Hra bežiaca na 240fps uspokojí aj elitného stíhacieho pilota. |
Vidí hráč 240fps?
Odmyslime si teraz všetky možné faktory, ktoré majú vplyv na „input lag“ v hrách a s tým spojený zážitok, pocit plynulosti vnímaného pohybu na zobrazovacom zariadení. Zameriame sa len na jeden z týchto faktorov a tým je často skloňované fps (frames per second).
Ľudské oko nevníma v fps. Len prepočtom sa dá stanoviť približný rozsah od 0 (nevidiaci) až niekam okolo 220fps (napr. elitný pilot F-35 Lightning II). To to je ten pravý dôvod, prečo sa vedú stále dookola tie vášnivé debaty na túto tému.
Oblasť vedy zaoberajúca sa zachytením viditeľného spektra slnečného žiarenia okom a následné spracovanie obrazu a pohybu v mozgu človeka, je veľmi komplexná a komplikovaná. Zoberme teda jednoducho na vedomie fakt, že celá ľudská populácia na súčasnom stupni fyziologického vývoja vrátane nevidiacich s rôznymi formami poškodenia zraku, sa pohybuje v celom “prepočítanom” približnom rozsahu 0 – 240fps. Hovoríme tu o rozsahu, v ktorom rôzne skupiny populácie vnímajú plynulosť pohybu rozdielne. Ľudské oko je samozrejme schopné zachytiť ďaleko rýchlejší okamih (niekde na úrovni 1000fps).
Sústreďme sa len na oblasť hrania video hier a konzum multimediálnej zábavy. Pretože počas dňa, všetci bez rozdielu prijímame v určitých situáciach podnety na prepočítaný rozsah hlboko pod 24fps a nikomu nepríde, že by príprava rannej kávy v polo-bdelom stave bola takpovediac „trhaná“. Pričom práve 24fps je vedecky podloženými argumentami, tou pomyselnou hranicou, nad ktorú už väčšina populácie vníma pohyblivý obraz ako plynulý.
Aby to nebolo tak jednoduché, treba vziať na vedomie aj fakt, že nech konkrétne vy reprezentujete ktorúkoľvek skupinu tohto rozsahu t.j. napr. (24-30fps), (30-60fps), (60-120fps), …atď, musí sa u všetkých skupín zohľadniť aj skutočnosť, že každý mozog človeka je unikátny a spracováva vstupné informácie rozdielne, čo je spôsobené napr. mierne odlišnou štruktúrou a hustotou neurónovej siete, hormonálnou rovnováhou, tréningom zraku v špecifických oblastiach ľudských činností ako napr. piloti, lekári, profesionálni hráči, pretekári atď.
Tak si to pekne zosumarizujme z pohľadu bežného hráča, bez bolestivého vedeckého poznania:
- Skupina populácie (väčšina), ktorej sa hry bežiace na 30fps javia už ako plynulé a nemajú s tým problém. Gratulujem. Nemusíte ďalšie navyšovanie fps v hrách riešiť. U niektorých sa môže naopak v dôsledku ďalšieho navyšovania fps prejaviť efekt, že budú vnímať pohyb už ako mierne zrýchlený. Tu nie je problém a pomôže „lock“ (uzamknutie fps) na požadovanú / vyhovujúcu úroveň.
- Skupina populácie (menšina), pre ktorú sú hry bežiace na 30fps nevyhovujúce a potrebujú vyššie fps. V tejto skupine budú vždy nespokojní jedinci až do doby, kedy herné tituly budú bežať štandardne na 240fps a viac. Ale 240fps by už malo skutočne uspokojiť aj elitného stíhacieho pilota.
Z uvedeného vyplýva, čím viac fps, tým lepšie, ale zároveň treba podotknúť, že len samotné vysoké fps nie je zárukou plynulo bežiacich hier a výsledného dojmu z nich. Je len jedným z mnohých faktorov, ktoré majú vplyv na tú beštia menom “input lag”.
A do ktorej skupiny patríte vy?