Fahrenheit (Indigo Prophecy) |
PC
pridal BablAqUA 6.7.2007 o 16:09 pod používateľské recenzie
9.4
„Moje meno je Lucas Kane. Môj príbeh je o obyčajnom chlapíkovi, ktorému sa stane niečo neobyčajné. Možno sa to malo stať, možno to bol môj osud alebo moja karma. Jedno je však isté, nič nebude tak, ako to bolo predtým.“
Lucas Kane je jedným z miliónov obyvateľov New Yorku. Nedávno sa rozišiel so svojou priateľkou, s ktorou žil dva roky. Pracuje ako počítačový technik v banke. Na prvý pohľad ničím výnimočný človek. Nebyť tej osudovej noci v bufete Doc´s Diner. Lucas na záchode ubodal človeka. Ešte predtým si však vyryl nejaké znaky na obidve predlaktia. Ale čo je najdôležitejšie, bol v tranze. Videl čo robí ale nemohol tomu zabrániť. Videl ale aj nejakú postavu okolo ktorej boli na zemi sviečky a robí tie isté pohyby ako on. Len čo Lucas dobodal toho muža, tak sa z tranzu prebral. Keďže policajt ktorý bol v bufete mohol kedykoľvek prísť na záchod a zatknúť ho tak musel Lucas jednať ihneď.
A tu začína aj hra. Musíte z bufetu utiecť skôr ako policajt vojde na záchod a nájde mŕtvolu. Čo urobíte? Ak okamžite vybehnete von tak narazíte do servírky ktorá zbadá vaše zakrvavené ruky a policajt sa príde pozrieť o čo ide. V takom prípade môžete vyjsť zadnými dverami ale ponáhľať sa a odísť metrom alebo taxíkom. Lenže všetok ten stres sa podpíše na Lucasovom psychickom stave. Psychický stav sa meria od stavu „normal“ až po „zlomený“. Ak sa niektorá z vašich postáv(áno je ich viac, o nich však neskôr) ocitne v takomto stave tak hra končí. Buď sa postava zabije, zblázni alebo (v prípade vyšetrovateľov) dá výpoveď v práci. Preto je radšej lepšie ak pred odchodom ukryjete telo, schováte nôž, umyjete podlahu ale aj seba od krvi a vyjdete naspäť do bufetu kde dojete a zaplatíte účet ako keby s nič nestalo.
Keď som už spomínal ostatné postavy. Áno, nie len jedna postava za ktorú budete hrať. Sú celkovo tri. Muž na úteku, Lucas Kane a vyšetrovatelia Lucasovho prípadu ktorí mu idú po krku, krásna, mladá detektívka Carla Valenti a jej kolega černoch Tyler Miles. Každá z týchto hratelných postáv má svoju vlastnú, jedinečnú osobnosť. Vďaka tomu je vžitie s postavami stopercentné. Ani vedľajšie postavy sa v tejto veci nelíšia. Všetci to sú proste ľudia ktorí sa snažia prežiť na tomto svete.
Fahrenheit nie je obyčajnou hrou akých vychádzajú každý rok desiatky až stovky. Takáto hra sa objaví len raz za čas aby ukázala nový smer hrateľnosti. Fahrenheit je interaktívny film. To ale neznamená že desať minút sledujete animácie a raz za čas vás hra nechá rozhodnúť čo ďalej. Každú chvíľu musíte robiť rozhodnutia, či už viac či menej dôležité. Zachránite sa topiace sa dieťa a budete riskovať chytenie políciou? Alebo necháte dieťa zomrieť a utečiete čím si zachránite vlastnú kožu ale podpíše sa vám to na psychike? Takéto rozhodnutia je treba robiť veľmi často a nie vždy sú ľahké.
A ako sa to vlastne hrá? Jednoducho, zábavne a geniálne. Ovládanie je naozaj inovatívne a v žiadnej inej hre také nenájdete. Keď chcete napríklad otvoriť dvere tak k ním prídete a hore sa vám zjaví kurzor ktorý naznačuje do akej strany máte pohnúť s myškou. Ak pohyb vykonáte správne tak dvere otvoríte ak nie tak musíte odznova. Nie je to však nič náročné. Ak má postava vykonať nejakú ťažšiu fyzickú činnosť tak sa vám na obrazovke zjavia dve šípky, ľavá a pravá a vy ich musíte stláčať čo najrýchlejšie to ide. Občas máte pri tom pocit že ste vykonali ešte ťažšiu fyzickú činnosť než vaša postava :). A posledný typ ovládania sa vykonáva pri akcii. Na obrazovke sa vám zjavia dva veľké kurzory. Každý je rozdelený na štyri časti, rovnako ako šípky na klávesnici. Ak zasvieti horné svetlo ľavého kurzoru tak musíte stlačiť šípku hore ak zasvieti na pravom kurzore tak musíte stlačiť (defaultne) 8 na numerickej klávesnici. Tieto minihry môžu byť pre hráča náročné, preto sa dá v nastaveniach znížiť alebo zvýšiť obtiažnosť.
Keď sme pri akcii. Páčila sa vám akcia v Matrixe? Výborne, lebo vo Fahrenheite je akcia dosť podobná. Samozrejme hovorím o vizuálnej stránke. Bohužiaľ počas tej akcie hráte minihry ktoré vám dajú zabrať a vy tú pastvu pre oči v podobe nádhernej akcie nebudete veľmi vnímať. Ale po dokončení si väčšinu z týchto akcií môžete pozrieť v bonusoch. Hra sa odohráva v roku 2009 ale zahrajeme si za Lucasa aj ako za dieťa keď spolu s rodičmi a bratom žil na vojenskej základni vo Wishite. Tieto flashbackové časti hry obsahujú aj stealth a preto nemusia sadnúť každému. Mne však ako fanúšikovi tohto žánru tieto časti nerobili problém a navyše som sa pri nich bavil.
Celá hra je vlastne jeden film (preto je aj v menu položka „new movie“ a nie „new game“ :) a vy ten film režírujete. Aj keď voľnosť samozrejme nie je stopercentná. Ale nespeje to všetko k jednému koncu. Fahrenheit má celkovo až štyri konce! Tým poskytuje okamžitú znovuhrateľnosť. Ale pre tých ktorým sa nechce hrať celú hru od začiatku, je tu výber jednotlivých kapitol. Takže ak vás zaujíma ako by dopadla nejaká situácia, keby ste sa rozhodli inak je tu okamžitá možnosť to zistiť. Hracia doba sa pohybuje okolo dvanástich hodín.
Počas celej hry zbierate bonusové kartičky ktoré sú väčšinou dobre ukryté a za ktoré dostávate bonusové body. Za tieto bonusové body si môžete zakúpiť bonusy v hlavnom menu. Medzi bonusmi sa nachádzajú artworky, wallpapre, akčné scény, soundtrack, vtipné videá a videá „making of“, pri ktorých sa dozvieme niečo o výrobe hry. Ale ak vás nezaujíma motion capture alebo priebeh dabingu na ktorom sa podieľali známe tváre(z tých najznámejších najmä Nicholas Cage ako Lucasov brat) tak si môžete zahrať aj bonusové akčné scény ktoré v hre nenájdete.
Hudba je naozaj vynikajúca. Podieľal sa na nej Angel Badalamenti ktorý zložil skladby pre snímky Davida Lyncha(Twin Peaks, Mulholland Drive atď.). Badalamenti zložil ponuré hlavné motívy hry, ktoré patria k tomu najlepšiemu, čo sme doteraz mali možnosť v hrách počuť. Pesničky si môžu pustiť aj postavy pokiaľ majú vo svojej blízkosti rádio. Tieto pesničky skvelo dotvárajú atmosféru.
Grafické spracovanie nie je práve najlepšie. Na najvyššej úrovni ale aspoň neurazí. Hlavne textúry by mohli byť kvalitnejšie. Ale sneh tieto nedostatky väčšinou úspešne zakrýva. Majitelia slabších počítačov ale aspoň vďaka tomu Fahrenheit rozchodia.
Fahrenheit je hra ktorá chytí a nepustí. Rozhodne nedoporučujem nechať túto hru bez pozornosti, pretože niečo také tu tak skoro nebude. Nebol by som prekapený keby práve Quantic Dream prišiel opäť s niečím podobným. Nie je nad čím váhať. Začnite so sledovaním/hraním Fahrenheitu a určite si vás získa.
Klady a zápory
+Príbeh
+Postavy
+Dialógy
+Atmosféra
+Originalita
+Hudba
+Bonusy
-Grafika
-Neuspokojivý koniec(záleží od vkusu)
Lucas Kane je jedným z miliónov obyvateľov New Yorku. Nedávno sa rozišiel so svojou priateľkou, s ktorou žil dva roky. Pracuje ako počítačový technik v banke. Na prvý pohľad ničím výnimočný človek. Nebyť tej osudovej noci v bufete Doc´s Diner. Lucas na záchode ubodal človeka. Ešte predtým si však vyryl nejaké znaky na obidve predlaktia. Ale čo je najdôležitejšie, bol v tranze. Videl čo robí ale nemohol tomu zabrániť. Videl ale aj nejakú postavu okolo ktorej boli na zemi sviečky a robí tie isté pohyby ako on. Len čo Lucas dobodal toho muža, tak sa z tranzu prebral. Keďže policajt ktorý bol v bufete mohol kedykoľvek prísť na záchod a zatknúť ho tak musel Lucas jednať ihneď.
A tu začína aj hra. Musíte z bufetu utiecť skôr ako policajt vojde na záchod a nájde mŕtvolu. Čo urobíte? Ak okamžite vybehnete von tak narazíte do servírky ktorá zbadá vaše zakrvavené ruky a policajt sa príde pozrieť o čo ide. V takom prípade môžete vyjsť zadnými dverami ale ponáhľať sa a odísť metrom alebo taxíkom. Lenže všetok ten stres sa podpíše na Lucasovom psychickom stave. Psychický stav sa meria od stavu „normal“ až po „zlomený“. Ak sa niektorá z vašich postáv(áno je ich viac, o nich však neskôr) ocitne v takomto stave tak hra končí. Buď sa postava zabije, zblázni alebo (v prípade vyšetrovateľov) dá výpoveď v práci. Preto je radšej lepšie ak pred odchodom ukryjete telo, schováte nôž, umyjete podlahu ale aj seba od krvi a vyjdete naspäť do bufetu kde dojete a zaplatíte účet ako keby s nič nestalo.
Keď som už spomínal ostatné postavy. Áno, nie len jedna postava za ktorú budete hrať. Sú celkovo tri. Muž na úteku, Lucas Kane a vyšetrovatelia Lucasovho prípadu ktorí mu idú po krku, krásna, mladá detektívka Carla Valenti a jej kolega černoch Tyler Miles. Každá z týchto hratelných postáv má svoju vlastnú, jedinečnú osobnosť. Vďaka tomu je vžitie s postavami stopercentné. Ani vedľajšie postavy sa v tejto veci nelíšia. Všetci to sú proste ľudia ktorí sa snažia prežiť na tomto svete.
Fahrenheit nie je obyčajnou hrou akých vychádzajú každý rok desiatky až stovky. Takáto hra sa objaví len raz za čas aby ukázala nový smer hrateľnosti. Fahrenheit je interaktívny film. To ale neznamená že desať minút sledujete animácie a raz za čas vás hra nechá rozhodnúť čo ďalej. Každú chvíľu musíte robiť rozhodnutia, či už viac či menej dôležité. Zachránite sa topiace sa dieťa a budete riskovať chytenie políciou? Alebo necháte dieťa zomrieť a utečiete čím si zachránite vlastnú kožu ale podpíše sa vám to na psychike? Takéto rozhodnutia je treba robiť veľmi často a nie vždy sú ľahké.
A ako sa to vlastne hrá? Jednoducho, zábavne a geniálne. Ovládanie je naozaj inovatívne a v žiadnej inej hre také nenájdete. Keď chcete napríklad otvoriť dvere tak k ním prídete a hore sa vám zjaví kurzor ktorý naznačuje do akej strany máte pohnúť s myškou. Ak pohyb vykonáte správne tak dvere otvoríte ak nie tak musíte odznova. Nie je to však nič náročné. Ak má postava vykonať nejakú ťažšiu fyzickú činnosť tak sa vám na obrazovke zjavia dve šípky, ľavá a pravá a vy ich musíte stláčať čo najrýchlejšie to ide. Občas máte pri tom pocit že ste vykonali ešte ťažšiu fyzickú činnosť než vaša postava :). A posledný typ ovládania sa vykonáva pri akcii. Na obrazovke sa vám zjavia dva veľké kurzory. Každý je rozdelený na štyri časti, rovnako ako šípky na klávesnici. Ak zasvieti horné svetlo ľavého kurzoru tak musíte stlačiť šípku hore ak zasvieti na pravom kurzore tak musíte stlačiť (defaultne) 8 na numerickej klávesnici. Tieto minihry môžu byť pre hráča náročné, preto sa dá v nastaveniach znížiť alebo zvýšiť obtiažnosť.
Keď sme pri akcii. Páčila sa vám akcia v Matrixe? Výborne, lebo vo Fahrenheite je akcia dosť podobná. Samozrejme hovorím o vizuálnej stránke. Bohužiaľ počas tej akcie hráte minihry ktoré vám dajú zabrať a vy tú pastvu pre oči v podobe nádhernej akcie nebudete veľmi vnímať. Ale po dokončení si väčšinu z týchto akcií môžete pozrieť v bonusoch. Hra sa odohráva v roku 2009 ale zahrajeme si za Lucasa aj ako za dieťa keď spolu s rodičmi a bratom žil na vojenskej základni vo Wishite. Tieto flashbackové časti hry obsahujú aj stealth a preto nemusia sadnúť každému. Mne však ako fanúšikovi tohto žánru tieto časti nerobili problém a navyše som sa pri nich bavil.
Celá hra je vlastne jeden film (preto je aj v menu položka „new movie“ a nie „new game“ :) a vy ten film režírujete. Aj keď voľnosť samozrejme nie je stopercentná. Ale nespeje to všetko k jednému koncu. Fahrenheit má celkovo až štyri konce! Tým poskytuje okamžitú znovuhrateľnosť. Ale pre tých ktorým sa nechce hrať celú hru od začiatku, je tu výber jednotlivých kapitol. Takže ak vás zaujíma ako by dopadla nejaká situácia, keby ste sa rozhodli inak je tu okamžitá možnosť to zistiť. Hracia doba sa pohybuje okolo dvanástich hodín.
Počas celej hry zbierate bonusové kartičky ktoré sú väčšinou dobre ukryté a za ktoré dostávate bonusové body. Za tieto bonusové body si môžete zakúpiť bonusy v hlavnom menu. Medzi bonusmi sa nachádzajú artworky, wallpapre, akčné scény, soundtrack, vtipné videá a videá „making of“, pri ktorých sa dozvieme niečo o výrobe hry. Ale ak vás nezaujíma motion capture alebo priebeh dabingu na ktorom sa podieľali známe tváre(z tých najznámejších najmä Nicholas Cage ako Lucasov brat) tak si môžete zahrať aj bonusové akčné scény ktoré v hre nenájdete.
Hudba je naozaj vynikajúca. Podieľal sa na nej Angel Badalamenti ktorý zložil skladby pre snímky Davida Lyncha(Twin Peaks, Mulholland Drive atď.). Badalamenti zložil ponuré hlavné motívy hry, ktoré patria k tomu najlepšiemu, čo sme doteraz mali možnosť v hrách počuť. Pesničky si môžu pustiť aj postavy pokiaľ majú vo svojej blízkosti rádio. Tieto pesničky skvelo dotvárajú atmosféru.
Grafické spracovanie nie je práve najlepšie. Na najvyššej úrovni ale aspoň neurazí. Hlavne textúry by mohli byť kvalitnejšie. Ale sneh tieto nedostatky väčšinou úspešne zakrýva. Majitelia slabších počítačov ale aspoň vďaka tomu Fahrenheit rozchodia.
Fahrenheit je hra ktorá chytí a nepustí. Rozhodne nedoporučujem nechať túto hru bez pozornosti, pretože niečo také tu tak skoro nebude. Nebol by som prekapený keby práve Quantic Dream prišiel opäť s niečím podobným. Nie je nad čím váhať. Začnite so sledovaním/hraním Fahrenheitu a určite si vás získa.
Klady a zápory
+Príbeh
+Postavy
+Dialógy
+Atmosféra
+Originalita
+Hudba
+Bonusy
-Grafika
-Neuspokojivý koniec(záleží od vkusu)
napísal BablAqUA 6.7.2007
Páči sa mi!
9.4
FAHRENHEIT (INDIGO PROPHECY)
PC
PS2 Vývoj: Atari / Quantic Dream Štýl: adventúra Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|