AVOWED |
AVOWED |
V žánri RPG má máloktoré štúdio tak pôsobivý katalóg videohier ako Obsidian Entertainment. Jeho zakladatelia sa podieľali na snáď najlegendárnejších RPG hrách a svoj odkaz sa snažia pretaviť aj do súčasných titulov. Po dvoch úspešných dieloch Pillars of Eternity prichádzajú s hrou, ktorá je zasadená v rovnakom svete, no jej príbeh prežijeme z pohľadu prvej a prípadne tretej osoby. Vzhľadom na reputáciu Obsidian Entertainment sú očakávania od Avowed mimoriadne vysoké. My sme mali príležitosť zahrať si úvod hry, v ktorom sme si vyskúšali možnosti boja a dostali sme ochutnávku príbehu a rozsiahlych spôsobov, ako ho ovplyvniť.
V Avowed sa stanete vyslancom panovníka Aedyrskej ríše, ktorý vás vyslal do Living Lands, aby ste preskúmali a našli liek na zvláštne ochorenie, ktoré postihuje živé tvory a uvádza ich do stavu šialenstva. Dream Scourge napáda zvieratá aj ľudí a zdá sa, že ste najpovolanejšou osobou, ktorá by záhadu dokázala vyriešiť. Nie ste totiž obyčajný človek, ale Godlike, osoba požehnaná jedným z bohov sveta Eora. Problém je, že netušíte, ktorý z bohov si vás vybral a váš pôvod aj poslanie na tomto svete budete musieť postupne odhaliť.
O tom, že nebudeme hrať za obyčajnú postavu, sme sa presvedčili behom jej vytvárania, pretože okrem tradičného výberu rasy, pohlavia, vlasov a rôznych iných estetických vlastností, sme si museli vybrať aj naše poznávacie znamenia na tvári a vlasoch. Sú to akési výrastky v podobe húb či kvetov, ktoré síce viete vypnúť a nemusíte sa na ne behom hry pozerať, no NPC postavy ich budú napriek tomu vidieť počas konverzácií a bude pre ne zjavné, že nie ste bežný smrteľník. Zároveň si vyberiete, ako ste do tohto momentu prežívali svoj život, či ste pochádzali z rodiny šľachticov, alebo skôr zo skromnejších podmienok, prípadne ste mohli byť vojnový hrdina. Vaše pozadie bude ovplyvňovať dialógové možnosti počas celej hry.
V prológu hry sa vaša výprava začína hneď prvou katastrofou, kedy na vašu loď niekto zaútočí z pevniny a takmer celá posádka zahynie v mori. Okrem vás sa na súš živý dostal iba kanonier Garryck, s ktorým budete musieť nájsť spôsob, ako sa dostať z ostrova do prístavu Paradis, kam ste mali pôvodne namierené. Preskúmate tak pozostatky pevnosti, v ktorej postupne nájdete telá vojakov, ktorí zomreli za záhadných okolností. Okrem ľudských tiel tu však ostali živí Xauripovia a proti nim si vyskúšate rôzne typy zbraní na blízko aj na diaľku. Prvá lokalita v prológu bola skôr koridorová, no neskôr od Paradisu sa svet začal otvárať a hra sľubuje kombináciu menších lokalít s väčšími priestranstvami na objavovanie.
Hru sme začali hrať z pohľadu prvej osoby a do rúk sme zobrali kopiju po mŕtvom vojakovi. Na útoky je potrebná stamina a okrem ľahkých útokov a silnejších útokov s podržaním tlačidla sa môžete brániť a uskakovať. Súboje viete jedným tlačidlom pozastaviť a aktivovať schopnosti vašej postavy alebo vašich spoločníkov, ktorí bežne útočia automaticky. Nepriateľov so štítom je potrebné obchádzať a všetkých možno unaviť a omráčiť, kedy sú zraniteľnejší voči vašim útokom. Neskôr sme si vyskúšali aj strieľanie z luku a pištole a na výber bol aj väčší počet zbraní na blízko. Či už preferujete obojručné kladivá alebo meče a dýky, dokážete si vytvoriť vlastné kombinácie zbraní a prepínať medzi dvoma setmi.
Môže sa z vás stať mág bojovník, ktorý v jednej ruke drží grimoár a druhou sa oháňa palcátom. Kombinácií je obrovské množstvo, pretože hra vás nebude limitovať výberom iba jednej triedy. Na výber je bojovník, ranger a mág a kedykoľvek si môžete vyberať schopnosti zo všetkých troch tried, pričom za peniaze body vynulujete a zase si vytvoríte iný build. Sú tu však aj špeciálne schopnosti godlike, ktoré sa odvíjajú od rozhodnutí vo vašom príbehu. Od začiatku máte špeciálnu schopnosť zakrádať sa vo vysokej tráve a podnikať tak tiché útoky na nepriateľov. Neskôr sme sa dostali k možnosti liečiť okolie a ďalšie schopnosti by sa mali odomknúť neskôr v príbehu.
V menu si viete kedykoľvek zvoliť, že chcete hrať hru z pohľadu tretej osoby a aj keď bojový systém ostane nezmenený, dynamika je trochu odlišná. Avowed má z perspektívy prvej osoby najbližšie k hrateľnosti The Elder Scrolls V: Skyrim a je vidno, že na tento pohľad bola hra primárne stavaná. Z pohľadu tretej osoby pôsobia súboje trochu neohrabane a chýba im dynamika, akú má napríklad Dragon's Dogma 2 či Dragon Age: The Veilguard. Sú to však hry, ktoré si priam vypiplali súbojový systém z pohľadu 3. osoby a preto porovnávanie s Avowed môže byť trochu nefér. Je však pozitívne, že tvorcovia sa rozhodli dať hráčom túto možnosť bez toho, aby museli neskôr čakať na modderov.
Rozvíjanie a ovplyvňovanie príbehu patrí medzi najsilnejšie stránky Avowed. V dialógoch sa možnosti odvíjajú od investovaných bodov do atribútov a tiež vášho pozadia. Ako bojovník s minulosťou vojnového hrdinu mohla naša postava ľahšie zastrašovať ostatné, využívala svoje znalosti z boja a dokonca vďaka tomu poznala niektoré postavy. Mimoriadne zaujímavou možnosťou je, že dialógmi dokážete dokonca ovplyvniť aj svoju minulosť. Či už klamete alebo hovoríte pravdu, dokážete určiť svoj vzťah k postavám, ktoré ste ako hráč na obrazovke ešte nevideli, no podľa vašej postavy sa poznáte z minulosti.
Už prvé misie nám naznačili, že v tejto hre bude mať takmer každé väčšie rozhodnutie svoju váhu. V prológu sme mali možnosť rozhodnúť o osude uväznenej priekupníčky Ilory a neskôr v prístave sme riešili zvláštny vzťah medzi majiteľkou domu a nevítanou návštevou v podobe Xauripov. Stopy v dome nám naznačili, že nejde o bežný prípad vandalizmu reptiliánov a po rozhovore s majiteľkou sme zistili, čo pred nami zatajila a dostali sme možnosť ju ovplyvniť, ako s týmto odhalením naloží. Keď sme sa dostali do prístavu Paradis, naverbovali sme nášho prvého spoločníka menom Kai, ktorého hlas bude mnohým hráčom veľmi povedomý.
Brandon Keener, ktorý v minulosti daboval Garrusa v Mass Effect, opäť podáva mimoriadne charizmatický výkon a konverzácie s Kaiom v kempe pôsobia ako rozhovory so starým priateľom. Celkovo boli v hre všetky postavy zatiaľ vynikajúco nadabované a dialógy boli zmysluplné a mimoriadne rozvetvené. Pripravte sa preto na hru, v ktorej si nebudete chcieť dialógy len odklepať tlačidlom. Avowed vás zahltí informáciami, ak o to stojíte, a tešíme sa na to, ako sa bude príbeh ďalej odvíjať a či budú aj ďalší spoločníci rovnako zaujímaví ako Kai.
Trochu nepríjemným prekvapením bol stav verzie hry ponúknutej novinárom a je vidieť, že na optimalizáciu sa vývojárom ešte pár mesiacov času určite hodí. Naša verzia bola značne oklieštená, preto je ťažké zatiaľ hodnotiť technický stav hry. Už teraz však vieme, že Avowed bude veľmi výrazným titulom, ktorý pôsobí ako obrovské pieskovisko z hľadiska možností hrateľnosti a vetvenia príbehu. Hra bude dostupná 18. februára 2025 na Xbox Series X|S, Xbox aplikácii pre Windows, Battle.net, Steam a na Game Pass.
PC
Xbox Series X|S Vývoj: Microsoft / Obsidian Entertainment Štýl: RPG / Akcia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|