Civilization IV: Beyond the Sword |
Ako urobiť z legendy LEGENDU?
PC
pridal Sarazin 5.10.2008 o 9:47 pod používateľské recenzie
9.7
Existuje teória, že čokoľvek, čo si človek dokáže predstaviť, dokáže človek aj uskutočniť. Iná teória hovorí, že všetko čo človek uskutočnil, si najskôr musel vedieť predstaviť. A úplne iná teória hovorí, že ak si myslíte, že si dokážete predstaviť lepšiu strategickú hru ako Civilization IV: Beyond The Sword (odteraz len CIV), tak by ste si mali CIV-ku najskôr zahrať.
Kúpte si hru, vložte ju do mechaniky a kým sa bude hra inštalovať, pokojne sa začítajte do mojej recenzie.
Predovšetkým by ste mali vedieť, že ide o tzv. TBS (Turn Based Strategy) – dnes v komerčnej sfére takmer neexistujúci poddruh strategických hier, ktoré sa nehrajú v reálnom čase, ale na ťahy. Podobne ako šach.
CIV je vlastne šach zmutovaný do nepochopiteľne obludných rozmerov, ktorý sa zložitosťou (i relatívnosťou) pravidiel približuje k realite v nevídanej miere – to je najväčší zápor hry a, paradoxne, aj jej najväčší klad.
ZAČIATOK: Preto je samozrejmosť, že skôr, než sa pokúsite ovládnuť svet, spustíte tutorial. Tam vám Sid, duchovný otec celej hernej série, stručne vysvetlí čo a ako. Tie veci, ktoré nepochopíte, si vyhľadajte v civilopédii, obsiahlej encyklopédii herných princípov. Tam zistíte načo sú dobré náboženstvá, prečo rybársky čln nemôže vyplávať na oceán a kto je vlastne ten opovážlivý Hanibal, ktorý vám práve vyhlásil vojnu.
Je viac než pravdepodobné, že isté odpovede nenájdete ani tam. To nie je nevyriešiteľný problém, existujú silné združenia ostrieľaných priaznivcov tejto série a u nich sa dočkáte rady takmer okamžite (odkaz na konci recenzie).
PRINCÍP: V hre ovládate jednotky a mestá. Niektoré jednotky sú nebojové – ich výzor a poslanie sa po celú hernú dobu nemení (napríklad Osadník má vždy za úlohu založiť nové mesto bez ohľadu na to, či ste sa práve vyhrabali z praveku, alebo rozbiehate program Apollo). Zvyšok sú jednotky bojové – čo sa robí s takýmito jednotkami určite nemusím vysvetľovať.
V mestách buď vyrábate jednotky, alebo staviate budovy – tie zveľaďujú mesto. Napríklad postavením divadla začne kultúrny vplyv vášho mesta silnieť a isté percento jeho obyvateľov urobíte šťastnými. Postavením kasární zabezpečíte lepší výcvik vašim jednotkám, čím získate drobnú strategickú prevahu. Založením banky v meste zvýšite finančný prínos a tak ďalej... budov je nespočetne veľa a robia vaše mestá silnejšími.
Okrem obyčajných budov môžete v meste postaviť aj výnimočné kúsky: divy sveta. Každý div je jediný svojho druhu – môže byť vybudovaný len v jedinom svete mesta (tak ako je Eifelova veža LEN v Paríži). Na začiatku môžete postaviť len Stonehenge, časom sa môžete vrhnúť na Kolos, Apoštolský Palác, Sixtínsku Kaplnku, alebo Sochu slobody. Samozrejme postaviť svetový div je náročnejšie, ako postaviť stajne, ale investovaná námaha sa vám vráti v podobe špeciálnych bonusov (napríklad Orákulum vám garantuje jednu technológiu zadarmo).
TECHNOLÓGIE: Tie tvoria kostru hry. Hrubo by sa dali prirovnať k vekom v Age of Empires III, ibaže sú mnohonásobne sofistikovanejšie. Na začiatku vediete úbohý kmeň, ktorý ledva dokáže založiť oheň a pod slovom „zbraň“ si predstaví kyjak (čo je vlastne len neopracovaný kus dreva). Aby ste dokázali udržať krok s ostatnými národmi, začnete s výskumom svojej prvej technológie – počas celej hernej doby máte pestrý výber (od lovu na začiatku až po laser na konci). Ak budete výskum zanedbávať, môže sa stať, že vašu armádu samurajov rozpráši jeden arabský tank. Preto nie je radno zanedbávať výskum.
PENIAZE: Dajú sa získať veľkým množstvom ciest – budovaním dedín, dobývaním miest, z luxusných zdrojov (diamanty, striebro, slonovina, víno, urán...), vymáhaním od iných národov, plienením, obchodom, obchodnými trasami, lúpežou, budovaním tých správnych budov (trh, banka, Wall Street) a tak ďalej.
Nahromadené financie vás môžu opustiť ešte väčším množstvom ciest – súper dobije vaše mesto, vyplieni vaše dediny, sabotuje budovy. Musíte ich investovať do technológií, môžete aj do kultúry a špionáže. Peniaze použijete aj na modernizovanie jednotiek (lukostrelcom zakúpite pušky), diplomatické úplatky, kúpu technológií a istá časť financií sa stratí vďaka inflácii (prekliata ekonomika!). Finančných prostriedkov nikdy nie je dosť a ak máte obchodnícke nadanie, tu ho môžete uplatniť.
ŠPIONÁŽ: V datadisku Beyond the Sword (BtS) sa objavila špionáž. Je to detail, avšak dôležitý detail, lebo ktorý mení krehkú rovnováhu pravidiel. V zásade ju môžete ignorovať, ale ak ju dobre využijete, námaha sa vám vráti v podobe cenných informácii o vojenskej sile vášho súpera, jeho výskume, alebo o stave jeho miest a môžete mu ukradnúť technológiu, alebo zničiť bane, otráviť vodu v meste, vyvolať vzburu, vybieliť štátnu pokladnicu, sabotovať produkciu, zničiť budovu... jednoducho rozličné záškodníctvo.
A pripravte sa, že špionáž dokážu využívať aj vaši súperi, preto nie je veľmi múdre ju zanedbať.
ARMÁDA: CIV nie je len o budovaní a skúmaní. Môžete mať najväčšiu ríšu sveta, v mestách divy, plnú pokladnicu a v technológiách byť vpred, ale stále nebudete za vodou. Pochopíte to vtedy, keď vaše hranice prekročí armáda slonov, zamieri k vášmu slabo chránenému mestu. Preto je dôležitá obrana a najlepšia obrana je útok!
Boje sú generované matematicky – postavíte proti sebe rytiera a mušketier. Hra si zráta silu brániacej a útočiacej jednotky, vezme do úvahy ich skúsenosti, terén (napríklad ak mušketier bráni dobre opevnený hrad, rytierove šance sú omnoho menšie ako keď mušketier stojí na otvorenej pláni), zranenia a náhodu.
Spočiatku máte k dispozícii pozemné jednotky, skoro získate aj námorné a napokon aj letecké. Boje sú jednoduché, ide predovšetkým o to mať dostatočný počet dobrých jednotiek a časom sa naučíte aj vojenské fígle.
FÍGLE: Ak váš anglický sused rozpúta vojnu s Aztékmi pošle tam väčšinu svojej armády – to môžete využiť a zaútočiť na jeho slabšie chránené územie a zvíťaziť napriek tomu, že Anglicko má raz toľko vojakov čo vy. Počty vyhrávajú, ale nie vždy.
Pokiaľ sa váš mocný sused do vojny neženie, môžete použiť diplomaciu a podplatiť iný národ, aby naňho zaútočil – potom sa pridáte vy.
Ešte lepšie je, ak krajiny jedného náboženstva odhlasujú krížovú výpravu proti neveriacemu susedovi. Keď vašej ríši odrazu vyhlásia voju všetci susedia, máte o zábavu postarané.
VIERA: Je dôležitá predovšetkým v prvých dvoch tretinách hry. Náboženstvá rozvíjajú vaše mestá po kultúrnej stránke, trošku aj na poli vedy a veriaci sú poslušnejší/šťastnejší ako neveriaci. Ak založíte náboženstvo vy, mesto, v ktorom sa zrodilo, sa stane svätým. V takomto meste sa dá postaviť svätyňa, ktorá bude do mesta lákať veriacich z celého sveta, z čoho budete bohatnúť – jednoducho taký stredoveký cestovný ruch.
NÁRODY: Nejdem ich menovať, lebo ich je cez štyridsať a niektoré majú aj troch vodcov, z ktorých má každý iné bonusy. Tu si užijete všetko od Inkov, Sumerov a Khmérov až po súčasné veľmoci. Stretnete sa aj s menej známymi africkými vodcami, ktorý však svojho času patrili k špičke. Stačí si vybrať a hurá do hrania. Ja mám po rokoch (áno, rokoch) hrania obľúbených Inkov a africkú ríšu Mali.
CIELE: A o čo vlastne v CIV-ke ide? O víťazstvo! K víťazstvu vedie päť ciest: buď vyhladíte všetky národy, alebo ovládnete väčšinu sveta, ako prvý kolonizujete inú planétu, vaše mestá môžu sa dosiahnuť legendárnu kultúrnu úroveň. Z toho vyplýva, že v hre nie je žiadna kampaň, všetko je na vás. Pokojne môžete meniť dejiny a v Tokiu postaviť pyramídy, založiť islam, alebo obohnať svoju japonskú ríšu Veľkým čínskym múrom.
BONUSY: Ale predsa sa zdvihli protestné hlasy, ktorým kampaň chýbala. Preto boli do hry zaradené scenáre a herné módy. Tak si môžete zahrať v dobe ľadovej, vo vesmíre, vo fantastickej krajine. Osobne som tieto bonusy vyskúšal, ale žiaden z nich (okrem Gods of Old, ktorý vymení klasické náboženstvá za náboženstvá starovekej Mezopotámie) sa nevyrovná „klasickej“ CIV-ke.
GRAFIKA: Je dostačujúca. Samozrejme, mohla byť lepšia, ale to by hru už málokto rozchodil. CIV-ka má totižto veľké mapy (v pohode aj celý svet) a tie zamestnávajú PC viac než dosť. Navyše zoom je voľný od podrobného pohľadu až po prezeranie celej planéty (mapy) z vesmíru. Až vtedy vynikne vaša veľká ríša. Animácií je veľa, sú pekné a na slabších strojoch budú drhnúť – ale dajú sa vypnúť.
ZVUK: Zvuky sú... no zvuky. Keď strelí puška, tak to znie ako puška, keď dopadne nukleárna strela, tak to znie (asi) ako má. K hudbe sa toho dá ale povedať omnoho viac – hudba v CIV-ke je bezkonkurenčne to najlepšie, čo som v PC hrách počul. Jednoducho jedenásť bodov z desiatich.
POZOR: Na záver vás musím varovať. Keď raz do tejto hry preniknete, pravdepodobne si v práci vezmete dlhé voľno, alebo sa rovno vypíšete na mesačnú PN. Alebo dáte výpoveď. Pochopíte, keď sa o tretej ráno pristihnete, že už pred polnocou ste chceli skončiť a stále si opakujete „Ešte tento ťah a vypnem to...“.
Civilizácia ma na začiatku očarila množstvom možností a je to jediná hra, ktorá sa už dva roky drží na mojom HDD. Hry trvajú niekoľko hodín (multiplayer ešte viac), moja najdlhšia cez 63 hodín hrania (čím väčšia mapa a menšia rýchlosť, tým dlhšie hra trvá).
Pre mladších a nenáročných hráčov hra určite nie je stvorená, svojich priaznivcov si nájde skôr medzi dospelými a premýšľavými typmi. Civilizácia neprinesie pôžitok ako Call of Duty, v ktorom potrebujete rýchle reflexy a jednoducho len strieľate do všetkého, čo strieľa po vás. Civilizácia prináša úplne inú rozkoš, keď po piatich hodinách súperenia máte tretiu najväčšiu ríšu sveta, je radosť kochať sa tým impériom, ktoré ste si namáhavo budovali. A práve vtedy zistíte, že tá námaha stála za to! Ak sa pokladáte za stratéga, práve túto hru by ste nemali ignorovať.
Podľa mňa je Civilizácia IV : Beyond the Sword najlepšia PC hra vôbec. Čo viac potrebujete počuť?
HELP: Ak ste už z hrou začali a máte dáke otázky, popýtajte sa na interaktívnom fóre združujúcom hráčov Civilizácie (treba sa registrovať)
https://www.civilizace.kvasha.net/forum/
Kúpte si hru, vložte ju do mechaniky a kým sa bude hra inštalovať, pokojne sa začítajte do mojej recenzie.
Predovšetkým by ste mali vedieť, že ide o tzv. TBS (Turn Based Strategy) – dnes v komerčnej sfére takmer neexistujúci poddruh strategických hier, ktoré sa nehrajú v reálnom čase, ale na ťahy. Podobne ako šach.
CIV je vlastne šach zmutovaný do nepochopiteľne obludných rozmerov, ktorý sa zložitosťou (i relatívnosťou) pravidiel približuje k realite v nevídanej miere – to je najväčší zápor hry a, paradoxne, aj jej najväčší klad.
ZAČIATOK: Preto je samozrejmosť, že skôr, než sa pokúsite ovládnuť svet, spustíte tutorial. Tam vám Sid, duchovný otec celej hernej série, stručne vysvetlí čo a ako. Tie veci, ktoré nepochopíte, si vyhľadajte v civilopédii, obsiahlej encyklopédii herných princípov. Tam zistíte načo sú dobré náboženstvá, prečo rybársky čln nemôže vyplávať na oceán a kto je vlastne ten opovážlivý Hanibal, ktorý vám práve vyhlásil vojnu.
Je viac než pravdepodobné, že isté odpovede nenájdete ani tam. To nie je nevyriešiteľný problém, existujú silné združenia ostrieľaných priaznivcov tejto série a u nich sa dočkáte rady takmer okamžite (odkaz na konci recenzie).
PRINCÍP: V hre ovládate jednotky a mestá. Niektoré jednotky sú nebojové – ich výzor a poslanie sa po celú hernú dobu nemení (napríklad Osadník má vždy za úlohu založiť nové mesto bez ohľadu na to, či ste sa práve vyhrabali z praveku, alebo rozbiehate program Apollo). Zvyšok sú jednotky bojové – čo sa robí s takýmito jednotkami určite nemusím vysvetľovať.
V mestách buď vyrábate jednotky, alebo staviate budovy – tie zveľaďujú mesto. Napríklad postavením divadla začne kultúrny vplyv vášho mesta silnieť a isté percento jeho obyvateľov urobíte šťastnými. Postavením kasární zabezpečíte lepší výcvik vašim jednotkám, čím získate drobnú strategickú prevahu. Založením banky v meste zvýšite finančný prínos a tak ďalej... budov je nespočetne veľa a robia vaše mestá silnejšími.
Okrem obyčajných budov môžete v meste postaviť aj výnimočné kúsky: divy sveta. Každý div je jediný svojho druhu – môže byť vybudovaný len v jedinom svete mesta (tak ako je Eifelova veža LEN v Paríži). Na začiatku môžete postaviť len Stonehenge, časom sa môžete vrhnúť na Kolos, Apoštolský Palác, Sixtínsku Kaplnku, alebo Sochu slobody. Samozrejme postaviť svetový div je náročnejšie, ako postaviť stajne, ale investovaná námaha sa vám vráti v podobe špeciálnych bonusov (napríklad Orákulum vám garantuje jednu technológiu zadarmo).
TECHNOLÓGIE: Tie tvoria kostru hry. Hrubo by sa dali prirovnať k vekom v Age of Empires III, ibaže sú mnohonásobne sofistikovanejšie. Na začiatku vediete úbohý kmeň, ktorý ledva dokáže založiť oheň a pod slovom „zbraň“ si predstaví kyjak (čo je vlastne len neopracovaný kus dreva). Aby ste dokázali udržať krok s ostatnými národmi, začnete s výskumom svojej prvej technológie – počas celej hernej doby máte pestrý výber (od lovu na začiatku až po laser na konci). Ak budete výskum zanedbávať, môže sa stať, že vašu armádu samurajov rozpráši jeden arabský tank. Preto nie je radno zanedbávať výskum.
PENIAZE: Dajú sa získať veľkým množstvom ciest – budovaním dedín, dobývaním miest, z luxusných zdrojov (diamanty, striebro, slonovina, víno, urán...), vymáhaním od iných národov, plienením, obchodom, obchodnými trasami, lúpežou, budovaním tých správnych budov (trh, banka, Wall Street) a tak ďalej.
Nahromadené financie vás môžu opustiť ešte väčším množstvom ciest – súper dobije vaše mesto, vyplieni vaše dediny, sabotuje budovy. Musíte ich investovať do technológií, môžete aj do kultúry a špionáže. Peniaze použijete aj na modernizovanie jednotiek (lukostrelcom zakúpite pušky), diplomatické úplatky, kúpu technológií a istá časť financií sa stratí vďaka inflácii (prekliata ekonomika!). Finančných prostriedkov nikdy nie je dosť a ak máte obchodnícke nadanie, tu ho môžete uplatniť.
ŠPIONÁŽ: V datadisku Beyond the Sword (BtS) sa objavila špionáž. Je to detail, avšak dôležitý detail, lebo ktorý mení krehkú rovnováhu pravidiel. V zásade ju môžete ignorovať, ale ak ju dobre využijete, námaha sa vám vráti v podobe cenných informácii o vojenskej sile vášho súpera, jeho výskume, alebo o stave jeho miest a môžete mu ukradnúť technológiu, alebo zničiť bane, otráviť vodu v meste, vyvolať vzburu, vybieliť štátnu pokladnicu, sabotovať produkciu, zničiť budovu... jednoducho rozličné záškodníctvo.
A pripravte sa, že špionáž dokážu využívať aj vaši súperi, preto nie je veľmi múdre ju zanedbať.
ARMÁDA: CIV nie je len o budovaní a skúmaní. Môžete mať najväčšiu ríšu sveta, v mestách divy, plnú pokladnicu a v technológiách byť vpred, ale stále nebudete za vodou. Pochopíte to vtedy, keď vaše hranice prekročí armáda slonov, zamieri k vášmu slabo chránenému mestu. Preto je dôležitá obrana a najlepšia obrana je útok!
Boje sú generované matematicky – postavíte proti sebe rytiera a mušketier. Hra si zráta silu brániacej a útočiacej jednotky, vezme do úvahy ich skúsenosti, terén (napríklad ak mušketier bráni dobre opevnený hrad, rytierove šance sú omnoho menšie ako keď mušketier stojí na otvorenej pláni), zranenia a náhodu.
Spočiatku máte k dispozícii pozemné jednotky, skoro získate aj námorné a napokon aj letecké. Boje sú jednoduché, ide predovšetkým o to mať dostatočný počet dobrých jednotiek a časom sa naučíte aj vojenské fígle.
FÍGLE: Ak váš anglický sused rozpúta vojnu s Aztékmi pošle tam väčšinu svojej armády – to môžete využiť a zaútočiť na jeho slabšie chránené územie a zvíťaziť napriek tomu, že Anglicko má raz toľko vojakov čo vy. Počty vyhrávajú, ale nie vždy.
Pokiaľ sa váš mocný sused do vojny neženie, môžete použiť diplomaciu a podplatiť iný národ, aby naňho zaútočil – potom sa pridáte vy.
Ešte lepšie je, ak krajiny jedného náboženstva odhlasujú krížovú výpravu proti neveriacemu susedovi. Keď vašej ríši odrazu vyhlásia voju všetci susedia, máte o zábavu postarané.
VIERA: Je dôležitá predovšetkým v prvých dvoch tretinách hry. Náboženstvá rozvíjajú vaše mestá po kultúrnej stránke, trošku aj na poli vedy a veriaci sú poslušnejší/šťastnejší ako neveriaci. Ak založíte náboženstvo vy, mesto, v ktorom sa zrodilo, sa stane svätým. V takomto meste sa dá postaviť svätyňa, ktorá bude do mesta lákať veriacich z celého sveta, z čoho budete bohatnúť – jednoducho taký stredoveký cestovný ruch.
NÁRODY: Nejdem ich menovať, lebo ich je cez štyridsať a niektoré majú aj troch vodcov, z ktorých má každý iné bonusy. Tu si užijete všetko od Inkov, Sumerov a Khmérov až po súčasné veľmoci. Stretnete sa aj s menej známymi africkými vodcami, ktorý však svojho času patrili k špičke. Stačí si vybrať a hurá do hrania. Ja mám po rokoch (áno, rokoch) hrania obľúbených Inkov a africkú ríšu Mali.
CIELE: A o čo vlastne v CIV-ke ide? O víťazstvo! K víťazstvu vedie päť ciest: buď vyhladíte všetky národy, alebo ovládnete väčšinu sveta, ako prvý kolonizujete inú planétu, vaše mestá môžu sa dosiahnuť legendárnu kultúrnu úroveň. Z toho vyplýva, že v hre nie je žiadna kampaň, všetko je na vás. Pokojne môžete meniť dejiny a v Tokiu postaviť pyramídy, založiť islam, alebo obohnať svoju japonskú ríšu Veľkým čínskym múrom.
BONUSY: Ale predsa sa zdvihli protestné hlasy, ktorým kampaň chýbala. Preto boli do hry zaradené scenáre a herné módy. Tak si môžete zahrať v dobe ľadovej, vo vesmíre, vo fantastickej krajine. Osobne som tieto bonusy vyskúšal, ale žiaden z nich (okrem Gods of Old, ktorý vymení klasické náboženstvá za náboženstvá starovekej Mezopotámie) sa nevyrovná „klasickej“ CIV-ke.
GRAFIKA: Je dostačujúca. Samozrejme, mohla byť lepšia, ale to by hru už málokto rozchodil. CIV-ka má totižto veľké mapy (v pohode aj celý svet) a tie zamestnávajú PC viac než dosť. Navyše zoom je voľný od podrobného pohľadu až po prezeranie celej planéty (mapy) z vesmíru. Až vtedy vynikne vaša veľká ríša. Animácií je veľa, sú pekné a na slabších strojoch budú drhnúť – ale dajú sa vypnúť.
ZVUK: Zvuky sú... no zvuky. Keď strelí puška, tak to znie ako puška, keď dopadne nukleárna strela, tak to znie (asi) ako má. K hudbe sa toho dá ale povedať omnoho viac – hudba v CIV-ke je bezkonkurenčne to najlepšie, čo som v PC hrách počul. Jednoducho jedenásť bodov z desiatich.
POZOR: Na záver vás musím varovať. Keď raz do tejto hry preniknete, pravdepodobne si v práci vezmete dlhé voľno, alebo sa rovno vypíšete na mesačnú PN. Alebo dáte výpoveď. Pochopíte, keď sa o tretej ráno pristihnete, že už pred polnocou ste chceli skončiť a stále si opakujete „Ešte tento ťah a vypnem to...“.
Civilizácia ma na začiatku očarila množstvom možností a je to jediná hra, ktorá sa už dva roky drží na mojom HDD. Hry trvajú niekoľko hodín (multiplayer ešte viac), moja najdlhšia cez 63 hodín hrania (čím väčšia mapa a menšia rýchlosť, tým dlhšie hra trvá).
Pre mladších a nenáročných hráčov hra určite nie je stvorená, svojich priaznivcov si nájde skôr medzi dospelými a premýšľavými typmi. Civilizácia neprinesie pôžitok ako Call of Duty, v ktorom potrebujete rýchle reflexy a jednoducho len strieľate do všetkého, čo strieľa po vás. Civilizácia prináša úplne inú rozkoš, keď po piatich hodinách súperenia máte tretiu najväčšiu ríšu sveta, je radosť kochať sa tým impériom, ktoré ste si namáhavo budovali. A práve vtedy zistíte, že tá námaha stála za to! Ak sa pokladáte za stratéga, práve túto hru by ste nemali ignorovať.
Podľa mňa je Civilizácia IV : Beyond the Sword najlepšia PC hra vôbec. Čo viac potrebujete počuť?
HELP: Ak ste už z hrou začali a máte dáke otázky, popýtajte sa na interaktívnom fóre združujúcom hráčov Civilizácie (treba sa registrovať)
https://www.civilizace.kvasha.net/forum/
napísal Sarazin 5.10.2008
Páči sa mi!
9.7
CIVILIZATION IV: BEYOND THE SWORD
PC
Vývoj: 2K Games / Firaxis Games Štýl: Managementová Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|