Far Cry |
PC
pridal Mr.Solid 12.6.2005 o 13:34 pod používateľské recenzie
9.5
Keby sa ma dakto pred rokom spýtal „Počuj, poznáš Crytek?“, moja odpoveď by bola negatívna. Predpokladám že rovnako aj vaša by bola taká istá. Crytek je totižto vývojárska firma, ktorá nám spolu s francúzskym tímom Ubisoftu zhruba pred rokom priniesla ďalšiu FPS bombu nazývanú Far Cry. Áno, je to presne tak ako si hovoríte – „Ďalšia opravná recka od pána Solida!“. No čo, s tým nič nenarobíte, jednoducho som sa rozhodol po opravnej recenzii na Riddicka napísať aj ďalšiu opravnú recenziu, ktorá dúfam bude rovnako ako aj Riddick stáť zato! Far Cry je takmer výnimočná FPS akcia, ktorá priniesla nádherný malebný raj o akom sa vám ani vo sne nikdy neprisnilo, vynikajúcu AI nepriateľov a mnoho ďalších klasických ale aj inovatívnych prvkov do sveta FPS. O svoje dobré miesto musela bojovať vtedy s ešte očakávanými titulmi Half-Life 2 a DOOM 3. Pre mňa je Far Cry v tomto trojsúboji síce víťaz ale veľká väčšina je na strane omnoho viac očakávaného Half-Lifeu 2.
Ste Jack Carver. Spolu s istým dievčaťom menom Valéria sa z neznámych dôvodov plavíte dakam do Pacifiku. Znie to možno ako romantické zásnuby v malebnom tropickom raji ale nie je to tak. Počas vašej cesty vám vybuchne loď a vy sa prebúdzate sám niekde v jaskyni na neznámom ostrove o ktorom nič neviete a jediné čo vám dáva šancu na prežitie je neznámy hlas v mobile, ktorý vám dáva pokyny čo máte robiť. Vašim hlavným cieľom bude zneškodniť doktora Kriegera, šialeného vedca, ktorý si kráti svoj voľný čas vytváraním mutantov s ktorým sa budete mať tú česť spoznať v priebehu hry. V hre máte takmer úplnu slobodu konania, skoro vždy máte viacero možností ako misiu prejsť, takže sa nemusíte báť nalajnovanej cesty po ktorej musíte ísť či sa vám chce alebo nie. Po ostrovoch si môžete jazdiť ako sa vám zachce, či už nepriateľov obísť alebo radšej zvoliť bum bum bum a ra ta ta ta ta. Autori do hry síce stealth nevložili ale niekedy ho aj využijete keď chcete nepriateľov obísť čo sa vám vo väčšine prípadov nepodarí pre ich mimoriadnu AI, s ktorou vidia veci, ktoré by aj vidieť mali. Ja som sa ich vždy snažil obísť a keď ma objavili už som bol ztaktizovaný a mal som výhodu očakávajúceho. Far Cry je gameska ako sa patrí a pri písaní tejto recenzie ju aj hrám ešte raz aby som si pripomenul tie nezapomenuteľné okamžiky, ktoré mi táto hra priniesla a prinesie aj mnohým ostatným.
GRAFIKA 98%
Grafika je asi najlepší plus hry. Nie je sa tu takmer o čom baviť. Tropický raj ako má byť, kam môže ísť Half-Life 2 s jeho peknými xsichtami?!, kam sa môže strčiť Doom 3 s jeho veľmi „zložitou“ temnotou?!, kam môže odcupkať Riddick s jeho „plastickými“ postavami a prehnanými tieňmi keď je tu nádherný tropický malebný raj v Pacifiku, veľmi realisticky spracované more, úžasne vytvarované svaly nášho Jacka, hrdzavejúce loďe slúžiace ako základne nepriateľov?! Grafika je bezpochyby dodnes asi tá najlepšia spomedzi ostatných FPS hitov na PC. Verte alebo neverte, hneď ako na začiatku hry vyjdete von z pochmúrnej jaskyne, naskytne sa vám pohľad aký sa naskytol Leovi DiCapriovi vo filme The Beach keď sa ocitol na nádhernom neznámom thaiskom ostrove.Vánok jemne pofukuje listami pálm, voda sa vlní podľa vzduchu a vĺn, krv farbí vodu do pekne červenej farby, v interiéroch zase pekne hrdzavie železo starej loďe – nie, naozaj nehovorím o Metal Gear Solide 3, ktorý sa asi jediný môže vyrovnať tejto hre v oblasti exteriérov a ešte bližšie povedané lesov. Naozaj vážení, nič sa nevyrovná výhľadu z najvyššieho kopca ostrova na okolitú krajinu – kríky, palmy, stromy, trávy, piesok, vlniace sa more...typické Far Cry. Všetko má aj svoje chyby, rovnako aj grafika aj keď mi je to strašne ľúto že to hovorím, ani Far Cry ju nemá bezchybnú. Občasné chyby v texturách pri pohľade ďalekohľadom síce nezavadzajú ale trhajú oko a človekovi až vadí ako ďaleko mala grafika k úplnej dokonalosti, ani tváre nie sú najlepšie, keď sa kamera k tvári priblíži, zistíte že ľudia majú až príliš hranaté črty tváre a ústa otvárajú v malom nesúlade s textom, ktorý vyslovujú. K nádhernej grafike ale bohužiaľ patria aj vysoké HW nároky, ktoré už dnes patria k menším problémom hry ale v dobe kedy hra vyšla (presnejšie v dobe kamennej) to bol problém pre majiteľov trocha zastaralých počítačov. Pre tento malý problémik si niektorí ľudia Far Cry pre istotu ani nekúpili lebo im hrozilo že keď hru spustia počítač spraví prfghbum a už ho asi viac nezapnú. Ešte šťastie že mám dosť výkonný počítač aj keď stále závidím ľuďom, ktorí si môžu dovoliť nastaviť aj high-tech detaily...nevadí, život ide ďalej s miernym sekaním a občasnými chybami. Takže by som to zhrnul týmito poetickými slovami: Far Cry, to nie sú len zbrane, krv, smrť ale tropický raj, nádherná atmosféra Pacifiku a Jack plaziaci sa pod palmami aby unikol zraku vrtuľníku letiaceho nad ním v tej nádhernej prírode a zabránil šialenému vedcovi v ovládnutí sveta mutantami (alebo o čo sa to vlstne snaží).
ZVUK 90%
Ach, jaj. Ako rád by som tento odstavec vždy pri recenzii vynechal. Bohužiaľ to nie je možné, pretože zvuky a hudba patria k hre rovnako ako aj grafika, hrateľnosť atď. Tak teda poďme na to, poďme spoznať tú mnou nenávidenú zvukovú stránku hry. Ak sa nemýlim, tak Far Cry ako vyniká grafikou, vyniká aj zvukom. Zvuky mi chtiac - nechtiac znovu pripomínajú Metal Gear, v ktorom ste sa aj vy niekedy určite zastavili a započúvali do zvukov prírody – šušťanie stromov, cvrlikanie cvrčkov, čvirikanie vtákov. Rovnako ako v MGS aj tu sú zvuky kývajúceho sa lesa (a nielen toho) na veľmi vysokej úrovni aj keď kráľ v tejto oblasti zostáva stále neprekonaný (kto nevie tak myslím Metal Gear). Či už sú to zvuky prírody, zvuky blížiaceho sa vrtuľníku, zvuky výbuchov alebo dabing Jacka stále sa cítite akoby ste hru prežívali v plnom nasadení, akoby ste boli práve vy Jack Carver. No, toto som asi trochu s tou poéziou (a možno aj s celkovosťou) prehnal ale prosím, nehnevajte sa na mňa, zvukového lajka! Nepriatelia majú tiež v zásobe autormi prichystané výkriky objavenia: Hey, what are you hell doing here? alebo...už ma nič nenapadá ale ešte ich zopár majú. Dabing je asi rovnako dobrý ako aj okolité zvuky aj keď v tomto prípade nemám poňatia kto daboval hlavnú postavu. Ešte by som mal klasicky spomenúť aj zvuky zbraní a hudbu, ktorá vás sprevádza celý čas. Hudba je celkom tichá, zvýrazní sa až pri objavení nepriateľom alebo nejakej inej horúcej chvíľke v hre. Zvuky a hudba sú teda tiež dosť dobré.
HRATEĽNOSŤ 95%
Teraz naopak prebehnime k môjmu najobľúbenejšiemu odstavci HRATEĽNOSŤ. Ak ma dobre poznáte, dobre viete čo bude teraz nasledovať...no predsa veeeeľmi podrobné zhrnutie hrateľnosti!
Zbrane: Zbrane ma veľmi potešili. Postačili aj keď ich mohlo byť aj o trochu viacej a aj trochu viac originálnejšie. Na začiatku máte v rukách v podstate najslabšiu zbraň hry, mačetu. Mačeta je dobrá na tiché zneškodňovanie osamotených nepriateľov čo v hre ani prakticky nevyužijete (teda aspoň ja nie) a potom už len na srandu králikov. Hneď v druhom leveli keď už budete mať viac zbraní ju odporúčam zahodiť keďže v hre môžete uniesť maximálne štyri zbrane spolu s granátmi. Ako zabijete prvého nepriateľa získate vašu druhú zbraň, tiež takmer zbytočnú obyčajnú pištoľku, ktoru v hre zabijete tak prvých piatich nepriateľov pretože takmer ihneď potom získate aj konečne užitočnú zbraň, samopal M4 Carbine, ktorý sa okamžite stane vašim miláčikom a ostane ním až do získania pokročilejších zbraní ako P90 SMG hodiaca sa na rýchle čistenie väčších skupiniek nepriateľov a sniperku, ktorú použijete najmä (lepšie povedané iba) na vyčistenie táborov plných nepriateľov. Náboje do sniperky ale nájdete málokde a preto si ich veľmi vážte! Ostatné zbrane už len vymenujem: poloautomatická brokovnica, MP5, puška s granátometom, raketomet, OICW Assault Rifle (myslím že je to tá všestranná ostreľovačka zo SOF 2), normálny granát, dymový granát, oslepujúci granát (starý dobrý CS) a ešte nejaké guľomety v nepriateľských táboroch.
Výbava: No až tak veľa tu toho nie je, je tu baterka, mobil, ďalekohľad a tzv. Cryvision. Vyznieva to tak, že výbavy je málo a je vám prakticky na nič ale to je veľký omyl. Baterka sa hodí do tmavých kútov lodí a temných miestností. Mobil zase využijete na komunikácu s Valery alebo neznámym mužom, ktorý vám zadáva pokyny. Ďalekohľad je asi zo všetkého najdôležitejší, má schopnosť tepelného a nočného videnia, dokáže priblížiť z neuveriteľnej ďialky na blízkosť vašich očí. Bez neho by som hru asi nikdy neprešiel, hodí sa vám vždy na otvorených priestranstvách keď chcete preskúmať tábor nepriateľov. Každého nepriateľa to označí zeleným obdĺžnikom na jeho hlave a vy hneď presne viete ako sa kto kde prechádza, alebo kde sa vôbec nachádza, mnohí nepriatelia sú niekedy skrytí medzi stromami a vy ich neuvidíte inak, ako len práve ďalekohľadom. Potom už len stačí zobrať sniperku (ak ju teda máte) a všetkých odsniperovať a poslať tam kam patria. Neviem presne čo to je, ale má to fungovať asi ako termovízia na odhalenie neviditeľných mutantov v neskorších častiach hry. Ešte by som mal spomenúť časované výbušniny, ktoré využívate na zneškodnenie nejakých budov alebo táborov a kartičky (Card Keys), ktoré získavate na otváranie miestonstí s muníciou a lekárničkami a na nejaké ďalšie uzvreté priestory. Do výbavy síce asi príliš nezapadajú ale musel som ich spomenúť a toto je asi to pravé miesto.
Nepriatelia: Nepriatelia, nepriatelia, bez nich by asi žiadna FPS neexistovala, čo? Keby nebolo nepriateľov, tak by ste strieľali len do okolitých stĺpov a stien...to by asi nebolo veľmi zábavné?! Ako každá hra aj táto má nepriateľov. Nie je ich tu až niekoľko druhov ako napr. v Half-Life alebo Doome ale čo strácajú na početnosti a originálnosti, získavajú na umelej inteligencii! AI týchto vojačikov a mutantov je veľmi dobrá, priam vynikajúca. Mutanti síce zaostávajú za umelou inteligenciou normálnych ľudí ale sú zasa silnejší a nebezpečnejší. Keďže ja AI taká vynikajúca, mal by som sa na ňu pozrieť asi podrobnejšie. Vojaci sú väčšinou nazhromaždení v táboroch po asi piatich. Akonáhle jedného zabijete, ostatní sa yačnú skrývať za krabice, vykukovať po vás a samozrejme aj páliť. To by sme mali využívanie okolitého prostredia, poďme ešte ďalej. Ak niekoho zabijete z diaľky, vždy sa nejakí dvaja vojaci odpoja od tábora a idú k vám okľukou, takže zatiaľ čo vy strieľate na tábor, oni sa k vám pomaličky približujú s nebezpečne nabitou zbraňou a ani sa nenazdáte, už je obrazovka červená a kým sa stihnete otočiť a zistiť odkiaľ na vás pália, už je šedá a klesáte k zemi. Naozaj si nevymýšľam, AI je asi aj do dnešného dňa najlepšia v histórii FPS a možno aj v celkovej! Toľko k AI, teraz k druhom nepriateľov. Vlastne už nie je o čom kecať, spomenul som tu aj mutantov, aj klasických vojakov...snáď len to, že mutanti sú výsledky experimentov šialeného doktora Kriegera a sú hnusní a budete ich nenávidieť.
Dopravné prostriedky: Bez nich by ste hru takisto neprešli. Vašim nerozlučným priateľom bude klasický nafukovací čln, ktorý využijete najmä v prvých levelov na transport z ostrova na ostrov. Nedá sa s ním robiť nič iné ako ho jednoducho šoférovať a plaviť sa po oceáne. Je tu ešte jeden čln, tento už nebezpečnejší nepriateľský s guľometom, ak sa pohybujete po pobreží a v blízkosti je nejaký takýto čln, utekajte do vnútrozemia alebo zostreľte obsluhu guľometu a po nej hneď vodiča. Na presun po zemi tu máme dva druhy vozidiel, Humvee a Buginu pričom Humvee je silnejšie a lepšie vybavený ako Bugina a naopak, Bugina je tiché vozidlo určené na trochu dlhšie vzdialenosti spolu s guľometom na nepriateľov. No a nakoniec, na leteckú prepravu tu slúži rogalo, využilo sa ale viac na efekt ako na nejaký presun, predsa len keď na ňom letíte sa viac kocháte krajinou ako sa sústreďujete na misiu a v hre nie je takmer vôbec potrebné sa na ňom previesť.
Príbeh: Na začiatku tejto dlhokánskej recenzie som spomenul ako sa hra pre vás ako Jacka vlastne začala. Intro o ktorom som hovoril vám síce dej hry priblíži ale ani to vám nepomôže keď sa príbeh začne rozvíjať a vy nebudete ani trochu chápať o čo tam vlastne ide. Neviete totiž ani prečo sa vlastne Jack snažil dostať na tieto ostrovy, prečo s ním išla novinárka Valéria...?! Treba vedieť aj dobre po anglicky aby ste rozumeli dialógom Doyla (ten neznámy muž) a Valery lebo chápať už nebudete vôbec nič (samozrejme si môžete stiahnuť aj češtinu). Príbeh nie je práve vynikajúci a preto aj patrí k mínusom hry. Môžete si povedať: „Príbeh?, a načo keď je to FPS, veď príbeh je v FPS-kách predsa vedajší!“ ale v tejto hre by mal zohrať dôležitú úlohu a svoj účel plní len polovične. Jediné svetlé stránky príbehu sa objavia na konci hry, kedy začne konečne príjemne gradovať (stupňovať) a nakoniec vyvrcholenie, ako sa to skončí vám neprezradím, nechcem vám skaziť zážitok z hry!
TRVANLIVOSŤ 90%
Autori myslím presne vystihli dobu hrania, na akú má priemerný hráč chuť. Čaká vás 20 misií, či už v lodi alebo na otvorenom priestranstve. Každá misia je niečim iná, každá je inak dlhá. Máte na výber 4 obtiažnosti, hard-core hráči hru určite zvládnu prejsť na Hard alebo dokonca na Realistic. My normálny hráči však uprednostňujeme tú strednú obtiažnosť ale v tomto prípade som si zvolil hneď na začiatku Easy. Mal som totiž už skúsenosti s hraním tejto hry u kamoša, ktorý to mal tiež na Easy a aj tak to bolo dosť ťažké. Hra vás po prvom prejdení neomrzí, teda aspoň mňa nie. Ja som tomu celému po prvom prejdení ani nepochopil tak som to spustil znova a až teraz som mal poriadny čas na kochanie sa po grafike, chybách a ďalších rôznych malichernostiach a aj čas na pochopenie. Hra ma neprestala baviť ani pri treťom hraní, ktoré som uskutočňoval pri písaní tejto recenzie. (už sa na to asi vykašlem keď som ju dopísal...ale nie).
PLUSY: Grafika, zvuky prírody, sloboda konania a rozľahlosť ostrovov, AI, tropický raj
MÍNUSY: HW nároky, príbeh
CELKOVO 95%
Far Cry je pre mňa a určite aj pre mnohých ostatných najlepšou FPS r. 2004 a najlepšou FPS na PC vôbec(aj keď som dal Half-Lifeu o percento viac z tejto hry mám oveľa lepší pocit a keď už väčšina tomu dala také "nízke" hodnotenia)! Howgh!
Ste Jack Carver. Spolu s istým dievčaťom menom Valéria sa z neznámych dôvodov plavíte dakam do Pacifiku. Znie to možno ako romantické zásnuby v malebnom tropickom raji ale nie je to tak. Počas vašej cesty vám vybuchne loď a vy sa prebúdzate sám niekde v jaskyni na neznámom ostrove o ktorom nič neviete a jediné čo vám dáva šancu na prežitie je neznámy hlas v mobile, ktorý vám dáva pokyny čo máte robiť. Vašim hlavným cieľom bude zneškodniť doktora Kriegera, šialeného vedca, ktorý si kráti svoj voľný čas vytváraním mutantov s ktorým sa budete mať tú česť spoznať v priebehu hry. V hre máte takmer úplnu slobodu konania, skoro vždy máte viacero možností ako misiu prejsť, takže sa nemusíte báť nalajnovanej cesty po ktorej musíte ísť či sa vám chce alebo nie. Po ostrovoch si môžete jazdiť ako sa vám zachce, či už nepriateľov obísť alebo radšej zvoliť bum bum bum a ra ta ta ta ta. Autori do hry síce stealth nevložili ale niekedy ho aj využijete keď chcete nepriateľov obísť čo sa vám vo väčšine prípadov nepodarí pre ich mimoriadnu AI, s ktorou vidia veci, ktoré by aj vidieť mali. Ja som sa ich vždy snažil obísť a keď ma objavili už som bol ztaktizovaný a mal som výhodu očakávajúceho. Far Cry je gameska ako sa patrí a pri písaní tejto recenzie ju aj hrám ešte raz aby som si pripomenul tie nezapomenuteľné okamžiky, ktoré mi táto hra priniesla a prinesie aj mnohým ostatným.
GRAFIKA 98%
Grafika je asi najlepší plus hry. Nie je sa tu takmer o čom baviť. Tropický raj ako má byť, kam môže ísť Half-Life 2 s jeho peknými xsichtami?!, kam sa môže strčiť Doom 3 s jeho veľmi „zložitou“ temnotou?!, kam môže odcupkať Riddick s jeho „plastickými“ postavami a prehnanými tieňmi keď je tu nádherný tropický malebný raj v Pacifiku, veľmi realisticky spracované more, úžasne vytvarované svaly nášho Jacka, hrdzavejúce loďe slúžiace ako základne nepriateľov?! Grafika je bezpochyby dodnes asi tá najlepšia spomedzi ostatných FPS hitov na PC. Verte alebo neverte, hneď ako na začiatku hry vyjdete von z pochmúrnej jaskyne, naskytne sa vám pohľad aký sa naskytol Leovi DiCapriovi vo filme The Beach keď sa ocitol na nádhernom neznámom thaiskom ostrove.Vánok jemne pofukuje listami pálm, voda sa vlní podľa vzduchu a vĺn, krv farbí vodu do pekne červenej farby, v interiéroch zase pekne hrdzavie železo starej loďe – nie, naozaj nehovorím o Metal Gear Solide 3, ktorý sa asi jediný môže vyrovnať tejto hre v oblasti exteriérov a ešte bližšie povedané lesov. Naozaj vážení, nič sa nevyrovná výhľadu z najvyššieho kopca ostrova na okolitú krajinu – kríky, palmy, stromy, trávy, piesok, vlniace sa more...typické Far Cry. Všetko má aj svoje chyby, rovnako aj grafika aj keď mi je to strašne ľúto že to hovorím, ani Far Cry ju nemá bezchybnú. Občasné chyby v texturách pri pohľade ďalekohľadom síce nezavadzajú ale trhajú oko a človekovi až vadí ako ďaleko mala grafika k úplnej dokonalosti, ani tváre nie sú najlepšie, keď sa kamera k tvári priblíži, zistíte že ľudia majú až príliš hranaté črty tváre a ústa otvárajú v malom nesúlade s textom, ktorý vyslovujú. K nádhernej grafike ale bohužiaľ patria aj vysoké HW nároky, ktoré už dnes patria k menším problémom hry ale v dobe kedy hra vyšla (presnejšie v dobe kamennej) to bol problém pre majiteľov trocha zastaralých počítačov. Pre tento malý problémik si niektorí ľudia Far Cry pre istotu ani nekúpili lebo im hrozilo že keď hru spustia počítač spraví prfghbum a už ho asi viac nezapnú. Ešte šťastie že mám dosť výkonný počítač aj keď stále závidím ľuďom, ktorí si môžu dovoliť nastaviť aj high-tech detaily...nevadí, život ide ďalej s miernym sekaním a občasnými chybami. Takže by som to zhrnul týmito poetickými slovami: Far Cry, to nie sú len zbrane, krv, smrť ale tropický raj, nádherná atmosféra Pacifiku a Jack plaziaci sa pod palmami aby unikol zraku vrtuľníku letiaceho nad ním v tej nádhernej prírode a zabránil šialenému vedcovi v ovládnutí sveta mutantami (alebo o čo sa to vlstne snaží).
ZVUK 90%
Ach, jaj. Ako rád by som tento odstavec vždy pri recenzii vynechal. Bohužiaľ to nie je možné, pretože zvuky a hudba patria k hre rovnako ako aj grafika, hrateľnosť atď. Tak teda poďme na to, poďme spoznať tú mnou nenávidenú zvukovú stránku hry. Ak sa nemýlim, tak Far Cry ako vyniká grafikou, vyniká aj zvukom. Zvuky mi chtiac - nechtiac znovu pripomínajú Metal Gear, v ktorom ste sa aj vy niekedy určite zastavili a započúvali do zvukov prírody – šušťanie stromov, cvrlikanie cvrčkov, čvirikanie vtákov. Rovnako ako v MGS aj tu sú zvuky kývajúceho sa lesa (a nielen toho) na veľmi vysokej úrovni aj keď kráľ v tejto oblasti zostáva stále neprekonaný (kto nevie tak myslím Metal Gear). Či už sú to zvuky prírody, zvuky blížiaceho sa vrtuľníku, zvuky výbuchov alebo dabing Jacka stále sa cítite akoby ste hru prežívali v plnom nasadení, akoby ste boli práve vy Jack Carver. No, toto som asi trochu s tou poéziou (a možno aj s celkovosťou) prehnal ale prosím, nehnevajte sa na mňa, zvukového lajka! Nepriatelia majú tiež v zásobe autormi prichystané výkriky objavenia: Hey, what are you hell doing here? alebo...už ma nič nenapadá ale ešte ich zopár majú. Dabing je asi rovnako dobrý ako aj okolité zvuky aj keď v tomto prípade nemám poňatia kto daboval hlavnú postavu. Ešte by som mal klasicky spomenúť aj zvuky zbraní a hudbu, ktorá vás sprevádza celý čas. Hudba je celkom tichá, zvýrazní sa až pri objavení nepriateľom alebo nejakej inej horúcej chvíľke v hre. Zvuky a hudba sú teda tiež dosť dobré.
HRATEĽNOSŤ 95%
Teraz naopak prebehnime k môjmu najobľúbenejšiemu odstavci HRATEĽNOSŤ. Ak ma dobre poznáte, dobre viete čo bude teraz nasledovať...no predsa veeeeľmi podrobné zhrnutie hrateľnosti!
Zbrane: Zbrane ma veľmi potešili. Postačili aj keď ich mohlo byť aj o trochu viacej a aj trochu viac originálnejšie. Na začiatku máte v rukách v podstate najslabšiu zbraň hry, mačetu. Mačeta je dobrá na tiché zneškodňovanie osamotených nepriateľov čo v hre ani prakticky nevyužijete (teda aspoň ja nie) a potom už len na srandu králikov. Hneď v druhom leveli keď už budete mať viac zbraní ju odporúčam zahodiť keďže v hre môžete uniesť maximálne štyri zbrane spolu s granátmi. Ako zabijete prvého nepriateľa získate vašu druhú zbraň, tiež takmer zbytočnú obyčajnú pištoľku, ktoru v hre zabijete tak prvých piatich nepriateľov pretože takmer ihneď potom získate aj konečne užitočnú zbraň, samopal M4 Carbine, ktorý sa okamžite stane vašim miláčikom a ostane ním až do získania pokročilejších zbraní ako P90 SMG hodiaca sa na rýchle čistenie väčších skupiniek nepriateľov a sniperku, ktorú použijete najmä (lepšie povedané iba) na vyčistenie táborov plných nepriateľov. Náboje do sniperky ale nájdete málokde a preto si ich veľmi vážte! Ostatné zbrane už len vymenujem: poloautomatická brokovnica, MP5, puška s granátometom, raketomet, OICW Assault Rifle (myslím že je to tá všestranná ostreľovačka zo SOF 2), normálny granát, dymový granát, oslepujúci granát (starý dobrý CS) a ešte nejaké guľomety v nepriateľských táboroch.
Výbava: No až tak veľa tu toho nie je, je tu baterka, mobil, ďalekohľad a tzv. Cryvision. Vyznieva to tak, že výbavy je málo a je vám prakticky na nič ale to je veľký omyl. Baterka sa hodí do tmavých kútov lodí a temných miestností. Mobil zase využijete na komunikácu s Valery alebo neznámym mužom, ktorý vám zadáva pokyny. Ďalekohľad je asi zo všetkého najdôležitejší, má schopnosť tepelného a nočného videnia, dokáže priblížiť z neuveriteľnej ďialky na blízkosť vašich očí. Bez neho by som hru asi nikdy neprešiel, hodí sa vám vždy na otvorených priestranstvách keď chcete preskúmať tábor nepriateľov. Každého nepriateľa to označí zeleným obdĺžnikom na jeho hlave a vy hneď presne viete ako sa kto kde prechádza, alebo kde sa vôbec nachádza, mnohí nepriatelia sú niekedy skrytí medzi stromami a vy ich neuvidíte inak, ako len práve ďalekohľadom. Potom už len stačí zobrať sniperku (ak ju teda máte) a všetkých odsniperovať a poslať tam kam patria. Neviem presne čo to je, ale má to fungovať asi ako termovízia na odhalenie neviditeľných mutantov v neskorších častiach hry. Ešte by som mal spomenúť časované výbušniny, ktoré využívate na zneškodnenie nejakých budov alebo táborov a kartičky (Card Keys), ktoré získavate na otváranie miestonstí s muníciou a lekárničkami a na nejaké ďalšie uzvreté priestory. Do výbavy síce asi príliš nezapadajú ale musel som ich spomenúť a toto je asi to pravé miesto.
Nepriatelia: Nepriatelia, nepriatelia, bez nich by asi žiadna FPS neexistovala, čo? Keby nebolo nepriateľov, tak by ste strieľali len do okolitých stĺpov a stien...to by asi nebolo veľmi zábavné?! Ako každá hra aj táto má nepriateľov. Nie je ich tu až niekoľko druhov ako napr. v Half-Life alebo Doome ale čo strácajú na početnosti a originálnosti, získavajú na umelej inteligencii! AI týchto vojačikov a mutantov je veľmi dobrá, priam vynikajúca. Mutanti síce zaostávajú za umelou inteligenciou normálnych ľudí ale sú zasa silnejší a nebezpečnejší. Keďže ja AI taká vynikajúca, mal by som sa na ňu pozrieť asi podrobnejšie. Vojaci sú väčšinou nazhromaždení v táboroch po asi piatich. Akonáhle jedného zabijete, ostatní sa yačnú skrývať za krabice, vykukovať po vás a samozrejme aj páliť. To by sme mali využívanie okolitého prostredia, poďme ešte ďalej. Ak niekoho zabijete z diaľky, vždy sa nejakí dvaja vojaci odpoja od tábora a idú k vám okľukou, takže zatiaľ čo vy strieľate na tábor, oni sa k vám pomaličky približujú s nebezpečne nabitou zbraňou a ani sa nenazdáte, už je obrazovka červená a kým sa stihnete otočiť a zistiť odkiaľ na vás pália, už je šedá a klesáte k zemi. Naozaj si nevymýšľam, AI je asi aj do dnešného dňa najlepšia v histórii FPS a možno aj v celkovej! Toľko k AI, teraz k druhom nepriateľov. Vlastne už nie je o čom kecať, spomenul som tu aj mutantov, aj klasických vojakov...snáď len to, že mutanti sú výsledky experimentov šialeného doktora Kriegera a sú hnusní a budete ich nenávidieť.
Dopravné prostriedky: Bez nich by ste hru takisto neprešli. Vašim nerozlučným priateľom bude klasický nafukovací čln, ktorý využijete najmä v prvých levelov na transport z ostrova na ostrov. Nedá sa s ním robiť nič iné ako ho jednoducho šoférovať a plaviť sa po oceáne. Je tu ešte jeden čln, tento už nebezpečnejší nepriateľský s guľometom, ak sa pohybujete po pobreží a v blízkosti je nejaký takýto čln, utekajte do vnútrozemia alebo zostreľte obsluhu guľometu a po nej hneď vodiča. Na presun po zemi tu máme dva druhy vozidiel, Humvee a Buginu pričom Humvee je silnejšie a lepšie vybavený ako Bugina a naopak, Bugina je tiché vozidlo určené na trochu dlhšie vzdialenosti spolu s guľometom na nepriateľov. No a nakoniec, na leteckú prepravu tu slúži rogalo, využilo sa ale viac na efekt ako na nejaký presun, predsa len keď na ňom letíte sa viac kocháte krajinou ako sa sústreďujete na misiu a v hre nie je takmer vôbec potrebné sa na ňom previesť.
Príbeh: Na začiatku tejto dlhokánskej recenzie som spomenul ako sa hra pre vás ako Jacka vlastne začala. Intro o ktorom som hovoril vám síce dej hry priblíži ale ani to vám nepomôže keď sa príbeh začne rozvíjať a vy nebudete ani trochu chápať o čo tam vlastne ide. Neviete totiž ani prečo sa vlastne Jack snažil dostať na tieto ostrovy, prečo s ním išla novinárka Valéria...?! Treba vedieť aj dobre po anglicky aby ste rozumeli dialógom Doyla (ten neznámy muž) a Valery lebo chápať už nebudete vôbec nič (samozrejme si môžete stiahnuť aj češtinu). Príbeh nie je práve vynikajúci a preto aj patrí k mínusom hry. Môžete si povedať: „Príbeh?, a načo keď je to FPS, veď príbeh je v FPS-kách predsa vedajší!“ ale v tejto hre by mal zohrať dôležitú úlohu a svoj účel plní len polovične. Jediné svetlé stránky príbehu sa objavia na konci hry, kedy začne konečne príjemne gradovať (stupňovať) a nakoniec vyvrcholenie, ako sa to skončí vám neprezradím, nechcem vám skaziť zážitok z hry!
TRVANLIVOSŤ 90%
Autori myslím presne vystihli dobu hrania, na akú má priemerný hráč chuť. Čaká vás 20 misií, či už v lodi alebo na otvorenom priestranstve. Každá misia je niečim iná, každá je inak dlhá. Máte na výber 4 obtiažnosti, hard-core hráči hru určite zvládnu prejsť na Hard alebo dokonca na Realistic. My normálny hráči však uprednostňujeme tú strednú obtiažnosť ale v tomto prípade som si zvolil hneď na začiatku Easy. Mal som totiž už skúsenosti s hraním tejto hry u kamoša, ktorý to mal tiež na Easy a aj tak to bolo dosť ťažké. Hra vás po prvom prejdení neomrzí, teda aspoň mňa nie. Ja som tomu celému po prvom prejdení ani nepochopil tak som to spustil znova a až teraz som mal poriadny čas na kochanie sa po grafike, chybách a ďalších rôznych malichernostiach a aj čas na pochopenie. Hra ma neprestala baviť ani pri treťom hraní, ktoré som uskutočňoval pri písaní tejto recenzie. (už sa na to asi vykašlem keď som ju dopísal...ale nie).
PLUSY: Grafika, zvuky prírody, sloboda konania a rozľahlosť ostrovov, AI, tropický raj
MÍNUSY: HW nároky, príbeh
CELKOVO 95%
Far Cry je pre mňa a určite aj pre mnohých ostatných najlepšou FPS r. 2004 a najlepšou FPS na PC vôbec(aj keď som dal Half-Lifeu o percento viac z tejto hry mám oveľa lepší pocit a keď už väčšina tomu dala také "nízke" hodnotenia)! Howgh!
napísal Mr.Solid 12.6.2005
Páči sa mi!
9.5
FAR CRY
PC
Vývoj: Ubisoft / Crytek Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry | |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|