The Lord of the Rings: The Battle For Middle-Earth |
PC
pridal PatrikXY 19.2.2007 o 20:04 pod používateľské recenzie
9.4
V dnešnej dobe, dobe informačných technológií, sa už nenájde človek, ktorí by nepočul o slávnej trilógii pána prsteňov. Do kín sa dostali postupne všetky tri diely filmu. Film bol spravený na námet kníh od J.R.R.Tolkiena. Hráčska komunita sa dočkala kopy hier zameraných na toto slávne dielo a jednou z nich je aj Lord of The Rings: The Battle for Middle Earth.
Bolo to v dávnych dobách, temný pán Sauron ukul prsteň, ktorý bol silnejší ako všetky ostatné. Keď ho nosil, tak získal obrovskú silu a bol takmer nepremožiteľný. Povolal svoju armádu, hordy ohyzdov a trolov. Obyvatelia stredozeme kládli posledný odpor, a keď to už vyzeralo, že vyhrali a vyhnajú hordy, prišiel temný pán a svojim obrovským žezlom ničil vojakov po desiatkach a skoro obrátil výsledok vojny. V momente, keď išiel zabiť vodcu ľudí, stala sa nečakaná vec. Isildur mu presekol prst , na ktorom mal prsteň a temný lord zmizol navždy z povrchu zemského.....
...teda skoro navždy
Gandalf: ,,We must defeat a ring….”
V prvom rade chcem poznamenať, že ten kto nevidel film, by si hru nemal ani inštalovať, lebo aj film, aj hra sú spolu veľmi späté. Menu hry je veľmi pekne graficky spracované. Pozadie je pohyblivé pričom pohľad ide z mostu do Mordoru , prechádza cez hradby, až k úplnému vrcholku veže, kde na vás civí sauronovo oko a v pozadí sa nachádza činná sopka, v ktorej bol ukutý prsteň prsteňov.
Grafika je veľkým kladom hry a vyzerá skvele aj k prirovnaniu ku dnešným hrám. Hra beží na updateovanom C&C engine. Detaily jednotiek sú aj po priblížení pekné a ostré. Na mojom Seprone 2,6ghz 512ram a ati 9550 128mb hra fungovala na ultra hight efektoch takmer bezproblémovo. Občas to seklo pri špeciálnych efektoch ( vyvolanie Balroga, povolanie hobitov atď.). Je zaujímavé, že ku koncu hry bolo všetko trochu spomalené a hardware moc zaťažený. Nedalo sa zahanbiť ani okolité prostredie. Budovy sú vykreslené do najmenšieho detailu a je radosť sa na ne pozerať. Po cestách voľne behajú psy, pri potokoch sa nachádzajú kačky a v Rohane nájdete aj voľne žijúce kone. V tejto hre je slovo detailnosť na mieste.
Na výber máte kampaň za dobro a kampaň za zlo, pričom primárna je tá dobrá, keďže hra ide podľa filmu. Kampaň za dobro začína prechodom cez Moriu a Balrogov brloh, kde všetci členovia spoločenstva prsteňa zdrhnú a budete v Gandalfovej koži zoči voči proti obrovskému Balrogovi. Dostanete sa aj do elfských sídel na pokraji Fangornu, budete ovládať armády na čele s Arwen a jej otcom Elrondom. Enti na čele so Stromobradom zaútočia pod tvojím vedením na Isengard. Zabijú Saurona a pomocou rohanských koní odrazia útoky Sarumanovej armády.
Lurtz: ,,You do what I say... “
Obyvatelia Rohanu sa rozhodnú odísť po vedením kráľa Theódena do Helmovej rokliny a tam sa obraňovať. Máte určitý čas na prípravu na boj. Po uplynutí času sa objaví prvá vlna armády z Isengardu. Neskôr vám prídu posily rohanských koní na čele s Eomérom. Po víťaznom dlhotrvajúcom a vyčerpávajúcom boji sa všetky sily začnú sústreďovať na Minas Thirith. Bolo to miesto, kde sa rozhodne o osude celej stredozeme. Vašou úlohou bude priviesť s Aragornom, Gimlim a Legolasom armádu nemŕtvych na pomoc proti armáde zlého Saurona. Po úspešnom presviedčaní nasleduje misia s hobitmi Frodom a Samom. Musíte sa dostať živý a zdravý cez brloh Oduly, obrovského pavúka. Nasleduje misia v Minas Thirith, najväčšia bitka v hre. Stretnú sa tam všetci hrdinovia v jednom boji. Krásna bitka, v ktorej sa ukážu stvorenia ako trolovia, ohyzdi, Lurtz, vodca Uruk-Haiov, Nazgúly, ale aj Aragorn, Gimli, Legolas, ktorý pomôžu výsledku v bitke,a v neposlednom rade Gandalf, Boromir a iní.
Možno ste sa pozastavili nad tým, že Boromir by nemal čo robiť v Minas Thirith, keď vo filme zomrel Lurtzovou rukou oveľa skôr. V hre môžete meniť osudy hrdinov a neznamená, že sa Boromir alebo Lurtz nemôžu dostať do záverečnej bitky. Záverečná bitka, ale neznamená koniec. Nasleduje vytláčanie armády Haradrinov z východu s ich obrovskými Olifantmi. Teraz už ostáva iba zneškodniť posledný odpor a zaútočiť na čiernu bránu. Ak pri čiernej bráne vydržíte dokonca, tak ste vyhrali a nasleduje outro známe z filmu o zničení prsteňa v hore osudu o zrútení Sauronovej veže a konečnom porazení všetkého zla v Stredozemi.
Táto hra bola jedna z prvých, kde ste nemohli vidieť klasickú lištu na spodku obrazovky. V BFME je v ľavom dolnom rohu kruh (tzv. palantír), ktorý zobrazuje mapu misie a obrázok z filmu zobrazujúci vybratú jednotku v hre. Zmenšením lišty na malý kruh sa hra dá oveľa rýchlejšie ovládať a hlavne vám nezaberá polovicu obrazovky. Neoznačil by som ho priamo za revolučný, ale určite je netradičný a pravdepodobne sa čoskoro stane štandartom. Je veľmi jednoduché ho používať a po niekoľkých minútach sa vám zdá starý systém veľmi zastaralý.
Celá kampaň sa odohráva na detailnej 3D renderovanej mape Stredozeme. Krátke videá z filmov v dolnom ľavom rohu obrazovky oblastí Stredozeme oživujú tento svet pre neznalca LOTR, ale i pre hardcore fanúšika. Mapa je vlastne taký prehliadač misií a je len na vás či so svojou armádou zaútočíte najskôr tam či onam. Ukazuje vám takisto aj aktuálny stav, kde sa kto nachádza. Pomocou mapy máte presné dianie, kde sa čo robí , nad jej obyvateľmi a spolu s novou lištou vytvára vynikajúcu atmosféru.
Hracia doba je pekne natiahnutá na takých 40 hodín čistého času. Ja osobne som len kampaň za dobro prechádzal asi mesiac a musím povedať, že som si to dobre užíval. V kampani hráte za Gondor a Rohan a za zlých je to Isengard a Mordor. Každý národ má svoje špecifické dobré a zlé vlastnosti. Taký Rohan má veľmi silnú kavalériu ale napríklad Mordor má zase strašne lacných Ohyzdov, ktorých si môže spraviť obrovské množstvá. V Lotr: Bfme sa dá stavať iba na predom určených miestach. Tých miest je dosť málo a tento systém sa mi vôbec nepozdával. Nikde v hre nenájdete stavbára alebo nedajbože bager. Jednoducho musíte byť v blízkosti miesta na stavanie a miesto sa potom sfarbí a môžete naň kliknúť. Zobrazí sa vám kruhové menu s budovami. Najskôr si musíte postaviť citadelu, potom sa okolo nej zobrazí viac miest na stavanie a tam už môžete stavať ďalšie budovy podľa vlastného výberu. Najpotrebnejšie sú farmy, aby ste si mali začo postaviť ostatné budovy a vôbec všetko ostatné čo treba financovať. Pomocou fariem získavate bohatstvo ( Wealth ) a aj zvyšujete populačný limit. Každá budova môže dosiahnuť level 3. Stačí v nej iba vyrábať vojakov a level príde aj sám. S vyšším levelom sa odomknú nové vylepšnia v kováčskej dielni, ale aj lepší vojaci v baraku. Pri leveli tri sa k budovám pripoja aj ochranné vežičky.
Niečo nové a prepracované je moc vyvolať pomocou síl Evenstaru ( za dobrých) a síl prsteňu ( za zlých) kopu silných kúzel. Však komu by sa nezišiel ako podporná sila taký Balrog alebo Armáda nemŕtvych? Jednotky sa vyrábajú v päť až desať členných skupinách. Taktiež ako budovy môžu dosiahnuť nejaký ten level, avšak narozdiel od budov je to až level desať. Jednotky ktoré neumreli sa prenášajú do ďalšej misie v kampani. Nápodobne je to s hrdinami. Začínate s každým hrdinom na lvl. 1 až sa časom dopracujete k lvl. 10. Pomocou levelu sa vám odomykajú nové kúzla. Taký Aragorn si môže vyvolať menšiu armádičku nemŕtvych alebo Gandalf dokáže spraviť obrovskú tlakovú vlnu a všetko v jeho dosahu je už prakticky mŕtve. Jednotky sa už deflautne pohybujú vo formáciách. Pri Uruk-Haioch som zistil možné spájanie jednotiek s mečmi a lukostrelcami čo pri ľuďoch nie je možné. To, že by nejaká jednotka zavadila o nejaký objekt sa mi stalo asi iba raz, ale ja som to prehliadol
Počul som čo to aj o multiplayeri. Že vraj je veľmi návykový a skvele urobený a doriešený. Z dôvodu, že som ho nemal možnosť vyskúšať, nezahrniem ho do celkového hodnotenia.
Zvukové efekty sú skvelé. Keďže hneď pri každom zapínaní hry sa predstaví logo THX ( ktoré sa nedá prerušiť a videl som ho veela ráz ), kvalita v oblasti zvuku je namieste. Hudba presne použitá z filmu prekrásne dopĺňa atmosféru hry. Dokonca budete počuť aj známe hlasy. Pri načítavaní mapy vám Gandalf ( McKelle ) priblíži miesto, kde idete bojovať a povie vám čo to o jeho minulosti. Samozrejme žiadne dlhosiahle romány. Počas hry počuť aj iné známe hlasy napr. Saruman ( Christopher Lee ) alebo Frodo ( Elijah Wood ).
Veľmi zaujímavou a prevratnou novinkou v RTS hrách sú emócie vojakov. Napríklad na skupinku gondorských vojakov sa rozbehne obrovský trol s kmeňom stromu v ruke. Vojaci sa rozutekajú ako bojazlivé sliepky a je po boji. Nieže by sa rozutekali ako rozutekali, ale pomaly ustupujú a treba ich donútiť k boju. Ďalší klasický prípad je, keď vám podpália enta. Rozzúri sa a ak je nablízku voda treba ho do nej priviesť. Potom je už ťažké zabrániť mu v zničení a rozdupaní všetkých nepriateľov naokolo. Strany v hre sú dobre vyvážené a na každého nepriateľa si treba nájsť nejakú slabinu. Jedna vec čo mi v kampani vadila, že nikde v hre sa nenachádza možnosť vyvolať alebo bojovať so Sauronom. Druhá vec bola, že v kampani za zlých boli iba dvaja hrdinovia. Za dobrých hádam cez 15 hrdinov. Dosť na zamyslenie. Umelá inteligencia nepriateľa sa dá nastaviť. Ja som hral na strednej a prehral som asi dva boje zo 60. Nepriateľ dokáže byť prefikaný ale aj sprostý. No nič to, žiadna hra nie je dokonalá.
Hra je stvorená hlavne pre fanúšikov Tolkienovho sveta. Nachádzajú sa v nej revolučné prvky v ovládaní a interface a emóciách vojakov. Škoda je len nízkeho populačného limitu čiže mnohopočetné bitky na celú mapu nečakajte. Táto hra si právom získala titul naj stratégie roku a je hriech nehrať ju. Každý ostrieľaný stratég musel túto aspoň raz prejsť.
Bolo to v dávnych dobách, temný pán Sauron ukul prsteň, ktorý bol silnejší ako všetky ostatné. Keď ho nosil, tak získal obrovskú silu a bol takmer nepremožiteľný. Povolal svoju armádu, hordy ohyzdov a trolov. Obyvatelia stredozeme kládli posledný odpor, a keď to už vyzeralo, že vyhrali a vyhnajú hordy, prišiel temný pán a svojim obrovským žezlom ničil vojakov po desiatkach a skoro obrátil výsledok vojny. V momente, keď išiel zabiť vodcu ľudí, stala sa nečakaná vec. Isildur mu presekol prst , na ktorom mal prsteň a temný lord zmizol navždy z povrchu zemského.....
...teda skoro navždy
Gandalf: ,,We must defeat a ring….”
V prvom rade chcem poznamenať, že ten kto nevidel film, by si hru nemal ani inštalovať, lebo aj film, aj hra sú spolu veľmi späté. Menu hry je veľmi pekne graficky spracované. Pozadie je pohyblivé pričom pohľad ide z mostu do Mordoru , prechádza cez hradby, až k úplnému vrcholku veže, kde na vás civí sauronovo oko a v pozadí sa nachádza činná sopka, v ktorej bol ukutý prsteň prsteňov.
Grafika je veľkým kladom hry a vyzerá skvele aj k prirovnaniu ku dnešným hrám. Hra beží na updateovanom C&C engine. Detaily jednotiek sú aj po priblížení pekné a ostré. Na mojom Seprone 2,6ghz 512ram a ati 9550 128mb hra fungovala na ultra hight efektoch takmer bezproblémovo. Občas to seklo pri špeciálnych efektoch ( vyvolanie Balroga, povolanie hobitov atď.). Je zaujímavé, že ku koncu hry bolo všetko trochu spomalené a hardware moc zaťažený. Nedalo sa zahanbiť ani okolité prostredie. Budovy sú vykreslené do najmenšieho detailu a je radosť sa na ne pozerať. Po cestách voľne behajú psy, pri potokoch sa nachádzajú kačky a v Rohane nájdete aj voľne žijúce kone. V tejto hre je slovo detailnosť na mieste.
Na výber máte kampaň za dobro a kampaň za zlo, pričom primárna je tá dobrá, keďže hra ide podľa filmu. Kampaň za dobro začína prechodom cez Moriu a Balrogov brloh, kde všetci členovia spoločenstva prsteňa zdrhnú a budete v Gandalfovej koži zoči voči proti obrovskému Balrogovi. Dostanete sa aj do elfských sídel na pokraji Fangornu, budete ovládať armády na čele s Arwen a jej otcom Elrondom. Enti na čele so Stromobradom zaútočia pod tvojím vedením na Isengard. Zabijú Saurona a pomocou rohanských koní odrazia útoky Sarumanovej armády.
Lurtz: ,,You do what I say... “
Obyvatelia Rohanu sa rozhodnú odísť po vedením kráľa Theódena do Helmovej rokliny a tam sa obraňovať. Máte určitý čas na prípravu na boj. Po uplynutí času sa objaví prvá vlna armády z Isengardu. Neskôr vám prídu posily rohanských koní na čele s Eomérom. Po víťaznom dlhotrvajúcom a vyčerpávajúcom boji sa všetky sily začnú sústreďovať na Minas Thirith. Bolo to miesto, kde sa rozhodne o osude celej stredozeme. Vašou úlohou bude priviesť s Aragornom, Gimlim a Legolasom armádu nemŕtvych na pomoc proti armáde zlého Saurona. Po úspešnom presviedčaní nasleduje misia s hobitmi Frodom a Samom. Musíte sa dostať živý a zdravý cez brloh Oduly, obrovského pavúka. Nasleduje misia v Minas Thirith, najväčšia bitka v hre. Stretnú sa tam všetci hrdinovia v jednom boji. Krásna bitka, v ktorej sa ukážu stvorenia ako trolovia, ohyzdi, Lurtz, vodca Uruk-Haiov, Nazgúly, ale aj Aragorn, Gimli, Legolas, ktorý pomôžu výsledku v bitke,a v neposlednom rade Gandalf, Boromir a iní.
Možno ste sa pozastavili nad tým, že Boromir by nemal čo robiť v Minas Thirith, keď vo filme zomrel Lurtzovou rukou oveľa skôr. V hre môžete meniť osudy hrdinov a neznamená, že sa Boromir alebo Lurtz nemôžu dostať do záverečnej bitky. Záverečná bitka, ale neznamená koniec. Nasleduje vytláčanie armády Haradrinov z východu s ich obrovskými Olifantmi. Teraz už ostáva iba zneškodniť posledný odpor a zaútočiť na čiernu bránu. Ak pri čiernej bráne vydržíte dokonca, tak ste vyhrali a nasleduje outro známe z filmu o zničení prsteňa v hore osudu o zrútení Sauronovej veže a konečnom porazení všetkého zla v Stredozemi.
Táto hra bola jedna z prvých, kde ste nemohli vidieť klasickú lištu na spodku obrazovky. V BFME je v ľavom dolnom rohu kruh (tzv. palantír), ktorý zobrazuje mapu misie a obrázok z filmu zobrazujúci vybratú jednotku v hre. Zmenšením lišty na malý kruh sa hra dá oveľa rýchlejšie ovládať a hlavne vám nezaberá polovicu obrazovky. Neoznačil by som ho priamo za revolučný, ale určite je netradičný a pravdepodobne sa čoskoro stane štandartom. Je veľmi jednoduché ho používať a po niekoľkých minútach sa vám zdá starý systém veľmi zastaralý.
Celá kampaň sa odohráva na detailnej 3D renderovanej mape Stredozeme. Krátke videá z filmov v dolnom ľavom rohu obrazovky oblastí Stredozeme oživujú tento svet pre neznalca LOTR, ale i pre hardcore fanúšika. Mapa je vlastne taký prehliadač misií a je len na vás či so svojou armádou zaútočíte najskôr tam či onam. Ukazuje vám takisto aj aktuálny stav, kde sa kto nachádza. Pomocou mapy máte presné dianie, kde sa čo robí , nad jej obyvateľmi a spolu s novou lištou vytvára vynikajúcu atmosféru.
Hracia doba je pekne natiahnutá na takých 40 hodín čistého času. Ja osobne som len kampaň za dobro prechádzal asi mesiac a musím povedať, že som si to dobre užíval. V kampani hráte za Gondor a Rohan a za zlých je to Isengard a Mordor. Každý národ má svoje špecifické dobré a zlé vlastnosti. Taký Rohan má veľmi silnú kavalériu ale napríklad Mordor má zase strašne lacných Ohyzdov, ktorých si môže spraviť obrovské množstvá. V Lotr: Bfme sa dá stavať iba na predom určených miestach. Tých miest je dosť málo a tento systém sa mi vôbec nepozdával. Nikde v hre nenájdete stavbára alebo nedajbože bager. Jednoducho musíte byť v blízkosti miesta na stavanie a miesto sa potom sfarbí a môžete naň kliknúť. Zobrazí sa vám kruhové menu s budovami. Najskôr si musíte postaviť citadelu, potom sa okolo nej zobrazí viac miest na stavanie a tam už môžete stavať ďalšie budovy podľa vlastného výberu. Najpotrebnejšie sú farmy, aby ste si mali začo postaviť ostatné budovy a vôbec všetko ostatné čo treba financovať. Pomocou fariem získavate bohatstvo ( Wealth ) a aj zvyšujete populačný limit. Každá budova môže dosiahnuť level 3. Stačí v nej iba vyrábať vojakov a level príde aj sám. S vyšším levelom sa odomknú nové vylepšnia v kováčskej dielni, ale aj lepší vojaci v baraku. Pri leveli tri sa k budovám pripoja aj ochranné vežičky.
Niečo nové a prepracované je moc vyvolať pomocou síl Evenstaru ( za dobrých) a síl prsteňu ( za zlých) kopu silných kúzel. Však komu by sa nezišiel ako podporná sila taký Balrog alebo Armáda nemŕtvych? Jednotky sa vyrábajú v päť až desať členných skupinách. Taktiež ako budovy môžu dosiahnuť nejaký ten level, avšak narozdiel od budov je to až level desať. Jednotky ktoré neumreli sa prenášajú do ďalšej misie v kampani. Nápodobne je to s hrdinami. Začínate s každým hrdinom na lvl. 1 až sa časom dopracujete k lvl. 10. Pomocou levelu sa vám odomykajú nové kúzla. Taký Aragorn si môže vyvolať menšiu armádičku nemŕtvych alebo Gandalf dokáže spraviť obrovskú tlakovú vlnu a všetko v jeho dosahu je už prakticky mŕtve. Jednotky sa už deflautne pohybujú vo formáciách. Pri Uruk-Haioch som zistil možné spájanie jednotiek s mečmi a lukostrelcami čo pri ľuďoch nie je možné. To, že by nejaká jednotka zavadila o nejaký objekt sa mi stalo asi iba raz, ale ja som to prehliadol
Počul som čo to aj o multiplayeri. Že vraj je veľmi návykový a skvele urobený a doriešený. Z dôvodu, že som ho nemal možnosť vyskúšať, nezahrniem ho do celkového hodnotenia.
Zvukové efekty sú skvelé. Keďže hneď pri každom zapínaní hry sa predstaví logo THX ( ktoré sa nedá prerušiť a videl som ho veela ráz ), kvalita v oblasti zvuku je namieste. Hudba presne použitá z filmu prekrásne dopĺňa atmosféru hry. Dokonca budete počuť aj známe hlasy. Pri načítavaní mapy vám Gandalf ( McKelle ) priblíži miesto, kde idete bojovať a povie vám čo to o jeho minulosti. Samozrejme žiadne dlhosiahle romány. Počas hry počuť aj iné známe hlasy napr. Saruman ( Christopher Lee ) alebo Frodo ( Elijah Wood ).
Veľmi zaujímavou a prevratnou novinkou v RTS hrách sú emócie vojakov. Napríklad na skupinku gondorských vojakov sa rozbehne obrovský trol s kmeňom stromu v ruke. Vojaci sa rozutekajú ako bojazlivé sliepky a je po boji. Nieže by sa rozutekali ako rozutekali, ale pomaly ustupujú a treba ich donútiť k boju. Ďalší klasický prípad je, keď vám podpália enta. Rozzúri sa a ak je nablízku voda treba ho do nej priviesť. Potom je už ťažké zabrániť mu v zničení a rozdupaní všetkých nepriateľov naokolo. Strany v hre sú dobre vyvážené a na každého nepriateľa si treba nájsť nejakú slabinu. Jedna vec čo mi v kampani vadila, že nikde v hre sa nenachádza možnosť vyvolať alebo bojovať so Sauronom. Druhá vec bola, že v kampani za zlých boli iba dvaja hrdinovia. Za dobrých hádam cez 15 hrdinov. Dosť na zamyslenie. Umelá inteligencia nepriateľa sa dá nastaviť. Ja som hral na strednej a prehral som asi dva boje zo 60. Nepriateľ dokáže byť prefikaný ale aj sprostý. No nič to, žiadna hra nie je dokonalá.
Hra je stvorená hlavne pre fanúšikov Tolkienovho sveta. Nachádzajú sa v nej revolučné prvky v ovládaní a interface a emóciách vojakov. Škoda je len nízkeho populačného limitu čiže mnohopočetné bitky na celú mapu nečakajte. Táto hra si právom získala titul naj stratégie roku a je hriech nehrať ju. Každý ostrieľaný stratég musel túto aspoň raz prejsť.
napísal PatrikXY 19.2.2007
Páči sa mi!
9.4
THE LORD OF THE RINGS: THE BATTLE FOR MIDDLE-EARTH
PC
Vývoj: EA / EA Štýl: stratégia / realtime Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|