Fallout 2 |
Recenzovať titul ako je Fallout 2 nie je ľahká záležitosť, zvlášť keď je táto hra dnes už legendou, no pokúsim sa vám aspoň trocha opísať svoj názor na túto skvelú postapokalypticku RPG hru.
PC
pridal Undead 17.6.2007 o 19:24 pod používateľské recenzie
9.5
Už je to predsa len nejaký ten rok čo sa na pultoch predajní objavila krabica so zvučným nápisom Fallout 2. O tejto hre už v dobe jej vydania nikto nepochyboval, že sa bude jednať o vyhypovaný titul ku ktorému vzhľiadajú ľudia ako domorodci k svojmu idolu (také tie malé sôšky tých bôžikov čo majú rôzne kmene nielen vo filmoch ;) ). Hviezdne osadenstvo vývojarov zo strany Black Isle a Interplay sľubovalo veľké veci a ich nesplnením by asi boli autori vystavený zadupaniu mnohými fanúšikmi do zeme takou silou a rýchlosťou, že by ani netušili ktorá bije. No všetko nakoniec dopadlo tak ako si každý prial a tak vám tu dnes, po dlhšej dobe čo je Fallout 2 na trhu môžem priniesť svoju vlastnú recenziu k tomu dodnes vynikajúcemu RPG titulu, rozdelenú do niekoľkých častí.
Grafika
Čo k tomu dodať? Veľa ľuďom dneska už nepríde tak okuzlujúca ako kedysi, no napriek tomu má výhodu že aj majitelia archaických PC ktorých konfigurácia sa začína na CPU 133 MHz a končí u 16 MB RAM majú šancu si túto hru zahrať. A stále je v nej k videniu pomerne dosť celkom pekných scenérii, ktoré uchvátia nielen nostalgikov, ale aj mladšie generácie ktoré si sadnú a odhodlajú sa k hraniu... Kapitolou samou o sebe su efekty strelby a jej ucinky na vasich nepriatelov :)
Zvuky a hudba
Čo sa týka zvukov, príde mi to ako najslabšia stránka falloutu. Nemyslím že by boli otrasné, alebo odpudzujúce, ale sú proste priemerné... Avšak hre to v konečnom dôsledku ubere len po technickej, nie však po hrateľnej stránke a tak to ovlivní výsledné hodnotenie len vo veľmi malej miere. Čo však strácajú zvuky, hudba jednoznačne doháňa a to v priam kúzelnej miere. Nádherná hudba, sem tam šanzóny, jazz a iné štýly... Najskôr by som povedal že také 40-50 roky 20.storočia. Myslím že autory trafili presne do štýlu, rovnako ako sa im to už podarilo aj v prvom diely, ktorý sadne k svetu postapokalyptickeho razenia, takže nemôžem než len zatlieskať a povedať bravooo :)
Tunak by sme mali za sebou technickú a viac menej doplnkovú stránku veci. Teraz je na rade to najdôležitejšie a to samotný gameplay! Toto je niečo v čom Fallout vyniká dodnes. Jedna z mála hier ktorá vás dokáže chytiť štýlom "už len 10 minút a pôjdem spať, do práce, školy, schôdzku, proste hocičo". Nebolo by na tom nič keby ste si to nepovedali po každej odohranej hodinke :) Od začiatku do konca vás hra drží v určitom napätí a málokedy sa dozviete viac ako je nutné predtým ako sa to stane. No pekne poporiadku, aby sme toho moc nepredbiehali. Po tom čo v menu zvolíte položku play tak sa dostanete k vytvoreniu vašej postavy. Dostanete na výber buďto dopredu predpripravený charakter, alebo možnosť vytvoriť si vlastnú postavu. A práve v možnosti vytvorenia vlastnej postavy a RPG systéme je schované jedno z najväčších kúziel Falloutu. Každá drobnosť, aj najmenšia štatistika majú dopad na celú hru a štýl akým sa cez ňu prekúsate. Na výber máte hodnotu sily, vnímania, odolnosti, charizmy, inteligencie, obratnosti a šťastia. Týmto sa však nič nekončí, práveže je to len začiatok. Ďalej si môžete vybrať dve vrodené vlastnosti ktoré sú často najkľúčovejším rozhodnutím celej hry. Len tak pre obraznosť sú tam veci ako jinxed, sex appeal, gifted a niekoľko ďalších. Môžu zásadne ovplyvniť vašu silu v bojoch, alebo podporiť mierumilovnejšiu cestu, ak si ju teda vyberiet. Ďalšou položkou sú skilly, alebo teda schopnosti. Tu sa rozhodnete akou cestou budete nakoniec kráčať a to tak, že si zvolíte skilly ktoré sa budú vyvíjať rýchlejšie ako tie ostatné. Môžete si zvoliť ľahké zbrane, čo obnáša všetky pištolky, samopaly, útočné pušky a ostrelovačky, ale takisto aj ťažké zbrane a nepriateľov trhať na kusy raketometom, alebo investujete do rečníctva a za celú hru poriadne nevystrelíte, výber je len a len na vás! Replayebilita je ohromná a prakticky pri žiadnej opätovnej hre to nebude to isté a vždy sa nájde niečo ďalšie čo vás svojím spôsobom prekvapí a nadchne pre opätovné hranie. Po tom čo postavu dotvoríte ste vhodený rovno do hry. Nebudem sa moc rozpisovať o príbehu, pri rozmeroch a zvratoch ktorých je neúrekom a viacerým možnostiam ako vyriešiť rôzne situácie je to vlastne aj úplne nemožné. Ako prvý vás čaká obligátny chrám, ktorého úlohou je viac menej tutorial, teda uviesť hráča do hry a osvetliť mu základy, no ani zďaleka nenaznačí čo asi na vás čaká, čo je len a len dobre. Potom čo chrámom prejdete už dostanete peknú kombinézu s číslom 13 na chrbte a úlohu nájsť Vault 13 a priniesť z neho vec zvanú G.E.C.K. a aby ste neboli až tak dezorientovaný tak k tomu dostanete za hrsť dolárov a lokáciu najbližšieho "mesta". No nemusíte tam ísť hneď a je len na vás kade sa vyberiete a čo budete robiť. A v tom spočíva ďalšie silné kúzlo Falloutu a to konkrétne nelineárnosť a ohromné množstvo postranných questov, ktoré častokrát zaberú aj niekoľko hodín hracej doby a pobavíte sa pri nich od začiatku do konca. A takýchto questov sú tu celé desiatky a stretnete sa pri nich s desiatkami zaujímavýc NPC a lokácií! Mno a z NPC a questami súvisia rozhovory. Poviem vám, že v tomto Fallout vyniká skvele. Dialógov je neúrekom a sú napísané naozaj kvalitne a rozhodne sa pri nich nebudete nudiť. Fallout má pomerne svojský humor a je z neho cítiť na každom kroku a to napriek tomu že hra pôsobí prvú polhodinku priam neuvereteľne vážne. Budete sa často diviť ako inteligentne dokázali autori do hry zakomponovať aby nepôsobil rušivo, alebo snáď nevhodne... Ďalšou vecou ktorá vás priková k monitoru a Falloutu je neuveriteľné množstvo zbráni, predmetov a spôsobov ako hru hrať a dohrať... Samy nebudete veriť koľkokrát si poviete, že "toto som mohol riešiť aj takto, keby som ale mal tento skill", alebo "čo ak to šlo aj takto?", alebo "akoby to asi dopadlo keby som bol zlý/dobrý?", "čo by sa asi stalo keby som spravil toto" a mnoho ďalších... Takýchto otáziek vás napadne cez hranie tisíc, je to niečo čo v inej hre len veľmi ťažko zažijete. Niektoré rozhovory si budete prechádzať znova a znova len preto aby ste zistili všetky možnosti, aby ste zistili, že toto mi v minulej hre uniklo, alebo túto zbraň som ešte nevidel... Počul som názory že vo Falloute 2 je až príliš mnoho zbraní, no z môjho pohľadu to je nakoniec len dobre, lebo napriek tomu, že sa nájdu naozaj slušné kúsky, dajú sa od začiatku dokonca používať aj tie slabšie z nich a každý si nájde to svoje, čo mu na tejto hre prirastie k srdcu... Postapokalypticky svet ktorý pred vás Fallout 2 postaví skrýva tisícky možností a len ťažko sa dá niečím prekonať, pretože v žánre RPG je doslova majstrovským dielom. No aj napriek tomu sa dajú nájsť nejaké tie chybky na kráse... Už spomenuté zvuky by mohli niekomu vadiť, medzi ďalšie veci po vydaní vadila pomerne veľké množstvo malých chybičiek. Neznemožňovali hranie hry, ani jej dohranie a ani neznepríjemňovali hranie, ale bolo ich dokopy približne tisíc, no to už dávno opravil patch! Ďalšou chybičkou je pomerne slušná obtiažnosť hry... Hra bola určená viacmenej pre hardcore hráčov a nováčikovia môžu mať problémy takmer hneď na začiatku, čo môže odradiť viac ľudí... No napriek tomu sa oplatí hru aspoň skúsiť a voľnosť spolu s ohromným svetom a možnosťou nekonečného hrania ktoré vám ponúkne sú schopné vás zabaviť na niekoľko mesiacov...
Grafika
Čo k tomu dodať? Veľa ľuďom dneska už nepríde tak okuzlujúca ako kedysi, no napriek tomu má výhodu že aj majitelia archaických PC ktorých konfigurácia sa začína na CPU 133 MHz a končí u 16 MB RAM majú šancu si túto hru zahrať. A stále je v nej k videniu pomerne dosť celkom pekných scenérii, ktoré uchvátia nielen nostalgikov, ale aj mladšie generácie ktoré si sadnú a odhodlajú sa k hraniu... Kapitolou samou o sebe su efekty strelby a jej ucinky na vasich nepriatelov :)
Zvuky a hudba
Čo sa týka zvukov, príde mi to ako najslabšia stránka falloutu. Nemyslím že by boli otrasné, alebo odpudzujúce, ale sú proste priemerné... Avšak hre to v konečnom dôsledku ubere len po technickej, nie však po hrateľnej stránke a tak to ovlivní výsledné hodnotenie len vo veľmi malej miere. Čo však strácajú zvuky, hudba jednoznačne doháňa a to v priam kúzelnej miere. Nádherná hudba, sem tam šanzóny, jazz a iné štýly... Najskôr by som povedal že také 40-50 roky 20.storočia. Myslím že autory trafili presne do štýlu, rovnako ako sa im to už podarilo aj v prvom diely, ktorý sadne k svetu postapokalyptickeho razenia, takže nemôžem než len zatlieskať a povedať bravooo :)
Tunak by sme mali za sebou technickú a viac menej doplnkovú stránku veci. Teraz je na rade to najdôležitejšie a to samotný gameplay! Toto je niečo v čom Fallout vyniká dodnes. Jedna z mála hier ktorá vás dokáže chytiť štýlom "už len 10 minút a pôjdem spať, do práce, školy, schôdzku, proste hocičo". Nebolo by na tom nič keby ste si to nepovedali po každej odohranej hodinke :) Od začiatku do konca vás hra drží v určitom napätí a málokedy sa dozviete viac ako je nutné predtým ako sa to stane. No pekne poporiadku, aby sme toho moc nepredbiehali. Po tom čo v menu zvolíte položku play tak sa dostanete k vytvoreniu vašej postavy. Dostanete na výber buďto dopredu predpripravený charakter, alebo možnosť vytvoriť si vlastnú postavu. A práve v možnosti vytvorenia vlastnej postavy a RPG systéme je schované jedno z najväčších kúziel Falloutu. Každá drobnosť, aj najmenšia štatistika majú dopad na celú hru a štýl akým sa cez ňu prekúsate. Na výber máte hodnotu sily, vnímania, odolnosti, charizmy, inteligencie, obratnosti a šťastia. Týmto sa však nič nekončí, práveže je to len začiatok. Ďalej si môžete vybrať dve vrodené vlastnosti ktoré sú často najkľúčovejším rozhodnutím celej hry. Len tak pre obraznosť sú tam veci ako jinxed, sex appeal, gifted a niekoľko ďalších. Môžu zásadne ovplyvniť vašu silu v bojoch, alebo podporiť mierumilovnejšiu cestu, ak si ju teda vyberiet. Ďalšou položkou sú skilly, alebo teda schopnosti. Tu sa rozhodnete akou cestou budete nakoniec kráčať a to tak, že si zvolíte skilly ktoré sa budú vyvíjať rýchlejšie ako tie ostatné. Môžete si zvoliť ľahké zbrane, čo obnáša všetky pištolky, samopaly, útočné pušky a ostrelovačky, ale takisto aj ťažké zbrane a nepriateľov trhať na kusy raketometom, alebo investujete do rečníctva a za celú hru poriadne nevystrelíte, výber je len a len na vás! Replayebilita je ohromná a prakticky pri žiadnej opätovnej hre to nebude to isté a vždy sa nájde niečo ďalšie čo vás svojím spôsobom prekvapí a nadchne pre opätovné hranie. Po tom čo postavu dotvoríte ste vhodený rovno do hry. Nebudem sa moc rozpisovať o príbehu, pri rozmeroch a zvratoch ktorých je neúrekom a viacerým možnostiam ako vyriešiť rôzne situácie je to vlastne aj úplne nemožné. Ako prvý vás čaká obligátny chrám, ktorého úlohou je viac menej tutorial, teda uviesť hráča do hry a osvetliť mu základy, no ani zďaleka nenaznačí čo asi na vás čaká, čo je len a len dobre. Potom čo chrámom prejdete už dostanete peknú kombinézu s číslom 13 na chrbte a úlohu nájsť Vault 13 a priniesť z neho vec zvanú G.E.C.K. a aby ste neboli až tak dezorientovaný tak k tomu dostanete za hrsť dolárov a lokáciu najbližšieho "mesta". No nemusíte tam ísť hneď a je len na vás kade sa vyberiete a čo budete robiť. A v tom spočíva ďalšie silné kúzlo Falloutu a to konkrétne nelineárnosť a ohromné množstvo postranných questov, ktoré častokrát zaberú aj niekoľko hodín hracej doby a pobavíte sa pri nich od začiatku do konca. A takýchto questov sú tu celé desiatky a stretnete sa pri nich s desiatkami zaujímavýc NPC a lokácií! Mno a z NPC a questami súvisia rozhovory. Poviem vám, že v tomto Fallout vyniká skvele. Dialógov je neúrekom a sú napísané naozaj kvalitne a rozhodne sa pri nich nebudete nudiť. Fallout má pomerne svojský humor a je z neho cítiť na každom kroku a to napriek tomu že hra pôsobí prvú polhodinku priam neuvereteľne vážne. Budete sa často diviť ako inteligentne dokázali autori do hry zakomponovať aby nepôsobil rušivo, alebo snáď nevhodne... Ďalšou vecou ktorá vás priková k monitoru a Falloutu je neuveriteľné množstvo zbráni, predmetov a spôsobov ako hru hrať a dohrať... Samy nebudete veriť koľkokrát si poviete, že "toto som mohol riešiť aj takto, keby som ale mal tento skill", alebo "čo ak to šlo aj takto?", alebo "akoby to asi dopadlo keby som bol zlý/dobrý?", "čo by sa asi stalo keby som spravil toto" a mnoho ďalších... Takýchto otáziek vás napadne cez hranie tisíc, je to niečo čo v inej hre len veľmi ťažko zažijete. Niektoré rozhovory si budete prechádzať znova a znova len preto aby ste zistili všetky možnosti, aby ste zistili, že toto mi v minulej hre uniklo, alebo túto zbraň som ešte nevidel... Počul som názory že vo Falloute 2 je až príliš mnoho zbraní, no z môjho pohľadu to je nakoniec len dobre, lebo napriek tomu, že sa nájdu naozaj slušné kúsky, dajú sa od začiatku dokonca používať aj tie slabšie z nich a každý si nájde to svoje, čo mu na tejto hre prirastie k srdcu... Postapokalypticky svet ktorý pred vás Fallout 2 postaví skrýva tisícky možností a len ťažko sa dá niečím prekonať, pretože v žánre RPG je doslova majstrovským dielom. No aj napriek tomu sa dajú nájsť nejaké tie chybky na kráse... Už spomenuté zvuky by mohli niekomu vadiť, medzi ďalšie veci po vydaní vadila pomerne veľké množstvo malých chybičiek. Neznemožňovali hranie hry, ani jej dohranie a ani neznepríjemňovali hranie, ale bolo ich dokopy približne tisíc, no to už dávno opravil patch! Ďalšou chybičkou je pomerne slušná obtiažnosť hry... Hra bola určená viacmenej pre hardcore hráčov a nováčikovia môžu mať problémy takmer hneď na začiatku, čo môže odradiť viac ľudí... No napriek tomu sa oplatí hru aspoň skúsiť a voľnosť spolu s ohromným svetom a možnosťou nekonečného hrania ktoré vám ponúkne sú schopné vás zabaviť na niekoľko mesiacov...
napísal Undead 17.6.2007
Páči sa mi!
9.5
FALLOUT 2
PC
Vývoj: Interplay / Black Isle Studios Štýl: RPG | |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|