Rozbor konca Mass Effect 3 |
Koniec dobrý, všetko do... ehm?
Koniec ME3 a vôbec celej trilógie je asi diskutovanejší než samotná hra. Bioware rozdelil svojich fanúšikov na dva tábory. Jeným sa koniec trilógie páči, tým druhým viac alebo menej nie. Hneď na začiatku musím povedať , že patrím do tej druhej kategórie. Nemôžem povedať, že na 100% súhlasím so všetkým, čo koluje na internete ale tu je niekoľko bodov, s ktorými sa stotožňujem:
POZOR SPOILERY!
1. Asi najväčší dôvod. ME je hra o rozhodnutiach. Koniec však vaše rozhodnutia vôbec neodráža.
2. Konce sa nijak zásadne od seba nelíšia
3. Animácie epilógu sa líšia iba farbou a dvoma ďalšími drobnosťami (vojaci sa tešia/netešia, chlapík(Shepard?) sa nadýchne/nenadýchne). Trošku viac fantázie by nezaškodilo.
4. Keď som zbadal "katalyzátor" a povedal: "Citadela je mojou súčasťou" mal som chuť mu streliť facku.
5. Vysvetlenie pohnútok reaperov resp. "Caspera" nemá logiku. Z jeho rečí je zrejmé, že nechápe podstatu organického života a to čo Shepard predstavuje - slobodnú voľbu. Organikov považuje za "troublemakerov". Ok v tom prípade prečo nezničili všetok organický život? Nemal by kto vytvoriť agresívnych syntetikov resp. syntetici by sa nemali voči komu obrátiť. A bol by pokoj.
6. Prečo sa reapery tak urputne snažili Sheparda zastaviť/indoktrinovať? Na čo indoktrinovali TIMa keď aj tak nebola šanca ich zastaviť?
7. Teória o tom, že syntetici sa vždy vzbúria proti svojim tvorcom má trhliny keď len chvíľku predtým ako mi to tlačí do hlavy to decko si gethovia a kvariani podali ruky. Navyše Legion v 2ke vysvetloval, že zďaleka nie všetci gethovia chceli zničiť kvarianov. Dokazuje to aj jedna celá misia z 3ky kde je jasné, že gethovia nechali kvarianov odísť.
8. EDI je dôkazom toho, že syntetik je schopný uvažovať a žiť v mieri s organikmi - svojimi tvorcami (dokonca mať s ním vzťah!) a to sa rozhodla samostatne bez väčšieho zásahu organikov.
9. Gethovia v čase invázie Reaperov v 3ke nepredstavovali primárnu hrozbu pre organikov. Hrozbu predstavovali práve reapery.
10. Casperove "konečné riešenie otázky organikov" je ako škriabať sa pravou rukou na ľavom uchu. Ak mu išlo o nejaké "zachovanie rovnováhy" vo vesmíre, nebolo by ľahšie vykosiť rozvinutých syntetikov? Prípadne ich ovládať (ostatne v 1ke ovládali gethov!). Áno organici by po čase vyvinuli syntetikov znova. A? Ako sa to líší od ich riešenia?
11. Koniec kde prežije Shepard (ak je to naozaj on). Ako je to možné? Pri výbuchu relay Charon by mala byť zničená celá slnečná sústava (?) každopádne vo väčšine koncov Shepard neprežil ale "oh wait" hral multiplayer tak prežil! Viac by sa mi páčila verzia kde si napr. svojimi rozhodnutiami o nejakú postavu, ktorá ťa mohla na konci zachrániť (takto som si predstavoval celý koniec)
12. koniec - syntéza: nie je to de facto to isté ako súčastné riešenie? Veď reaper je vlastne syntetik s dušou organika resp. to nebolo celkom vysvetlené ale organici sú nejakým spôsobom súčasťou reperov. Stačilo doraziť zvyšných syntetikov.
13. Celú trilógiu robíte náročné rozhodnutia ku ktorým sa musíte zložito dopracovať ale to najdôležitejšie - osud celej galaxie vám ponúkne vesmírny chlapček štýlom: choď vľavo, vpravo alebo rovno a vyber si svoju farbu.
14. Členovia teamu, ktorí boli s vami na Zemi v záverečnej bitke vystupujú z lode na planéte XY. WTF?
15. Ak by sme aj akceptovali konce tak ako sú, nie je jasné aké budú mať následnky. Tvorcovia to tak trochu naznačili farbou: ovládnutie "dobrá" možnosť, zničenie "zlá" resp. "renegade" a syntéza asi niečo medzi (?) Niečo naznačilo aj dieťa ale dá sa mu veriť? Veď sa už raz mýlil.
16. Záverečná scénka s dedom a malým chlapcom - odporuje červenému a zelenému koncu. Jedine, že by sa chlapec mýlil pri červenom konci alebo to boli nejakí polosyntetici (nijako to nebolo naznačené).
To je len pár základných a najväčších dôvodov. Osobne som nečakal happyend. Čakal som, že (ako aj bolo v trojke naznažené) nebude nová superzbraň fungovať úplne správne a síce zničí reaperov ale aj celú galaxiu :) poprípade sa síce misia podarí ale za obeť padne polovica parťákov a aj Shepard (podľa volieb) alebo niečo podobné.
Každopádne to vyvoláva búrlivú diskusiu čo nie je vždy na škodu ale myslím si, že v tomto prípade je tá nespokojnosť už príliš veľká. Z rozhodnutia Bioware vydať DLC mám zmiešané pocity. Bude pre nich sakra ťažké sa z toho dostať. Povedzme si pravdu. To čo Bioware vždy šlo boli klišé príbehy s klišé koncom. Myslím ,že teraz chceli silou mocou spraviť niečo "cool" na štýl "The Sixth Sense" a pod. ale vyšiel im z toho pesudointelektuálny polotovar.
Za seba teda môžem povedať, že mi nevadí to, že to "nemalo dobrý koniec", ale že "koniec nebol dobrý" ;)
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: EA / BioWare Štýl: Akcia / RPG Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|