THE LORD OF THE RINGS: GOLLUM BUDE AUTENTICKÝM SPRACOVANÍM KNÍH

THE LORD OF THE RINGS: GOLLUM BUDE AUTENTICKÝM SPRACOVANÍM KNÍH

Reč s na slovo vzatým odborníkom na Tolkiena

Rozhovory plné smiechu, ale aj zaujímavých informácií, si užívam najviac. Navyše ak sú na tému, ktorá je môjmu srdcu blízka. Presne taký bol aj tento, keďže mi na otázky o hre The Lord of the Rings: Gollum odpovedal Damiri Knapheide, spoluscenárista a aj akýsi „loremaster“ v Daedalicu, ktorý sa stará o to, aby bola prichádzajúca hra verná knižným predlohám. A je na to naozaj odborník, Tolkienovo dielo totiž študuje už dlho a práve si na ňom robí dizertáciu. Viac prezradil o procese adaptácie, príbehu, tvorivej slobode, ale aj dualite hlavnej postavy.

Čo vás osobne láka na Tolkienovom svete a diele?

Do kontaktu s Pánom prsteňov som prišiel asi, keď som mal 11 alebo 12 rokov. Odvtedy som to prečítal asi 15x v angličtine a mnohokrát v nemčine. Pre mňa bolo vždy zaujímavé budovanie sveta spôsobom, kedy máte dojem, že sa dej odohráva na Zemi, v známom prostredí, ale jeho mystickej minulosti. Zaujímavé je zmiešanie niečoho, čo dnes voláme high fantasy, s veľmi silným realizmom na druhej strane. Dokonca aj kvety alebo rastliny v tomto diele majú mená. To ma vždy fascinovalo spolu s prepojením na staré rozprávky a mýty. Neskôr, keď som to už študoval, zistil som, že presne tak to aj je, lebo tak to pán Tolkien napísal (smiech).

Jazyk bola ďalšia vec, ktorá ma zaujala. Pre mňa je jazyk farbou, tou správnou farbou pre celú záležitosť. Avšak pre Tolkiena to bolo úplne inak. On sa začal hrať s jazykom, vytvárať jazyky a zistil, že na to potrebuje svet, postavy a ich mená. Bez toho sa jazyk nedá vytvoriť.

Ako ste sa vlastne dostali k tvorbe tejto hry?

V dobe, keď sa Deadalic presunul z prototypovania na vývoj hry hľadal nových ľudí do tímu a hlavný scenárista Tilman Schanen bol vtedy dosť osamelý v tíme. Spolu so mnou prišlo niekoľko ľudí (hlavný programátor, dizajnéri, art, naratívny tím) a všetci sme boli pre projekt veľmi užitoční. To bolo v roku 2019, Daedalic hľadal ľudí, aktívne rozširoval tím a my sme doň pekne zapadli. A keď sa dozvedeli, že píšem dizertačku o Tolkienovi, hneď ma zobrali, že presne niekoho takého potrebujú. No a odvtedy som súčasťou tímu, bola to poriadne dlhá cesta.

The Lord of the Rings: Gollum bude autentickým spracovaním kníh

Prečo sa v Daedalicu z celého toho bohatého Tolkienovho sveta rozhodli zamerať práve na Glocha?

To je veľmi dobrá otázka. Možno nie je hrdinskou postavou, akú ľudia radi vidia v high fantasy dielach. Ale ak sa pozriete na knihy, tak hlavným hrdinom Hobita je Bilbo. Hlavným hrdinom Pána prsteňov, ktorý trpí od začiatku do konca a na konci porazí zlo, je Frodo, ale zároveň čiastočne aj Gloch (smiech). Skvelým nápadom Tolkiena na zobrazenie magického sveta bolo nezobrať magickú postavu, ale niekoho, kto do neho ani tak nepatrí – obyčajnú postavu, ktorá cestuje a vidí svet. Gloch je postavou, ktorá vlastne zažila a videla všetko – cestoval do Mordoru, videl Saurona, stretol elfov aj Gandalfa. Je veľmi dobrou postavou na predstavenie sveta a aj cestovanie po svete.

Práve preto si ho podľa mňa vybrali. Ja som tam ešte vtedy nebol, ale toto boli dôvody, prečo je vhodnou postavou. Taktiež je ale v jeho príbehu 70-ročná medzera, kedy nevieme, čo robil medzi Hobitom a Pánom prsteňov. To nám necháva mnoho miesta a možností na vyrozprávanie jeho príbehu. Pretože ak by ste chceli napríklad vyrozprávať príbeh Éowyn, tak pred Pánom prsteňov mala len 16 rokov. Aký príbeh asi tak dokážete vyrozprávať? Nie je tam dostatok času a ani miesta.

Všimol som si, že sa hra odohráva v dlhšom časovom rozostupe a na rôznych miestach. Môžete nám prezradiť, kedy a kam sa pozrieme?

Čo myslíte? (smiech) Vieme, že Bilbo šiel s trpaslíkmi do Ereboru v roku 2941. O tri roky neskôr Gloch opúšťa Hmlisté hory a, ako neskôr opísal Gandalf, zrazu si užíva slobodu, keďže už nie je utláčaný a uväznený ako predtým. Stále je, ale nie ako predtým. Na koži cíti vietor, v noci vidí hviezdy, kúpe sa v rieke, je to preňho oživujúce. Potom sme sa s ním stretli až v Morii, keď tam bolo Spoločenstvo, kde ich sleduje a sleduje Prsteň.

To je časové obdobie, ktoré máme k dispozícii. Taktiež je v Pánovi prsteňov veľa náznakov, že bol v Mordore a mučili ho tam. To je značka, ktorú máme k dispozícii, takže musíme vždy nasledovať to, čo je v Pánovi prsteňov. Taktiež ho chytil Aragorn, cestoval s nim a dôkladne ho sledoval. To sú veci, ktoré poznáme. To je základ. Tu a tam s ním trochu pohneme, to uvidíte v hre, ale je to medzi Hobitom a Pánom prsteňov.

V príbehu sa objaví veľa postáv ako trpaslíci, čarodejník, do deja vstúpi aj niekoľko ľudí, ktorých už môžeme ukázať, ako napríklad Sauronove ústa. Do služieb Saurona vstúpil, keď bola znovu postavená Barad-dûr, takže sa pochopiteľne objaví v našej hre.

The Lord of the Rings: Gollum bude autentickým spracovaním kníh

Keď už spomínate postavy, tak okrem už známych (Gandalf, Sauronove ústa), koho ešte v hre uvidíme?

Ako ste mohli vidieť, bude tam Thranduil, kráľ elfov. No ale budú tam aj ďalšie postavy, no to vám nechcem vyzrádzať. Ako som povedal, máme príležitosť ukázať mnohé veci, ale obmedzuje nás časový rámec, takže nemôžeme Glocha nechať behať kade-tade a napríklad navštíviť Gondor. Možno je tam Faramir, možno nie. Toto obdobie je ale dobrá voľba, lebo nám umožní ukázať známe postavy, ak chceme. Ale zároveň sme vytvorili vlastné postavy.

Keď už hovoríte o vlastných postavách, koľko z deja je založené na už vytvorenom príbehu a koľko ste vytvorili sami?

Povedal by som, že väčšina deja má základy v knižnom príbehu. Tieto základy sú zdrojom pre nás, ktorí Tolkiena veľmi dobre poznajú, aby sme priniesli zvieratá, miesta alebo postavy. Pre mnohých budú nové, lebo si myslia, že neboli v Pánovi prsteňov, ale ak sa dôkladne pozrú, nájdu ich. Ale rozprávame náš vlastný príbeh, preto si môžeme vytvoriť aj vlastné. Napríklad nepoužijeme ohyzdov, ktorých poznáte, keď si jednoducho vieme vytvoriť vlastných. Výrazne sa držíme toho, čo Tolkien napísal, ale sú tu aj oblasti, kde sme prišli s niečím vlastným. A to je zväčša Tilmanovo dielo a týka sa mágie, záhad a aj veci, s ktorými ako fanúšikovia Pána prsteňov budete vedieť, čo máte robiť.

Ak dobre poznáte Silmarillion a celú históriu Stredozeme, tak tomu budete rozumieť. Budete vedieť, že to tam bolo. Že Melian robila takýto druh mágie, mala študentov a oni potom cestovali a samozrejme, že sú v hre spolu s Thranduilom, lebo existuje prepojenie medzi nimi a elfami. Ale to sú už veci, ktoré si užijú najmä fanúšikovia.

Takže hádam, že v hre bude kopa rôznych easter eggov aj z ostatných diel pre fanúšikov.

Áno, bude, ale právne je to komplikovanejšie. Našou licenciou sú knihy Pán prsteňov. Ale ako viete, Tolkien písaním otváral okná do minulosti, ako keď Elrond povedal, že bol pri tom, ako porazili Saurona, ako bol s Gil Galadom a to bolo pred tisíckami rokov. Takto Tolkien otvoril okno do vzdialenej minulosti a do iných svojich diel a my sme to, samozrejme, využili (smiech). Toto využívame na obohatenie kulís príbehu. Otázkou je, či s tým vy ako hráči nakoniec budete aktívne interagovať. Niekedy áno, ale hlavne je to tu pre fanúšikov a milovníkov Tolkiena.

The Lord of the Rings: Gollum bude autentickým spracovaním kníh

Ako by ste príbeh Glocha v tejto hre porovnali s ostatnými adaptáciami Tolkienovho diela, ktoré sme tu už mali?

V prvom rade je to hra, takže z tohto pohľadu zatiaľ herný biznis podľa mňa nepriniesol dobrú adaptáciu. Shadow of Mordor mal dobrú hrateľnosť, ale príbeh bol len okej. Bolo to fajn a hra aj získala dobré hodnotenia, ale mali sme tu snáď nejakých 29 hier a ak sa na ne pozriete, tak len využívajú značku.

Filmy z môjho pohľadu spravili veľmi dobrú prácu. Hlavne teda prvé tri, o ďalších sa nebavme (smiech). A taktiež nehovorme o Amazone. Boli tu, mali sme s nimi nejaké diskusie. Ale je to náročná téma, nie je také jednoduché to vytvoriť. Prechádzate z jedného média a rozprávate príbeh v inom. Podobný problém má Star Wars a iné veľké značky, pretože boli tak nadužívané a vyciciavané, pričom originály sú stále skvelé. Toto je pokus urobiť to inak a hlavne z perspektívy príbehu, ale ponúkneme aj zaujímavú hrateľnosť a vtiahnutie hráča formou morálnych rozhodnutí. Pretože vy rozhodnete, či niekto prežije alebo zomrie, či s niekým budete priateľskí alebo nie. Je to dosť emotívne. Je to dobrodružstvo, ale nie o bojoch, skôr o prežívaní.

Ako dualita medzi Sméagolom a Glochom formuje príbeh?

Je to jeden z centrálnych elementov príbehu a umožní vám prežiť hru rôznymi spôsobmi. Môžete sa riadiť sami sebou pri rozhodovaní. Je na vás, či zvolíte viac drastické, zlé a možno aj agresívne spôsoby Glocha, alebo možno trochu podliezavé spôsoby Sméagola. Každý má svoje nevýhody. So Sméagolom vždy zaobchádzali zle, takže je veľmi podozrievavý. To všetko je veľmi dôležité. Nie je to pritom ako rozdvojená osobnosť. Skôr je to súboj dvoch jeho stránok niekde vo vnútri a vy ako hráči si musíte nájsť svoju vlastnú cestu príbehom.

Koľko rôznych príbehových vetví teda dostaneme do konca hry?

Hra ponúka niektoré levely, ktoré budú kompletne odlišné, ale budú tam aj také, kde rozdiely nebudú až také veľké. Hra bude mať rozdielne konce, ale nemám dovolené o nich hovoriť (smiech). Takže o budete musieť zistiť sami.

The Lord of the Rings: Gollum bude autentickým spracovaním kníh

Už ste spomenuli, že musíte vychádzať z kníh Pán prsteňov, ale zobrali ste si nejakú inšpiráciu aj z filmov?

Áno, samozrejme, pretože tiež pracovali s knihami. Boli to zhruba traja ľudia, ktorí veľmi detailne prechádzali knihy a osobne sa mi páči najmä vývoj Arwen. Čiže áno, inšpirovali sme sa interpretáciou, ale aj tak sme vychádzali z kníh. Samých seba sme sa pýtali, z čoho filmári vychádzali, kde v knihách to bolo. „Svet sa zmenil. Cítim to vo vode...,“ to vlastne povedal Fangorn (Stromobrad), nie Galadriel, ale trochu inak. Vo filme to pôsobilo dobre, lebo Galadriel sa vlastne stala akousi rozprávačkou, ale v knihách to tak nebolo, povedal to Ent a bolo to inak. Takže tam sa musíme oddeliť od filmov a bolo by nesprávne to takto prebrať.

Ale inokedy sa filmom musíme priblížiť. Ak by sme v hre nemali hlas hlavnej postavy, ktorý by bol podobný filmovému, ľudia by to neakceptovali. Zvolili sme úžasný hlas pre Glocha, ktorý sa k nemu náramne hodí, ale je inšpirovaný filmami. Ak by sme zvolili kompletne iný hlas, pre ľudí by nebol uveriteľný.

Taktiež máme výhodu v tom, že ukazujeme miesta a veci, ktorých sa filmy veľmi nedotkli alebo dokonca vôbec.

Ďakujem za rozhovor.


napísal matus_ace 5.4.2023
Páči sa mi! (+4)
THE LORD OF THE RINGS: GOLLUM BUDE AUTENTICKÝM SPRACOVANÍM KNÍH


Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Gamepady (14)
vsetko ohladom a okolo gamepadov...
|Chodíte k lekárom? (8)
Stáva sa vám niekedy, že po intenzívnych hrách nem...
|Red dead online error (3)
Ahojte, chcel by som Vás poprosiť, či nemáte niekt...
|Skladací alebo pevný herný sto... (5)
Ahojte, vedeli by ste mi poradiť nejaký ak možno s...
|Steam deck - nonsteam games se... (5)
čus,ako inštalujete non steam hry na Steam deck? n...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29521)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk