E3: ELDER SCROLLS SKYRIM |
E3: ELDER SCROLLS SKYRIM |
Približne 30 sediadiel v hľadisku z bielej kože je obsadených do posledného miesta, odvážlivcov sediacim na schodoch to nevadí. Bethesda za zatvorenými dverami listuje v knihe najväčších RPG a predstavuje novú kapitolu Elder Scrolls. Skyrim v prvom rade počujete. Nadýchané, nevtieravo monumentálne hudobné motívy sú magické, no nie rozprávkové a vôbec nepripomínajú tradičné sladké fantasy s pestrými farbami. Je to taká hudba, ktorá vás okamžite prenesie na pláne, tam, kde oblohu brázdia draci a pahýle stromov sú spálené na uhol. Je to taká hudba, že vo vás evokuje túžbu okamžite uchopiť meč a vyraziť. Taká, pri ktorej si poviete, že s ňou chcete zažiť nové dobrodružstvo.
Skyrim je nasledovník Oblivion a ako taký ponúka neskutočnú rozlohu a viditeľnosť. Tam, kam dovidíte, môžete ísť, aj na vrchol vysokej hory. To nesie so sebou aj jednu nepríjemnú vlastnosť, stratu detailov. Stále vidíte mäkké tiene, ktoré presne kopírujú nerovnosti jaskyne a podľa vzdialenosti od zdroja sa správne naťahujú, no nie je to prepracovanosť a kvalita materiálov ako povedzme u Xboxovej verzie Zaklínača 2. Ak budeme hovoriť o výtvarnej stránke a štylizácii, Skyrim hrá za úplne inú ligu.
Ak nebol pre potreby 20-minútovej prezentácie vytvorený dungeon a každý zo 150 podzemných bludísk sa má meniť pri každom kroku, pôjde o absolútnu šialenosť. Od vstupu do horského priesmyku sa snáď za každým krokom zmenila nielen architektúra, nasvietenie, farebná paleta, ale aj sada nepriateľov, smrteľné pasce. Mohli ste si všimnúť, čo vytvorili ľudia, čo zase vyhĺbila voda, kam vedú schody a načo asi slúžila zrúcanina. takáto miera pozornosti nie je venovaná iba dungeonom, ale aj vonkajším prostrediam, NPC postavy majú zamestnania, vykonávajú rutinu, pracujú, krajinu obývajú neutrálne tvory, zver a pod.
Ľavá, pravá ruka
Demo Skyrim začína na úplne normálnych pláňach, v doline, cez ktorú sa vinie cestička ako z katalógu okolo bystriny, v ktorej ryby skáču pomedzi okrúhliaky proti prúdu, slnečné lúče oblizujú nízke porasty, koruny stromov, aj srsť vlkov. Šelmy nemajú ani vo svorke najmenšiu šancu. V Skyrim sa môžete dívať na hrdinu aj zo 3rd person pohľadu, ale je to práve pohľad z vlastných očí, ktorý vyvoláva pocity, že sa skutočne bránite so štítom, že sekáte a že čepeľ naozaj dopadá na otvorenú papuľu plnú ostrých zubov.
Boj je zaujímavý aj tým, že môžete držať v pravej a ľavej ruke nezávisle kúzlo, zbraň, meč, štít alebo ľubovoľnú kombináciu. Môže to byť v jednej dlhá čepeľ a v druhej kúzlo alebo si do oboch navoliť rovnaké kúzlo a frajersky medzi dlaňami vytvoriť magickú guľu so zvýšeným účinkom. Takto sa dajú metať aj guľové blesky alebo tlakové vlny. Jednoducho v dvoch rukách je viac sily ako v jednej. Bojovník sa môže spoliehať na oceľový meč a štít alebo ho vymeniť za elfami ukovanú najsilnejšiu verziu sklenenej čepele.
Na Skyrim je unikátny aj interface, voľba toho, čo bude hrdina držať v ruke vzdialene pripomína systém z MGS, v inventári si každý predmet, každú bylinu aj s koreňmi, runy na zbroji, reliéfy na štíte môžete prezrieť v 3D, otáčať a kochať sa nimi. Bez loadingov, bez čiernych obrazoviek, bez čakania. Technológia poháňajúca Skyrim je ukážková a zachádza do takých extrémov, že pri vyvolaní mapy, sa dívate na model krajiny z vtáčej perspektívy, vidíte oblaky, môžete ňou rotovať a keď viete, v ktorej časti sa nachádzate alebo ako ďaleko budete v sedle koňa cválať do cieľa, tak ju vypnete.
Menu skrýva štyri základné smery, kam sa môžete vydať, naľavo je umiestnený inventár, napravo mágia, dolu mapa a ak sa pozriete hore, k oblohe, zobrazí sa hviezdna mapa. Súhvezdia predstavujú skilly a konštelácie sú poskladané z hviezd a nimi sú perky. Celkovo ich bude 280! Skyrim sleduje každú jednu akciu, čokoľvek spravíte, sa odráža na kumulovaní bodov, za švihanie mečom jednou rukou, za bránenie, kúzlenie, ohnivú mágiu, obranu, streľbu šípom, spôsobené zranenia a pod. Komplexicitu celého RPG systému počiarkuje výroba vlastných lektvarov, výroba zbraní v kováčskych dieľňach a ďalšie nie úplne štandardné a prepracované činnosti, ktoré sú dobrovoľné.
Nemusíte venovať pozornosť ani rečiam v dedine, ale môžete sa dozvedieť klebety alebo si s niektorou postavou úplne nezáväzne vymeniť pár slov bez prerušovania. Pristúpite k nej, vyberiete pozdrav a rozprávate sa, žiaden zoom na portréty a keď vás brúsič mečov prestane baviť, jednoducho od neho odídete. Dynamicky sa mení aj krajina, s nadmorskou výškou sa na kameňoch objavuje čoraz viac snehu, obloha má oceľový nádych a viditeľnosť sa znižuje hustým snežením. Zelená a kamenistá dolina zmení plynule tvár.
V horách sa hrdina neocitá náhodou, jeho cesta vedie cez prechod a jaskynný systém plný nepriateľov, ale pascí aj puzzlov ako nastavenie troch symbolov na trojici kruhov podľa rún na kľúči, ktorý musíte najskôr preskúmať v inventári. Na jeho konci čakajú dvaja draci, ale ešte pred nevyspytateľnými beštiami sme svedkami toho, ako svet reaguje na vašu prítomnosť. Pred hrdinom sa promenáduje dvojica mamutov so štyrmi klami a ich pastier. Ak si ich nevšímate, nevšímajú si ani oni vás. Ale ak ich pošteklíte fireballom, okamžite útočia. Späť k drakom.
Dračí slovník
Hrdina má dračie korene a pozná prastarú dračiu reč - rev tvorenú zo slov. Tieto nachádzate vytesané do kameňov a z nich skladáte mimoriadne silné kúzla ako spomalenie času, tlaková vlna, chŕlenie ohňa či kontrolovanie počasia. Presne tak, revom sa dá privolať búrka! Aby sa slová pretavili do kúziel a stali sa použiteľnými potrebujete dračiu dušu a tú získate iba skolením týchto beštií. A to nie je jednoduchá úloha. Draci sa od seba líšia, zatiaľ čo jeden opakovane pristával, ďalšieho dostanete na zem iba ak ho unavíte kúzlami a šípmi.
Drak sa len tak nenechá zabiť, útočí, robí nálety, zabíja vojakov, vyhadzuje ich do vzduchu, spaľuje zem a neustále krúži nad hlavou. Nakoniec padol ohnivý aj ľadový drak a hrdina absorboval duše, čím sa skončilo demo jednej z najočakávanejších RPG tohto roka.
Nikdy som nebol fanúšikom Elder Scrolls, ktorá má vždy desila svojou rozlohou a možnosťami. Skyrim je prvou hrou zo série, ktorú si nenechám ujsť, ktorú chcem hrať a to hneď. V novembri bude poriadne dusno, pretože Bethesda má v rukáve viac ako len nové pokračovanie, Skyrim je viac ako len RPG.
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: Bethesda / CENEGA / Bethesda Štýl: RPG Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|