Rise of the Tomb Raider

Tomb Raider, ktorý dokonalo reprezentuje svoj názov i žáner.

Xbox One
pridal Nagual Simon 7.12.2015 o 10:12 pod používateľské recenzie

10


+ príbeh                                                                                                              - bugy
+ grafika
+ hudba
+ puzzle prvky, skillovanie, craftovanie, vylepšovanie zbraní a vybavenia
+ doplnkové misie a možnosti
+ režim Expeditions
+ kvalitná hrateľnosť a vysoká znovuhrateľnosť

 


 

Od vydania rebootu hernej série Tomb Raider v roku 2013 nemálo hráčov nedočkavo čakalo na pokračovanie, ktoré je už konečne tu a ktoré nesie názov Rise of the Tomb Raider. Táto hra vzbudzovala ešte pred jej vydaním niekoľko negatívnych ohlasov v súvislosti s jej (aj keď len časovou) exkluzivitou či predpokladom toho, že tento nový diel pôjde v šľapajách toho predošlého. Ohľadne predošlého dielu sa totiž niektorí hráči sťažovali na priveľmi jednoduché puzzle prvky, ktoré pritom v sérii Tomb Raider hrali už od jej počiatku vždy poprednú úlohu. Táto zmena však bola ľahko vysvetliteľná... Išlo o reboot a z toho vyplíva, že nebolo vôbec nutné držať sa pôvodného konceptu. Mnohí hráči boli však aj napriek tomu nespokojní a keďže sa tomu vývojári chceli tentokrát vyhnúť, tak sa pokúsili urobiť pokračovanie, ktoré by si na jednej strane zachovalo a zároveň vylepšilo všetky pozitívne stránky rebootu, no na strane druhej ho doplnilo o to, čo mnohým hráčom chýbalo. A aký je výsledok? To sa dočítate v nasledujúcich odstavcoch...

 

Príbeh:

Príbeh nadväzuje na koniec príbehu predošlého dielu, po ktorom sa Lara vydáva na ďalšiu výpravu a to konkrétne na Sibír. Práve v meste Kizeth nachádzajúcom sa podľa Larinho otca na Sibíri, by sa mal totiž nachádzať istý artefakt večného života, o ktorý sa ešte počas Larinho detstva zaujímal. Študoval materiály, z ktorých sa o tom mohol dozvedieť niečo viac a všetko nasvedčovalo tomu, že táto legenda o meste Kizeth a artefakte večného života nie je ani tak legendou, ako skôr holou pravdou. No aby to nemal také jednoduché, novinári o ňom po čase prehlásili, že klame. A aby toho niesol na svojich bedrách ešte viac, začala ho prenasledovať istá organizácia, ktorá mala zo spomenutým artefaktom svoje vlastné úmysli. Nakoniec ho však od výsledku jeho práce oddelilo niečo iné - jeho smrť. Lara má však túžbu jeho prácu dokončiť a zároveň tým pádom aj dokázať, že si to nevymyslel, že mal pravdu. K tomu ale potrebuje onen artefakt nájsť. Z toho dôvodu sa ocitne na Sibíri, kde sa jej však do cesty okrem iných okolností postaví aj spoločnosť Trinity, ktorá sa o artefakt zaujíma tiež a chce ho pre seba. Tu sa vynárajú len dve otázky... Či sa artefakt nájsť podarí a ak áno, tak komu. Príbeh ako taký nie je ničím prevratný, no zaujať i prekvapiť vie a do hry sa skutočne hodí.

 

Hrateľnosť:

Hrateľnosť si berie základy z predošlého dielu, no vylepšuje ich, pričom ich zároveň obohacuje o ďalšie novinky. To znamená, že opäť si v hre užijete známe pobehovanie, skákanie, lezenie, hľadanie relikvií, plnenie výziev, vylepšovanie zbraní či preskúmavania hrobiek. Niektoré z týchto zložiek si však tentoraz užijete vo vylepšenej forme. Napríklad liezť Lara dokáže nie len po rôznych rímsach alebo po stenách za pomoci sekerky, ktoré ma tentoraz dve, ale aj za pomoci lana. Svoju sekerku s pripevneným lanom totiž môže vyhodiť na vyvýšené miesto, kde sa zahákne a následne po lane vyšplhať. Novú obdobu lezenia ponúkajú aj šípy z luku. Tie môže Lara nastreliť do steny a vzápätí po nich ako po pevnej pôde pod nohami preskákať na určené miesto. Toto síce funguje len na vopred určených miestach, no aj napriek tomu to Larine lezecké schopnosti príjemne spestruje. A vylepšení sa dočkali aj zbrane. Ich vylepšovanie je síce podobné tomu z predošlého dielu, no tentoraz máte na výber nie jednu, ale niekoľko rôznych zbraní z každej triedy. To znamená, že máte k dispozícii viacero ako lukov, tak aj brokovníc, pištolí (vrátane revolverov) i samopalov. Každá z nich sa vylepšuje samostatne a ak by vám to bolo málo, môžete si dokúpiť ďalšie priamo v hre na určenom mieste. Na tomto mieste si môžete okrem nich dokúpiť aj doplnky ako tlmič, laser či granátomet. A ak by vám aj toto bolo málo, je tu aj jedno ďalšie spestrenie, ktoré je v hre skvelo zapracované. V hre Lara kde tu nachádza prázdne fľaše a plechovky, z ktorých si môže či už pred bojom alebo aj počas neho vyrobiť zápalné fľaše alebo granáty a to či už výbušné alebo dymové. Na ich výrobu však potrebuje príslušné suroviny, ktoré v hre nachádza. A tu sa dostávame k ďalšej novinke, ktorá hru spestruje. V hre môže Lara zbierať napríklad rastliny, huby či drevo a následne si z potrebných surovín vyrábať veci, ktoré potrebuje. Napríklad nové šípy (a to nie len klasické, ale aj jedovaté a výbušné), uzdravovať sa či rozložiť oheň na stanoviskách, na ktorých si môže vylepšovať zbrane, skilly, meniť oblečenie či využiť možnosť rýchleho cestovania medzi lokáciami. Toto cestovanie je prakticky okamžité, spomalené je len načítavaním príslušnej lokácie. Ak ste hrali predošlý diel, tak to pre vás nebude ničím novým, pretože základ týchto stanovísk je prakticky totožný. Ďalším prídavkom je plnenie postranných misií, ktoré už aj bez toho slušne rozsiahlu a zaujímavú kampaňovú časť rozširujú ešte viac. V hre Lara totiž stretáva okrem iného aj domorodých obyvateľov, z ktorých jej niektorí môžu zadať úlohu, po splnenie ktorej dostane odmenu. A toto sa týka aj preskúmavania nepovinných hrobiek, ktoré sú oproti predošlej časti nie len rozsiahlejšie, ale aj zložitejšie vo svojej náročnosti. Na ich celkovom prevedení je skrátka vidieť, že si autori hry vypočuli kritiku zo strany hráčov, ktorý predošlý diel hrali, no s jeho puzzle prvkami neboli kvôli ich prílišnej jednoduchosti spokojný. A keďže sa tejto nespokojnosti chceli tentoraz pochopiteľne vyhnúť, tak sa to posnažili posunúť na novú úroveň a to sa im aj podarilo. A ako bonus k zlepšeniu hrateľnosti ako takej pridali do hry aj nový režim zvaný Expeditions. V tomto režime si môžete zopakovať ktorýkoľvek level z kampane, avšak s tým rozdielom, že tu si ho môžete užiť v inej forme. Expeditions režim je rozdelený na niekoľko podrežimov a to Score Attack, Chapter Replay, Chapter Replay Elite a Remnant Resistance. V Score Attack sa Lara snaží v leveli nazbierať čo najvyššie skóre zo zbierania akýchsi modrých plameňov roztrúsených po leveli, zostreľovania lampášov či likvidovania nepriateľov. Na konci levelu sa ukáže výsledné skóre a toto sa zaradí aj do tabuľky svetových rebríčkov. Výsledné skôre i priebeh hry môže byť však ovplivnený aj inými faktormi a to kartami, ktoré sú tiež novinkou. Za plnenie misií vo všetkých týchto podrežimoch dostávate nie len bodové ohodnotenie, ale i finančné, za ktoré si môžete po potrebnom nahromadení kúpiť niektorú zo sád kariet, ktoré vám hra vyberie náhodne podľa kategórie sady, ktorú ste si kúpili. Tieto karty ovplivňujú nie len hrateľnosť, ale aj výsledný súčet bodov. Medzi kartami sa nachádzajú také kúsky, ako nekonečné množstvo jedovatých šípov do luku, začatie levelu s tým, že Lara vlastní všetky skilly, že je oblečená do nejakého konkrétneho druhu oblečenia alebo že nepriatelia znesú omnoho viac poškodenia. Každá karta je iná, no vo všeobecností platí isté pravidlo... Tie karty, ktoré hru uľahčujú, Larino výsledné skóre degradujú. A tie, ktoré hru sťažujú, ho naopak násobia. Pôsobí to ako spravodlivý systém a vlastne aj je, no v prvom rade ide o oživenie a tým pádom aj celkové zlepšenie hrateľnosti a presne to sa tým aj dosahuje. Nie je to do hry pridané nasilu, hodí sa to do nej a vhodne ju to rozširuje. Podrežimi Chapter Replay a Chapter Replay Elite sú veľmi podobné. Jediný rozdiel je v tom, že v Chapter Replay Elite začína Lara s tým najlepším vybavením, s ktorým skončila v kampaňovej časti hry a v Chapter Replay zo základným. Pojem základný sa síce javí ako pomerne nepresný, ale pre úroveň onoho vybavenia výstižný. Podrežim Remnant Resistance je celkom odlišný. Ten je rozdelený na dve časti a to Create a Mission a Play a Mission. V Create a Mission si tiež vyberáte známe lokácie z kampane, avšak to, čo v nich máte urobiť, si už nadefinujete sami podľa výberu. Už z názvu vyplíva, že je to v podstate editor misií, v ktorom je tiež zakomponované aj použitie kariet. Ak sa vám však nechce vymýšľať svoje vlastné misie, tak si môžete zahrať niektorú z tých, ktoré vytvorili iní hráči. Vytvorené misie sa totiž uverejňujú v časti Play a Mission. Ak sa pýtate či hrateľnosť zlepšuje aj pridanie multiplayeru, tak nie, multiplayer tu nie je. Pre niektorých hráčov to môže byť mínus, no verte, že kvalita hrateľnosti obsiahnutej v kampani a v Expeditions móde tento potencionálny nedostatok pohodlne prekrýva. Keď si všetky tieto vylepšenia a nové prídavky do hrateľnosti ako takej zhrnieme, tak je na mieste skonštatovať, že nudy sa báť rozhodne netreba. Hra ponúka rozmanitosti a zábavnosti viac než dosť. Sem tam síce môžete naraziť na drobné nedostatky vo forme bugov, no spravidla nejde o nič, čo by vám zážitok z hry nejakým spôsobom kazilo. Nachádza sa tu však minimálne jeden, ktorý znemožňuje dosiahnuť v hre po jej prejdení všetko, čo hra reálne aj po jej prejdení ponúka. A díky tomu je v takomto prípade nemožné získať stopercentný progres v kampani a spolu s ním aj všetky dostupné achievementy. Pokiaľ vám na tom nezáleží, tak sa vás to pochopiteľne nijako nedotkne. No to nevylučuje fakt, že ide o niečo, čo hra síce ponúka, no splniť sa to nedá. A to je chyba, ktorá v hre nemá čo hľadať. Je ale viac než len pravdepodobné, že táto chyba sa vrátane mnohých iných časom beztak opraví vhodným patchom.

 

Grafika, zvuky a hudba:

Vizuálna stránka hry má jednu vec celkom totožnú s tou hrateľnostnou... Obe sú na vysokej úrovni. Hre nechýbajú kvalitné textúry, nasvietenie či shadre. Nechýba ani technológia TreesFx použitá pre Larine vlasy, ktoré sa z fyzikálneho hľadiska hýbu priam dokonale. A nie je to len ich pohyb, ale zachytávanie snehových vločiek, čo im len a len pridáva na reálnosti. Slabinou sú však tiene, ktoré sú miestami viditeľne kostrbaté, no aj túto slabinu bez problémov prekrývajú kvality obsiahnuté v skvelej rozmanitosti sveta a jeho celkovom spracovaní. Pokiaľ by sa vybrali hry, ktoré konzolu Xbox One nútia potiť krv, tak Rise of the Tomb Raider medzi nimi bude. Kvalita grafickho spracovania sa však odráža na rýchlosti snímkovania. Hra síce beží pod 1080p, no iba na 30fps a to je aj vidieť. Pokiaľ ide o hudbu a celkovú zvukovú stránku hry, tak tá je tiež veľmi kvalitná. Hudbu zložil skladateľ Bobby Tahouri, ktorému sa ju podarilo utvoriť do takej podoby, ktorá hre pristane ako uliata. A pokiaľ ide o hlasy postáv či zvuky prichádzajúce z okolitého sveta, tak tie si budete užívať tiež. Hra vyniká aj v tejto oblasti.

 

Zhrnutie:

Ako akčná adventúra je hra Rise of the Tomb Raider skutočne skvelá a to po každej stránke. V hre sa síce nachádza aj niekoľko bugov, no na rozsiahlosť a pestrosť hry je ich skutočne málo, pričom aj to málo môže byť časom odstránené vhodnými patchmi. Ak máte radi akčné dobrodružstvo s kvalitným príbehom odohrávajúcim sa v zasnežených otvorenejších i uzavretejších lokáciach, a k tomu nemálo možností v oblasti vylepšovania vybavenia, skillov, hľadania artefaktov či plnenie rônych výziev, tak neváhajte. Jednoducho chodťe a kúpte to, pretože za ten zážitok to skutočne stojí.

 


napísal Nagual Simon 7.12.2015



Páči sa mi!

10
RISE OF THE TOMB RAIDER

Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
NOVÉ RECENZIE HRÁČOV
8.2
| LOTR:Return to Moria
[pridal Icoda 26.9.2024 1]
| TOP 10 hry 2000 rokov
[pridal PrecedaVlasť 18.9.2024 133]
| Najikonickejšie herné momenty minulej dekády
[pridal PaPoČa 4.7.2024 28]
8.0
| Enemy Front: Aspoň na chvíľku partizánom
[pridal roman2910 1.6.2024 6]
7.0
| Homefront
[pridal roman2910 30.5.2024 10]
| Moderné walking simulátory - úvaha
[pridal PrecedaVlasť 24.5.2024 136]
| Top hry rokov 90-tych
[pridal PrecedaVlasť 30.4.2024 104]
6.0
4.0
| Skull and Bones - 1. sezóna
[pridal SVK-RUSKO-R 14.4.2024 0]
9.5
| Felvidek PC Recenzia
[pridal PaPoČa 9.4.2024 17]
6.0
| The Last Of Us Part II
[pridal PrecedaVlasť 3.3.2024 4]
6.0
| The Last Of Us Part 2 remastered
[pridal PrecedaVlasť 27.2.2024 90]
6.5
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal PaPoČa 22.1.2024 21]
| Tomb Raider I-III Remastered
[pridal T0M0 16.1.2024 18]
9.3
| Alan Wake 2
[pridal Tiqer 20.12.2023 21]
| Witcher 4
[pridal Joey N 10.12.2023 0]
8.5
| Marvels Spider-man 2
[pridal Filip Basketak 27.10.2023 21]
8.9
| Remnant 2
[pridal Umelec roku 19.8.2023 11]

SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Speňaženie youtube - privyrába... (0)
Zdar potreboval by som poradiť od niekoho, kto zar...
|Philips oled 818 - ktory mod? (3)
Caute, kedze sa v tom az tak nevyznam dosiel som s...
|Problém s batériou notebooku. (7)
Ahojte, pred nedávnom som si všimol, že sa mi o vý...
|Diagnostika/oprava rtx (3)
Zdravim, nie je tu niekto z ba, kto sa venuje diag...
|Chladenie pre amd 9950x - voda... (1)
V pondelok som zobral Ryzen 9950X - podla heureky ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29297)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk