RISE OF THE TOMB RAIDER (PC) |
RISE OF THE TOMB RAIDER (PC) |
Pokračovanie reštartu Tomb Raider série sa po vydaní na Xboxoch dostáva aj na PC, a to veľmi dobrej forme. Hru totiž do rúk dostali Nixxes a ako vždy zapracovali a priniesli kvalitnú verziu s dobrou optimalizáciou a ovládaním. Jediná škoda je, že Square Enix žgrlošilo a nepridalo k PC verzii žiadne DLC zadarmo - musíte si ich dokúpiť, ale sú dostupné už od vydania.
Rise of the Tomb Raider vás zavedie do reštartovaného príbehu Lary Croft. Ten sa pred pár rokmi začal na ostrove Yamatai, kde Lara stroskotala, naučila sa bojovať a prežiť v drsných podmienkach. Teraz už ostrieľaná plánuje svoju prvú veľkú výpravu. Naviedol ju na to výskum jej otca, ktorý sa týkal tajomstva večného života. Otec však zomrel skôr, ako stihol bádanie dokončiť, ale nechal veľa náznakov, kde by mohol byť a upozornenie na to, že ho niekto sleduje. Laru to však neodradí, chce dokončiť otcovo pátranie a vydáva sa na Sibír. Tam sa má nachádzať legendárne zmiznuté mesto Kitezh.
Lara sa tak vydáva na svoju prvú veľkú výpravu, ktorá zadefinuje jej budúcnosť. Zatiaľ netuší, čím sa v budúcnosti stane, nemá plány stať sa vykrádačkou hrobiek, ale osud ju vedie týmto smerom. Nevie, čo ju čaká a vydáva sa do nehostinného prostredia na Sibíri. Čakajú ju ľadové prostredia, staré sovietske základne, stáročia uzavreté hrobky a aj celé dediny a mestá zabudnuté v čase. Doplní to starý národ chrániaci mesto, a pritom bude Lare v pätách tajomná organizácia Trinity - noví nepriatelia, ktorí chcú získať tajomstvo ako prví a neberú ohľady na nič a na nikoho. Idú cez mŕtvoly. Výprava sa tak mení na boj o život.
Hre sme sa už podrobne venovali nedávno v Xbox One recenzii a keďže je hra rovnaká, detaily okolo hrateľnosti a príbehu si môžete prečítať aj tam. Hra ponúkne akčné dobrodružstvo, ktoré bude mixovať uzavreté prostredia s jednou cestou vpred, rýchle adrenalínové scény, pomalé skúmanie prostredí, logické hrobky a celé to budú dopĺňať otvorené prostredia. Otvorené lokality sú novinkou v Tomb Raider sérii, ponúkajú voľnosť, vedľajšie úlohy a množstvo ďalších možností. Už je to odklon viac k sandboxovému zážitku. Bude však len na vás či si v niektorej časti dáte od príbehu pauzu a pôjdete sa odreagovať inými činnosťami a misiami, alebo pôjdete len po príbehu a k vedľajším možnostiam sa vrátite neskôr.
Možnosti hry sa vám budú otvárať postupne. Začínate s premrznutou Larou bez vybavenia a priateľov. Musí sa snažiť prežiť v lese, hľadať suroviny, vytvárať prvý oheň, naučiť sa liečiť rany a aj vytvárať šípy do svojho luku. Je to iný zážitok ako v starých Tomb Raider hrách, ale stále nie plnohodnotný survival (ten ponúka až DLC obsah). V príbehu sa autori orientovali na postupný vývoj Lary, kde neustále získava ďalšie možnosti, lepšie zbrane a čelí stále väčším nebezpečenstvám.
K luku tak Lara postupne dostáva otrávené šípy, s ktorými si trúfne aj na nebezpečného medveďa. Neskôr získava pištoľ, brokovnicu, samopal a rôzne typy granátov. Všetko si bude, samozrejme, vylepšovať a náboje a granáty vyrábať z nazbieraných surovín. Postupne ako prechádzate prostredím je dobré zbierať všetko, čo máte poruke, od dreva, kože zvierat, až po rastliny. Popritom bude Lara získavať skúsenosti vylepšujúce jej možnosti v niekoľkých oblastiach - pri love, prežití a bojoch. Pridajú jej nové údery, nové možnosti likvidovania nepriateľov, ale aj zlepšia craftovanie alebo otvoria nové munície. Otvárajú sa však pomaly, a preto je dobre neponáhľať sa v príbehu a plniť rôzne vedľajšie úlohy, aby ste všetky schopnosti mohli vychutnať priamo v príbehu hry.
Vylepšovanie postavy je len doplnkovou vrstvou hry. Základom je stále objavovanie prostredia, skákanie a často hľadanie cesty vpred. Budete tak liezť po skalách, vytvárať si cestu pomocou vystreľovania lana a nastreľovania šípov. Niekedy si budete musieť cestu doslova vytvárať presúvaním alebo spúšťaním rôznych objektov. Špeciálne sa potrápite v hrobkách, ktoré skrývajú tajomstvá a sú vytvorené na to, aby ste pohli mozgovými závitmi a našli cestu k tajomstvám. Tých bude tentoraz dostatok. Niektoré vám budú stáť rovno v ceste v kampani a ďalšie budú nepovinné, doplnkové, ktoré môžete v prostredí objaviť a prejsť.
Samozrejme, celé to nebude len o skákaní, ale aj o boji. Ten sa znovu rozširuje a oproti masívnym prestrelkám v predchádzajúcej hre aj mierne utlmuje. Autori sa zamerali na pridanie stealth možností, kde využijete tiché likvidovanie nepriateľov, odlákanie a vyčistenie kempov bez toho, aby si to niekto všimol. Nie vždy sa to dá a keď sa priamemu boju nedá vyhnúť, musí Lara vyraziť do útoku. Bude sa skrývať za prekážkami a postupne nepriateľov ostreľovať svojou pestrou ponukou zbraní a vlastnoručne vyrobených granátov. Niekedy bude treba taktizovať, niekedy sa zameriavať na priamy útok. Treba si však dávať pozor na zranenia a vždy je dobré mať pri sebe zozbierané liečivé rastliny na rýchle ošetrenie.
Kombináciou skákania, strieľania a výroby predmetov prežijete v hre 30 až 40 hodín, z toho približne 14 hodín je samotný príbeh. Cestou prejdete tucet previazaných prostredí, medzi ktorými sa môžete presúvať a následne zozbierať vtedy neprístupné oblasti alebo nenájdené veci, ako sú magnetofónové pásky, ktoré dopĺňajú príbeh. Ak by ste si nevedeli poradiť, Lare vždy pomôže komplexná mapa a aj jej survival inštinkt, ktorý zobrazí dôležité časti levelov alebo potrebné objekty. Nakoniec náročnosť závisí od zvolenej obťažnosti, kde vyššie nastavenia zakážu regeneráciu zdravia alebo pridajú viac nepriateľov, odoberú zásoby.
Rise of the Tomb Raider už je bohatšie a obsiahlejšie dobrodružstvo Lary, ako sme zažívali doteraz. Je zároveň iné, ako sme zvyknutí, ale je posunuté vpred správnym smerom, ktorý budú určite autori rozširovať aj ďalej. A toto je len kampaň. Ak vám budú desiatky hodín v nej málo, hra je priamo doplnená o Expeditions mód. V ňom si po dohraní môžete zopakovať ľubovoľný level. Ale nie bežným prechádzaním, môžete si zahrať znovu daný level na skóre, kde zbierate plamene umiestnené na rôznych možných aj nemožných miestach alebo si dáte znovu daný level, ale s úpravami - či už dáte väčšiu silu nepriateľom, Lare, alebo im len humorne zväčšíte hlavy. Bude to na vás. Ďalšia pekná možnosť sú samostatné misie v daných prostrediach s rôznymi cieľmi, ktoré si vyberiete buď preddefinované, alebo si ich vytvoríte sami. Všetko definujete kartami, ktoré odomkýnate v balíkoch počas kampane alebo si ich môžete za získané body kúpiť a odomknúť. Sú to vždy náhodné karty. Samozrejme, túto možnosť Square hneď využilo na kupovanie balíkov kariet za peniaze v DLC obsahu, čo ale nemusíte využiť. Stačí len hrať a získavať dané body hraním.
Zatiaľ čo pôvodná hra je veľmi dobrá a obsahom rozsiahla, určite odporúčame pozrieť sa aj na expanzie. Zatiaľ sú dve a určite stoja za to. Prvá obsahuje Endurance mód, ktorý prináša do hry skutočný survival zážitok. Už to nie je akčné dobrodružstvo, ale boj o prežitie. Lara je vysadená v zamrznutom lesnom prostredí a bude na vás, ako dlho tam prežije uprostred dravcov, nepriateľov a zimy. Budete musieť loviť zver pre jedlo, zohrievať sa pri ohni. Popritom, samozrejme, likvidovať nepriateľov a hlavne hľadať poklady. Jediná škoda je, že tento mód je len v jednom type prostredia a bolo by zaujímavé rozšíriť to aj na iné oblasti. Zaplatíte zaň 10 eur, ale ponúkne dlhý herný čas. Teda pokým sa vám bude chcieť prekonávať svoj rekord v prežití a hľadaní všetkých pokladov v oblasti.
Druhá, práve vydaná expanzia, sa nazýva Baba Yaga: The Temple of the Witch a dostanete sa v nej do príbehu o čarodejnici Babe Jage, ktorú všetci poznáte z Mrázika. Žije uprostred sibírskych lesov, v domčeku na stračej nôžke. V podaní Lary Croft to však bude viac temný a hororový príbeh. V lese totiž zmizla celá sovietska výprava a vy sa tam vydávate po jej stopách. Prežijete v ňom dve-tri hodiny inak ladeného, viac surrealistického zážitku, keďže jedovaté rastliny Laru doslova nadrogovali a nie všetko, čo vidí, musí byť reálne. Expanzia ponúka nové rozľahlé prostredie, ďalšie logické úlohy, nových nepriateľov. Ak sa vám páčila pôvodná hra, určite sa oplatí rozšíriť si ju. Aj keď znovu za 10 eur.
Z technického hľadiska je PC verzia hry veľmi dobrá. Má kvalitnú grafiku, a zároveň aj dobrú optimalizáciu a stabilitu v oboch verziách. Nixxes totiž popri Steam verzii priniesli aj Window Store verziu fungujúcu pod Windows 10 (bližšie sme sa na ňu pozreli v samostatnom článku). Obe ponúkajú veľmi široké nastavenia detailov, ktoré môžete znížiť až tak, aby vám hra išla na 7 rokov starých grafických kartách, Alebo naopak zvyšovať až na úroveň, s ktorou sa zapotia aj najlepšie grafické karty. Oproti Xbox One verzii autori pridali ďalšie efekty, dynamické prvky - a to ešte príde DX12 mod s ďalšími vylepšeniami. Síce by sa v hre ešte dalo doladiť pár detailov a textúr, ale na tú rozlohu je to veľmi kvalitné spracované. Prostredia sú rozmanité, neustále sa menia a ponúkajú stále ďalšie doplnky hrateľnosti.
Pekne to celé dopĺňajú parádne animácie Lary, ale aj ostatných postáv a jedinečne spracované prestrihové scény, kde si bližšie vychutnáte herecké prejavy Camilly Luddington. A aj jej vlasy spracované cez Pure Hair funkciu - tie pekne dopĺňajú dynamiku Lary, aj keď je škoda, že nie sú zapracované aj na ostatné postavy. Veľmi dobre sa vynímajú počas hry kde sa pred vami nenatriasa len zadok Lary.
V PC verzii nesklame ani ovládanie. Ovládanie myšou a klávesnicou je bezproblémové, presné a rýchlo si naň zvyknete. Nakoniec je rovnaké ako v predchádzajúcej časti. Bonusom oproti gamepadu je presnejšia a efektívnejšia streľba, aj keď lezenie je zas jednoduchšie s gamepadom. Problém však nie je ani s jedným ovládaním a na PC si môžete vybrať, ktoré použijete.
Keď to zhrnieme, v Rise of the Tomb Raider čaká veľmi kvalitné dobrodružstvo, ktoré ponúkne ako zaujímavý príbeh hlbšie vás vťahujúci do nového života Lary Croft, tak aj akciu, skúmanie, voľnosť, dostatok puzzle úloh a hlavne veľa obsahu, ktorý vás pri hre udrží desiatky hodín. Rovnako DLC prídavky sú veľmi kvalitné a pekne rozšíria hru a jej možnosti, len škoda, že už nie sú rovno pribalené.
Teraz nám už len ostáva čakať, kam o dva-tri roky posunie Crystal Dynamic sériu ďalej, Zatiaľ sa podľa náznakov v hre odhaduje Mexiko.
RECENZIE HRÁČOV |
10
BOSS MARŤAS
10.2.2016
Pred tromi rokmi vyšiel prvý reštart série Tomb Raider, ktorý hádam prekonal všetky očakáva...prečítať celé
|
10
|
9.5
|
Xbox One
PC PS4 Xbox 360 Vývoj: Square Enix / Crystal Dynamics/Nixxes Štýl: Akčná Adventúra
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|