Ankh

PC
pridal ace 30.9.2007 o 17:36 pod používateľské recenzie

8.0


Egypt je krásne miesto nesmierne obľúbené medzi turistami kvôli svojej histórii a pamiatkam. Piesočnaté časti púšte striedajú svieže zelené oázy s vodou priezračnou ako sklo a ovocím sladším ako nektár. Z každého kútu tejto krajiny na vás dýcha kus histórie, ktorá si vás podmaní aj v prípade, že sa o ňu vôbec nezaujímate. Kto z nás by sa nechcel do takéhoto pozemského raja pozrieť?

Je pravda, že som úvod málinko zidealizoval, ale perfektne sa mi to hodí k tomuto článku. Pre tých, čo o výlete do Egypta len snívajú, je tu šanca pozrieť sa tam aspoň prostredníctvom mnou predstavovanej hry. Na výlet sa tu môžeme vybrať spolu so sympatickým mladým smoliarom Assilom. Práve Assil (nechtiac) je hrdinom tejto humorne ladenej adventúry a s ním si prežijete neopakovateľné dobrodružstvá.
Adventúry, ako je viac-menej všetkým známe, sú jedným z najstarších herných žánrov, ktorý má už obdobie svojej najväčšej slávy (bohužiaľ) za sebou. Osemdesiate a deväťdesiate roky boli zlatou érou adventúr, keď najmä v prvej polovici 90. rokov bol tento žáner na vrchole aj vďaka firme Lucas Arts, ktorá v tejto dobe chrlila na trh jednu adventúru lepšiu ako druhú. To im ale nevydržalo donekonečna a raz to skončiť muselo, aj tak si ale každý starší hráč určite pamätá kúsky ako Monkey Island a Grim Fantango. Dnes už adventúry vychádzajú skôr sporadicky a až na pár výnimiek (Sam & Max) už sú vážne a absentuje v nich humor. Práve kúskom od vyššie spomínanej firmy sa snaží podobať tento titul a či sa mu to aj radí, tak to sa dozviete v nasledujúcich riadkoch.

Aby som úvod ešte trochu natiahol (umelé predlžovanie recenzie, bez toho by z nej nakoniec bolo iba pár riadkov), tak by bolo dobre spomenúť, čo vlastne slovo Ankh znamená.
Ankh bol v starovekom Egypte symbolom života na zemi, mnohokrát využívaný aj pri rôznych obradoch vzdialene pripomínajúci dnešný otvárač na pivo (terajší symbol života na zemi). To by bolo tak stručne o Ankhu.

A teraz sa už konečne po úspešne zabitých 1630 znakoch vraciam k hre. V príbehu sa hneď na začiatku stretávame s adolescentným Assilom, ktorý ako správny teenager ukradol svojmu otcovi (architektovi) kľúče od Veľkej pyramídy, aby tu so svojimi priateľmi mohli usporiadať party. Tá sa však už od začiatku neodohráva tak, ako by si bola mládež želala. Nielen, že niekto zabudol otvárač na pivo (v pohode poslúži aj Ankh), ale navyše Assilovi sa podarí svojou nešikovnosťou zneuctiť hrobku múmie. Stačí jeden zlý pohyb a urny, ktorých obsah tvorili orgány nebohého faraóna, sú na kusy. To samozrejme nemohol mierne mŕtvolne zapáchajúci múmiak nechať tak a rozhodol sa Assila potrestať. Za 6 rozbitých urien sa podľa vnútorného poriadku pyramíd dáva...pokarhanie. To malo čakať aj nášho milého Assila, keby...sa nebolo zistilo, že tých urien nakoniec bolo 7 a to už je za SMRTEĽNÚ KLIATBU. Tak Assilovi obdarenému novým cool tetovaním nezostáva nič iné, len sa vybrať za faraónom, aby ho kliatby zbavil. To by ale faraón nesmel byť obyčajný tučný darmožráč a nesmeli by sa na okolí zrazu diať záhadné udalosti. A Akoby toho nebolo dosť, tak za ukradnutie kľúčov navyše Assil dostáva domáce väzenie.

A v okamihu uzavretia do izby sa do hry dostávate práve vy, aby ste sa zhostili ovládania Assila a pomohli mu zbaviť sa kliatby. Zo začiatku to nevyzerá nijak náročne, ale nebojte sa, také ľahké to zas nebude. Na svojom putovaní sa stretnete s mnoho problémami a s ešte viac postavami. Každá je svojím spôsobom unikátna a obohacuje hru. Židovskí hipíci, alkoholický otrokár fandiaci Egypťanom vo futbale neustále nespokojný s penaltou, ktorú rozhodca odpískal a ostatní sú priam nezabudnuteľní. Navyše sa hre nevyhne ani tradičné lovestory, kedy sa Assilovi pripletie do cesty výstredná dcéra arabského veľvyslanca Thara. Pomaly ale isto medzi nimi začne vznikať silné puto, ktoré do konca hry prerastie vo vzťah. Hra samozrejme obsahuje aj kopu dialógov, logických hádaniek, humorných pasáží, množstvo nacestovaných kilometrov, hlavného záporáka z radov staroegyptského božstva a jedného zradcu navyše. Už toto všetko vám sľubuje krabica hry a nie je dôvod jej neveriť, keďže už po prvých pár minútach si vás hra získa.

Prejdete sa po rozmanitých lokáciach od Káhiry, cez sfingu, Gízu až do podsvetia. Nechýbajú ani rôzne drobné miesta ako napríklad váš dom, faraónov palác, záhrady trhoviská, arabská ambasáda a v neposlednej rade aj horúca púšť. Po menších sa budete pohybovať svojpomocne, po vlastných a bude to dosť často. Medzi Káhirou a ostatnými mestami sa budete prevážať pomocou lode a kuul nigga gangsta prevozníka (toho si najskôr musíte nejako získať a aj to bude vašou úlohou). Keďže budete veľmi často kmitať medzi rôznymi miestami dosť vzdialenými od seba, tak autori ponúkajú možnosť presunutia sa z púšte rovno na loď stlačením iba jednej ikonky a po chvíli loadingu ste tam; bohužiaľ táto možnosť je iba z púšte na loď, keby bolo aj naopak, tak by to bolo len a len lepšie. Lenže ani na púšť sa ale tak nedostanete a tak vás teda čaká množstvo hádaniek a úloh, ktoré musíte splniť, aby ste sa vôbec pohli.

Úloh je fakt obrovská kopa, nechýba im humor zaujímavý nádych. Jediné, čo by sa im dalo vytknúť je ich pomerne vysoká náročnosť a často postúpite ďalej len náhodne. Najčastejším spôsobom používania predmetov a prostredia bude kombinácia všetkého so všetkým a použitie na všetko. Toto by sa dalo autorom trošku dosť vyčítať, niekedy sa dá na riešenie normálne prísť, ale väčšinou vám dosť dlho trvá, kým napríklad prídete na to, že treba nájsť vrecko s cementom, zmiešať s vodou a to naliať do stôp na zemi. Toto bol len jeden príklad z mnohých a jednoducho si dosť ťažko domyslíte, čo je potrebné spraviť. Ale dá sa to, po čase...nakoniec niektorým úlohám ani nebudete zazlievať ich riešenie, keď sú vcelku humorné. Ešte by sa patrilo spomenúť, že Assil nie je jedinou ovládateľnou postavou, v určitých miestach môžete, alebo rovno musíte ovládať Tharu a kooperácia medzi nimi je v niektorých úsekoch hry nutná (najprv niečo spravíte s jedným, prepnete sa do druhej postavy a niečo zas spravíte s ňou).
Náročnosť sa zas vôbec nedá vytýkať logickým puzzlom, ktoré sú v hre. Je ich pomenej a ich náročnosť je na nízkej úrovni, dosť často k nim ešte nájdete aj návod (minimálne k jednej určite). Je zas ale pravda, že len príjemne spestria hru. Ide o zvukové, farebné a podobné hlavolamy. Aj tu niekedy využijete obe postavy.

To, že ide o humornú adventúru, ktorá si dala za vzor Lucasovky som už spomenul na začiatku. Rovnako aj humorne ladený príbeh som načrtol. Nespomenul som ale, že pri hre sa budete úžasne baviť. Hra obsahuje kopu irónie, odkazov na iné veci a dianie vo svete a to všetko paroduje. Kto pozorne hľadá a vyžíva sa v početných dialógoch s postavami (až na pár drobných chýb, vynikajúci preklad titulkov do češtiny), tak ten sa v niektorých miestach smiechu jednoducho neubráni. Spomínaní židovskí hipíci sú len špičkou ľadovca. Tak isto rozhovory otrokára s otrokom a futbalovom zápase sú niečo fakt fantastické (nj, ten Mojžiš to vtedy riadne zbabral). Tak isto mená a názvy, faraón Chla-stej-kámo, ožratý Rudo More a platňa Grill-o-Matic 3000 BC patria k tým najlepším. Tak isto aj v dialógoch sa oplatí niekedy kecať úplne odveci, napríklad sa dozviete prečo sú v Egypte zakázané banány a, že už nejdú tak dobre obchody s drogami ako predtým. Moja obľúbená je však narážka dokonca na Stopárovho sprievodcu galaxiou, kde keď ste sa džina spýtali na odpoveď na „Otázku života, vesmíru a vôbec“, tak odpoveď znela „42, samozrejme“. Takýchto odkazov je hra plná a už len kvôli nim by sa ju oplatilo hrať.

Hra to nie je práve najnovšia, no u nás vychádza spolu s druhým dielom až teraz. A aj napriek tomu jej grafické spracovanie vôbec nie je zlé. Práve naopak, grafika má svoj štýl, Egypt je vyobrazený skôr komixovo a celý hýri pestrými farbami. Toto je druhá najlepšia vec na hre (hneď za dávkou humoru), dokonca ani púšť nie je iba obrovská žltá kopa piesku a je spracovaná príjemne tak, ako celá hra. Jediné, čo nie je až tak vydarené, je animácia pohybu postáv. Sem-tam sa Ankh, ktorý ma Assil na krku stratí v jeho hrudi, alebo postavy pri kráčaní levitujú, prípadne sa trochu prelínajú s nejakými objektmi. Inak je hra graficky na tom veľmi dobre a je spracovaná pekne.
Zvuky sú taktiež na vysokej úrovni, aj keď je vidno, že angličtina nie je pôvodný dabing. Postava napríklad dlhšie otvára ústa, ako znie jej hlas a podobne; týchto drobných mušiek je ale menej a celkovo sa dá dabing hodnotiť len dobre. Tak isto aj zvuky, tak ako Egypt hýri farbami, tak je bohatý aj na zvuky.

Všetko má však svoje chyby a nevyhla sa im ani táto hra. Dve sú technického rázu, jedna je od vývojárov. Práve tá jedna je dĺžka hry, hru v pohode dorazíte za 6-7 hodín čistého času, prípadne pri šťastí aj menej. To je dosť málo.
Ďalšie 2 chyby sú už horšie. Hra padá, na môj vkus trošku moc. Počas hrania mi asi 3 krát spadla do Windowsu a toto je dosť nepríjemné, navyše, keď nemáte uloženú pozíciu. Druhá chyba je ešte trocha závažnejšia – hra po inštalácii išla, problém nastal, keď som ju vypol a išiel znovu zapnúť – hra zamŕzala pri loadingu. Nepomohol ani reinstall, tak som nakoniec v hre nemenil žiadne nastavenia, všetko nechal pôvodné a už bežala (nechápem, môj stroj by ju mal zvládať a ešte si pri tom aj odpočinúť). Tu zas ale musím pochváliť technickú podporu TOP CD, kde sa mi mailom ozvali prakticky hneď (pár hodín), keď som im napísal, že mám s hrou problém.

Odporúčam každému, čo sa rád zabaví aspoň hru skúsiť. Pre fanúšikov adventúr jasná povinnosť zahrať si tento skvost, navyše, keď zoberiem do úvahy cenu, ktorá nepresahuje 3 kilečká.

Plus: grafický štýl, humor, unikátne postavy, príbeh, zvuky, 2 hrateľné postavy, geniálne navrhnute prostredia

Mínus: dĺžka, riešenie úloh, technické chyby

napísal ace 30.9.2007



Páči sa mi!

8.0
ANKH

PC

Vývoj: bhv Software / Deck13
Štýl: adventúra
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 3.2. 2006
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
| Recenzia: ANKH (70) 13.4.2006
| ANKH 13.4.2006
| ANKH demo look 10.1.2006
| Ankh obrázky 4.8.2005
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
NOVÉ RECENZIE HRÁČOV
8.2
| LOTR:Return to Moria
[pridal Icoda 26.9.2024 1]
| TOP 10 hry 2000 rokov
[pridal PrecedaVlasť 18.9.2024 133]
| Najikonickejšie herné momenty minulej dekády
[pridal PaPoČa 4.7.2024 28]
8.0
| Enemy Front: Aspoň na chvíľku partizánom
[pridal roman2910 1.6.2024 6]
7.0
| Homefront
[pridal roman2910 30.5.2024 10]
| Moderné walking simulátory - úvaha
[pridal PrecedaVlasť 24.5.2024 136]
| Top hry rokov 90-tych
[pridal PrecedaVlasť 30.4.2024 104]
6.0
4.0
| Skull and Bones - 1. sezóna
[pridal SVK-RUSKO-R 14.4.2024 0]
9.5
| Felvidek PC Recenzia
[pridal PaPoČa 9.4.2024 17]
6.0
| The Last Of Us Part II
[pridal PrecedaVlasť 3.3.2024 4]
6.0
| The Last Of Us Part 2 remastered
[pridal PrecedaVlasť 27.2.2024 90]
6.5
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal PaPoČa 22.1.2024 21]
| Tomb Raider I-III Remastered
[pridal T0M0 16.1.2024 18]
9.3
| Alan Wake 2
[pridal Tiqer 20.12.2023 21]
| Witcher 4
[pridal Joey N 10.12.2023 0]
8.5
| Marvels Spider-man 2
[pridal Filip Basketak 27.10.2023 21]
8.9
| Remnant 2
[pridal Umelec roku 19.8.2023 11]

SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Efootball (0)
Prosím vás hrávate niekto Efootball? Hľadám nejakú...
|Steam awards 2024 (2)
Sem môžete písať ako ste hlasovali na Steam Awards...
|Záchrana ranenej pc zostavy (12)
Ahojte, chcel by som Vás poprosiť, či by niekto ne...
|Gamepady (17)
vsetko ohladom a okolo gamepadov...
|Chodíte k lekárom? (11)
Stáva sa vám niekedy, že po intenzívnych hrách nem...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29895)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk