RESIDENT EVIL 6 |
RESIDENT EVIL 6 |
Po približne 20 hodinách strávených prechádzaním štyroch kampaní Resident Evil 6, zatiaľ posledného číslovaného dielu série od Capcomu, všetko smerovalo k jedinej otázke “Kam siaha hlúposť hlavných postáv čeliacich novej hrozbe v podobe C-vírusu?” Už toľkokrát sa dívali smrti do očí, prakticky od roku 1996 nerobia nič iné, len strieľajú zombie do hlavy a oni sa vydajú zachrániť stratené dieťa, ktoré po prvom kontakte vykazuje všetky príznaky blížiacej sa smrti? To sa za tých 16 rokov nenaučili, že čo je pokryté krvou, kašle a kríva, musí zomrieť?!?
Prečo by to preboha robili? Je ďalšia otázka, ktorá sa snaží racionalizovať ich konanie. Capcom do Resident Evil 6 obsadil sedmičku hrdinov, no nik z nich nevie riadiť dopravný prostriedok. Auto, motorka, vrtuľník, Jumbo, čoho sa chytia, to je v ďalšej minúte sériou nešťastných náhod v plameňoch a vozidlo nakoniec teatrálne exploduje. Capcom vsadil na výpravný charakter tak typický pre dobrodružné hry, postavy sa tak objavujú na úplne nelogických miestach za jedným účelom, aby z nich mohli počas výbuchov ujsť!
Do absurdností nafúknuté scény sú navrhnuté pre efekt, aby mohlo pilotované lietadlo spadnúť v centre čínskeho mesta, aby vrtuľník zaparkoval v mrakodrape, aby sa potopila budova. Koncentrácia na strhujúcu výpravu akčných veľkofilmov sa autorom vymkla z rúk do takej miery, že z postáv sa stali Barbiny a Kenovia po výplachu mozgov. Kabína lietadla je bez pilotov, stráca výšku, ale najskôr je nutné zastaviť paru v nákladnom priestore, až po tom sa treba vrátiť do kokpitu a akože niečo postláčať. Čo robí para v nákladnom priestore okopírovaného z vojenského lietadla, keď ste na palube civilného Jumba, je vedľajšie.
Keď budete hľadať kľúč od brány, ktorá nemá zámku, asi ťažko uveríte, že prežili Raccoon City. O tom, že brána je vysoká ako Leon, radšej nebudeme rozmazávať, to by sme sa dostali na tenký ľad s témou, kto zapaľuje fakle v neobjavených hrobkách. Niekto ale tie prekážky a puzzle musel vymyslieť a keďže cieľom Capcomu je s Resident Evil 6 osloviť najskôr masy, budete hľadať trojicu prístupových kariet alebo častí kódu, pretože dnes už nikto nebude na vlastnú päsť preskúmavať lokalitu bičovanú snehovou búrkou alebo podzemný komplex, ktorý vyzerá jeden ako druhý.
Trojica kampaní, každá s inou dvojicou hrdinov, bola prísľubom diametrálne odlišného gameplayu. Nakoniec sa sústreďuje len na to, čo nevyžaduje mozgovú aktivitu - streľbu, výbuchy a QTE. Resident Evil už nie je garantom kvality, to nám pravidelne predvádza na filmovom plátne przniteľ série Paul W.S. (krájač) Anderson, ale že Capcom skĺzne do vôd lacného sci-fi, v ktorom hrajú herci s dokonalými vlasmi, je signálom, že séria sa dostala na bod mrazu a začala páliť slepými. V hre sa odráža aktuálny konzum, chýbajú len obligátne prsia a Morgan Freeman.
Ak je konanie postáv smiešne, príbeh má problém sledovať štyri paralelné deje súčasne. Keď zazriete Chrisa Redfielda a jeho parťáka ako zdrhli smrteľnej pasci s cinknutím výťahu, myslíte, že sa červeným laserom vyhnete, keď budete hrať za veterána z Raccoon City? Zabudnite, v jeho prípade sa budete dívať, ako Leon s Helenou Harper spokojne idú výťahom! A bude horšie. Scéna v prológu, kde je mimochodom zavraždený prezident Spojených štátov sa odlišuje s tou, ktorú budete opätovne prechádzať neskôr. Nelogickostí v scenári a kauzálnych chýb je za kýbel, záhadná vražda pilota vrtuľníku, narušenie statiky budovy s pretlakovými komorami a iné chuťovky.
Nejde o chyby technického charakteru, tu zlyháva produkcia snažiaca sa zakryť úbohý level dizajn početnými quick time eventami, ktorých prevedenie je žalostné. Ich náhodný výskyt v kombinácii so skutočným ovládaním postavy vytvára mimoriadne frustrujúce momenty, ktoré od strhujúceho zážitku majú na míle ďaleko. Capcom si povedal, že ak budete bežať pred príšerou, plameňmi, vodou, čímkoľvek, budete sa musieť na to dívať a postava bude bežať výhradne oproti kamere von z obrazovky. A akúkoľvek filmovosť posiela do hája loading obrazovka pred nástupom bossa alebo finálnej scény.
Capcom nie len že spravil lobotómiu hrdinom, ale nafúkol ich ego tak, že zavadzajú vo výhľade, čo má v akcii, kde na vás útočia zombíci asi taký efekt, ako jazdiť s otvorenou kapotou. Po vás chce, aby ste obdivovali ich pozadie a nie to, na čo sa dívajú. V interiéroch prichádzate o periférne videnie, orientácia je sťažená zvláštnym pocitom, ktorý evokuje, že prostredie je v inej mierke ako postavy v ňom. Kamera si navyše vyberá vždy nevhodný moment, kedy paralyzovane sleduje objekt, monštrum alebo sa vám snaží len dokázať, že naozaj stojíte na desiatom poschodí a je to skutočne výška. Oberá vás o kontrolu nad postavou.
Z Resident Evil 6 zmizlo pomalé tempo, po novom je už možné naraz chodiť, mieriť aj strieľať. Výhrou to nie je, ovládanie má oneskorenie snáď sekundu. Čaká, kým hrdina uráčene zloží zbraň a zaujme polohu bežca, trvá celú večnosť, kým tú zbraň nabije a potom ďalšiu, kým si ju priloží k lícu a zamieri cez optiku. Capcom naučil postavy meniť zbrane za pochodu, čím sa eliminovala potreba manipulácie s inventárom, ak práve nepotrebujete vyhodiť oslepujúce granáty a spraviť miesto pre liečivé byliny a tie potom presunúť do krabičky od Tic Tacov, odkiaľ si dopĺňate život. Schopnosti hrdinov ovplyvňujú upgradovateľné skilly a vytváranie loadoutov podľa potreby. Môžete si tak nastaviť, aby vypadávalo viac lootu z tiel, znížilo kopanie zbraní či zvýšila ich účinnosť. Za každý sa však platí obrovské kvantum bodov získavaných prehľadávaním okolia alebo headshotmi. Častokrát si budete želať, aby ste namiesto bodov našli muníciu.
Wesker je mŕtvy, T-vírus pominul a s ňou aj Umbrella. Vo svete Resident Evil 6 však visí nová hrozba - globálny terorizmus a s ním spojené aj cestovanie z kontinentu na kontinent. Hra touto segmentáciou prišla o najväčšieho nepriateľa - prostredie a jednoliaty dizajn nepriateľov. Celosvetové rozšírenie C-vírusu zmutovalo do viacerých kmeňov a výsledkom sú prazvláštne a smiešne typy zombíkov, mutantov a hmyzoidných humanoidov s pohlavným údom a prerastenými genitáliami namiesto podbradku. Capcom zamával tradičným nemŕtvym zbohom a do akcie nasadil agresívnu formu J’avo, ktorá s obľubou dva až trikrát zmutuje a odmieta zomrieť, podobne ako nesmrteľní bossovia úplne bez nápadu. Keď ich uvidíte, spomeňte si na staručké japonské filmy, v ktorých Godzilla bojovala s chodiacim tankom.
Resident Evil 6 je v jadre čistokrvnou akciou s nefunkčným cover systémom, občas narazíte na mini puzzle, aby ste pokračovali ďalej v kosení stoviek nepriateľov, zbierali muníciu rozbíjaním debien, aby bolo čím strieľať. Trojicu kampaní môžete hrať v co-ope (offline i online), štvrtá s Adou Wong je určená len pre jedného hráča. Každá vám zaberie približne 5 hodín, pričom môžete akumulovať body na kupovanie skillov v New Game+ alebo hraním módu Mercenaries "až" s tromi mapami. Tu sa pravidlá nezmenili, stále hráte na čas, stále odolávate vlnám silnejúcejších skupín nemŕtvych. Novým je Agent Hunt, kde môžete prebrať rolu nepriateľa a nalogovať sa aj na singleplayer iných hráčov.
Je jedno, ktorou kampaňou začnete, neubránite sa pocitu, že hra preháňaním prišla o všetku vážnosť. Prispôsobovaním sa tempu etablovaným sériám na západe prišla o to najcennejšie, čo mala - vlastnú identitu. To množstvo spin-offov, filmov a neschopnosti vystúpiť z tieňa Raccoon City, ju vedie k nevyhnuteľnému a radikálnemu reštartu, o aký sa Capcom pokúsil v Resident Evil 6. Prehnané ambície blockbusteru však stroskotali na vyčerpanosti látky. Resident Evil 6 nie je nehrateľná, je len hlúpa, ako hrať s Rihannou lodičky s mimozemšťanmi, vyjsť z kina a klamať si slovami: bavil som sa.
RECENZIE HRÁČOV |
7.5
TOMLEHOCKYSVK
8.6.2013
Resident Evil 6 si odnieslo množstvo hodnotení, prevažne negatívnych, priemern&yacu...prečítať celé
|
9.0
BOSS MARŤAS
16.10.2012
Nový diel Resident Evil 6 to rozhodne nemal ľahké a po ukážke na E3 201...prečítať celé
|
6.5
|
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: Capcom / CENEGA / Capcom Štýl: Akcia / Survival Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|