Legacy of Kain: Defiance |
PC
pridal ace 29.11.2006 o 21:09 pod používateľské recenzie
9.7
Na začiatku bola krajina Nosgoth. Bola ochraňovaná deviatimi čarodejníkmi. Prisahali, že budú chrániť Piliere Nosgothu, týčiace sa do nebies, lebo tie dávali dávali život celej krajine. Jedna z čarodejníkov, Ariel bola zavraždená. Po jej smrti nastal zmätok, čarodejníci opustili krajinu, obrátili svoje schopnosti proti dobru a tá začala chátrať spolu s piliérami. Do tohto sveta sa zrodil Kain, mladý aristokrat ani netušil o svojom predurčení, nastoliť rovnováhu a stať sa nástupcom Ariel. Počas jednej jeho cesty, keď vychádzal z krčmy ho bezcitne zavraždili (geniálny prvý diel, kedy vás autori nechali bojovať dopredu prehratý súboj). V podsvetí sa zobúdza a v túžbe po odplate prijíma ponuku Necromanta Mortania a na svet sa vracia ako upír. Zabil svojich vrahov a vydal sa zabiť aj čarodejníkov, lebo len tak mohol nastoliť rovnováhu. Kainova temná stránka však prerazila na povrch, získal meč Soul Reaver (pohlcovač duší) a pomocou Moebiusa získal aj stroj času. Keď sa zaplietol do ľudských záležitostí a vo vojne prehrával, bol nútený použiť ho. Vrátil sa 50 rokov späť. Zabil kráľa, z ktorého sa mal stať tyran, ale po návrate späť zistil, čo vykonal. Malo to za následok krvavú vojnu, prenasledovanie upírov a Kain tak zostal jediným. Keď sa dozvedel o svojom osude, zvolil si temnú stranu a tým zničil Piliére. Po vytvorení vlastného kráľovstva vyplienil hrobku Serafínov (bojovníci proti upírom) a z ich mŕtvych tiel si spravil 6 synov. Ako Piliére chátrali, tak sa krajina menila na pustatinu. Prvý z Kainových synov, Raziel bol po svojej premene na upíra vrhnutý Kainom do Jazera Mŕtvych a Kain mu ešte nechal strhnúť krídla. Tu sa nám spájajú osudy oboch našich hrdinov. Razielovo telo sa takmer rozpadlo a keď zostúpil do podsvetia tak ho tajomný Elder God zmenil na pohlcovača duší. Raziel sa vydáva za svojou pomstou a zisťuje, že uplynulo už niekoľko sto rokov od jeho popravy. Pri ich strete chcel Kain Raziela zabiť Reaverom, no vtom sa čepeľ rozpadla a na veky sa upla k Razielovi a tým sa stala jeho neoddeliteľnou súčasťou. Kain zlákal Raziela späť do minulosti, pri tom celý čas vedel o osudoch, ktoré oboch čakajú a o ktorých Raziel nemal ani poňatia. Raziel zisťuje ako bol jeho príchod predpovedaný najstaršími upírmi v Nosgothe, ktorí stvorili Reaver, ako sa stal svojím vlastným vrahom, ako on zabil Serafínov a zistil, že Reaver je jeho vlastná duša. A teraz sa blíži vyvrcholenie v doteraz najlepšej hre z kráľovstva Nosgoth. A aby to nebolo len také nejaké vyvrcholenie čakajú na nás hneď dva hrateľné charaktery, ktoré sa navzájom po celú túto nádherne epickú hru prenasledujú a čaká nás aj prekvapujúce rozuzlenie. Predstavme si teda hru za oboch „hrdinov“
Kain
Cieľavedomý upír, ovláda hmotnú podobu Raveru, postupne získava jeho ďalšie elementy (oheň, zem, svetlo...) nachádzaním starobylých upírskych emblémov. Keďže je upír, tak nesmie prísť do styku s vodou a pobyt na slniečku mu nerobí dobre na pleť. Aby sa vám nerozpadol na prach ako Majkl Džeksn, tak si neustále musíte dopĺňať krv no to slúžia nepriatelia alebo nádoby s krvou rôzne rozmiestnené po leveloch. Môžete používať telekinézu na manipulovanie s predmetmi, prípadne moje obľúbené, zhadzovanie lukostrelcov z hradieb. Pre prechádzanie mrežami sa môže Kain vypariť a prejsť cez ne. Ako upír síce lietať nemôže, ale dokáže plachtiť, to využijete v hre hlavne pri skákacích pasážach. Na niektorých miestach môžete využiť aj jeho nadľudské skákanie, prípadne sa môžete zmeniť na kŕdeľ netopierov a odletieť na miesto, kde musíte. S Kainom začínate a poslúži vám to ako akýsi tutoriál, zoznámite sa s bojom, pohybom a vyparenie bude veľmi užitočné aj pri boji. Postupom v hre a zbieraním talizmanov zdravia si môžete vylepšiť vaše zdravie, čím budete aj odolnejší proti zraneniam. Zbieraním telekinetických rún si zas zlepšíte telekinézu.
Raziel
Po prebratí v Podsvetí sa tento démon vyzbrojený tieňovou čepeľou vyberá za pomstou. Tiež môžete svoj Reaver vylepšovať živlami, avšak hra za Raziela je menej akčná, viac náročná na uvažovanie a celkovo náročnejšia a zložitejšia (aj na pochopenie). Potom ako vás Elder God popreháňa podsvetím a vymknete sa mu z rúk sa ešte musíte dostať do normálneho sveta. Raziel dokáže pobývať v dvoch odlišných svetoch – spektrálnom a hmotnom. Spektrálny je opakom hmotného, graficky je zvládnutý lepšie ako excelentne, všetko je ponorené do temnoty a neustále počujete hlasy mučených duší, ktoré volajú o pomoc. Na presun do hmotného potrebujete nájsť obeť, to sú telá mŕtvych, do tých sa vtelíte a vyhrabete spod zeme už v hmotnom svete. Tu už je Raziel zraniteľný a pomaly mu ubúda zdravie, na jeho doplnenie musíte vysávať duše z vašich protivníkov. Dobré je, že po smrti v hmotnom svete nezomriete, len sa presuniete do spektrálneho. Ten budete často používať na riešenie logických puzzlov a presúvanie medzi nimi sa pomaly stane vašim hobby. Spektrálna ríša je tmavšou, pokrútenejšou verziu reálneho sveta. V niektorých prípadoch to môžete využívať na postup v hre, keď sa napríklad na stĺpy, po ktorých máte skákať, nedá dostať v materiálnom svete. Aj keď Razielovi strhli krídla, tak dokáže ešte ako-tak plachtiť vo vzduchu, čo tiež často využijete. Osobne som si hru za pohlcovača duší obľúbil oveľa viac ako za upíra, možno kvôli jej rôznorodosti a určite aj kvôli dvom svetom kde sa dá hrať. Až v tejto hre pochopíte význam slovného spojenia „vymlátiť z niekoho dušu“. Na rozdiel od Kaina môžete s Razielom aj plávať, samozrejme nie v spektrálnom svete. V ríši duchov totiž voda nie je kvapalná, ale v hmotnom svete dosiahnete často nedosiahnuteľné miesta.
Vaša jediná zbraň...
Aj keď to znie vo vašich ušiach určite strašne, tak verte tomu, že ide o pravý opak. V inej hre by to bolo určite málo, ale tu je Reaver vašim jediným spoločníkom v boji, nutne povedať, že veľmi platným. Prítomnosť iba jednej zbrane vo vašom arzenáli ani raz nepocítite a vďaka jeho postupným vylepšeniam už spomínanými elementami (živlami v Razielovom prípade) sa mu budete len tešiť. Elementy nemajú len funkciu na zneškodnenie nepriateľov, ale často budete aj práve pomocou nich riešiť hádanky a ich nadobudnutie je nutné. Každý element Reavru je spojený aj s odlišným kúzlom, to môžete použiť keď sa vám naplní meradlo v ľavom dolnom rohu obrazovky. Napĺňate ho reťazenými kombami, alebo vysatím krvi, prípadne duší z nepriateľov do meča. Kúzla vám umožňujú stať sa neviditeľnými, spôsobia zranenia všetkým naokolo a podobne. Na jeho naplnenie môžete využiť aj arkánové kamene, ktoré miestami nájdete a vtedy stačí len niekoľko krát udrieť na kameň.
Ako sa to vlastne hrá?
Ako so napísal už v príbehu, tak hra sa odohráva v niekoľkých časových líniách naraz. Striedavo hráte za oboch, postupujete kráľovstvom Nosgothu, idete si navzájom po krku a za objavením svojho nejasného osudu. Často prechádzate rovnakými miestami s obomi postavami len v inom čase (len kladne vplýva na dej). S oboma stretávate rôzne postavy, ktoré vám aspoň čiastočne ozrejmujú váš spoločný osud a k vzájomnej konfrontácii veľmi dlho nedôjde, a keď už konečne áno, tak si ju vychutnáte za oboch. Presúvate sa nielen priestorom, ale aj časom. Neraz sa budete musieť vracať na už známe miesta, kde budete používať rôzne artefakty nájdené v priebehu hry. S Razielom budete neustále prechádzať medzi dvoma svetmi a pôjde po vás hlavne váš stvoriteľ, Elder God. Často sa už aj tak dosť zapletená zápletka ešte viac zapletie a počas hry je pekne vidieť gradáciu deja (aj keď sú vhre rôzne nejasnosti, čo sa týka príbehu, asi čiastočne spôsobené tým, že toto dielo robil iný team ako Blood Omen). Popri tom budete za oboch zbierať aj rôzne vylepšenia zdravia, telekinézy, už spomínané „upgrady“ Reaverov a aj vylepšenia v boji. V štrnástich kapitolách (7+7) sa poženiete rozľahlými lokáciami za nastolením rovnováhy a tento čas vám jednoducho stačiť nebude a budete musieť dostať ďalšiu dávku. A keďže otvorený koniec (keď Kain hľadí naprieč spustošenou krajinou...) zatiaľ nemá pokračovanie, tak si to zahráte znova. A znova.
Zlo je ukryté vo vás...
Hovorí slogan na krabici od hry a má pravdu. V boji odkryjete svoju temnú stránku a vypustíte ju úplne na povrch. Od jednoduchých úderov mečom plynule prejdete k čoraz zložitejším a pri tomto obrovskom množstve komb sa určite do sýtosti vybláznite. Hra automaticky nasmeruje súboj na najbližšieho vhodného nepriateľa a za striekania krvi mu ukážete kto je tu boss. Väčšinou majú však natoľko v gatiach, že sa vám postavia v nerovnom boji, vy sám proti mnohým. V takýchto situáciách dôjde k využitiu spomínaných komb v spolupráci so skokom a veľmi užitočná bude aj telekinéza a vykrývanie. V dobre rozohratom boji prichádzajú na rad kúzla (oheň, blesk ľad a mnoho) a na konci dorážacie útoky pre dobíjanie Reavra. Aby ste si nemysleli, že len tak posporstu rúbete, tak (pozor prekvapenie) nepriatelia sú obdarení určitou dávkou inteligencie (aj keď sú to všetko iba skripty). Nepriateľský čarodejník zosiela ochranné kúzla na najsilnejšieho v danej dávke, drží sa v ústraní podporuje svojich a na vás vysiela rôzne kúzla. Lukostrelci útočia hneď ako vás zbadajú a pri priblížení radšej pribehnú klasickí rytieri. V boji sa stretnete aj s akýmisi bossmi, sprvu to budú slabší, neskôr rôzny kamenní, potom strážcovia elementov a aj pôvodne vaši priatelia (upír Janos Audron...).
(Vraj) Problematické ovládanie
Kritika na túto hru vyplývala najmä z otrasnej konverzie, mizerného ovládania a kamery. Musím priznať, že ovládanie je trochu neprirodzené pre 5 prstov na každej ruke (gamepad je vhodnejší ako klávesnica), do ruky sa vám však dostane veľmi rýchlo a za chvíľu si na to ani nespomeniete a intuitívne sa stanete majstrom v boji. S kamerou som tiež po celú dobu hrania (3 krát prejdená) nemal problém, miestami sa kamera natočí inak ako by človek očakával, ale nič strašné to nie je. Poslednou perličkou je možnosť hrať rozdielne hru pre ľaváka aj praváka. Vyskúšal som obe (len malinko posuniete ruky na klávesnici) a obe sú rovnako intuitívne. Neviem, čo sa všetkým na tom nepáčilo.
Všade samé bonusy
Hra obsahuje aj kopu bonusového materiálu. Pre Kaina a Raziela sú bonusy rozdielne. Jednoducho v hre zbierať arkánové zvitky. Tie vám potom v menu postupne odomykajú rôzne kocept-arty pôvodných hier (Blood Omen 1,2, Soul Reaver 1,2), mapy, story boardy a veľa veľa ďalších. Musíte však pozorne hľadať, lebo nie všetky vám ležia priamo pred nosom.
Technické spracovanie
Graficky hra odpovedá roku 2003. Ja som si ju kúpil v lete 2004 a svojím spracovaním ma nadchla. Geniálne animované a zostrihané intro vás strhne hneď od začiatku. Animácie postáv (najmä hlavných) sú tiež ešte skvelé. Kain aj Raziel sa hýbu prirodzene, nesekane, kombá sú na seba naviazané bez jediného grafického zaváhania. Ostatné postavy až také dobré nie sú, ale stále veľmi slušné. Grandiózne efekty pri čarovaní s Reavrom vám zhodia sánku na zem, prebehne obrovská tlaková vlna sprevádzaná svetelným efektom a vy budete žasnúť, že vtedy niečo také dokázali. Rovnako ak efekty telekinézy sú sprevádzané vlnou vo vzduchu. Svet okolo vás už taký dobrý tiež nie je, dali by sa vytknúť rozmazané neostré textúry pri bližšom pohľade, prehnané striekanie krvi (6 litrov na jednu šupu) a celkovo je už trocha vidno zub času. To ale neplatí o Spectral Realm. Ten je spracovaný priam umelecky. Celý pokrútený, v odtieňoch šedej, modrej, fialovej a rôznych iných, za objektmi sa ťahajú „duchovia“ (ako keď máte na TV anténu a máte zlý signál) a len tak ho nebudete chcieť opustiť.
O zvuku by sa dali písať písať samostatné slohy, ale pokúsim sa ho zhrnúť do pár riadkov. Začnem samozrejme frázou: Je geniálny. Skvelý dabing asi zatiaľ v hrách nenašiel obdobu (hádam len Republic Commando). O dabing hlavných postáv sa postarali Simon Templemann (Kain) a Michael Bell (Raziel), svojej úlohy sa zhostili majstrovsky a skvele im sekundujú Tony Jay, Richard Doyle, Paul Lukather, René Auberjojois a ďalší vo vedľajších (ale dôležitých) postavách. Ostatné zvuky nemajú jedinej chybičky, zvuky a hudba sa príjemne počúvajú a neomrzia, svet okolo vás žije (čo sa zvuku týka) a kúzla sú sprevádzané aj skvelými zvukovými efektmi. Opäť exceluje Spektrálny svet s plačúcimi dušami, démonmi a podobnými nárekmi.
Prostredie je pomerne interaktívne, sem-tam môžete niečo rozbiť, s niečím hýbať, pohadzovať si s nepriateľmi, ale mohlo to byť lepšie.
Hádam len odo mňa nežiadate aby som zapojil mozog...
Je to kruté, ale je to tak, k využitiu sa dostanú aj vaše mozgové bunky. Puzzle nie sú náročné, často sa vyskytujú len ojedinele a príjemne spestrujú hru. Musíte s niečím pohnúť, niečo niekam priniesť (cha, prv to ale musíte nájsť) a najčastejšie ich budete riešiť pomocou Reavru (jeden bol na mňa strašne krutý, tak sa pripravte) a to je často spojené s presúvaním medzi svetmi v hre za Raziela. Často sa musíte vracať, ale pozor, nezdržiavajte sa nikde moc dlho – ubúda vám zo života.
Hra vás strhne svojim príbehom, hrou za dve postavy, hádankami, spracovaním, bojovými možnosťami, zvukmi, hrateľnosťou a svojím záverom vás úplne dorazí. Pre mňa osobne išlo o dar z nebies, veľdielo, majstrovskú prácu (paradoxne, aj keď takéto hry vôbec nemám rád a predchádzajúce časti som pred tým vôbec nehral). Preto sa vyhýbam záporom a 3 bodíky uberám iba za nemilosrdný zub času a trošku krátku hraciu dobu (cca 14 a pol hodiny vám stačiť nebude, potrebujete viac).
Ďakujem za pozornosť a modlite sa, aby nám zoslali aj pokračovanie.
Kain
Cieľavedomý upír, ovláda hmotnú podobu Raveru, postupne získava jeho ďalšie elementy (oheň, zem, svetlo...) nachádzaním starobylých upírskych emblémov. Keďže je upír, tak nesmie prísť do styku s vodou a pobyt na slniečku mu nerobí dobre na pleť. Aby sa vám nerozpadol na prach ako Majkl Džeksn, tak si neustále musíte dopĺňať krv no to slúžia nepriatelia alebo nádoby s krvou rôzne rozmiestnené po leveloch. Môžete používať telekinézu na manipulovanie s predmetmi, prípadne moje obľúbené, zhadzovanie lukostrelcov z hradieb. Pre prechádzanie mrežami sa môže Kain vypariť a prejsť cez ne. Ako upír síce lietať nemôže, ale dokáže plachtiť, to využijete v hre hlavne pri skákacích pasážach. Na niektorých miestach môžete využiť aj jeho nadľudské skákanie, prípadne sa môžete zmeniť na kŕdeľ netopierov a odletieť na miesto, kde musíte. S Kainom začínate a poslúži vám to ako akýsi tutoriál, zoznámite sa s bojom, pohybom a vyparenie bude veľmi užitočné aj pri boji. Postupom v hre a zbieraním talizmanov zdravia si môžete vylepšiť vaše zdravie, čím budete aj odolnejší proti zraneniam. Zbieraním telekinetických rún si zas zlepšíte telekinézu.
Raziel
Po prebratí v Podsvetí sa tento démon vyzbrojený tieňovou čepeľou vyberá za pomstou. Tiež môžete svoj Reaver vylepšovať živlami, avšak hra za Raziela je menej akčná, viac náročná na uvažovanie a celkovo náročnejšia a zložitejšia (aj na pochopenie). Potom ako vás Elder God popreháňa podsvetím a vymknete sa mu z rúk sa ešte musíte dostať do normálneho sveta. Raziel dokáže pobývať v dvoch odlišných svetoch – spektrálnom a hmotnom. Spektrálny je opakom hmotného, graficky je zvládnutý lepšie ako excelentne, všetko je ponorené do temnoty a neustále počujete hlasy mučených duší, ktoré volajú o pomoc. Na presun do hmotného potrebujete nájsť obeť, to sú telá mŕtvych, do tých sa vtelíte a vyhrabete spod zeme už v hmotnom svete. Tu už je Raziel zraniteľný a pomaly mu ubúda zdravie, na jeho doplnenie musíte vysávať duše z vašich protivníkov. Dobré je, že po smrti v hmotnom svete nezomriete, len sa presuniete do spektrálneho. Ten budete často používať na riešenie logických puzzlov a presúvanie medzi nimi sa pomaly stane vašim hobby. Spektrálna ríša je tmavšou, pokrútenejšou verziu reálneho sveta. V niektorých prípadoch to môžete využívať na postup v hre, keď sa napríklad na stĺpy, po ktorých máte skákať, nedá dostať v materiálnom svete. Aj keď Razielovi strhli krídla, tak dokáže ešte ako-tak plachtiť vo vzduchu, čo tiež často využijete. Osobne som si hru za pohlcovača duší obľúbil oveľa viac ako za upíra, možno kvôli jej rôznorodosti a určite aj kvôli dvom svetom kde sa dá hrať. Až v tejto hre pochopíte význam slovného spojenia „vymlátiť z niekoho dušu“. Na rozdiel od Kaina môžete s Razielom aj plávať, samozrejme nie v spektrálnom svete. V ríši duchov totiž voda nie je kvapalná, ale v hmotnom svete dosiahnete často nedosiahnuteľné miesta.
Vaša jediná zbraň...
Aj keď to znie vo vašich ušiach určite strašne, tak verte tomu, že ide o pravý opak. V inej hre by to bolo určite málo, ale tu je Reaver vašim jediným spoločníkom v boji, nutne povedať, že veľmi platným. Prítomnosť iba jednej zbrane vo vašom arzenáli ani raz nepocítite a vďaka jeho postupným vylepšeniam už spomínanými elementami (živlami v Razielovom prípade) sa mu budete len tešiť. Elementy nemajú len funkciu na zneškodnenie nepriateľov, ale často budete aj práve pomocou nich riešiť hádanky a ich nadobudnutie je nutné. Každý element Reavru je spojený aj s odlišným kúzlom, to môžete použiť keď sa vám naplní meradlo v ľavom dolnom rohu obrazovky. Napĺňate ho reťazenými kombami, alebo vysatím krvi, prípadne duší z nepriateľov do meča. Kúzla vám umožňujú stať sa neviditeľnými, spôsobia zranenia všetkým naokolo a podobne. Na jeho naplnenie môžete využiť aj arkánové kamene, ktoré miestami nájdete a vtedy stačí len niekoľko krát udrieť na kameň.
Ako sa to vlastne hrá?
Ako so napísal už v príbehu, tak hra sa odohráva v niekoľkých časových líniách naraz. Striedavo hráte za oboch, postupujete kráľovstvom Nosgothu, idete si navzájom po krku a za objavením svojho nejasného osudu. Často prechádzate rovnakými miestami s obomi postavami len v inom čase (len kladne vplýva na dej). S oboma stretávate rôzne postavy, ktoré vám aspoň čiastočne ozrejmujú váš spoločný osud a k vzájomnej konfrontácii veľmi dlho nedôjde, a keď už konečne áno, tak si ju vychutnáte za oboch. Presúvate sa nielen priestorom, ale aj časom. Neraz sa budete musieť vracať na už známe miesta, kde budete používať rôzne artefakty nájdené v priebehu hry. S Razielom budete neustále prechádzať medzi dvoma svetmi a pôjde po vás hlavne váš stvoriteľ, Elder God. Často sa už aj tak dosť zapletená zápletka ešte viac zapletie a počas hry je pekne vidieť gradáciu deja (aj keď sú vhre rôzne nejasnosti, čo sa týka príbehu, asi čiastočne spôsobené tým, že toto dielo robil iný team ako Blood Omen). Popri tom budete za oboch zbierať aj rôzne vylepšenia zdravia, telekinézy, už spomínané „upgrady“ Reaverov a aj vylepšenia v boji. V štrnástich kapitolách (7+7) sa poženiete rozľahlými lokáciami za nastolením rovnováhy a tento čas vám jednoducho stačiť nebude a budete musieť dostať ďalšiu dávku. A keďže otvorený koniec (keď Kain hľadí naprieč spustošenou krajinou...) zatiaľ nemá pokračovanie, tak si to zahráte znova. A znova.
Zlo je ukryté vo vás...
Hovorí slogan na krabici od hry a má pravdu. V boji odkryjete svoju temnú stránku a vypustíte ju úplne na povrch. Od jednoduchých úderov mečom plynule prejdete k čoraz zložitejším a pri tomto obrovskom množstve komb sa určite do sýtosti vybláznite. Hra automaticky nasmeruje súboj na najbližšieho vhodného nepriateľa a za striekania krvi mu ukážete kto je tu boss. Väčšinou majú však natoľko v gatiach, že sa vám postavia v nerovnom boji, vy sám proti mnohým. V takýchto situáciách dôjde k využitiu spomínaných komb v spolupráci so skokom a veľmi užitočná bude aj telekinéza a vykrývanie. V dobre rozohratom boji prichádzajú na rad kúzla (oheň, blesk ľad a mnoho) a na konci dorážacie útoky pre dobíjanie Reavra. Aby ste si nemysleli, že len tak posporstu rúbete, tak (pozor prekvapenie) nepriatelia sú obdarení určitou dávkou inteligencie (aj keď sú to všetko iba skripty). Nepriateľský čarodejník zosiela ochranné kúzla na najsilnejšieho v danej dávke, drží sa v ústraní podporuje svojich a na vás vysiela rôzne kúzla. Lukostrelci útočia hneď ako vás zbadajú a pri priblížení radšej pribehnú klasickí rytieri. V boji sa stretnete aj s akýmisi bossmi, sprvu to budú slabší, neskôr rôzny kamenní, potom strážcovia elementov a aj pôvodne vaši priatelia (upír Janos Audron...).
(Vraj) Problematické ovládanie
Kritika na túto hru vyplývala najmä z otrasnej konverzie, mizerného ovládania a kamery. Musím priznať, že ovládanie je trochu neprirodzené pre 5 prstov na každej ruke (gamepad je vhodnejší ako klávesnica), do ruky sa vám však dostane veľmi rýchlo a za chvíľu si na to ani nespomeniete a intuitívne sa stanete majstrom v boji. S kamerou som tiež po celú dobu hrania (3 krát prejdená) nemal problém, miestami sa kamera natočí inak ako by človek očakával, ale nič strašné to nie je. Poslednou perličkou je možnosť hrať rozdielne hru pre ľaváka aj praváka. Vyskúšal som obe (len malinko posuniete ruky na klávesnici) a obe sú rovnako intuitívne. Neviem, čo sa všetkým na tom nepáčilo.
Všade samé bonusy
Hra obsahuje aj kopu bonusového materiálu. Pre Kaina a Raziela sú bonusy rozdielne. Jednoducho v hre zbierať arkánové zvitky. Tie vám potom v menu postupne odomykajú rôzne kocept-arty pôvodných hier (Blood Omen 1,2, Soul Reaver 1,2), mapy, story boardy a veľa veľa ďalších. Musíte však pozorne hľadať, lebo nie všetky vám ležia priamo pred nosom.
Technické spracovanie
Graficky hra odpovedá roku 2003. Ja som si ju kúpil v lete 2004 a svojím spracovaním ma nadchla. Geniálne animované a zostrihané intro vás strhne hneď od začiatku. Animácie postáv (najmä hlavných) sú tiež ešte skvelé. Kain aj Raziel sa hýbu prirodzene, nesekane, kombá sú na seba naviazané bez jediného grafického zaváhania. Ostatné postavy až také dobré nie sú, ale stále veľmi slušné. Grandiózne efekty pri čarovaní s Reavrom vám zhodia sánku na zem, prebehne obrovská tlaková vlna sprevádzaná svetelným efektom a vy budete žasnúť, že vtedy niečo také dokázali. Rovnako ak efekty telekinézy sú sprevádzané vlnou vo vzduchu. Svet okolo vás už taký dobrý tiež nie je, dali by sa vytknúť rozmazané neostré textúry pri bližšom pohľade, prehnané striekanie krvi (6 litrov na jednu šupu) a celkovo je už trocha vidno zub času. To ale neplatí o Spectral Realm. Ten je spracovaný priam umelecky. Celý pokrútený, v odtieňoch šedej, modrej, fialovej a rôznych iných, za objektmi sa ťahajú „duchovia“ (ako keď máte na TV anténu a máte zlý signál) a len tak ho nebudete chcieť opustiť.
O zvuku by sa dali písať písať samostatné slohy, ale pokúsim sa ho zhrnúť do pár riadkov. Začnem samozrejme frázou: Je geniálny. Skvelý dabing asi zatiaľ v hrách nenašiel obdobu (hádam len Republic Commando). O dabing hlavných postáv sa postarali Simon Templemann (Kain) a Michael Bell (Raziel), svojej úlohy sa zhostili majstrovsky a skvele im sekundujú Tony Jay, Richard Doyle, Paul Lukather, René Auberjojois a ďalší vo vedľajších (ale dôležitých) postavách. Ostatné zvuky nemajú jedinej chybičky, zvuky a hudba sa príjemne počúvajú a neomrzia, svet okolo vás žije (čo sa zvuku týka) a kúzla sú sprevádzané aj skvelými zvukovými efektmi. Opäť exceluje Spektrálny svet s plačúcimi dušami, démonmi a podobnými nárekmi.
Prostredie je pomerne interaktívne, sem-tam môžete niečo rozbiť, s niečím hýbať, pohadzovať si s nepriateľmi, ale mohlo to byť lepšie.
Hádam len odo mňa nežiadate aby som zapojil mozog...
Je to kruté, ale je to tak, k využitiu sa dostanú aj vaše mozgové bunky. Puzzle nie sú náročné, často sa vyskytujú len ojedinele a príjemne spestrujú hru. Musíte s niečím pohnúť, niečo niekam priniesť (cha, prv to ale musíte nájsť) a najčastejšie ich budete riešiť pomocou Reavru (jeden bol na mňa strašne krutý, tak sa pripravte) a to je často spojené s presúvaním medzi svetmi v hre za Raziela. Často sa musíte vracať, ale pozor, nezdržiavajte sa nikde moc dlho – ubúda vám zo života.
Hra vás strhne svojim príbehom, hrou za dve postavy, hádankami, spracovaním, bojovými možnosťami, zvukmi, hrateľnosťou a svojím záverom vás úplne dorazí. Pre mňa osobne išlo o dar z nebies, veľdielo, majstrovskú prácu (paradoxne, aj keď takéto hry vôbec nemám rád a predchádzajúce časti som pred tým vôbec nehral). Preto sa vyhýbam záporom a 3 bodíky uberám iba za nemilosrdný zub času a trošku krátku hraciu dobu (cca 14 a pol hodiny vám stačiť nebude, potrebujete viac).
Ďakujem za pozornosť a modlite sa, aby nám zoslali aj pokračovanie.
napísal ace 29.11.2006
Páči sa mi!
9.7
LEGACY OF KAIN: DEFIANCE
PC
Vývoj: Eidos / Crystal Dynamics Štýl: Akcia | |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|