Tomb Raider: Legend |
Pod pojmom legenda si v hernom svete väčšina z nás predstaví hru ktorá sa stala priekopníkom vo svojom žánri, prišla s niečím zatiaľ nepoznaným a uchovala sa do pamäte hráčov na dlhú dobu. Medzi legendy v hernom priemysle určite patrí aj dlhoročná séria Tomb Raider. Ako si však tvorcovia poradili s novým pokračovaním s číslovkou 7?
PC
pridal Griever 3.5.2007 o 16:49 pod používateľské recenzie
8.4
Pod pojmom legenda si v hernom svete väčšina z nás predstaví hru ktorá sa stala priekopníkom vo svojom žánri, prišla s niečím zatiaľ nepoznaným a uchovala sa do pamäte hráčov na dlhú dobu. O predajných číslach ani nehovoriac. Medzi legendy môžeme s čistým svedomím zaradiť aj sériu Tomb Raider. Prvý krát Lara zažiarila v prvom dieli v roku 1996. Tvorcovia sa teda pustili do ďalších dvoch pokračovaní. Tie však nemali až taký úspech ako ich predchodca. Potom prišiel diel štvrtý, ktorý hráča preniesol do majestátneho Egypta. Lara mala v tomto dieli umrieť, a tým sa mala celá séria uzavrieť. No po pozitívnych ohlasoch prišiel piaty diel, v ktorom Larini blízky spomínali na niektoré z jej dobrodružstiev. S príchodom novej platformy PS2 prišiel šiesty diel s podtitulkom Angel of Darkness. Pôvodne mal mať viac pokračovaní, no po vypustení prvej časti sa z plánu upustilo, a chlapíci z Core prišli o veľký kšeft. Dlho bolo ticho, a ľudia si začínali myslieť že Lara už nevystrčí päty z domu. Eidos sa však nemienil vzdať svojej licencie, a tak vývoj ďalšieho TR podstrčil chlapcom z Crystal Dynamics, ktorý majú za sebou úspešné výtvory ako Legacy Of Kain. Či sa im tento kúsok podaril, sa už za chvíľu dozviete sami.
Všetko to začalo zdanlivo obyčajnou nehodou...
Hra sa začína haváriou lietadla niekde v Nepále, keď mala Lara ešte len 9 rokov. Spolu so svojou matkou ako jediní čo prežili, sa vydáva nájsť prístrešok, keď narazí na tajomný meč. Nečakaným aktivovaním sa s hrôzou prizerá ako jej matka mizne pred očami nevedno kam. Po rokoch neskôr sa Lara presvedčená že jej matka je mŕtva, vydáva do Bolívie ku chrámu starovekej civilizácie Tiwanaku, aby našla podobný podstavec ako pred rokmi v Nepále a prišla na kĺb záhade úmrtia jej mamy. Náhoda na seba ale nenechá dlho čakať a Lara zisťuje, že jej údajne mŕtva univerzitná priateľka Amanda Evert je stále nažive. Príbeh síce nie je až tak dopodrobna spracovaný, ale určite patrí k najlepším medzi Tomb Raiderovkami.
Lara ako ju nepoznáme
Celá hra je doslova prekopaná od základov, značného vylepšenia sa dočkala nielen grafika, ale taktiež aj hrateľnosť a ovládanie. Znie to síce neuveriteľne, no Lara sa konečne ovláda normálne, bez najmenších problémov. Už žiadne ďalšie nemotorné otáčania a nezdarené skoky, preskakovanie z rímsy na rímsu je naozaj jednoduchšie ako sa môže zdať. Lara sa aj sama zachytáva o okraje, ani nie je potrebné nič stláčať. To nastáva len v prípade že sa odrazíte skôr, a zachytíte sa len jednou rukou. V tomto okamihu radšej nebuďte lenivý a čo najrýchlejšie stlačte akčné tlačítko, inak uvidíte Laru nepríjemne padať ku dnu. Na ovládanie si zvyknete hneď po preskákaní prvých pár dier a určite sa naňho do konca hry nebudete sťažovať. Všetko ide pekne plynulo a navyše to vyzerá nesmierne efektne, napríklad sa pod vami začne prepadávať podlaha, rýchlo preskáčete k padajúcemu stĺpu, a odtiaľ ladne doskočíte do protiľahlého vchodu. Takýchto situácii v hre nájdete mnoho a záleží len na vašej rýchlosti a šikovnosti či to stihnete včas. Nemyslite si ale že vám dá hra vydýchnuť aj počas cut-scén. V niektorých sa vám budú postupne objavovať šípky do strán reprezentujúce Larine pohyby, vašou úlohou bude len stlačiť ich čo možno najskôr. Inak môžete prísť o časť tela, alebo nebodaj celú Laru :). Potom nasleduje reštart od najbližšieho checkpointu. Presne tak. Po jednotlivých leveloch sú v hojnom počte roztrúsené checkpointy na ktorých sa vám hra automaticky sejvne, takže ak sa o hru neplánujete s niekym deliť, nie je ani potrebné ukladať ju manuálne.
Cesta okolo sveta za 10 hodín
Počas vášho dobrodružstva za odhalením pravdy sa pretrasiete doslova polkou sveta. Na začiatku sa prejdete hornatou Bolíviou ktorá je akýmsi úvodom do celej hry. Ďalej sa oboznámite s Amandiným zmiznutím v zaprášenom Peru, stretnete sa s Yakuzou v nočnom Tokiu, nakuknete k prekrásnym Africkým vodopádom, prestrieľate sa tajnou ruskou základňou v Kazachstane, odhalíte pravdu o hrobke kráľa Artuša v rodnom Anglicku, a preskáčete zasnežené vrcholky Himalájí. Lokácie sa od seba dosť viditeľne odlišujú, takže výsledný zážitok z hrania bude skvelý. Je tu ešte možnosť navštíviť Larinu obrovskú vilu Croft Manor tak ako tomu bolo zvykom v prvých troch dieloch. Tu môžete nacvičovať tie najrôznejšie pohyby a kreácie (a verte že ich je dosť), alebo si vyskúšať odomknuté oblečenia. Hlavnou úlohou je tu však zbieranie zlatých, strieborných a bronzových sošiek, za ktoré sa odomyká hromada oblečení, artworkov, cheatov, vylepšení na vaše pištole a podobných „blbiniek“. Zbierať sa dajú pomimo aj vo všetkých ostatných leveloch a niektoré poriadne potrápia vaše mozgové bunky, kým ich dostanete. Najviac je bronzových ktoré sa nachádzajú voľne v kútoch, pomenej strieborných ktoré sa získavajú o niečo ťažšie, a zlaté sú väčšinou dve alebo jedna, a je potrebné najprv vyriešiť nejakú hádanku. To je síce všetko pekné, ale priemerná hracia doba vám pri zbieraní nejakých tých bonusov zaberie iba niečo cez 10 hodín, čo je obzvlášť oproti predošlým častiam pomerne málo. Našťastie máte aj po hre ešte kopu vecí ktoré sa vám ponúkajú na odomknutie. Potom budú ešte niektorí zbierať poklady a prechádzať jednotlivé levely za istý časový limit, no stále je to pre mňa na takúto hru dosť málo.
Kto nemá výbavu, nech nechodí do lesa
Čo sa vašej výzbroje týka, spoločnosť vám budú robiť Larini dvaja neodmysliteľný pomocníci, k tomu môžete mať pri sebe ešte jednu sekundárnu zbraň (áno len jednu) a 4 granáty. Okrem strelných pomôcok v hre nájde uplatnenie aj ďalekohľad s módom R.A.D v ktorom vám vypíše čo presne sa dá s daným predmetom robiť, malá lampička ktorá vám dosť často poslúží pri uzavretých a neosvietených priestoroch, PDA v ktorom nájdete potrebné údaje o misiách a vašej výstroji (žiadne hlbšie uplatnenie som však nenašiel), a konečne váš vždy verný magnetický hák, ktorý budete využívať ako pri logických hádankách, väčšinou na odvalenie kovových predmetov, tak na neposlušných nepriateľov, alebo na hojdanie sa nad priepasťami. Samozrejme budete mať v núdzi pri sebe nejaku tú lekárničku. Zabudol som ešte spomenúť aj headset ktorý máte neustále na uchu. Udržiavate sa s ním v kontakte so svojimi pomocníkmi hackerom Zipom a kolegom Alisterom pre rady ohľadne postupu v hre, alebo dôležité informácie. Obidvaja sú ale veľmi výrečný a postupom času vám začnú mierne liezť na nervy a tak trochu kaziť atmosféru. Osobitne musím vyzdvihnúť aj horu odomykateľných aj základných prestrojení pre vašu hrdinku. Napríklad základný legend oblečok, večerné šaty s hlbokým výtrihom, zimný kabát, športové oblečenie, rôzne farebné variácie, atď... Okrem toho si v určitých častiach aj zajazdíte na motorke cestičkami plnými prachu alebo snehu, nejde ale o nič prevratné, skôr sa mi zdalo že je to tam vložené nasilu.
Viac logiky, menej vystrieľaných nábojníc
Aspoň tak to pred vydaním hry sľubovali autori. Svoj sľub aj poctivo dodržali. Hra je teda prepchaná najrôznejšími logickými hádankami, napríklad otváranie zamknutých brán, alebo také presúvanie kovových debničiek za účelom otvorenia vchodu. Nie sú ale nijak obtiažné a malo by ich zvládnuť aj malé decko. Ak si ani tak nebudete vedieť rady, tak vám pomôže už spomínaný ďalekohľad, alebo zvolíte najnižšiu obtiažnosť pri ktorej všetky interaktívne predmety jemne poblikávajú. Spomínal som nejakú akciu? Okrem bossov v oblasti rozmanitosti nič nečakajte, pretože zásobníky budete celý čas míňať spravidla na samých idiotov podobajúcich sa ako vajce vajcu. Občas spoza roha vyskočí nejaký ten leopard alebo šikmooký, ale to je tak všetko. K tomu sú všetci nadmieru sprostý, a ich najhlavnejšou úlohou je zrejme popri vystrelení pár guliek zachytiť čo najviac tých vašich. V negatívach sa ale nedá hovoriť o Lariných pohyboch, pretože ako sami zistíte, je mnoho spôsobov ako nepriateľov zraniť. Ovládate aj pár kopancov a výkopov do vzduchu a dokonca aj aký taký bullet-time. Aktivuje sa automaticky pri odrazení sa nohou od nepriateľa, a počas neho majú vaše výstrely dvojnásobný účinok. Popritom je tu aj možnosť počas strieľania odpáliť nejeden výbušný sud alebo zvaliť skalu, samozrejme vo váš prospech.
Pixelová kráska
Ohľadom grafiky je hra v podstate celkom vydarená, hlavne Lara :). Konečne vyzerá ako človek, a nie ako vosková figurína. Podstatne sa zlepšila mimika tváre a celkové vymodelovanie je na jednotku. Lara dostala do vienka menší objem hrudníka (v porovnaní s predošlými časťami :), a taktiež aj ostatné časti tela sú podarené...ehm...ale späť k téme. Lara bude istý čas po vylezení z vody krásne mokrá, nejde len o padajúce kvapky, ale aj mokrú tvár, premočené tričko... A po čase uvidíte ako na svietivom slniečku pomaly vysychá. Naopak, ak sa budete príliš veľa váľať po špinavej zemi, šaty a sa vám zašpinia a máte ďalší dôvod skákať do vody :). Ďalšou peknou vecou ktorú v hre nájdete je rozmanitosť všetkých lokácii, taktiež ich technická stránka, ktorá navodzuje tu správnu Tomb Raiderovskú atmosféru. No naozajstnú grafiku predvedie až zapnutie next-gen obsahu. Až vtedy uvidíte každý malý detail a hru si vychutnáte naplno. Bohužiaľ sa to odzrkadľuje na hardwarových požiadavkách ktoré sú stále pomerne vysoké. Ak však opomeniete next-gen, tak by ste hru mali spustiť aj na o niečo starších strojoch.
Takisto zvuková stránka je perfektná. Hudba nenápadne, ale vynikajúco podfarbuje už aj tak dobrú atmosféru. K tomu patrí samozrejme aj skvelý dabing a Larine časté sarkastické poznámky a hlášky.
TRL je po rokoch konečne dôstojným pokračovaním, ktoré sériu nielen reprezentuje, ale dokonca ju aj posúva o poriadny krok vpred. Výborné ovládanie a hrateľnosť, k tomu si pripočítajte neopakovateľné prostredia a taktiež aj skvelú atmosféru. Čo z toho všetkého vyplýva? To, že už onedlho sa môžeme tešiť na ďalšie skvelé dobrodružstvo s Larou v hlavnej úlohe.
Plusy
+ Lara
+ hrateľnosť & ovládanie
+ skvelá atmosféra
+ bonusy
Mínusy
- dementnosť nepriateľov
- nemilosrdne krátke
Hardwarové požiadavky
Minimum: CPU 1.0 Ghz, 256 MB RAM, 64 MB Grafická karta (s podporou TnL)
Optimum: CPU 3.0 Ghz, 1 GB RAM, 512 MB Grafická Karta
Všetko to začalo zdanlivo obyčajnou nehodou...
Hra sa začína haváriou lietadla niekde v Nepále, keď mala Lara ešte len 9 rokov. Spolu so svojou matkou ako jediní čo prežili, sa vydáva nájsť prístrešok, keď narazí na tajomný meč. Nečakaným aktivovaním sa s hrôzou prizerá ako jej matka mizne pred očami nevedno kam. Po rokoch neskôr sa Lara presvedčená že jej matka je mŕtva, vydáva do Bolívie ku chrámu starovekej civilizácie Tiwanaku, aby našla podobný podstavec ako pred rokmi v Nepále a prišla na kĺb záhade úmrtia jej mamy. Náhoda na seba ale nenechá dlho čakať a Lara zisťuje, že jej údajne mŕtva univerzitná priateľka Amanda Evert je stále nažive. Príbeh síce nie je až tak dopodrobna spracovaný, ale určite patrí k najlepším medzi Tomb Raiderovkami.
Lara ako ju nepoznáme
Celá hra je doslova prekopaná od základov, značného vylepšenia sa dočkala nielen grafika, ale taktiež aj hrateľnosť a ovládanie. Znie to síce neuveriteľne, no Lara sa konečne ovláda normálne, bez najmenších problémov. Už žiadne ďalšie nemotorné otáčania a nezdarené skoky, preskakovanie z rímsy na rímsu je naozaj jednoduchšie ako sa môže zdať. Lara sa aj sama zachytáva o okraje, ani nie je potrebné nič stláčať. To nastáva len v prípade že sa odrazíte skôr, a zachytíte sa len jednou rukou. V tomto okamihu radšej nebuďte lenivý a čo najrýchlejšie stlačte akčné tlačítko, inak uvidíte Laru nepríjemne padať ku dnu. Na ovládanie si zvyknete hneď po preskákaní prvých pár dier a určite sa naňho do konca hry nebudete sťažovať. Všetko ide pekne plynulo a navyše to vyzerá nesmierne efektne, napríklad sa pod vami začne prepadávať podlaha, rýchlo preskáčete k padajúcemu stĺpu, a odtiaľ ladne doskočíte do protiľahlého vchodu. Takýchto situácii v hre nájdete mnoho a záleží len na vašej rýchlosti a šikovnosti či to stihnete včas. Nemyslite si ale že vám dá hra vydýchnuť aj počas cut-scén. V niektorých sa vám budú postupne objavovať šípky do strán reprezentujúce Larine pohyby, vašou úlohou bude len stlačiť ich čo možno najskôr. Inak môžete prísť o časť tela, alebo nebodaj celú Laru :). Potom nasleduje reštart od najbližšieho checkpointu. Presne tak. Po jednotlivých leveloch sú v hojnom počte roztrúsené checkpointy na ktorých sa vám hra automaticky sejvne, takže ak sa o hru neplánujete s niekym deliť, nie je ani potrebné ukladať ju manuálne.
Cesta okolo sveta za 10 hodín
Počas vášho dobrodružstva za odhalením pravdy sa pretrasiete doslova polkou sveta. Na začiatku sa prejdete hornatou Bolíviou ktorá je akýmsi úvodom do celej hry. Ďalej sa oboznámite s Amandiným zmiznutím v zaprášenom Peru, stretnete sa s Yakuzou v nočnom Tokiu, nakuknete k prekrásnym Africkým vodopádom, prestrieľate sa tajnou ruskou základňou v Kazachstane, odhalíte pravdu o hrobke kráľa Artuša v rodnom Anglicku, a preskáčete zasnežené vrcholky Himalájí. Lokácie sa od seba dosť viditeľne odlišujú, takže výsledný zážitok z hrania bude skvelý. Je tu ešte možnosť navštíviť Larinu obrovskú vilu Croft Manor tak ako tomu bolo zvykom v prvých troch dieloch. Tu môžete nacvičovať tie najrôznejšie pohyby a kreácie (a verte že ich je dosť), alebo si vyskúšať odomknuté oblečenia. Hlavnou úlohou je tu však zbieranie zlatých, strieborných a bronzových sošiek, za ktoré sa odomyká hromada oblečení, artworkov, cheatov, vylepšení na vaše pištole a podobných „blbiniek“. Zbierať sa dajú pomimo aj vo všetkých ostatných leveloch a niektoré poriadne potrápia vaše mozgové bunky, kým ich dostanete. Najviac je bronzových ktoré sa nachádzajú voľne v kútoch, pomenej strieborných ktoré sa získavajú o niečo ťažšie, a zlaté sú väčšinou dve alebo jedna, a je potrebné najprv vyriešiť nejakú hádanku. To je síce všetko pekné, ale priemerná hracia doba vám pri zbieraní nejakých tých bonusov zaberie iba niečo cez 10 hodín, čo je obzvlášť oproti predošlým častiam pomerne málo. Našťastie máte aj po hre ešte kopu vecí ktoré sa vám ponúkajú na odomknutie. Potom budú ešte niektorí zbierať poklady a prechádzať jednotlivé levely za istý časový limit, no stále je to pre mňa na takúto hru dosť málo.
Kto nemá výbavu, nech nechodí do lesa
Čo sa vašej výzbroje týka, spoločnosť vám budú robiť Larini dvaja neodmysliteľný pomocníci, k tomu môžete mať pri sebe ešte jednu sekundárnu zbraň (áno len jednu) a 4 granáty. Okrem strelných pomôcok v hre nájde uplatnenie aj ďalekohľad s módom R.A.D v ktorom vám vypíše čo presne sa dá s daným predmetom robiť, malá lampička ktorá vám dosť často poslúží pri uzavretých a neosvietených priestoroch, PDA v ktorom nájdete potrebné údaje o misiách a vašej výstroji (žiadne hlbšie uplatnenie som však nenašiel), a konečne váš vždy verný magnetický hák, ktorý budete využívať ako pri logických hádankách, väčšinou na odvalenie kovových predmetov, tak na neposlušných nepriateľov, alebo na hojdanie sa nad priepasťami. Samozrejme budete mať v núdzi pri sebe nejaku tú lekárničku. Zabudol som ešte spomenúť aj headset ktorý máte neustále na uchu. Udržiavate sa s ním v kontakte so svojimi pomocníkmi hackerom Zipom a kolegom Alisterom pre rady ohľadne postupu v hre, alebo dôležité informácie. Obidvaja sú ale veľmi výrečný a postupom času vám začnú mierne liezť na nervy a tak trochu kaziť atmosféru. Osobitne musím vyzdvihnúť aj horu odomykateľných aj základných prestrojení pre vašu hrdinku. Napríklad základný legend oblečok, večerné šaty s hlbokým výtrihom, zimný kabát, športové oblečenie, rôzne farebné variácie, atď... Okrem toho si v určitých častiach aj zajazdíte na motorke cestičkami plnými prachu alebo snehu, nejde ale o nič prevratné, skôr sa mi zdalo že je to tam vložené nasilu.
Viac logiky, menej vystrieľaných nábojníc
Aspoň tak to pred vydaním hry sľubovali autori. Svoj sľub aj poctivo dodržali. Hra je teda prepchaná najrôznejšími logickými hádankami, napríklad otváranie zamknutých brán, alebo také presúvanie kovových debničiek za účelom otvorenia vchodu. Nie sú ale nijak obtiažné a malo by ich zvládnuť aj malé decko. Ak si ani tak nebudete vedieť rady, tak vám pomôže už spomínaný ďalekohľad, alebo zvolíte najnižšiu obtiažnosť pri ktorej všetky interaktívne predmety jemne poblikávajú. Spomínal som nejakú akciu? Okrem bossov v oblasti rozmanitosti nič nečakajte, pretože zásobníky budete celý čas míňať spravidla na samých idiotov podobajúcich sa ako vajce vajcu. Občas spoza roha vyskočí nejaký ten leopard alebo šikmooký, ale to je tak všetko. K tomu sú všetci nadmieru sprostý, a ich najhlavnejšou úlohou je zrejme popri vystrelení pár guliek zachytiť čo najviac tých vašich. V negatívach sa ale nedá hovoriť o Lariných pohyboch, pretože ako sami zistíte, je mnoho spôsobov ako nepriateľov zraniť. Ovládate aj pár kopancov a výkopov do vzduchu a dokonca aj aký taký bullet-time. Aktivuje sa automaticky pri odrazení sa nohou od nepriateľa, a počas neho majú vaše výstrely dvojnásobný účinok. Popritom je tu aj možnosť počas strieľania odpáliť nejeden výbušný sud alebo zvaliť skalu, samozrejme vo váš prospech.
Pixelová kráska
Ohľadom grafiky je hra v podstate celkom vydarená, hlavne Lara :). Konečne vyzerá ako človek, a nie ako vosková figurína. Podstatne sa zlepšila mimika tváre a celkové vymodelovanie je na jednotku. Lara dostala do vienka menší objem hrudníka (v porovnaní s predošlými časťami :), a taktiež aj ostatné časti tela sú podarené...ehm...ale späť k téme. Lara bude istý čas po vylezení z vody krásne mokrá, nejde len o padajúce kvapky, ale aj mokrú tvár, premočené tričko... A po čase uvidíte ako na svietivom slniečku pomaly vysychá. Naopak, ak sa budete príliš veľa váľať po špinavej zemi, šaty a sa vám zašpinia a máte ďalší dôvod skákať do vody :). Ďalšou peknou vecou ktorú v hre nájdete je rozmanitosť všetkých lokácii, taktiež ich technická stránka, ktorá navodzuje tu správnu Tomb Raiderovskú atmosféru. No naozajstnú grafiku predvedie až zapnutie next-gen obsahu. Až vtedy uvidíte každý malý detail a hru si vychutnáte naplno. Bohužiaľ sa to odzrkadľuje na hardwarových požiadavkách ktoré sú stále pomerne vysoké. Ak však opomeniete next-gen, tak by ste hru mali spustiť aj na o niečo starších strojoch.
Takisto zvuková stránka je perfektná. Hudba nenápadne, ale vynikajúco podfarbuje už aj tak dobrú atmosféru. K tomu patrí samozrejme aj skvelý dabing a Larine časté sarkastické poznámky a hlášky.
TRL je po rokoch konečne dôstojným pokračovaním, ktoré sériu nielen reprezentuje, ale dokonca ju aj posúva o poriadny krok vpred. Výborné ovládanie a hrateľnosť, k tomu si pripočítajte neopakovateľné prostredia a taktiež aj skvelú atmosféru. Čo z toho všetkého vyplýva? To, že už onedlho sa môžeme tešiť na ďalšie skvelé dobrodružstvo s Larou v hlavnej úlohe.
Plusy
+ Lara
+ hrateľnosť & ovládanie
+ skvelá atmosféra
+ bonusy
Mínusy
- dementnosť nepriateľov
- nemilosrdne krátke
Hardwarové požiadavky
Minimum: CPU 1.0 Ghz, 256 MB RAM, 64 MB Grafická karta (s podporou TnL)
Optimum: CPU 3.0 Ghz, 1 GB RAM, 512 MB Grafická Karta
napísal Griever 3.5.2007
Páči sa mi!
8.4
TOMB RAIDER: LEGEND
PS2
PC PSP Xbox Xbox 360 Switch 2 Vývoj: Eidos / Crystal Dynamics Štýl: Akčná Adventúra Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|