LOTR: The Battle For Middle-Earth II

PC
pridal PatrikXY 2.3.2007 o 15:47 pod používateľské recenzie

9.5


Je všeobecne známe, že hry, ktoré boli spravené podľa filmu, sú len komerčné nafúknuté balóny, ktorých kvalita sa rovná peniazom, ktoré boli použité na reklamu. Relatívne len nedávno sme mohli okúsiť hru, ktorá bola skvele spracovaná a jej úspech bol nezanedbateľný. Po roku od vydania predchodcu prichádza na herný trh pokračovanie najlepšej stratégie roku 2005, Lord of The Rings: The Battle for Midldle Earth II. Dokáže zaujať miesto dôstojného nástupcu tejto skvelej stratégie a presvedčiť, že nie všetko podľa filmu musí byť zlé?


Už názov napovedá, že sa opäť pozrieme do bájnej Stredozeme, do zeme kúzel, čarovných bytostí, zeme opradenou históriou . Na prvý pohľad sa môže zdať, že je to len klon jednotky. Avšak zdanie klame. Pod škrupinou sa skrýva mnoho inovácií, skvelých nápadov a kopa vylepšení. V prvom rade treba spomenúť systém stavania budov. Konečne v EA upustili od predpotopného stavania na predom určených miestach. Teraz si môžete stavať budovy kde len chcete. Je tu však hranica. Pomocou nenápadnej čiary je určená vzdialenosť pokiaľ sa dá stavať. Zväčša vám však stavebná plocha stačí. Keby predsa nestačila, stačí postaviť druhý hrad bližšie ku hranici.


Za trpaslíkov bane, za ľudí farmy. Tieto budovy prešli menšou revolúciou a každá z nich potrebuje priestor pre väčší prínos. Jednoducho nesmú byť tieto budovy blízko pri sebe, lebo nepokryjú náklady. Tento systém núti rozostavať sa po celej mape, nie iba na jednom kúsku. Niektoré národy sa pomocou baní môžu rýchlo premiestňovať po mape, čím sa stávajú nebezpečným pre nepriateľa, ktorý nikdy nevie z ktorej strany na neho zaútočia. Mena ostala rovnaká a pre všetky národy jednotná, (Wealth) bohatstvo.


Ďalšou zmenou je upgrade budov. Odteraz sa už vylepšujú manuálne pomocou poctivo ušetrených peniažkov. Toto boli tie najhlavnejšie zmeny, avšak ani zďaleka nie všetky. Na každom kroku sa stretávate so známymi vecami, poväčšine trošku pozmenenými.
Národy Rohanu a Gondoru splynuli do jednej rasy Ľudia. Potom tu máme starých známych trpaslíkov, elfov, goblinov. Samozrejme nemôžu chýbať ani Mordor a Isengard. Po úspešnom spočítaní by vám malo vyjsť šesť národov. Každá strana má samozrejme svoje výhody a nevýhody. Elfovia sa spoliehajú na najlepších lukostrelcov v Stredozemi, trpaslíci na svoje silné sekery, ale napr. Mordor na silu svojich kúzel. Strany sú opäť skvele vyvážené a treba sa naučiť všetky možnosti, ktoré nám dotyčný národ ponúka.


Stretnete staré známe jednotky ako rohanské kone Rohirimov , či elitných vojakov Gondoru. Keďže pribudli nové rasy, je samozrejmé, že máme tú česť aj s novými jednotkami. U Goblinov sú to gigantický horský trolovia, či pavúky všetkých veľkostí., obrovské všetko ničiace draky a u ľudí tzv. Men of Dale, Mirkwoodský strelci , ale aj trpaslíčie bojové vozy.
Samotné jednotky sú veľmi slabé a neefektívne. V dielni si treba zakúpiť vylepšenia a potom ich za určitý obnos kúpiť jednotkám. Na zvýšenie obrany slúžia napríklad mithrilové košele a pre značné zvýšenie útoku ohnivé či strieborné šípy. Jedna takáto plne vyzbrojená jednotka si dokáže poradiť s obrovským množstvom nepriateľových slabých a nevylepšených vojakov.



Hrdinovia sú podobný ako v minulom dieli, ich úloha je rovnaká. V podstate sú pri každom hrdinovi na výber kúzla, ktoré sa odomykajú zvyšovaním levelu. Hrdinom z filmu ostali kúzla rovnaké ako v jednotke. Jedno z veľkých lákadiel bola možnosť tvorby vlastného hrdinu. Na výber máte z každej rasy aspoň dva druhy. U ľudí a elfov sú to ženy a muži, ale napr. u trollov sú to horský alebo bojový troll. Po vizuálnej stránke sa dajú vyberať rôzne štíty, zbrane, prilby a mnoho iných vecí. Samozrejmosťou je výber farby odevu a výber mena hrdinu. Potom nasleduje tá druhá časť. V tej vyberáte hrdinom ich kúzla či už pasívne alebo priame. Je na vás aké kúzla sa vášmu hrdinovi odomknú a aké silné budú. Vzhľadom na výber kúzel sa zvyšuje aj jeho cena. Pribudlo mnoho nových a silných kúzel od obyčajných pasívnych ( napr. od levelu 2 + 100% útok a obrana) až po teleportovanie armády a vyvolanie zemetrasenia.



V prvom dieli bola určite najväčším lákadlom kampaň. Každý chcel na vlastnej koži viesť Spoločenstvo prsteňa k víťazstvu, ovládať bájne a slávne postavy a cítiť, že prsteň bol zničený jeho pričinením. Avšak tu to tak už nie je. Kampaň je postavená nezávisle od filmu. Na výber máte už tradične kampaň za zlo a za dobro. Za dobro budete bojovať za elfov a trpaslíkov a budete sa brániť proti nájazdom armád Mordoru, Goblinov a Isengardu. Neskôr sa trpaslíci a elfovia spoja a vytvoria spoločnú ofenzívu, až zatlačia všetko zlo do pevnosti Dol Guldur. Tu sa odohráva finálny boj a po jeho úspešnom skončení je Stredozemi opäť navrátený mier a poriadok. Kampaň za zlo je pomerne rovnaká. Finálny boj sa odohráva v samom centre elfského mesta Rivendell. Keď je už takmer isté, že Rivendell bude porazený, stalo sa niečo nečakané. Na konci mapy sa cez nenápadný priesmyk začali valiť nemŕtvi na čele s Aragornom, Gandalfom a Gimlim. Nebudem vám všetko opisovať, hádam stačí povedať, že mi umreli všetci hrdinovia. Ostal len Sauron, ktorý sa dovliekol až po boji s menšou armádou.



Nebudem vám tu vykladať samé bludy, preto treba povedať hneď na rovinu, že kampaň je veľmi krátka. Skladá sa zo 16 misií, z čoho 8 za dobro a 8 za zlo. Koniec vojnového ťaženia sa mi zdal tiež násilne dokončený. Autorov už asi tlačil čas tak sa snažili spraviť prijateľný koniec pre obe strany. Okrem kampaní je tu ešte klasický skirmish, v ktorom sa nachádza dostatočne veľká plejáda máp na dlhodobejšie hranie. Jednotlivé mapy sú pekne prepracované a autori snažili vytvoriť pestré miesta, kde je symetria už minulosťou. Môžete si hocikedy zahrať bitku v Helmovom žľabe, dobíjať Isengard, ale aj obraňovať Grófstvo.




Avšak celú hru zachraňuje hlavne mód War of the Ring. Je to vlastne prepracovanie hry do jednoduchej ťahovej stratégie, kde si vyberiete začiatočnú pozíciu na mape Stredozeme, pričom vojská posúvate cez jednotlivé územia až kým nedôjde k stretu s nepriateľom. Potom sa vám zobrazí konflikt, počet vojakov a hrdinov v boji na oboch stranách a môžete si vybrať či necháte automaticky vygenerovať výsledok bitky alebo to pekne odohráte sami v real móde. Zaujímavý nápad, ktorý zabezpečí, že hracia doba sa niekoľkonásobne predĺži.



Už predchádzajúci diel nám naznačil, že žiadne zatváranie očí a odvrácanie hlavy od obrazovky nie je potrebné. Grafika sa vylepšila na úroveň roku 2006 a nechýbajú nové efektíky ako odraz vo vode, prekrásny ľad od ktorého sa odráža slnko alebo sneženie. Okolitá príroda, ale aj budovy, vojaci a iná háveď sú jednoducho lahodiace oku. Veľmi efektne vyzerá aj vojak, ktorý spadol z koňa a jeho vyskočenie naspäť, ale aj obyčajné stavanie budov. Pri kúzlach sú použité najkrajšie efekty a po vyvolaní meteoritického dažďa som sa pozeral na obrazovku s otvorenými ústami. V kampani sú medzi misiami prestrihové animácie, ktoré posúvajú príbeh o kúsok ďalej. Sú robené v engine hry, ale veľmi zaujímavo sa premieňajú z obrázku na pohyblivé video a naspäť. Dáva to tomu fantasy nádych a k tomu priliehajúcu atmosféru. Jediná vec, ktorú som radšej nechal vypnutú boli tiene. Neviem či si neporozumeli s mojou grafickou kartou, ale boli čudne kockaté, až pripomínali dojem nedorobenosti.



Menu hry je zasadené do známeho miesta vo filme. Je to Argonath, priechod po rieke pomedzi dve obrovské sochy ukazujúce, že vstupujete na územie Gondoru. (asi) V pozadí sa nachádza vodopád a dve loďky. Kto je na loďkách si už musíte domyslieť z filmu. Všetko je samozrejme v pohybe.


Neviem prečo sa autori schýlili k takému činu, že jednotkám nedali ukazovateľ života. Je to veľmi neprehľadné a na bojisku neviete na čom ste, neviete či sa máte stiahnuť alebo doraziť nepriateľa. Proste chaos v pravom slova zmysle. Pri vylepšení vojakov je tiež chyba v tom, že nevidíte, ktorí vojaci už majú vylepšenie, a ktorí nemajú. Preto si musíte každý pluk vylepšovať po jednom a to zabere relatívne dosť času. Ešte v Tutoriali vám bude predstavená možnosť zoskupovať viacej plukov do formácií. Stačí podržať oba tlačítka myšky a na zemi sa vám zobrazí ako asi bude formácia vyzerať. Tak teda dáte vojakov do formácie, ale tá častokrát vyzerá celkom inak ako by ste chceli. Na tom by trebalo ešte trochu popracovať.
Ako som už predtým naznačil, kampaň je veľmi krátka a priemerný RTS hráč ju dohrá behom 6 hodín čistého času. Mód War of the Ring je tiež len príjemným spestrením, preto nečakajte RTS a ťahovú stratégiu v jednom.



Zvuková kulisa je pochopiteľne na úrovni. Ľudia z EA si dali záležať a všetky zvuky od výkriku z víťazstva, až po piskot Nazgúla sú takmer identické s realitou( aj keď neviem kde by ste takého Nazgúla hľadali). Dabing je nahovorený na profesionálnej úrovni. Keďže nemám absolútny zvuk, neviem vám povedať či to boli originálne hlasy alebo len dabléri. Každopádne budete počuť všetky známe zvuky z filmu. Hudba pompézne dotvárala atmosféru celej hry. Pár ráz som sa pristihol, ako som sa započúval do hudby a nevnímal som okolie. Narozdiel od jednotky, tu som vôbec nepostrehol opakovanie sa melódií a užíval som si ju plnými dúškami.



Umelá inteligencia sa tiež dočkala svojho vylepšenia a už sa trošku zapotíte, kým sa dostanete spod ofenzívy nepriateľa a pozviechate sa na nejaký protiútok. Môžete si nastaviť štyri stupne obtiažnosti. Ľahká obtiažnosť je len pre ľudí, ktorí sa chcú naučiť princíp hry. Pravý boj začína až na nastavení ,, hard “. Vtedy sa už budete musieť obracať, aby ste sa ubránili. Nepriateľ už začína trošku aj rozmýšľať. Keď máte dva prechody cez rieku a jeden strážite všetkým čo máte, počítač začne jednotky posielať druhým nestráženým prechodom, čo dokáže nemilo prekvapiť. Pri nastavení brutal už musíte počítať s bojom na trochu dlhší čas. Vtedy je to už výzva pre poriadnych RTS hard core hráčov.


Na začiatku sme si dali otázku či je táto hra schopná obstáť oproti svojmu predchodcovi a obhájiť čestné miesto. LOTR:BFME 2 je hra, v ktorej je veľa nových nápadov a myšlienok, prepracovaných do fantasy sveta Pána Prsteňov. Nájdu sa aj chyby. Našťastie sú to chyby skôr povrchového resp. kozmetického charakteru a väčšine hráčov vadiť nebudú. Môj záverečný verdikt je, že táto hra obstála a je naozaj čestným nástupcom a nositeľom svojho mena.

napísal PatrikXY 2.3.2007



Páči sa mi!

9.5
LOTR: THE BATTLE FOR MIDDLE-EARTH II

PC

Vývoj: EA / EA
Štýl: stratégia / realtime
Dátum vydania:  2006
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
NOVÉ RECENZIE HRÁČOV
8.2
| LOTR:Return to Moria
[pridal Icoda 26.9.2024 1]
| TOP 10 hry 2000 rokov
[pridal PrecedaVlasť 18.9.2024 133]
| Najikonickejšie herné momenty minulej dekády
[pridal PaPoČa 4.7.2024 28]
8.0
| Enemy Front: Aspoň na chvíľku partizánom
[pridal roman2910 1.6.2024 6]
7.0
| Homefront
[pridal roman2910 30.5.2024 10]
| Moderné walking simulátory - úvaha
[pridal PrecedaVlasť 24.5.2024 136]
| Top hry rokov 90-tych
[pridal PrecedaVlasť 30.4.2024 104]
6.0
4.0
| Skull and Bones - 1. sezóna
[pridal SVK-RUSKO-R 14.4.2024 0]
9.5
| Felvidek PC Recenzia
[pridal PaPoČa 9.4.2024 17]
6.0
| The Last Of Us Part II
[pridal PrecedaVlasť 3.3.2024 4]
6.0
| The Last Of Us Part 2 remastered
[pridal PrecedaVlasť 27.2.2024 90]
6.5
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal PaPoČa 22.1.2024 21]
| Tomb Raider I-III Remastered
[pridal T0M0 16.1.2024 18]
9.3
| Alan Wake 2
[pridal Tiqer 20.12.2023 21]
| Witcher 4
[pridal Joey N 10.12.2023 0]
8.5
| Marvels Spider-man 2
[pridal Filip Basketak 27.10.2023 21]
8.9
| Remnant 2
[pridal Umelec roku 19.8.2023 11]

SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Efootball (0)
Prosím vás hrávate niekto Efootball? Hľadám nejakú...
|Steam awards 2024 (2)
Sem môžete písať ako ste hlasovali na Steam Awards...
|Záchrana ranenej pc zostavy (12)
Ahojte, chcel by som Vás poprosiť, či by niekto ne...
|Gamepady (17)
vsetko ohladom a okolo gamepadov...
|Chodíte k lekárom? (11)
Stáva sa vám niekedy, že po intenzívnych hrách nem...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29937)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk