FIFA 07 |
PC
pridal DEMONRaziel 28.12.2006 o 1:39 pod používateľské recenzie
7.1
Nová stará hra
Tak a máme to tu znova, ako každý rok už pomerne dlhú dobu. EA Sports vypustili do herného sveta novú Fifu, tento krát s koncovkou 07. Všetci vieme, že nás v nej čakajú futbalové ligy z celého sveta, skutočné zostavy, logá tímov aj líg a väčšina hráčov aspoň vzdialene podobných svojím skutočným predlohám. Toto všetko sme tu však videli už asi desaťkrát. Mám teda opäť písať o tej istej hre, povedať, že si udržala svoj štandard, priniesla menšie zmeny, upravila grafiku a odmeniť ju známkou niekde z intervalu 70-85%? Toto, čo som zatiaľ napísal, je kľudne možné označiť za štandardnú recenziu na túto sériu a jej bračekov a sestričky, ktorých rodičia zo športovej sekcie EA každoročne posielajú na skusy do sveta, aby tam pre rodinu zarobili nejaké peniažky. Ja som sa však rozhodol, že mi nestačí článok na 100 slov a tak sa pokúsim hry opísať, ako sa sluší a patrí.
Dialóg o hrateľnosti
„Tak teda máme tu nejaké zmeny, ujo DEMONRaziel?“
Presne túto otázku som očakával a tu je odpoveď: Áno, sú v tejto hre isté zmeny oproti jej priamym predchodcom z minulého roku (FIFA 06 a FIFA WC 2006).
„Nuž je to vskutku vyčerpávajúca odpoveď, ktorú ste nám poskytol, ujo DEMONRaziel, ale mohol by ste byť prosím trošku konkrétnejší?“
Ale samozrejme, ako si želáte. V hre sa výrazne zmenila hrateľnosť a zreálnila fyzika, správanie sa lopty je prepracovanejšie, zmeny postihli aj zahrávanie štandardných situácií, hráči majú možnosť robiť rôzne kľučky a k dispozícii majú niekoľko typov prihrávky, či strely. Zákroky brankárov sú väčšinou oku lahodiace, ale stretneme sa aj s nečakanými chybami, ako jasličky, či kopnutie lopty pri výkope do stojaceho hráča, ktoré následne zvyčajne končia gólom.
„Tak to je veľmi zaujímavé a znie to pekne, ale ako je to teda s tými štandardnými situáciami?“
Pri priamych kopoch nevidíte žiaden zameriavač, ako tomu bolo kedysi, zahrávanie je teda oveľa viac o odhade a intuícii. Samozrejme okrem streli na brána máte možnosť krátkej prihrávky najbližšiemu spoluhráčovi, alebo centra do šestnástky. Áno, počujete dobre, môžete si kedykoľvek vybrať, či budete strieľať, alebo centrovať, nestane sa vám teda, že od vás hra bude chcieť, aby ste strieľali z úplne hrozného uhla. Okrem tohto môžete tiež zavolať spoluhráča, ktorý môže buď tú loptu nečakane kopnúť, alebo počkať, kým prvý hráč naznačí strelu, čím oklame hráčov v múre a on potom bude mať odkrytú bránu. Pri bránení štandardných situácií môžete hráčov v múre nie iba posúvať, ale im aj určiť, či majú iba stáť, vyskočiť, prípadne vybehnúť proti zahrávajúcemu súperovi. Pri rohových kopoch je v šestnástke veľa hráčov, dokonca aj obrancovia prichádzajú do útoku skúsiť šťastie v hlavičkových súbojoch a pripísať si nejaký ten gól.
Zmeny...alebo aj nie
Tak dosť bolo dialógu s imaginárnym priateľom a prejdime k bežnému opisu. Hrateľnosť som dúfam už opísal dostatočne, prejdem teda k vymenovávaniu ďalších zmien, ktoré do hry autori pribalili. Problémom ale je, že aj keď sa snažím, nič ma nenapadá. Tak aby reč nestála, napíšem aspoň, že sa opäť zmenilo menu, tento krát je vcelku prehľadné a keď prejdete kurzorom na nejakú jeho položku, automaticky sa vám zobrazia položky jeho podmenu. Čo sa grafickej stránky týka, naozaj som nepostrehol najmenší rozdiel, čomu aj vďačím za možnosť zahrať si túto hru na mojej nie práve najmladšej zostave. Nemám voči tomuto kroku najmenšie námietky, mrzí ma však, že keď už sa v EA netrápili s grafickými úpravami, neunúvali sa ani vyladiť niektoré drobnosti, ktoré Fifu ťažia už niekoľko sezón. Stále vás pri spustení zápasu čaká tá istá jedna úvodná animácia, stále začína prvý polčas domáci tím a útočí sprava doľava. Keď už minulý rok sa v Madden NFL hádzala v úvode zápasu minca, očakával som niečo podobné aj tu. Animácie striedania sú opäť raz na úrovni 90. rokov, keď vidíte záber na odchádzajúceho hráča, potom na prázdne publikum (čo je ale zrejme spôsobené mojím nastavením detailov) a napokon na prichádzajúceho hráča. Ani ich nevidíte naraz, ako tomu bolo dobrých 5 rokov dozadu a v prípade dvoj, či trojnásobného striedania aj tak vidíte len jedného hráča, iba v dvojexpozícii, si máte možnosť prečítať, že sú vystriedaní viacerí. Proste o originalite a inováciách v tomto smere nemôže byť ani najmenšia zmienka.
Od tréningu k multiplayeru
Reč bude teraz o herných módoch, ktoré hra ponúka. Je to už bežná škála líg a pohárov, tréning, kariéra... Okrem všemožných mužstiev zo všemožných líg (najnovšie aj poľskej, ale českej ani slovenskej sa stále nedočkáme) si môžete vyrobiť aj vlastné mužstvo, s ktorým máte možnosť hrať singleplayerové módy. Dá sa ním dokonca aj nahradiť ktorékoľvek mužstvo v nejakej lige a hrať tá liga. Poslednou možnosťou, keď už vás klasické hry omrzia, môžete si vytvoriť vlastný turnaj, alebo sa zamerať na získavanie bodov za rôzne úlohy a potom si za body nakúpiť lopty, dresy, či niečo podobné. Novinkou sú interaktívne ligy, kde hráte skutočné zápasy svojho obľúbeného mužstva tak, ako sú plánované v skutočnosti.
Komentátori predvádzajú životný výkon
Áno, podľa môjho názoru sa nie len priblížili výkonom skutočných komentátorov, akých máme možnosť počuť pri priamych prenosoch zo zápasov Ligy Majstrov, ale ich aj predčili. Tiež sa mýlia, nie sú schopní vecne okomentovať dianie na zápase, občas prehliadnu nejakú situáciu a striedanie okomentujú len keď sa im chce. Občas sa dokonca stane, že z ničoho nič na chvíľu úplne stíchnu (a toto sa stáva aj so skandovaním fanúšikov, keď zrazu zmĺknu v naprosto nepochopiteľnej situácii). Cieľom autorov bolo zrejme, aby gólové situácie boli dôkladne rozanalyzované a preto sa ku nim najmä druhý komentátor živo vyjadruje, ale jeho komentáre sú často v skutku na zaplakanie, keď pri strele z dobrých 30 metrov, z obkľúčenia brániacich hráčov, ktorá tesne minie konštrukciu brány povie komentátor, že z takej jasnej pozície sa góly jednoducho dávať musia, alebo keď o brankárovi, ktorý zneškodní 2 strely a z ďalšej dorážky dostane gól do odkrytej brány, lebo obrancovia stoja ako zhypnotizovaní, povie, že postavenie brankára bolo veľmi zlé. Tiež mi nie je celkom jasné, prečo napríklad zápas typu Real Madrid – Newcastle označujú za zápas Dávida s Goliášom, keď oba kluby sezónu predtým vyhrali svoje ligy.
Ruku v ruke s komentárom ide aj skandovanie fanúšikov, ktoré je naprosto chaotické, pískajú o život, keď je neodpískaný faul na hráča hosťujúceho mužstva, zmĺknu po góle domácich a podobne. Jediné, čo funguje, ako má, je to, že keď domáce mužstvo vyhráva o aspoň 3 góly a začnú si jeho hráči prihrávať medzi sebou loptu bez dotyku súpera, začnú fanúšikovia skandovať pri každej úspešnej prihrávke.
Hudba, zvuky
Niet veľmi čo nové povedať v tomto smere, zvuková stránka hry je už štandardne kvalitná, o soundtrack sa postarali pre mňa prevažne neznámi interpreti z celého sveta, celkovo som to však dokázal počúvať bez vážnejších námietok. Samozrejme v menu je možné niektoré pesničky vypnúť.
Rekapitulácia
Je ťažké každoročne nezaujato hodnotiť Fifu. V tomto ročníku sme zaznamenali veľký krok vpred v hrateľnosti, malý krok vpred v grafických úpravách, nie práve najšťastnejší komentára tiež viaceré malé nedostatky a bugy. Celkovo to teda vidím na snáď spravodlivých 71% a odkaz autorom, nech neprestanú pracovať na ďalšom priblížení virtuálneho futbalu tomu skutočnému.
Tak a máme to tu znova, ako každý rok už pomerne dlhú dobu. EA Sports vypustili do herného sveta novú Fifu, tento krát s koncovkou 07. Všetci vieme, že nás v nej čakajú futbalové ligy z celého sveta, skutočné zostavy, logá tímov aj líg a väčšina hráčov aspoň vzdialene podobných svojím skutočným predlohám. Toto všetko sme tu však videli už asi desaťkrát. Mám teda opäť písať o tej istej hre, povedať, že si udržala svoj štandard, priniesla menšie zmeny, upravila grafiku a odmeniť ju známkou niekde z intervalu 70-85%? Toto, čo som zatiaľ napísal, je kľudne možné označiť za štandardnú recenziu na túto sériu a jej bračekov a sestričky, ktorých rodičia zo športovej sekcie EA každoročne posielajú na skusy do sveta, aby tam pre rodinu zarobili nejaké peniažky. Ja som sa však rozhodol, že mi nestačí článok na 100 slov a tak sa pokúsim hry opísať, ako sa sluší a patrí.
Dialóg o hrateľnosti
„Tak teda máme tu nejaké zmeny, ujo DEMONRaziel?“
Presne túto otázku som očakával a tu je odpoveď: Áno, sú v tejto hre isté zmeny oproti jej priamym predchodcom z minulého roku (FIFA 06 a FIFA WC 2006).
„Nuž je to vskutku vyčerpávajúca odpoveď, ktorú ste nám poskytol, ujo DEMONRaziel, ale mohol by ste byť prosím trošku konkrétnejší?“
Ale samozrejme, ako si želáte. V hre sa výrazne zmenila hrateľnosť a zreálnila fyzika, správanie sa lopty je prepracovanejšie, zmeny postihli aj zahrávanie štandardných situácií, hráči majú možnosť robiť rôzne kľučky a k dispozícii majú niekoľko typov prihrávky, či strely. Zákroky brankárov sú väčšinou oku lahodiace, ale stretneme sa aj s nečakanými chybami, ako jasličky, či kopnutie lopty pri výkope do stojaceho hráča, ktoré následne zvyčajne končia gólom.
„Tak to je veľmi zaujímavé a znie to pekne, ale ako je to teda s tými štandardnými situáciami?“
Pri priamych kopoch nevidíte žiaden zameriavač, ako tomu bolo kedysi, zahrávanie je teda oveľa viac o odhade a intuícii. Samozrejme okrem streli na brána máte možnosť krátkej prihrávky najbližšiemu spoluhráčovi, alebo centra do šestnástky. Áno, počujete dobre, môžete si kedykoľvek vybrať, či budete strieľať, alebo centrovať, nestane sa vám teda, že od vás hra bude chcieť, aby ste strieľali z úplne hrozného uhla. Okrem tohto môžete tiež zavolať spoluhráča, ktorý môže buď tú loptu nečakane kopnúť, alebo počkať, kým prvý hráč naznačí strelu, čím oklame hráčov v múre a on potom bude mať odkrytú bránu. Pri bránení štandardných situácií môžete hráčov v múre nie iba posúvať, ale im aj určiť, či majú iba stáť, vyskočiť, prípadne vybehnúť proti zahrávajúcemu súperovi. Pri rohových kopoch je v šestnástke veľa hráčov, dokonca aj obrancovia prichádzajú do útoku skúsiť šťastie v hlavičkových súbojoch a pripísať si nejaký ten gól.
Zmeny...alebo aj nie
Tak dosť bolo dialógu s imaginárnym priateľom a prejdime k bežnému opisu. Hrateľnosť som dúfam už opísal dostatočne, prejdem teda k vymenovávaniu ďalších zmien, ktoré do hry autori pribalili. Problémom ale je, že aj keď sa snažím, nič ma nenapadá. Tak aby reč nestála, napíšem aspoň, že sa opäť zmenilo menu, tento krát je vcelku prehľadné a keď prejdete kurzorom na nejakú jeho položku, automaticky sa vám zobrazia položky jeho podmenu. Čo sa grafickej stránky týka, naozaj som nepostrehol najmenší rozdiel, čomu aj vďačím za možnosť zahrať si túto hru na mojej nie práve najmladšej zostave. Nemám voči tomuto kroku najmenšie námietky, mrzí ma však, že keď už sa v EA netrápili s grafickými úpravami, neunúvali sa ani vyladiť niektoré drobnosti, ktoré Fifu ťažia už niekoľko sezón. Stále vás pri spustení zápasu čaká tá istá jedna úvodná animácia, stále začína prvý polčas domáci tím a útočí sprava doľava. Keď už minulý rok sa v Madden NFL hádzala v úvode zápasu minca, očakával som niečo podobné aj tu. Animácie striedania sú opäť raz na úrovni 90. rokov, keď vidíte záber na odchádzajúceho hráča, potom na prázdne publikum (čo je ale zrejme spôsobené mojím nastavením detailov) a napokon na prichádzajúceho hráča. Ani ich nevidíte naraz, ako tomu bolo dobrých 5 rokov dozadu a v prípade dvoj, či trojnásobného striedania aj tak vidíte len jedného hráča, iba v dvojexpozícii, si máte možnosť prečítať, že sú vystriedaní viacerí. Proste o originalite a inováciách v tomto smere nemôže byť ani najmenšia zmienka.
Od tréningu k multiplayeru
Reč bude teraz o herných módoch, ktoré hra ponúka. Je to už bežná škála líg a pohárov, tréning, kariéra... Okrem všemožných mužstiev zo všemožných líg (najnovšie aj poľskej, ale českej ani slovenskej sa stále nedočkáme) si môžete vyrobiť aj vlastné mužstvo, s ktorým máte možnosť hrať singleplayerové módy. Dá sa ním dokonca aj nahradiť ktorékoľvek mužstvo v nejakej lige a hrať tá liga. Poslednou možnosťou, keď už vás klasické hry omrzia, môžete si vytvoriť vlastný turnaj, alebo sa zamerať na získavanie bodov za rôzne úlohy a potom si za body nakúpiť lopty, dresy, či niečo podobné. Novinkou sú interaktívne ligy, kde hráte skutočné zápasy svojho obľúbeného mužstva tak, ako sú plánované v skutočnosti.
Komentátori predvádzajú životný výkon
Áno, podľa môjho názoru sa nie len priblížili výkonom skutočných komentátorov, akých máme možnosť počuť pri priamych prenosoch zo zápasov Ligy Majstrov, ale ich aj predčili. Tiež sa mýlia, nie sú schopní vecne okomentovať dianie na zápase, občas prehliadnu nejakú situáciu a striedanie okomentujú len keď sa im chce. Občas sa dokonca stane, že z ničoho nič na chvíľu úplne stíchnu (a toto sa stáva aj so skandovaním fanúšikov, keď zrazu zmĺknu v naprosto nepochopiteľnej situácii). Cieľom autorov bolo zrejme, aby gólové situácie boli dôkladne rozanalyzované a preto sa ku nim najmä druhý komentátor živo vyjadruje, ale jeho komentáre sú často v skutku na zaplakanie, keď pri strele z dobrých 30 metrov, z obkľúčenia brániacich hráčov, ktorá tesne minie konštrukciu brány povie komentátor, že z takej jasnej pozície sa góly jednoducho dávať musia, alebo keď o brankárovi, ktorý zneškodní 2 strely a z ďalšej dorážky dostane gól do odkrytej brány, lebo obrancovia stoja ako zhypnotizovaní, povie, že postavenie brankára bolo veľmi zlé. Tiež mi nie je celkom jasné, prečo napríklad zápas typu Real Madrid – Newcastle označujú za zápas Dávida s Goliášom, keď oba kluby sezónu predtým vyhrali svoje ligy.
Ruku v ruke s komentárom ide aj skandovanie fanúšikov, ktoré je naprosto chaotické, pískajú o život, keď je neodpískaný faul na hráča hosťujúceho mužstva, zmĺknu po góle domácich a podobne. Jediné, čo funguje, ako má, je to, že keď domáce mužstvo vyhráva o aspoň 3 góly a začnú si jeho hráči prihrávať medzi sebou loptu bez dotyku súpera, začnú fanúšikovia skandovať pri každej úspešnej prihrávke.
Hudba, zvuky
Niet veľmi čo nové povedať v tomto smere, zvuková stránka hry je už štandardne kvalitná, o soundtrack sa postarali pre mňa prevažne neznámi interpreti z celého sveta, celkovo som to však dokázal počúvať bez vážnejších námietok. Samozrejme v menu je možné niektoré pesničky vypnúť.
Rekapitulácia
Je ťažké každoročne nezaujato hodnotiť Fifu. V tomto ročníku sme zaznamenali veľký krok vpred v hrateľnosti, malý krok vpred v grafických úpravách, nie práve najšťastnejší komentára tiež viaceré malé nedostatky a bugy. Celkovo to teda vidím na snáď spravodlivých 71% a odkaz autorom, nech neprestanú pracovať na ďalšom priblížení virtuálneho futbalu tomu skutočnému.
napísal DEMONRaziel 28.12.2006
Páči sa mi!
7.1
FIFA 07
PC
PS2 Xbox Vývoj: EA Sports / EA Canada Štýl: Šport Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|