HEROES OF MIGHT AND MAGIC V |
HEROES OF MIGHT AND MAGIC V |
Heroes of Might and Magic II bola jednou z prvých hier, ktoré som hral na PC. Bolo to už dávno a odvtedy som sa tešil na každé pokračovanie tejto vydarenej ťahovej stratégie. Dokonca som si vyhľadal aj pôvodnú hru, od ktorej sa začala odvíjať celá séria. Píše sa rok 2006 a „Hrdinovia sily a mágie“ už piatykrát klopú na dvere a ponúkajú svet plný fantázie a taktické boje. Priznám sa, najnovší prírastok som prijímal s rozporuplnými pocitmi, pretože prvá hrateľná ukážka ma veľmi neoslovila. Napokon som sa však s chuťou pustil do hry, aby som vám o nej mohol povedať nasledovné...
Heroes of Might and Magic V (ďalej HOMAM) ponúka šesť kampaní po päť misií. Jednotlivé kampane sa odomykajú postupne a v každej z nich si zahráte za inú frakciu. Trochu mi prekážalo, že kompletná ponuka nie je k dispozícii hneď na počiatku, ako v predošlých hrách. Dôvod takéhoto usporiadanie je však logický a opodstatnený. Všetky misie sú na seba viazané a postupne rozuzľujú veľkolepý príbeh o statočnosti, zrade a odvahe.
Prvou, s ktorou sa zoznámite, je frakcia Haven (prístav). Jedná sa o klasického predstaviteľa tejto hernej série. V podstate je tu odjakživa s drobnými zmenami a hodí sa pre nováčikov, ktorí sa s týmto veľkolepým titulom stretávajú prvýkrát. Miestni hrdinovia sú rytieri na koňoch, zväčša ľudia, a so zvyšujúcou úrovňou im narastajú najmä útočné a obranné hodnoty a preferujú bojové zručnosti, morálku a diplomaciu. V majestátnom hrade môžete verbovať nie veľmi schopných sedliakov, praktických lukostrelcov, solídnych zbrojnošov a lietajúcich grifinov, ktorí sú symbolom mocnosti. Ďalej sú tu v mágii zdatní kňazi, ničivá kavaléria a napokon dominantní anjeli. Všetky jednotky (nielen v tomto hrade) sa dajú zdokonaliť a získavajú lepšie bojové vlastnosti a kúzla. Mágia je orientovaná najmä na podporné kúzla. K praktickým schopnostiam jednotiek patrí plánovaný nálet grifinov na cieľ, palatínovo liečenie a oživenie mŕtvych v podaní Archanjela. Špecialitou frakcie je možnosť vytrénovať jednotky na vyšší stupeň v rebríčku, takže napríklad zo sedliaka urobíte zbrojnoša atď. (Podmienkou je tréningové centrum a hrdina s príslušnou zručnosťou.)
Po vyvrcholení prvej kampane smrťou kráľa, môžete vstúpiť na bojisko v čele armády démonov, ktorá to spôsobila. Inferno sa nesie v znamená ohňa a zoskupuje rôzne pekelné kreatúry. Na najnižšom stupni sú zlodeji many - impovia a rohatí démoni. Nasledujú pekelné psy, neskôr zmenené na trojhlavých kerberov, „démonky“ s ohnivými strelami zvané sukubus, pekelné kone a mocné kreatúry so silnými ohnivými kúzlami. Vrcholom všetkého je samotný diabol. Sila jednotiek po vylepšení sa podstatne zvyšuje. Inferno sa orientuje na deštrukčnú mágiu a hrdinovia, zvyčajne jazdiaci na ohnivých jašteroch, môžu na bojisku dočasne vyvolávať extra posily. Jedná sa o kópie prítomných ohnivých kreatúr, ktoré po skončení boja zmiznú. Špecialitou mocnosti je obetovanie kreatúr za skúsenosti.
Hru dopĺňajú pekné predelové scény.
|
Nájdete tu rôzne prostredia.
|
Apage Satanas!
|
Tretím panstvom je Necropolis, sídlo nekromancerov a nemŕtvych. Základom armády sú kostlivci, praktickí po vylepšení na lukostrelcov, jedom presýtení zombie a duchovia, ktorých je v boji ťažké zasiahnuť fyzickým útokom. Skvelý útok na diaľku zabezpečí Lich a veľmi užitoční sú upíri, čo sa regenerujú pomocou zabitých oponentov. Peknú paseku spôsobujú zubaté svojou kosou a kostení draci. Samozrejme opäť nechýbajú adekvátne vylepšenia. Základom je temná mágia, jedy a prekliatia. Hrdinom na temných tátošoch sa po boji rozrastajú rady kostlivcov, ktoré povstali z mŕtvych nepriateľov. Ďalšie kostry sa dajú získať konvertovaním nepriateľov na obetnom oltári. Z vlastnej skúsenosti viem, že tisíc kostlivcov je oveľa väčšou hrozbou ako dve desiatky drakov so sprievodom a budúcim nekromancerom vrelo odporúčam ich „výrobu“.
Dungeon (bludisko) je domovom padlých elfov. Jazdia na jašteroch a zvyčajne žijú v podzemných kobkách, kde si „chovajú“ rôzne roztomilé príšery. Na najnižších postoch nájdeme skautov - neskôr zabijakov a krvavé panny. Tieto roztomilé vlasaté elfky sa po útoku nožmi vrátia na svoje pôvodné miesto, mimo dosah protivníka. V bludisku nemôžu chýbať ani minotaury s ľudským telom a býčou hlavou, sú tu aj temní jazdci na rýchlych jašteroch, čarodejnice s magickými schopnosťami a „hlavaté“ hydry. Zrejme vás poteší, keď budete mať v skupine aj temných drakov. Počty čarodejníc a minotaurov si môžete zvyšovať obetovaním iných jednotiek, čím dosiahnete zvýšený počet prírastkov týchto predstaviteľov. Preferovaná je temná a elementálna mágia a vďaka vylepšeniu v hrade môžu vaši zverenci spôsobovať dodatkové poškodenie nepriateľom ohňom, vodou či iným živlom.
Frakcia Sylvan je zelený raj, v ktorom cválajú elfovia na svojich jednorožcoch. Ich mesto je obrovský strom a jednotky sú zväčša úzko spojené s prírodou. Nájdete tu zručných bojovníkov s nožmi, lovcov jedinečných v lukostreľbe a lietajúce víly. Nechýbajú skvostné jednorožce a živé stromy, alebo ak chcete pastieri stromov a mágiou oplývajúci druidi. V oblakoch poletujú farebné draky. Zručnosti hrdinov sa sústredia na lukostreľbu, smrtonosnejšie šípy, magické poškodenie a ďalšie špecialitky. Dominuje mágia svetla a unikátnym doplnkom frakcie je možnosť hrdinov určovať si favorizovaných nepriateľov, ktorým v boji spôsobujú väčšie poškodenie.
Šesticu mocností uzatvára Akadémia (Academy). Nesie sa v orientálnom štýle a pripomína rozprávky Tisíc a jednej noci. Hrdinovia nosia na hlavách turbany a sedia na slonoch. Sú to majstri mágie a dokonca vedia vyrobiť artefakty, ktoré môžu používať jednotky akadémie na zdokonalenie svojich vlastností! K tomu však potrebujú magickú dielňu a potrebné znalosti. V hrade sú k dispozícii tieto jednotky: ušatí gremlini, kamenní gargoylovia, mágovia s kvalitnými útočnými kúzlami, džinovia, ktorí zosielajú na nepriateľov oslabujúce kúzla a magicky odolní golemovia. Veľmi silné sú bytosti s hlavou šelmy, zvané rakshasa ranis. Svojimi dvomi a po vylepšení štyrmi mečmi spôsobujú nepriateľom ťažké straty. Na vrchole sa týčia gigantickí kolosovia, vysoké bytosti z chrámu v oblakoch.
Každá frakcia má okrem hrdinov, špeciálnych doplnkov a siedmych jednotiek, ktoré sa dajú vylepšiť štandardné budovy a objekty. Market slúži na obchodovanie so surovinami. U kováča môžete zakúpiť hrdinom extra jednotku - balistu, liečebný stan a vagón s muníciou, vďaka ktorej vaše jednotky budú môcť útočiť na diaľku aj počas dlhodobých bojov. V hostinci si zakúpite nových hrdinov, alebo tu znovu nájdete tých, čo neuspeli v boji. Dôležité sú aj magické veže, ktoré poskytujú hrdinom kúzla, rozdelené do piatich úrovní. Aby ste mali dostatok peňazí, musíte vylepšovať mestskú halu a dôležitá je aj výstavba hradieb. Plne opevnený hrad poskytne obranné múry a tri veže, ktoré pri obliehaní obstreľujú nepriateľov. Každý deň, v každom hrade, môžete kúpiť jednu budovu, objekt, alebo vylepšenie a vždy po uplynutí týždňa získate nové prírastky jednotiek.
Hrdinovia, s jednou až siedmymi skupinami jednotiek, putujú po krajine, dobíjajú ložiská surovín (drevo, kameň, kryštály, síra, merkurium, drahokamy a zlato) a bojujú s nepriateľskými armádami. Niekedy narazíte na brány, cez ktoré sa musíte prebojovať, alebo k nim treba nájsť správneho kľúčiara, teleporty a iné zaujímavosti. Keďže poklady, bane a jednorázové suroviny, ale aj cesty sú strážené neutrálnymi monštrami, musíte čeliť aj ich útokom. Potom získate odmeny v podobe nerastov, artefakty s bonusmi pre vášho hrdinu a cenné skúsenosti.
Black and White
|
Kúzla majú pekné efekty.
|
Kompletná zostava jednotiek Akadémie.
|
Vždy pri nadobudnutí vyššej úrovne hrdinovi vzrastie jeden zo štyroch základných atribútov (útok, obrana, poznanie a sila mágie). Prvé dve hodnoty určujú poškodenie spôsobené samotným hrdinom, ale aj útok a obranné číslo sprievodných jednotiek. Poznanie ovplyvňuje maximálny počet bodov magickej energie a sila mágie jej efekt a úroveň. Okrem atribútov si vyberáte aj jednu zo štyroch nových schopností, alebo vylepšenie tých, čo ste si už osvojili. Mnohé zručnosti sú naporúdzi všetkým hrdinom, niektoré sú špecifické, podľa frakcie. Napríklad elfom by bolo zbytočné zdokonalenie artefaktov, keď nemajú prístup k dielni akadémie, ale vylepšená obrana, inteligencia, morálka, diplomacia alebo zdokonalenie v magických školách je všeobecné.
Až na drobné zmeny sú to, fanúšikom HOMAM, dôverne známe veci. Zachovala sa aj mapa s pokladom, ktorú postupne odkryjete, keď nájdete potrebné monumenty. Potom stačí kopať na mieste označenom krížikom a keď artefakt prinesiete do hradu, získate unikátnu budovu so zaujímavými bonusmi.
Konflikty sa odohrávajú na detailnom bojisku, ktoré sa zobrazí pri stretnutí s nepriateľom. V úvode bitky, v taktickom móde, máte možnosť rozostaviť vaše kreatúry na bojisku podľa uváženia. Potom nasleduje boj. Jednotky majú určené ťahy, počas ktorých sa môžu buď pohybovať, alebo vykonať jeden útok, prípadne sú nečinné a vtedy získajú bonus k obrane. Dôležitú úlohu zohráva úroveň iniciatívy jednotky - určuje, ako často je postava na ťahu. V boji je aktívny aj hrdina. Nemôže byť napadnutý útočníkmi, ale má možnosť viesť útok, alebo zoslať kúzla zo svojej magickej knihy. Hrdina je definitívne porazený, keď v boji stratí všetky svoje jednotky, prípadne keď sa vzdá, alebo zuteká. Tento systém boja je dôverne známy z HOMAM 1-3, novinkou je len možnosť hrdinu v každom kole viesť útok na nepriateľa. Buď útočí z diaľky strelou, alebo pricvála až k svojej obeti, zasiahne ju a vráti sa do pôvodnej pozície. Úspešná likvidácia oponenta býva doprevádzaná jasaním víťaziacej armády.
Všetky uvedené možnosti platia nielen v prípade kampane, ale aj šiestich samostatných scenárov, kde si bohužiaľ nemôžete vybrať ľubovoľnú frakciu. Okrem toho je tu multiplayer. Ponúka hru prostredníctvom LAN alebo internetu. Nechýba ani obľúbený hot-seat, teda sieťová hra na jednom počítači. V tomto prípade vykoná svoj ťah postupne najprv jeden hráč, potom druhý atď. Súčasne je to jediný mód, kde si môžete vybrať ľubovoľnú frakciu, počiatočný bonus a hrdinu a to aj v rámci hry pre jednotlivca. Nedostatkom multiplayeru je chýbajúca možnosť hrať v tíme s iným hráčom, prípadne počítačovým spojencom. Poteší duel, kde nezbierate suroviny a nevylepšujete hrad, ale hneď sa stretnete sa na bojisku so svojím oponentom a nakúpenými jednotkami.
Grafika je v podstate jediným výrazným prínosom hry. Trochu gýčová, ale plastický terén a bojisko s možnosťou meniť uhol pohľadu kamery a približovať si jednotky podľa chuti je super. Poteší aj kinematografický náhľad na bojové pole a početné predelové scény v kampaniach a scenároch. Pekne spracované sú najmä rôzne povrchy krajiny: púšť, trávnaté údolia, lávové hory, pralesy... Podzemie, kam sa dá dostať prostredníctvom brán, je síce dosť temné, ale pekne osvetlené modrými kryštáľmi. Naozajstnou lahôdkou sú efekty deštrukčných kúziel, najmä padajúci meteorit a ďalšie ohnivé útoky. Tvorcovia sa pohrali aj so svetlom a stvárnením hradov a objektov v krajine. Ozvučenie je na slušnej úrovni, i keď nijako zvlášť pozoruhodné. Po technickej stránke je hra spracovaná výborne.
Starí verzus noví Hrdinovia sily a mágie, alebo o čo sme prišli a čo hre chýba.
O prínose najnovšieho prírastku do série HOMAM sa dá polemizovať. Ak ste doteraz pozorne čítali a poznáte predošlé časti hry, iste je vám zrejmé, že piaty diel série sa vracia tam, kde skončil tretí. Je to dobre alebo zle? HOMAM IV sa hrdo prezentoval sloganom: „Je to úplne nová časť!“, čím tvorcovia naznačili, že konečne prestali len oprašovať ošúchané motívy a priniesli výrazné inovácie. Pravdou je, že fanúšikovia „štvorku“ prijali rozporuplne, pretože nie všetky novinky hre sadli. Nepopierateľným faktom však zostáva, že tam boli aj zaujímavé doplnky. Tím Nival Interactive, ktorý prevzal štafetu po New World Computing, však úplne ignoruje tieto pozitíva. Nie je to škoda a trochu spiatočnícky prístup? Pre porovnanie ďalej uvádzam, čo bolo typické pre HOMAM IV a čo HOMAM V zmietol zo stola:
- hrdinovia sa priamo zúčastnili bojov. To znamená, že mohli byť atakovaní a zabití na bojovom poli.
Výhodou bolo, že takto sa mohlo zlúčiť viacero hrdinov súčasne, čo malo vplyv, ako na dynamiku a rôzne taktiky boja, tak aj na štandardné jednotky. Ak aspoň jeden člen (aj obyčajná jednotka) prežil boj, padlí „herovia“ sa dali oživiť po vstupe do hradu.
- porazení nepriateľskí hrdinovia boli väznení v hradnom väzení. Hráč ich mohol vykúpiť, alebo oslobodiť dobitím hradu.
- po krajine mohli putovať aj jednotky bez hrdinov. Dali sa plne ovládať a bolo možné určiť automatickú trasu, aby napríklad záložné sily doplnili obranu iného hradu. Takto sa dali pohodlne zabezpečiť aj posily pre tím, bez nutnosti hrdinu pracne sa vracať do hradu. Skupiny sa hodili aj na zabezpečenie kľúčových prechodov.
- kreatúry v oblasti neboli statické, ale niekedy vstúpili do cesty, ak ste sa k nim priveľmi priblížili.
- v hradoch ste si na každej úrovni vyberali z dvoch alternatívnych kreatúr. Chybou bol pomerne nízky počet možných jednotiek a preto po výbere málo druhov jednotiek.
- namiesto obranných veží v hrade boli stupienky, na ktorých získali kreatúry útočný bonus. (Tento doplnok nebol veľmi praktický.)
Hrdinovia frakcie Sylvan sú rangeri so vzťahom k prírode.
|
Žeby láska?
|
Mesto so štruktúrou výstavby.
|
Okrem niektorých vyššie uvedených súčastí mi v novej hre chýbali aj isté obľúbené jednotky. Tvorcovia obmedzili sortiment hradných kreatúr a niektoré mytologické bytosti nahradili peknými, ale menej výraznými zložkami. (Napríklad takmer všetky jednotky v Dungeone sú variácie temných elfov) Čo bolo zlé na mantikore alebo fénixovi? Úplne chýba hrad barbarov, ale možno ich tvorcovia plánujú do datadisku a tak kyklop, trolovia a goblini nie sú navždy stratení. Dúfajme. Naopak medzi objektmi v krajine nenájdeme žiadne nové budovy a objekty. Prečo?
Keď už sme pri výpočte nedostatkov, musím uviesť aj výhrady ku kampani. Stanovené úlohy nie sú zlé a aj príbeh je v poriadku. Niektoré misie sú však navrhnuté dosť nešikovne, priam hlúpo. Typický príklad je úvodná kapitola za Inferno. Vaša postava musí uniknúť do podzemia pred svojimi prenasledovateľmi, ktorí oplývajú neporaziteľnou armádou. Rytier prístavu zaostáva za vami iba jedno kolo. Hoci čiastočne môžete odhaliť mapu, ľahko sa vám stane, že odbočíte zo správneho smeru a zdržíte sa. A vtedy vás chytí nepriateľ a ide sa odznova. Šancu uspieť máte v podstate až vtedy, keď sa (väčšinou po niekoľkých pokusoch) oboznámite s mapou. Mňa osobne znevózňovala aj závislosť misií na prežití hrdinov, ale to je len moja osobná výtka. Myslím, že k trom obtiažnostiam v hre by sa hodila minimálne ešte jedna - ľahká, pretože už tá najnižšia vám dá často poriadne zabrať. Pre začiatočníkov to môže byť priam frustrujúce.
Napriek tomu, že som tu uviedol pomerne dosť nedostatkov, nepovažujem túto hru za zlú. Po negatívnych skúsenostiach s prvou hrateľnou ukážkou som bol celkom milo prekvapený, ako to napokon dopadlo. Titul je nepochybne zábavný, ale mrzí ma, že nie je až taký dobrý, ako by mohol byť. Poviem to na rovinu, nepáči sa mi, že HOMAM V okrem vyčačkanej grafiky a pár drobností neprináša nič nové a navyše potiera niektoré zaujímavé aspekty zo štvrtej časti.
Heroes of Might and Magic V je dobrá hra, ktorú autori vytvorili tak, aby čosi nepokazili a asi preto do nej nevložili takmer nič nové. V titule dominuje kvalitná grafika a možno si povšimnete mierne zdokonalené schopnosti hrdinov a špeciality frakcií. Inak je to čistý HOMAM III. Na jednej strane to poteší, na druhej zarmúti, že legendárna hra silne páchne komerciou a preto stagnuje vo vývoji.
Artefakty vylepšujú vlastnosti hrdinov.
|
Hrdina Akadémie na cestách.
|
Novú úroveň sprevádza výber zručností.
|
RECENZIE HRÁČOV |
7.8
BAKLAŽÁN
19.7.2006
Kto by nepoznal legendárnu ťahovú stratégiu, ktorá mnohým hráčom oživí spomienky no skoršie časy....prečítať celé
|
PC
Vývoj: Ubisoft / CD Projekt / Nival interactive Štýl: stratégia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|