BLACK |
BLACK |
Criterion Games sa k prezentácii BLACK (svojmu nového počinu) postavil svojsky. Nikomu nič nepovedať. Pred dvoma rokmi na E3 ukázali za zatvorenými dverami hlučné demo, ktoré ofúklo zopár vyvolených a už bola na svete najtajnejšia a najlepšia FPS hra pre konzoly. Všetci o hre hovorili, ale nik o nej nič nevedel. Criterionu to stačilo, navyše Alex Ward (Creative Director) povedal, že absolútne žiadne skúsenosti s FPS žánrom ich stavajú do výhodnejšej pozície, čo ešte viacej zintenzívnilo hlad po nových informáciách.
Stačilo, aby sa objavil jediný obrázok a už sa začal kolotoč s najlepšou FPS akciou točiť znovu bez najmenšej námahy PR oddelenia. Herný svet bude deštrukčný, hlavným hrdinom nebude človek, ale chladné nebezpečné veci. Bude to maso! Bude to porno so zbraňami! Za ten hype si môžu hráči sami. Keď mediálna bomba vybuchla a zasypala svet špičkovými obrázkami a neuveriteľnými videami, ukázalo sa, že bol aj opodstatnený. BLACK bude bomba!
Najprv niečo histórie. Myšlienka vrhnúť sa do neznámych vôd a začať robiť na strieľačke vznikla v hlave Alexa Warda, keď ho zobrali rodičia na strelnicu do Las Vegas. Keď prvý krát vypálil (naživo) z MP5, vedel, že musí spraviť hru o zbraniach. O ich osobnosti, ich svete a o skúsenosti s nimi. To bolo pred pár rokmi. Prenesme sa do súčasnosti. Criterion Games sa spája v prvom rade s deštrukčným racingom Burnout, ktorý tento žáner postavil na hlavu. Niečo podobné sa autori snažia spraviť aj s žánrom FPS. Nebude to však revolúcia, ale minimálne evolúcia.
BLACK, starring guns, also starring Jack Kellar
Jednoslovne odpovedajte, čo si predstavíte, ak sa povie TimeSplitters, Call of Duty, Medal of Honor, Killzone? (Tohto malého kvízu sa môžu zúčastniť aj PC-čkári s hrami F.E.A.R., Call of Duty, DOOM, Quake.) Odpovedali ste v tomto poradí? Multiplayer, atmosféra, hrdinstvo, vojna (AI, atmosféra, strach, multiplayer)? A nestrieľa sa náhodou v takých FPS-kách? Kde sú teda zbrane? Criterion chce, aby sa pri takejto otázke v prípade BLACKu odpovedalo jednohlasne: zbrane (aj keď to možno bude niečo iné, napr. deštrukcia)! Výskumu arzenálu sa venovali dlhé roky, pri ktorom sa prejavili až fetišistické sklony animátorov a modelerov.
V uliciach mesta nezostane kameň na kameni.
|
Autá sú dobrým krytím, ale ešte lepším ohňostrojom.
|
Jeden z úvodných (sexi) obrázkov.
|
Zbraniam je venovaná až maniakálne veľká pozornosť, preto sú aj hlavnými protagonistami hry a nie veliteľ jednotky Black Ops Jack Kellar, ktorého budete ovládať. Z toho dôvodu sa príbehu a tejto postave budeme venovať v nasledujúcich piatich vetách. Vo Východnej Európe je veľká koncentrácia teroristov a treba ich schladiť. Na túto úlohu je vybraná jednotka Black Ops s nekompromisnými metódami. Nezodpovedá sa nikomu, nehľadí na straty a používa všetky dostupné prostriedky na eliminovanie hrozby. Príbeh sa drží tradičného scenára a bude rozvíjaný filmovými sekvenciami, ktorých má byť v hre ako šafránu, ale o to majú byť kvalitnejšie. Ale teraz už späť k pravým hrdinom.
Big style, big guns
Hviezdami nie sú žiadne futuristické fázery, ale poctivé železo, s ktorým ste sa už isto zoznámili v iných hrách. Zbraňový arzenál bol vyberaný podľa niekoľkých kritérií. Tým hlavným bolo, aby zbrane vyzerali jednoducho cool. Glock, UZI, MP5, AK47, SPAZ 12, brokovnica Remington, M16 s granátometom, guľomet, granátomet, raketomet a sniperka. Samé staré známe, čo je na nich také jedinečné? Pozornosť detailom, ktoré si možno ani pri hraní nevšimnete. Škrabance, vyletovanie nábojníc z komory, hýbajúce sa mechanické časti (spony určené na remene), zvuky mechanických častí pri streľbe s tlmičom, spätné nárazy, no a samotnou kapitolou sú zvuky pri streľbe a animácie pri nabíjaní/vyberaní zbrane.
Nech už bude akákoľvek mela okolo vás, vždy bude počuť najviac držanú zbraň a to dokonca aj vtedy, ak nepriateľ bude páliť z rovnakého kúska pri vašich ušiach! Kellerove zbrane majú jednoducho osobnosť a nebudú sa báť kričať z plnej hlavne a zásobníka. A keď sa minie, príde aj to avizované porno. Každá zbraň má dve animácie prebíjania zásobníka. Pri jednom z nich Keller efektným pobúchaním upratuje napáskované náboje v zásobníku a až potom ho zasúva. Zbraň je pri nabíjaní vystavená skoro v celej svojej kráse na obrazovke a aby ste o nič neprišli, pozadie sa rozmaže!
Možno je to v rozpore s realitou (kedy strelec sleduje svoj cieľ a podvedome mení zásobník), ale autori chceli, aby sa hráčov zrak upieral na tento proces a navyše to vyzerá v pohybe výborne. Svedkami podobného pôsobivého efektu budete pri menení zbraní. Pred použitím MP5 sa vyťahuje sklopka a až potom je možné začať strieľať. Keď už sme pri tejto zbrani, tak treba povedať, že bude mať tri režimy streľby: Full Auto, Single Shot a Burst (dávky). Prepínanie módov streľby prebieha na D-pade.
Každá zbraň má sekundárny mód streľby - úder pažbou.
|
Každý jeden level používa svoju špecifickú farebnú paletu.
|
Čo nevybuchuje, to sa minimálne rozpadá.
|
Destruction inspired by Hollywood
Všetky vypálené guľky majú zmysel, dokonca aj tie, ktoré minú cieľ. Pre dosiahnutie čo najväčšieho efektu sledujú autori, čo sa so zblúdenými strelami deje, aký efekt za sebou zanechajú a aká bude reakcia prostredia. Všetky levely sú vytvorené tak, aby maximálne prehĺbili zážitok z prestrelky. Nie sú to iba sprievodné efekty, ako plamene z hlavne, dymové stopy po pušnom prachu, ale aj iskry, prach, sklo, odpadávajúce drevo a vybuchujúca omietka po dopade olova. V BLACKu je obrazne povedané toľko particle efektov na jeden meter ako v ktorejkoľvek inej hre v celej kampani! A to sme sa ešte nezačali baviť o explóziách, zničiteľných objektoch a deštrukcii všeobecne!
V hre bude takmer všetko zničiteľné! Na granát hodený do miestnosti, ktorý následne exploduje a vybije všetky okenice, sme si už zvykli. A možno aj dvere otvárané brokovnicou ste už niekde videli, čo sa rozhodne nedá povedať o rozhovore s nepriateľmi cez stenu, ktorá sa následne rozpadá pod prívalom guliek. A čo potom také explodovanie celého preskleneného poschodia mrakodrapu, ničenie fasád budov, rozpadávajúce sa betónové stĺpy, kolaps niekoľko podlažnej budovy, pochovanie guľometného hniezda zosunutím veže kostola? Deštrukcia je všade, a aby bola ešte efektnejšia a hlasnejšia, explózie sú rovnako ako streľba predimenzované!
Autori sa nijako netaja inšpiráciou v hollywoodskych akčných trhákoch, dokonca neváhali niektoré známe scény integrovať do levelov. Konkrétne v úrovni Tivliz Asylum (začína na pohrebisku techniky zo studenej vojny), narazíte na takmer identickú miestnosť, v ktorej bola postrieľaná špeciálna jednotka žoldniermi z filmu The Rock. V tejto umyvárke sa ocitnete aj vy a pocítite, aké to je, keď na vás mieri niekoľko nadržaných hlavní. Čo je na tejto miestnosti najlepšie, je že betónové priečky, oddeľujúce sprchové kúty, sú kompletne zničiteľné! Keď z miestnosti po prestrelke vyjdete so zdravou kožou, nebude vyzerať tak ako pred vstupom. Ako po bombardovaní to bude vyzerať v každučkej miestnosti, hale, chodbe, kanále, lese, ulici atď.
Tam, kde nebudú sklenené výplne, zničiteľné steny, nájdete vybuchujúce sudy z horľavým obsahom, autá, telefónne búdky, obrovské palivové nádrže, posedy, ploty a pod. BLACK nemieni poľavovať počas celej hry z deštrukcie. V hre nie sú žiadne stealth prvky, iba akcia. Aj keď je pravdou, že niektoré pasáže (začiatok levelu Wilderness) bude možné prejsť „tichým“ spôsobom (s tlmičom na zbrani), tempo levelu sa však vráti do frenetických koľají.
V meste budete pátrať po podozrivých a snažiť sa stretnúť so zbytkom tímu.
|
Explózie a deštrukcia - pre BLACK rutina.
|
Najprv sklo, potom stena a potom vy!
|
Dark side of BLACK
BLACK je ťažkotonážna zbraň, ale obavy vzbudzuje jej malá kapacita zásobníka. Necelých 7 hodín a sme pri záverečných titulkoch? Žiadny multiplayer? Aká bude znovuhrateľnosť? Obtiažnosť má byť aj na nastavení normal veľmi vyzývavá. AI protivníkov vraj dokáže prekvapiť (sporadickú pomoc tímových kolegov budete vítať) a jedným levelom by ste sa mali prestrieľať za cca 45 minút, čo pri deviatich úrovniach dáva hraciu dobu pod 7 hodín. Otázkou zostáva, čo sa ešte odomkne po dohraní okrem najvyššej obtiažnosti Black Ops? Nejaká pridaná hodnota v podobe videobonusov poteší, ale skôr by sme skákali od radosti, ak by hra podporovala multiplayer.
BLACK Trilogy?
Criterion sa venoval intenzite zážitku pre jedného hráča, preto dostal multiplayer červenú. Autori tento komponent nevynechali len tak náhodou. Muselo by sa uberať z detailov a to by už hra nedokázala nakopať do zadnice prichádzajúcu „novú generáciu“ hier. BLACK patrí bez debaty medzi najkrajšie FPS akcie pre terajšiu generáciu konzol (Na PS2 necháva za sebou aj Killzone). Bude aj najlepšou? Ak sa to nepodarí BLACKu, tak určite pokračovaniu! Alex Ward sa v tichosti zveril médiám, že príbeh je naplánovaný ako trilógia! Teraz záleží iba od vydavateľa, či sa z hry stane séria alebo nie.
BLACK vyvoláva aj diskusiu, či sa vôbec výbušný obsah dostane aj na konzolu Xbox360 ako to je v prípade posledného dielu série Burnout. Pri Criterione nik nevie, ale je vysoko pravdepodobné, že po úspechu na PS2 a Xbox ohlási EA port na Xbox360 a možno rovno aj druhé pokračovanie, ktoré dúfajme, bude mať aj multiplayer.
Ready to launch a nuke
Hra, o ktorej nik nič poriadne nevedel je tesne pred dokončením a aj napriek tomu sa vie iba o dvoch leveloch (na wallapaperoch je možné vidieť rafinériu, cintorín a most cez rieku vedúci do mesta), nič poriadne o príbehu ani prestrihových scénach režírovaných človekom zodpovedným za seriál 24. Takisto sa nevie, kedy v tej mele bude znieť hudba z pera Michaela Giacchina (dvorný skladateľ série Medal of Honor, hudba k filmu Mission Impossible 3) a či na nás nečaká niekde časovaná bomba. Jedno je však isté, BLACK zanechá na každom hlbokú stopu, stane sa poslednou veľkou FPS akciou pre terajšiu generáciu konzol a v obchodoch vybuchne koncom tohto februára.
S v takejto pozícii sa budete kvôli veľkej kadencii zbraní nachádzať často.
|
Ragdoll je samozrejmosťou, krv chýba.
|
BLACK to je veľký štýl.
|
PS2
Vývoj: EA / Criterion Games Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|