MIRROR'S EDGE (PC) |
MIRROR'S EDGE (PC) |
Faith je poslom nového tisícročia. Celá spoločnosť je pod dohľadom vybraných spoločností a utajenie informácií sa stáva prioritou. Jedinou možnosťou, ako komunikovať v policajnom štáte, sa stávajú bežci, ktorí stoja na okraji medzi ilegalitou a právom na ochranu informácií. Stávajú sa tak tŕňom v oku vysoko postaveným hráčom, ktorí ich nemienia tolerovať.
Okraj zrkadla
Pohľad z prvej osoby, ktorý nemožno zmeniť, parkourové prvky doplnené adrenalínovými behmi vo výškach a stiesnených priestoroch mesta 21. storočia. Takto by som v skratke charakterizoval Mirror’s Edge (ME). Po niekoľkých mesiacoch, kedy hra žala úspechy na konzolách, sa môžu konečne zaradovať aj majitelia PC, ktorí dostanú ešte aj porciu vylepšení zdarma.
Rozsypané cukríky
ME dáva do pohybu Unreal engine, ktorý je už dosť osvedčený a jeho minimálne nároky sú celkom smiešne. A čo tie rozsypané cukríky? Totiž. Autori zvolili neuveriteľnú paletu sýtych krikľavých farieb rôzne kombinovaných hlavne s bielou, ktorá sa v niektorých momentoch javí ako prepálená, no v konečnom dôsledku to všetko spolu vyzerá neskutočne nádherne.
Kombinujú sa hlavne dve základné farby a ostatné farby na malých objektoch ustupujú do úzadia. Biele sterilné chodby sú lemované krikľavo zelenými, či červenými pásmi spolu s hlavnými objektmi. Hlavne červenou je spracovaná tzv. bežcova vízia, kedy sa touto farbou zvýrazňujú objekty, ktoré sa dajú vhodne preskočiť, alebo sa z nich dá odraziť na druhú stranu budovy. Táto vízia sa dá kedykoľvek vypnúť, no uľahčuje orientáciu v priestore a určuje tak miesto pravdepodobného postupu ďalej.
Beh po múre.
|
Lovec bežcov.
|
Spracovanie prestrihových sekvencií je zaujímavé.
|
Neznamená to ale, že túto vytýčenú trasu musíte bohabojne sledovať. Naopak. Existujú mnohé iné a hlavne rýchlejšie cestičky, ktoré si však uvedomíte pravdepodobne až po prvom dohraní a naskillovaní takých základných vlastností ako wall run (beh po múre), long slide (dlhá šmýkačka) alebo wall kick (kop od steny).
Hneď po prvom spustení a niekoľkých prebehnutých metroch som musel skonštatovať, že gamepad sa na myš a klávesnicu nechytá. Ovládanie je precíznejšie, citlivejšie, vôbec lepšie na rozdiel od Xboxového ovládania. Smerovanie dopadov a skokov je presnejšie a to samozrejme nehovorím o rýchlom otáčaní a zbesilom manévrovaní. Ovládanie proste sadne ako riť na šerbeľ.
Ďalší element, ktorý treba pochváliť, je hudobný sprievod. Všetky úrovne sú rozdelené na puzzle a akčnú časť, podľa ktorých sa spúšťa aj hudba. Akčné vložky sprevádza techno adrenalínová muzika a puzzle časti, kde hľadáte, ako sa posunúť ďalej zasa ambientná chilloutovka. Hlavný motív Still Alive je od Lisy Miskovskej a tiahne sa celou hrou. Samotná pieseň je jasná hitovka a možno sa dostane aj ku nám do rádií (halóo komerčné rádiá, zaradiť do hitparád).
Skriptovaná UI
Nepriatelia sa v hre síce vyskytujú menej než v ostatných FPSkách, no prinášajú do hry adrenalínový element. Ich inteligencia sa síce rovná teplote radiátora vykurovaného ruským plynom a sú predskriptovaní vždy na tých istých miestach, no zvládnutie nenásilného odzbrojenia dvoch členov SWAT za sebou je satisfakciou viac ako uspokojujúcou. K prvému bežíte od boku a využívate terénnych prekážok na krytie. V jeho blízkosti použijete šmýkačku zakončenú kopnutím do brucha (alebo tojáškov, podľa toho ako sa zadarí), na čo mu vykrútite ruku a s jeho vlastnou zbraňou ho úderom do zátylku posielate do ríše snov. Pribiehajúci kolega sa vás snaží zložiť pažbou a jeho zbraň na okamih začervenie, čo je práve ten moment, kedy sa dá odzbrojiť a tak ho posielate ranou do čeľuste za kolegom.
Hlavným pravidlom je, nedostať sa do krížovej paľby, pretože viac ako dvoch nepriateľov naraz len ťažko ustojíte. Buď im treba zdúchnuť, alebo si ich povodiť a odzbrojiť po jednom. Toto všetko platí pre prípad nenásilného postupu. V prípade, že chcete z Faith urobiť stroj na vdovy, stačí s prvou ukoristenou zbraňou len stlačiť spúšť. Čo v niektorých momentoch však hru nechutne uľahčuje a pôžitok z hry ako strieľačky ide dolu vodou.
Tak sa pozrime, kto je pod maskou.
|
Okraj zrkadla.
|
Nie toto nie je render.
|
V prvom prípade, keď musíte rozmýšľať koho-kde-ako-kedy odzbrojiť, skúšať všetko od checkpointu niekoľko krát znova, pretože Faith zakaždým zahučala a vyriešenie policajného problému mohlo trvať aj hodinu (môj prípad v poslednej úrovni, no na X360), sa v agresívnom druhom prípade stáva niekoľko sekundová fraška. Zbrane by som buď zakázal, alebo ich použitie potrestal postihom. V Xboxovej verzii ste za prejdenie bez zabitia, zlinkované kombá alebo perfektné skoky získavali aspoň achievementy, tu nedostanete nič, čo dosť zamrzí.
PhysX
Nvidia podpísala s Electronics Arts zmluvu o tom, že ich hry budú podporovať ich novinku s názvom PhysX. Ide o to, že grafické karty 88xx a vyššie využívajú svoj výkon na prerátavanie fyziky, no na úkor rýchlosti a fps hry (cca o tretinu). Keďže v štádiu podpisu zmluvy už bola hra portovaná na PC, nezostávalo veľa času na maximalizáciu fyzikálnych hrátok a tak boli efekty pridané dodatočne. Jedná sa len o tzv. eye candy featurky, alebo ak chcete oku lahodiace vylepšenia.
Ventilátory vyfukujúce vzduch dávajú do pohybu fóliové pásiky na nich prilepené, zástavy na žrdiach plápolajú ako naozaj, z vrtuľníkového víru sa zdvíhajú odpadky okolo, kusy novín a papierov poletujú ulicami, bezpečnostné plachty na lešeniach reagujú na guľky a trhajú sa, alebo v neposlednej rade PhysX zabezpečuje realistické trieštenie skla a sklenených tabúľ. Nie je toho veľa a na hrateľnosť to má minimálny vplyv, no pôsobí to všetko vernejšie než v konzolových verziách.
A čo s užívateľmi, ktorí nie sú pozitívne zelení (ATI)? Aj pre nich existuje východisko v zapnutí softvérového výpočtu procesorom, no pripravte si poriadne gigahertze. Bez bolesti vo framedrope to nebude, no vypnutím PhysX skutočne neprídete o veľa.
Zlaňovanie z budovy.
|
PhysX záves.
|
To preskočím.
|
Určite zobrať! ME poskytuje skvelý aj keď dosť krátky zážitok (cca. 8hod prvá hra, 1,5 hod ďalšia). Veľká znovuhrateľnosť je podporená hlavne speedrunmi v ktoromkoľvek leveli na čas, ktoré si môžete porovnať ostatnými na sieti alebo stiahnete do úrovne ducha svojho kamaráta a nestačíte sa diviť, aké kúsky predvádza. State of Art grafické prevedenie a dizajn levelov spolu s fantastickým pohľadom prvej osoby robí z ME nezabudnuteľný zážitok a hlavne prináša trocha čerstvého luftu do skostnatených zabehnutých koľají tohto žánru.
RECENZIE HRÁČOV |
7.0
|
9.5
DEVIL207
27.4.2011
Žáner FPS – komunita hráčov už do tohto žánru vlastne nemohla čakať ni...prečítať celé
|
9.0
F1REFLY
20.3.2009
Ako vyzerá najnovší počin z dielní švédskych DICE? Ako sme si mali možnosť u prvých obrázkoch z hry ...prečítať celé
|
8.9
ISAAC CLARK
3.3.2009
Ako sme sa všetci hráči mohli dozvedieť z tlače a iných zdrojov pre firmu Electronic Arts nebol minu...prečítať celé
|
8.8
DICKIE
19.2.2009
Všimli ste si niekedy na niekom z vašich známych, že by jeho oblečenie bolo často roztrhané alebo de...prečítať celé
|
7.5
P3X0
16.11.2008
Hovorí vám niečo slovo parkour, alebo free running ? No ak nie tak ja vám to teda poviem. Tento nový...prečítať celé
|
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: EA / EA Czech / DICE Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|