.
Na štvoricu kampaní si rezervujte 20 hodín, čo je skutočne úctyhodný čas. S náplňou je to však už horšie. Z hľadiska invencií je na tom hra žalostne. Capcom recykluje nie len predchádzajúce hry, ale aj udalosti tejto. Viackrát prechádzate tými istými lokalitami, viackrát zažívate na vlas to isté. Autori si pomáhajú otrepaným záporákom, ktorý vypúšťa nový C-Virus, aby sa zopakoval incident z Raccon City, čo vám hra nezabudne každú chvíľu pripomínať. Je smutné, že namiesto skutočného posunu sme sa dočkali opätovného vylúhovania všetkého, čo sme už zažili, až nám v ústach zostala len horkastá pachuť zaklincovaná otvoreným koncom.
Resident Evil 6 je výrazne rýchlejší. Možno ešte rýchlejší ako on-rail akcie Chronicles na Wii. Samotný odklon od základov série by nemusel byť zlý, keby sa podaril uviesť do fungujúceho konceptu, ktorý by ale nepôsobil lacno a dosiahol dojem unikátnosti. Tieto podmienky hra nespĺňa vo väčšine prípadov. Akcia je nezáživná a tuctová. Na poli kooperatívnych akčných hier nájdete priehrštie lepších volieb. Nedokáže sa rozbehnúť. Bránia jej v tom časté prestrihové scény s otravnými quick time eventami, ktoré zbytočne prerušujú akciu a oberajú vás o kontrolu. Našťastie máte možnosť niektoré z nich plniť automaticky vďaka milosrdným nastaveniam.
Hru ozvláštňujú pästné súboje, ktoré síce nie sú nijak zvlášť prepracované, no vďaka skvelému motion capturingu sa na ne aspoň dobre pozerá. Zaujímavým prvkom je stamina, ktorá dokáže obmedziť mobilitu postavy, ak sa minie. Za boj získavate skúsenostné body a nazbierané expy môžete investovať do vylepšovania určitých vlastností, ktoré umiestňujete do slotov.
Žiadna iná hra vám neznechutí súboje s bossmi ako Resident Evil 6. Začína to pri nenápaditom dizajne monštier, pokračuje to cez nudnú a očividnú taktiku ako na nich, kedy občas nemusíte ani nič robiť. Pravidlo troch je dotiahnuté do extrémov a jednotlivých bossov pred vás hra stavia opakovane. Nový typ Tyranta napríklad otravuje Jakea od začiatku až do konca. Smiech cez slzy budú vyvolávať aj pasáže v dopravných prostriedkoch. Tie vás totiž stavajú do rôznych úloh v on-rail akcii bez spádu a väčšieho zmyslu, avšak s krutými obmedzeniami. S motorkou môžete ísť len v úzkom tuneli a keď sa dostanete za guľomet, tak vám všetko príde pred hlaveň.
Nebojujete však len s monštrami a nepriateľskými dopravnými prostriedkami. Jedným z vašich najhorších nepriateľov sa stane kamera, ktoré spraví všetko preto, aby vám zážitok pokazila ešte o niečo viac. Najhoršie na tom budú ľudia s kinetózou, ktorý sa po každej kapitole musia ísť vyvetrať. Keď sa však lenivá a ťarbavá kamera skombinuje s obľubou postáv zaseknúť sa, tak je katastrofa na svete. O to viac, že hra ponúka aj úseky, ktoré by sa dali označiť za zlú paródiu Crasha Bandicoota, kedy pred niečím utekáte. A neviete kam. A kamera sa zrazu stratí. A vy ste v...
Môže byť niečo horšie ako Aliens: Colonial Marines? Môže, Resident Evil 6. AI spolubojovníkov vás dokáže postaviť na nohy, no o chvíľku neskôr sa zasekne vo dverách. Nepriatelia sa riadia len veľmi priamočiarymi skriptami, ktoré ich zväčša zavedú rovno pred vašu hlaveň. Občas úplne postrádajú agresivitu a tak môžete pomedzi nich doslova prebehnúť až na koniec levelu. Samozrejme, tiež sa dokážu o niečo zaseknúť. Nezáleží pri tom na type nepriateľa, všetci sa správajú striktne schematicky a nemajú vás ako prekvapiť.
Nebola by to poriadna PC verzia, keby neprišla aj s poriadnym nákladom obsahu navyše. Z tých menších bonusov tu nájdete prepojenie s Left 4 Dead 2, z ktorej profitujú obe hry. Mercenaries si tak zahráte so štvoricou známych postáv a dostanete aj dvoch nových súperov: Tank a Witch. Online stále zabaví a co-op pripája aj možnosti skríženia ciest dvoch dvojíc. Hra má v základe niektoré konzolové rozšírenia (No Hope obtiažnosť), no a najväčším bonusovým obsahom je neuveriteľná nálož bugov, glitchov a iných nepríjemností. Vďaka nim je občas hra nehrateľná. Mrzne, padá, prekvapí vás nečakaným prepadom fps pod únosnú mieru, ktorý si vyžiada reštart a podobne. Na opravách sa síce pracuje, no aj tak badať dopad záver finančného roka na vydanie (koniec marca).
Môžem pochváliť výborne zvládnutú optimalizáciu, vďaka ktorej hra hladko beží aj na starších zostavách plynulo a ani nemusíte uberať z nastavení. Taktiež treba pochváliť veľmi dobre prevedenú ovládaciu schému, ktorá intuitívne funguje nemáte problém so žiadnou hernou činnosťou (a to sa inventár dočkal zmien k zložitejšej štruktúre). Leon sa vracia po šiestich rokoch na PC a s ním aj obstarožné textúry.
Čo s hrou? Zabudnite na ňu. A mal by radšej aj Capcom. Treba ju hodiť za hlavu ako nepodarený omyl, ideálne ešte odstrániť z názvu číslovku a vymyslieť trefný podtitul. Šestku si treba šetriť na niečo oveľa lepšie. Alebo ňou odmeniť multiplatformové vydanie Revelations. Je to vec, po ktorej fanúšikovia budú túžiť (nakoniec, tiež som po nej hneď siahol), no budú roniť krvavé slzy nad tým, ako ich milovaná séria hrateľnostne, príbehovo a atmosférou upadla a ako sa z milovaných postáv stali bezduché a iracionálne schránky.
RECENZIE HRÁČOV |
7.5
TOMLEHOCKYSVK
8.6.2013
Resident Evil 6 si odnieslo množstvo hodnotení, prevažne negatívnych, priemern&yacu...prečítať celé
|
9.0
BOSS MARŤAS
16.10.2012
Nový diel Resident Evil 6 to rozhodne nemal ľahké a po ukážke na E3 201...prečítať celé
|
6.5
|
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: Capcom / Cenega / Capcom Štýl: Akcia / Survival Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|