Shogun 2: Total War |
Jedna z najznámejších strategických sérií sa vrátila k svojim počiatkom. Ako do dopadlo?
9.5
Nasledujúci text bude silne zaujatý , nadmieru subjektívny a bude obsahovať veľa jednostranných superlatívov a preto by ho nemal nikto čítať.
Písal sa rok 2000 a na PC platforme a na žiarením CRT monitorov ošľahaných tvárach mnohých stratégov sa prvý krát objavil ten totálny úškn, keď skupina bojových mníchov , každý jeden dôkladne vymodelovany z 50 pixelov, sa z kopca rútila za ohlušujúceho pokriku na súperovu obranu 55 pixelových yari samurajov. Samozrejme samurajom prevaha v podobe počtu pixelov na yari, nebola nič platná a po chvíli sa dali na bezhlavý útek. Dovtedy nie veľmi známa firma britských vývojárov,Creative Assembly na úspechu Shogun: Total war postavila jednu z najvačších strategických sérií v hernej histórii. Totálna vojna sa odvtedy viedla po rôznych bojiskách , svetadieloch a érach aby sa, po celých 11 rokov, vrátila k svojim koreňom druhým dielom.
Po uviazaní štýlovej hachimaki so znakom svojho obľúbeného klanu, vypití pohárika saké, rituálnom odpojení a odhodení zbytočnosti s názvom gamepad a usadnutí pred svoj 15 palcový monitor do typicky zhrbenej pozície na tvrdej stoličke, sa za zvukov taiko a shakuhachi, začína odohrávať ďalší PC exkluzívny príbeh o ceste za titulom šogúna.
Mapa krajiny vychádzajúceho slnka, na ktorej sa odohráva kampaň, je pomerne rozsiahla a na našu nadvládu čaká niečo cez 60 provincií s rôznymi parametrami. Keďže spokojnosť obyvateľstva chce správny panovník hýčkať, ani nie tak z dobroty svojho srdca , ale preto, že je nepriamo úmerná počtu mimoriadne nahnevaných roninov , ktorí vedia prave v najnevhodnejšej chvíli, nabúrať príjem koku, tak potrebného pre udržiavanie armády. Existuje veľa klasických spôsobov na zvyšovanie štastia lúzy, ktoré fungujú ako v hre tak aj v skutočnosti spomeňme napríklad chľast a hry, neohrozený hrdina, viera či zopár desiatok vojakov s ostrými katanami a spôsobmi, hneď vyčaria úsmev na každej pochybovačnej rolníckej tvári. Občas si možeme dovoliť aj odpustenie odvodov v celej provincii, keďže väčšina obyvateľstva, hlavne mužského pohlavia sa, vďaka našim ťaženiam, dôchodkového veku aj tak nedožije.
Ponuka agentov , ktorých životným poslaním sú rôzne bohumilé činnosti ako vraždenie, sabotovanie armád či ekonomiky, väznenie cudzích agentov a ich popravy, vyvolávanie revolt, podplácanie, špionáž a kontrašpionáž a pod., je úplne dostačujúca aj vďaka tomu, že každý z nich majú svoj vlastný strom špecializácií závislý od skúseností získavaných práve spomenutými akciami.Obdobným humánnym spôsobom získavajú ostrohy a rozvíjajú sa aj generáli veliaci armádam a úrovne skúsenosti a tým aj vylepšené vlastnosti majú aj jednotlivé bojové oddiely. Rozvoj pomocou stromu invencií, rozdeleného na ekonomickú a vojenskú vetvu, je samozrejmosťou aj pre celý klan.
Medzi súperiacimi klanmi vládne čulý diplomatický ruch od uzatvárania dohodnutých manželstiev, obchodných spojení, vojenských aliancií, kupovania si priazne až po vymieňanie zajatcov, vazalstvo a vyhlasovanie vojen. Úspech na diplomatickom poli závisí od množstva faktorov a koku použitého na správnych miestach.
Aj napriek príslovečnému odporu hráčov počítačových hier k násiliu , vždy nastane chvíľa kedy diplomacia zlyháva a k slovu sa dostavájú luky, katany, yari, naginaty a časom tvrdia muziku aj muškety a delá, či už na mori alebo na súši. Je samozrejme možnosť nechať si výsledok tejto diskusie vygenerovať alebo do nej vstúpiť a odmoderovať si ju vo vlastnej réžii. Bitka mohutných tisícových šíkov armád je zážitkom, ktorý ponúka len Total War séria. V reálnom čase sa na rozsiahlej mape odohráva taktický súboj roznych typov jednotiek a úspešný býva ten , kto dokonale pozná svoju armádu, jej silné a slabé stránky a nezabúda ani na vplyv počasia a terénu. AI prešla poriadnym upgradom a jej akcie hlavne na vyšších obtiažnostiach vedia potrápiť hlavne v bitkách v otvorenom poli a na mori. Pri obliehaniach ma AI ešte značné rezervy , občas sa súperove posily prídu len pokochať výhľadom na dominantu provincie a ak sa AI bráni je opustenie bezpečia hradieb pre ňu takmer tabu. Je treba ale zdôrazniť , že na najvyššej obtiažnosti je hráč pri týchto výpadkoch skor vďačný ako sklamaný.Obtiažnosť na úrovni legendary v prípadnej kombinácii s dominančnou kampaňou už naozaj nie je prechádzka pod rozkvitnutými sakurami. Len jeden existujúci automatický save, nemožnosť zastavenia času a rozdelenia príkazov, neexistencia pomocných informácií o stave jednotiek súpera a absencia minimapy su tie najmenšie problémy, ktoré odvážlivcov čakajú.
Na grafike je vidno drobnú zmenu oproti prvému dielu, za dekádu tych pixelov tvoriacich vojaka očividne zopár pribudlo , je ale naozaj náročná na kvalitu použitého železa. Aj napriek dočasnej absencii DX11 a vyhladzovania, vyzerá grafika úchvatne a epicky, modely postáv sú detailné a rôznorodé s kvalitnými textúrami. Odiel bojovníkov nie je žiadna masa klonov, nehýbe sa zrdkadlovo a v ideálnom zástupe. Počas boja bojovníci skutočne medzi sebou zápasia, a každý druh jednotky má vlastné bojové animácie. Šípy sa zabodávajú do neborákov, ktorý sa následne zmietajú v agónii na zemi, kone bez jazdcov splašene pobehujú po bojisku, hradby, lode aj ľudia horia. To všetko v , na pomery stratégie, detailnej grafike, pri tisícoch vojakov na bojovom poli. Trochu zvrhlejšie povahy zamrzí, že autori si nezašli po par kýblov červenej k Bioware, ktorá jej má vo svojej DA sérii zase trochu priveľa a nepodfarbili ňou zmes zbraní , zástav a tiel, ktoré zostávajú ležať po celom bojisku v snehu , ktorý zalievajú ranné lúče slnka .
Multiplayer ponúka naozaj značné možnosti, mód kooperačnej kampane alebo novinku Avatar Conquest , kde si môže merať sily až 8 skusenostichtivých avatarov naraz. RPG prvky hrajú veľkú úlohu aj tu, skúsenosti pretavené do bodov sa míňajú v ďalšom strome vlastností pre avatara. Je možné si upravovať desivý zovňajšok svojho damio, a dosiahnuté úspechy priamo pretaviť do jeho vzhľadu a získaná výbava posiluje vlastnosti jednotiek či generálovej ochranky v dalších online bitkách. Jedinou škvrnou na multiplayerovej tvári Shoguna je technická nedoladenosť, ktorú snáď napravia následné patche.
Záverečný verdikt aj napriek drobným a neskrývane odignorovaným chybičkám može byť iba jeden, Shogun 2 je jednoznačne najlepšia hra série a kandidát na strategický trón roka s jasným hodnotením.
PC
Vývoj: SEGA / Creative Assembly Štýl: Stratégia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|