SUPER MARIO PARTY JAMBOREE

SUPER MARIO PARTY JAMBOREE

8.5

Najlepšia Mario Party hra doteraz?

Recenzia na Switch verziu

Switch je už na konci, má pred sebou možno niekoľko posledných mesiacov, kým ho vystrieda jeho nasledovník. Ale bola to pre Nintendo veľmi úspešná generácia. Hybridná konzola má na konte nejakých 145 miliónov predaných kusov a to je obrovské množstvo hráčov, ktoré sa neoplatí veľmi hádzať cez palubu. A aj keď v poslednom roku konzoly nedostanú žiaden ťažký kaliber na úrovni Breath of The Wild či Super Mario Odyssey, stále behom pár mesiacov môžu hrať haldu dobrých hier. Len nedávno tu bola The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom a za rohom je RPG Mario & Luigi: Brothership. Medzi týmito singleplayer zážitkami sa však môžete kráľovsky zabaviť s celou rodinou pri Super Mario Party Jamboree.

Možno až trochu netypicky sa Switch dočkal už tretej Mario Party hry, čo sa na domácej konzole nestalo od Gamecube. Jamboree je konkrétne pokračovanie Super Mario Party, ale nečakajte nejaké veľké prepojenia. Zároveň nečakajte niečo, čo by bolo nejako zásadne nové. Mario Party slávi úspechy už od roku 1998 tým, že je to séria okamžite prístupná každému. Dokážete si tak zahrať s deťmi aj rodičmi, s kamarátmi aj cudzími, keď sa náhodou stretnete niekde na víkendovej hernej párty. To je sila týchto hier. Akurát tu sa Nintendu podarilo to všetko krásne dotiahnuť a naplniť obrovským množstvom obsahu.

Zároveň táto časť prináša v rámci série množstvo premiér aj prvenstiev. Prvý raz si zahráte za niektoré postavičky, s čím je prepojené zas jedno z prvenstiev – s 22 hrateľnými postavami na výber je Jamboree hrou s najviac postavami na výber, takže si tu každý nájde svojho favorita. No a aby ste si to s nimi poriadne užili, má táto časť rekordný počet minihier. Nájdete ich tu totiž až 112, čo je obrovské číslo a poriadnych pár hodín vám potrvá, kým si vôbec zahráte každú jednu z nich. Kombinujú sa tu ako klasické minihry ovládané tlačidlami, tak aj pohybové. Akurát si vždy sami nastavíte, či v aktuálnej hre chcete využiť aj pohybové ovládanie. Vtedy vám hra do poolu možných minihier zaradí aj tie. Prípadne si zahráte pohybom niektoré z vedľajších režimov s vlastnými minihrami.

Super Mario Party Jamboree
Super Mario Party Jamboree Hru si užijete aj v singleplayeri
Hru si užijete aj v singleplayeri

Super Mario Party Jamboree Nájdete tu naozaj pestrú zbierku minihier
Nájdete tu naozaj pestrú zbierku minihier

Super Mario Party Jamboree Niektoré minihry sú kratšie, iné dlhšie
Niektoré minihry sú kratšie, iné dlhšie

Je tu jedna vec, ktorá vám napovie, že tentoraz to autori skúšajú trochu inak. Trochu hlbšie a aj lepšie. Stále je to primárne párty hra, čo jej nikto neberie, ale prvý raz tu aj osamelý hráč má dojem, že hrá niečo zmysluplné, keď ide proti umelej inteligencii. Je tu totiž samostatný „príbehový“ režim, kde teda príbehu veľa nenájdete, ale je tu aspoň rozumne zakomponovaný singleplayer obsah. To znamená, že hra vám naservíruje postupne po sebe niekoľkých herných máp, ktoré musíte prejsť. Takto sa naučíte ovládanie minihier, no zároveň si odomknete nejaký ten obsah v podobe herných máp. No a do toho vám dá štipku príbehu, pričom plníte aj jednoduché questy (prines hento, zanes toto...). Nie je to nejaký extrémne hlboký zážitok, ale poteší a zabaví.

Navyše sa ani po prejdení tohto režimu nemusíte rozlúčiť s hraním osamote. Nie je to síce to pravé orechové, ale stále je tu časť obsahu, ktorú si pekne dokážete užiť osamote v rámci ostatných režimov. Jednak môžete hrať klasický párty režim či minihry proti umelej inteligencii na niekoľkých úrovniach náročnosti, no taktiež si môžete zahrať viaceré ďalšie režimy, ktoré sú vhodné ako pre jednotlivca, tak aj pre multiplayer, takže v nich zábava neklesá tým, že hráte sami. Nehovoriac o tom, že teraz nepotrebujete lokálnych spolu/protihráčov, ale môžete si ich nájsť aj online. Prípadne v niektorých režimoch bojujete o priečky v tabuľkách.

No a nesmie chýbať možnosť si to celé rozšíriť, upravovať a podobne. Hra má veľmi dobre spracovaný váš profil a achievementy, čo tu nie sú len nejaké ikonky, ktoré vám vyskočia po splnení nejakého cieľa. Namiesto toho vás posúva vpred vo vašom profile a tento progres vám prináša nové možnosti úprav, hudbu a podobne. Taktiež si progresom odomykáte ďalšie herné mapy, ďalšie minihry a kopu ďalších vecí. Naozaj tu budete mať dojem, že hranie hry aj dlhšiu dobu má zmysel a aj keď sa vám bude zdať, že tu je veľa obsahu, vždy prekvapí, že si stále nejaký dokážete ešte odomknúť aj po niekoľkých víkendoch (toľko tam mám už teraz nahrané).

Ale teda aby som toľko nechodil okolo horúcej kaše, poďme na to hlavné. Medzi režimami a všetkým ostatným sa teraz prepínate v rámci takého malého námestíčka, ktoré obsahuje prakticky všetko od nastavení cez customizáciu až po možnosti hrania. Nasadnete do balóna, vyletíte nad námestie a rozhliadnete sa okolo, aby ste videli všetky tie dostupné režimy. Ale pozor, niektoré sú len pre ovládanie pohybom. Napríklad Rhythm Kitchen, kde nebojujete proti súperom, ale hráte s nimi, aby ste spoločne do rytmu vytvorili čo najlepšie jedlá. Alebo teda prenesené do hry, musíte rytmicky čo najpresnejšie vykonávať pohybové akcie, aby ste skončili s čo najlepším výsledkom.

Item Factory vám zas predvedie, ako sa vyrábajú kocky a iné predmety v hre. Respektíve si ich rovno vyrobíte sami sériou ďalších pohybových minihier pre jedného hráča. Ide o to, aby ste guľôčky dostali do cieľa cez rôzne prekážky, čo od vás neraz vyžaduje naozaj jemnú prácu s ovládačmi, kde často rozhodne aj maličký pohyb. Ale nie je tu možnosť zlyhania, takže sa nemusíte báť. No a nakoniec tu je lietanie, kedy zoberiete Joy-Cony do rúk, rozpažíte a mávate rukami, akoby ste chceli lietať. Ovládate smer, klesanie aj stúpanie a hlavne plníte úlohy podľa toho, čo ste si zvolili. Môže to byť zbieranie lietajúcich lienok a vyhráva ten z dvojice, kto ich nazbiera viac. A môžete súperovi aj kradnúť. Alebo lietate ako taxi a doručujete postavičky po mape do cieľa. Prípadne si zalietate len tak bez úlohy.

To sú také menšie vedľajšie režimy, ktoré zabavia, strávite v nich raz za čas pár minút, ale nie sú jadrom hry. tým je Mario Party, teda klasický režim pre až štyroch hráčov, ktorý si teraz môžete zahrať aj online, keď si jednoducho dáte vyhľadať protivníkov online a potom sa pustíte do zápolenia. Koncept stále vychádza zo stolovej hry, keď hádžete kockami, postupujete po políčkach a vyhráva ten, kto má na konci naplánovanej hry (podľa počtu kôl) najviac hviezd. V prípade rovnosti počtu hviezd rozhodujú aj nazbierané dukáty.

Super Mario Party Jamboree
Super Mario Party Jamboree Nie v každej minihre súperíte proti sebe
Nie v každej minihre súperíte proti sebe

Super Mario Party Jamboree Pri hraní vám neraz pomôžu rôzne predmety
Pri hraní vám neraz pomôžu rôzne predmety

Super Mario Party Jamboree Poteší bohatá ponuka režimov
Poteší bohatá ponuka režimov

Nie vždy je to ale úplne fér. Na záver ešte hra náhodne odmieňa za nejaké aktivity, kto skočil na najviac políčok, dostane hviezdu. A takto aj z posledného miesta zrazu môžete vyhrať. Máp je nielen dostatok, ale tentoraz sú aj poriadne dynamické a dianie na nich môžete vo veľkej miere ovplyvňovať a to nie iba tak, že si niekde kľúčom odomknete skratku. Dokážete tu cestovať vlakom (a skrátiť si tak cestu, či dokonca prejsť súpera), dokážete tu robiť kopu iných vecí a celé je to naozaj neporovnateľne pestrejšie v porovnaní s predchodcami. A niekedy to dynamicky ovplyvňuje samotná hra a nie vy, keď skočíte na ne/správne políčko. V zásade sa v koncepte nič nemení, ale hrá sa to lepšie, bavíte sa viac a stále je to pritom rovnako prístupné.

Ak nechcete hrať Mario Party na nejakú hodinu, sú tu aj kratšie režimy so zaujímavými možnosťami. Bowser Kaboom Squad vás a 7 ďalších hráčov postaví proti Bowserovi v dosť netradičnom režime, kde po ňom strieľate z dela na mape, ktorú Bowser postupne ničí. Musíte sa ponáhľať, zbierať delové gule, no pomedzi „kolá“ boja proti nemu hrať aj minihry a získať nejaké predmety na špeciálne boostnutie vašich útokov. Hrať môžete so živými hráčmi online a aj keď to možno neznie až tak lákavo, je to chytľavý režim, najmä v multiplayeri, keď si reálne pomáhate a aj sa oživujete, keď Bowser niekoho z hráčov zasiahne.

Koopathlon je tiež kratší režim časovo, ale nabeháte tu celé maratóny. Je to režim až pre 20 hráčov, ktorí pretekajú na trati, ale nie priamo. Hrať môžete tiež s umelou inteligenciou a aj živými protihráčmi, pričom sa snažíte v globálnych rebríčkoch stúpať čo najvyššie. Na časti obrazovky vidíte pretekárov na trati, ale rýchlosť získavate tým, ako v súbežne hraných minihrách zbierate mince. Čím viac mincí máte, tým ďalej v tomto úseku vaša postavička dobehne. Škoda, že málokedy máte šancu sledovať obrazovku s bežcami, lebo aj tam sa dejú zaujímavé veci. Hlavne, keď vás napadne Bowser, prípadne v rámci minihry získate nejaký záškodnícky predmet a náhodne ho použijete na jedného zo súperov. Je to taká rýchlovka, ale dosť zábavná a návyková.

Super Mario Party Jamboree
Super Mario Party Jamboree Mapy sú naozaj pekne dynamické
Mapy sú naozaj pekne dynamické

Super Mario Party Jamboree Nie vždy Mario party vyhrá ten, čo sa najviac snažil
Nie vždy Mario party vyhrá ten, čo sa najviac snažil

Super Mario Party Jamboree Nájdete tu peknú kombináciu pohybových aj tlačidlových minihier
Nájdete tu peknú kombináciu pohybových aj tlačidlových minihier

Čo sa týka samotných minihier, nie je to len o ich počte, ale aj o ich kvalite. Samozrejme, nájdu sa tu aj fádnejšie a nudnejšie. Pri tak vysokom počte by bol zázrak, ak by tu neboli aj slabšie. Ale väčšina sú naozaj kvalitné bleskovky, v ktorých si užije hráč každého veku, či už ich ovládate pohybom alebo klasicky tlačidlami. Mnohé patria medzi tie najlepšie v sérii vôbec, ale nájdete tu aj variácie na klasiky. Pochváliť musím tiež fakt, že sa to dá hrať pohodlne online v mnohých režimoch, prípadne si len rýchlo vytvoríte vlastnú online miestnosť a pozvete do nej priateľov. Vďaka tomu všetkému vás od hrania nič nezdržuje.

Opäť raz pomáha to, ako ľúbivo hra vyzerá a znie. Toto sa musí už na prvý pohľad páčiť každému a to aj nehráčom, ktorých to pritiahne. Možno ale trochu medvediu službu robí takéto stvárnenie v prípade, že sa hra už vizuálne nijako nelíši od tých predchádzajúcich dvoch, ktoré na Switchi vyšli. Možno už v Nintende mohli vyskúšať trochu inú štylizáciu. Možno aj v diskusii uvidíme že tí, ktorí recenziu ani nečítali, budú písať, ako je to to isté, čo aj predtým. Hudba je fajn, pekne to dokresľuje, nevyčnieva. Postavičky stále len bľabotajú, ako je pri máriovkách zvykom už roky.

Keď sa to tak vezme, vlastne Super Mario Party Jamboree nemá veľa negatív. Je to fakt zábavná párty kolekcia minihier, ktorá chytí celú rodinu aj partiu priateľov. Ponúka skvelý výber minihier, pekne vyladené mechanizmy, dynamické mapy a aj kopu vedľajších režimov. Akurát to jadro sa vlastne nijako nezmenilo, takže to trochu pôsobí ako poriadna nadstavba na Super Mario Party. A čo vlastne znamená Jamboree? To je druhý nedostatok. Jamboree je názov pre novú mechaniku, ktorá dočasne jednému hráčovi prepožičia jednu zo známych postavičiek, ktorá so sebou ako bonus prináša pasívne boosty v Mario Party režime. Ale je to len obyčajný gimmick, ktorý neprináša nič nové, takže sa vraciam k tomu, čo je o pár riadkov vyššie.

napísal matus_ace 15.10.2024
8.5
SUPER MARIO PARTY JAMBOREE