Fahrenheit (Indigo Prophecy) |
Hry podľa filmov, alebo filmy podľa hier. V dnešnom hernom svete je ich nesmierné množstvo, od nekonečných napodobenín každého nového animáku, ktorý sa objaví v kinách, až po výborne zvládnuté kúsky. Máme tu aj filmy podľa hier a aj keď ich nie je až tak veľa, stávajú sa čoraz viac populárnymi. Hrali/pozerali ste už však film a hru v jednom? Ak nie, tak sa pohodlne usaďte v kresle, vezmite do ruk
PC
pridal Griever 13.7.2007 o 20:51 pod používateľské recenzie
9.3
Hry podľa filmov, alebo filmy podľa hier. V dnešnom hernom svete je ich nesmierné množstvo, od nekonečných napodobenín každého nového animáku, ktorý sa objaví v kinách, až po výborne zvládnuté kúsky. Máme tu aj filmy podľa hier a aj keď ich nie je až tak veľa, stávajú sa čoraz viac populárnymi. Hrali/pozerali ste už však film a hru v jednom? Ak nie, tak sa pohodlne usaďte v kresle, vezmite do ruky popcorn a pripravte sa na film v ktorom určujete dej len a len vy.
Píše sa rok 2009. Je chladná, januárová noc a v reštaurácii Doc`s Diner sa práve odohrala vražda. Nejde však o obyčajnú vraždu. Táto môže zmeniť osud celej ľudskej rasy alebo dokonca planéty. Pýtate sa prečo? Tú istú otázku si kladie aj hlavný hrdina Lucas Kane. On totiž vraždu nespáchal a je si toho plne vedomý. Stal sa akousi bábkou a nezostalo mu nič iné, len sa nečinne pozerať, ako nevinná obeť postupne umiera. Skrátka bol len v nesprávny čas na nesprávnom mieste. Keď si uvedomí, čo sa vlastne stalo, v rýchlosti sa snaží zahladiť stopy a len o chlp uniká pred rukou zákona. Na miesto činu sa za chvíľu dostaví polícia a dvaja vyšetrovatelia, presnejšie Carla Valenti a Tyler Miles. Už pri vstupe do budovy majú obaja pocit, že niečo nie je v poriadku. Vyšetrovanie však prebieha hladko a na základe presvedčivých dôkazov je len otázkou času, kedy Lucasa posadia za mreže. Nikto ale ani netuší, že času je tak málo a koniec ľudstva sa pomaly blíži...
Príbeh je okrem filmového spracovania (k tomu sa dostaneme neskôr) určite najväčším ťahákom tejto hry a tvorcovia to dobre vedia. Je rozprávaný formou epizód, na konci ktorých si väčšinou môžete vybrať za ktorú z postáv si zahráte. Na výber sú traja hlavní aktéri (Lucas, Carla a Tyler) a občas sa vám pod ruku dostane aj nejaká tá vedľajšia postava. Výborne zvládnutý dej sprevádza aj pohlcujúca atmosféra. V koži utečenca pred políciou vám hra nedá ani na chvíľku vydýchnuť a tak sa budete stále hnať za svojim cieľom – zistiť, čo sa vlastne stalo v tú osudnú noc vraždy. Od hry sa nebudete môcť odtrhnúť už len preto, aby ste zistili, čo všetko na vás ešte čaká a čo sa s vami stane. Po prvom prejdení ale stále nebudete mať dosť, takže vrelo odporúčam zahrať si hru ešte raz, nielen preto, že má celkom tri alternatívne ukončenia.
Tu však nelineárnosť nekončí. Každučká vaša činnosť a odpoveď totiž posúva hru iným smerom. Je už jedno akým smerom a akou mierou. Môže ísť doslova o všetko možné, od pitia mlieka, schovávania stôp po vražde, rôzne odpovede pri početných dialógoch, až po dôležité životné rozhodnutia. Väčšina činností a rozhodnutí má tiež vplyv na psychický stav vami ovládanej postavy. Nepremyslené konanie, klamanie, alebo smútok posúvajú váš ukazovateľ smerom dole, až na okraj nervového zrútenia. Zvyšovať si ho môžete ukľudňujúcimi činnosťami, alebo správnymi rozhodnutiami. Je ale na vás ktorým smerom sa vydáte. Napríklad si predstavte situáciu, že práve idete parkom a zrazu máte vidinu (áno, Lucas má nadprirodzené schopnosti, ktoré sa „aktivovali“ práve touto vraždou a verte, že si ich poriadne užijete) ako sa dieťa prechádza po tenkom ľade na rybníku a náhle spadne do vody. Rozbehnete sa smerom k nemu, no zrazu vidíte ako sa popri rybníku prechádzajú dvaja policajti. Jeden z nich vás však videl v tú osudnú noc. Ak sa rozbehnete dieťa zachrániť, policajt vás určite spozná a posadí do chládku. Ak ale utečiete preč, dieťa zomrie. Rozhodnutie je len na vás, avšak dávajte pozor, pretože čas beží. Samozrejme že si nemôžete robiť hocičo, čo sa vám zachce, pretože hra má sled udalostí, ktoré sa stať musia, vy ale určujete ako sa stanú. Jednoducho povedané, Fahrenheit je film a vy sa nachádzate v roli jeho režiséra.
Okrem vyššie spomínanej voľnosti, vám už len samotný nápis v hlavnom menu (miesto New Game tu nájdete položku New Movie) dáva vedieť, že nejde o čisto hernú záležitosť. Filmovému zážitku je prispôsobené aj špecifické ovládanie. Na prvý pohľad sa môže zdať, že je dosť zložité, ale ak sa ho naučíte (čo nie je nič zdĺhavé), malo by ísť všetko hladko. Keď hráte s klávesnicou, smerové šípky reprezentujú pohyb dopredu a otáčanie, enterom si prepínate jednotlivé postavy (ak sú dostupné), shiftom beháte, pravá myš ovláda kameru a nakoniec ten najpodstatnejší prvok: ide o podržanie ľavého tlačítka myši a následný pohyb do istej strany. Týmto pohybom vykonávate všetky možné akcie a reakcie. Keď je takáto akcia k dispozícii, v hornej časti obrazovky sa objavia animácie pohybov myši, pod ktorými je vypísaná daná možnosť. Možno to znie trochu komplikovane, ide však o skvelý spôsob ovládania, ktorý mne osobne dokonale sadol, zvlášť na hru takéhoto typu. Hra samozrejme podporuje aj gamepad, vtedy ľavý analóg reprezentuje pohyb postavy a pravý preberá už vyššie spomínané akcie. Takto originálny a zároveň aj funkčný systém ovládania je v hrách naozaj ojedinelý, takže tvorcovia si za (nielen) toto vyslúžili veľkú pochvalu.
Ako spestrenie sa v hre nachádzajú časté minihry, ktoré sú nevyhnutné pre váš ďalší postup v hre. Sú síce len dve, ale aj tak dokážu poriadne preveriť vaše schopnosti. Prvú využijete pri fyzickej činnosti vašej postavy, pri ktorej musíte čo najrýchlejšie striedavo stláčať šípky do dvoch strán. Druhá sa bude objavovať predovšetkým pri akčne ladených scénach, alebo pri psychickej námahe. Vašou úlohou je sledovať dva „obrazce“ na ktorých sú znázornené štyri smery, každý inej farby. Pri určitých pohyboch postavy sa niektoré z nich rozsvietia (väčšinou podľa smeru a typu činnosti), stačí ich iba čo najrýchlejšie stláčať pomocou smerových šípok a číselných kláves. Neraz vám však napumpujú do žíl poriadnu dávku adrenalínu. Niekomu sa môže zdať, že tvorcovia až príliš pritvrdili na obtiažnosť týchto minihier, podľa mňa to ale nie je nič, čo by ste s trochou tréningu nemohli zvládnuť.
K hre patrí aj dosť značný počet bonusov, ktoré získavate zbieraním kartičiek s rôznou bodovou hodnotou. Tieto body potom môžete utratiť za najrôznejšie bonusové sekvencie, hudbu z hry, scény z motion capturingu, atď...
Možno ste už zvedaví, ako je to teda po tej technickej stránke. Musím povedať, že čo sa týka filmového spracovania, ktoré tu už od začiatku rozoberám, odviedli chlapci z Quantic Dreams slušnú prácu. Takéto niečo sa ťažko opíše slovami, tú atmosféru a „filmovosť“ skrátka musíte zažiť na vlastnej koži. Podfarbuje ju aj hudba, ktorá je...no...ehm...jedným slovom skvelá :). To isté sa však nedá povedať o grafike. Tá tvorcom zrejme popritom všetkom nejako unikla, alebo išlo skôr o nátlak zo strany vydavateľa. Všimnete si to hlavne na nejasných a rozmazaných textúrach, menej detailných objektoch a na celkovom dizajne prostredí. Uznať ale treba skvelú mimiku, detaily tváre a tiež pohyby postáv, pri ktorých bol použitý celkom vydarený motion capturing.
Od tejto hry bolo očakávané veľmi veľa, možno až príliš, ale myslím že sa jej podarilo tieto očakávania naplniť a to právom. Krásne filmové spracovanie, pekelne dobrá atmosféra a hudba + výborný príbeh a poriadna dávka originality. Vidno, že vývojari sa naozaj snažili a chceli túto hru spraviť presne takú akou je. Jedinou chybičkou krásy je horšia grafika a dizajn a možno by sa zišiel aj viac modifikovateľný príbeh, ale to by sme už asi chceli priveľa...
Plusy
+ príbeh a atmosféra
+ originalita
+ filmové spracovanie
+ skvelá hudba
+ nelineárnosť
Mínusy
- slabšia grafika a celkový dizajn
- pre niekoho minihry
Píše sa rok 2009. Je chladná, januárová noc a v reštaurácii Doc`s Diner sa práve odohrala vražda. Nejde však o obyčajnú vraždu. Táto môže zmeniť osud celej ľudskej rasy alebo dokonca planéty. Pýtate sa prečo? Tú istú otázku si kladie aj hlavný hrdina Lucas Kane. On totiž vraždu nespáchal a je si toho plne vedomý. Stal sa akousi bábkou a nezostalo mu nič iné, len sa nečinne pozerať, ako nevinná obeť postupne umiera. Skrátka bol len v nesprávny čas na nesprávnom mieste. Keď si uvedomí, čo sa vlastne stalo, v rýchlosti sa snaží zahladiť stopy a len o chlp uniká pred rukou zákona. Na miesto činu sa za chvíľu dostaví polícia a dvaja vyšetrovatelia, presnejšie Carla Valenti a Tyler Miles. Už pri vstupe do budovy majú obaja pocit, že niečo nie je v poriadku. Vyšetrovanie však prebieha hladko a na základe presvedčivých dôkazov je len otázkou času, kedy Lucasa posadia za mreže. Nikto ale ani netuší, že času je tak málo a koniec ľudstva sa pomaly blíži...
Príbeh je okrem filmového spracovania (k tomu sa dostaneme neskôr) určite najväčším ťahákom tejto hry a tvorcovia to dobre vedia. Je rozprávaný formou epizód, na konci ktorých si väčšinou môžete vybrať za ktorú z postáv si zahráte. Na výber sú traja hlavní aktéri (Lucas, Carla a Tyler) a občas sa vám pod ruku dostane aj nejaká tá vedľajšia postava. Výborne zvládnutý dej sprevádza aj pohlcujúca atmosféra. V koži utečenca pred políciou vám hra nedá ani na chvíľku vydýchnuť a tak sa budete stále hnať za svojim cieľom – zistiť, čo sa vlastne stalo v tú osudnú noc vraždy. Od hry sa nebudete môcť odtrhnúť už len preto, aby ste zistili, čo všetko na vás ešte čaká a čo sa s vami stane. Po prvom prejdení ale stále nebudete mať dosť, takže vrelo odporúčam zahrať si hru ešte raz, nielen preto, že má celkom tri alternatívne ukončenia.
Tu však nelineárnosť nekončí. Každučká vaša činnosť a odpoveď totiž posúva hru iným smerom. Je už jedno akým smerom a akou mierou. Môže ísť doslova o všetko možné, od pitia mlieka, schovávania stôp po vražde, rôzne odpovede pri početných dialógoch, až po dôležité životné rozhodnutia. Väčšina činností a rozhodnutí má tiež vplyv na psychický stav vami ovládanej postavy. Nepremyslené konanie, klamanie, alebo smútok posúvajú váš ukazovateľ smerom dole, až na okraj nervového zrútenia. Zvyšovať si ho môžete ukľudňujúcimi činnosťami, alebo správnymi rozhodnutiami. Je ale na vás ktorým smerom sa vydáte. Napríklad si predstavte situáciu, že práve idete parkom a zrazu máte vidinu (áno, Lucas má nadprirodzené schopnosti, ktoré sa „aktivovali“ práve touto vraždou a verte, že si ich poriadne užijete) ako sa dieťa prechádza po tenkom ľade na rybníku a náhle spadne do vody. Rozbehnete sa smerom k nemu, no zrazu vidíte ako sa popri rybníku prechádzajú dvaja policajti. Jeden z nich vás však videl v tú osudnú noc. Ak sa rozbehnete dieťa zachrániť, policajt vás určite spozná a posadí do chládku. Ak ale utečiete preč, dieťa zomrie. Rozhodnutie je len na vás, avšak dávajte pozor, pretože čas beží. Samozrejme že si nemôžete robiť hocičo, čo sa vám zachce, pretože hra má sled udalostí, ktoré sa stať musia, vy ale určujete ako sa stanú. Jednoducho povedané, Fahrenheit je film a vy sa nachádzate v roli jeho režiséra.
Okrem vyššie spomínanej voľnosti, vám už len samotný nápis v hlavnom menu (miesto New Game tu nájdete položku New Movie) dáva vedieť, že nejde o čisto hernú záležitosť. Filmovému zážitku je prispôsobené aj špecifické ovládanie. Na prvý pohľad sa môže zdať, že je dosť zložité, ale ak sa ho naučíte (čo nie je nič zdĺhavé), malo by ísť všetko hladko. Keď hráte s klávesnicou, smerové šípky reprezentujú pohyb dopredu a otáčanie, enterom si prepínate jednotlivé postavy (ak sú dostupné), shiftom beháte, pravá myš ovláda kameru a nakoniec ten najpodstatnejší prvok: ide o podržanie ľavého tlačítka myši a následný pohyb do istej strany. Týmto pohybom vykonávate všetky možné akcie a reakcie. Keď je takáto akcia k dispozícii, v hornej časti obrazovky sa objavia animácie pohybov myši, pod ktorými je vypísaná daná možnosť. Možno to znie trochu komplikovane, ide však o skvelý spôsob ovládania, ktorý mne osobne dokonale sadol, zvlášť na hru takéhoto typu. Hra samozrejme podporuje aj gamepad, vtedy ľavý analóg reprezentuje pohyb postavy a pravý preberá už vyššie spomínané akcie. Takto originálny a zároveň aj funkčný systém ovládania je v hrách naozaj ojedinelý, takže tvorcovia si za (nielen) toto vyslúžili veľkú pochvalu.
Ako spestrenie sa v hre nachádzajú časté minihry, ktoré sú nevyhnutné pre váš ďalší postup v hre. Sú síce len dve, ale aj tak dokážu poriadne preveriť vaše schopnosti. Prvú využijete pri fyzickej činnosti vašej postavy, pri ktorej musíte čo najrýchlejšie striedavo stláčať šípky do dvoch strán. Druhá sa bude objavovať predovšetkým pri akčne ladených scénach, alebo pri psychickej námahe. Vašou úlohou je sledovať dva „obrazce“ na ktorých sú znázornené štyri smery, každý inej farby. Pri určitých pohyboch postavy sa niektoré z nich rozsvietia (väčšinou podľa smeru a typu činnosti), stačí ich iba čo najrýchlejšie stláčať pomocou smerových šípok a číselných kláves. Neraz vám však napumpujú do žíl poriadnu dávku adrenalínu. Niekomu sa môže zdať, že tvorcovia až príliš pritvrdili na obtiažnosť týchto minihier, podľa mňa to ale nie je nič, čo by ste s trochou tréningu nemohli zvládnuť.
K hre patrí aj dosť značný počet bonusov, ktoré získavate zbieraním kartičiek s rôznou bodovou hodnotou. Tieto body potom môžete utratiť za najrôznejšie bonusové sekvencie, hudbu z hry, scény z motion capturingu, atď...
Možno ste už zvedaví, ako je to teda po tej technickej stránke. Musím povedať, že čo sa týka filmového spracovania, ktoré tu už od začiatku rozoberám, odviedli chlapci z Quantic Dreams slušnú prácu. Takéto niečo sa ťažko opíše slovami, tú atmosféru a „filmovosť“ skrátka musíte zažiť na vlastnej koži. Podfarbuje ju aj hudba, ktorá je...no...ehm...jedným slovom skvelá :). To isté sa však nedá povedať o grafike. Tá tvorcom zrejme popritom všetkom nejako unikla, alebo išlo skôr o nátlak zo strany vydavateľa. Všimnete si to hlavne na nejasných a rozmazaných textúrach, menej detailných objektoch a na celkovom dizajne prostredí. Uznať ale treba skvelú mimiku, detaily tváre a tiež pohyby postáv, pri ktorých bol použitý celkom vydarený motion capturing.
Od tejto hry bolo očakávané veľmi veľa, možno až príliš, ale myslím že sa jej podarilo tieto očakávania naplniť a to právom. Krásne filmové spracovanie, pekelne dobrá atmosféra a hudba + výborný príbeh a poriadna dávka originality. Vidno, že vývojari sa naozaj snažili a chceli túto hru spraviť presne takú akou je. Jedinou chybičkou krásy je horšia grafika a dizajn a možno by sa zišiel aj viac modifikovateľný príbeh, ale to by sme už asi chceli priveľa...
Plusy
+ príbeh a atmosféra
+ originalita
+ filmové spracovanie
+ skvelá hudba
+ nelineárnosť
Mínusy
- slabšia grafika a celkový dizajn
- pre niekoho minihry
napísal Griever 13.7.2007
Páči sa mi!
9.3
FAHRENHEIT (INDIGO PROPHECY)
PC
PS2 Vývoj: Atari / Quantic Dream Štýl: adventúra Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|