Haze |
Očistovanie čiernoty do žlta.
PS3
pridal maniakps2 26.10.2008 o 11:25 pod používateľské recenzie
6.0
Takže, editácia tohto článku prišla z istého, myslím, že zmysluplného dôvodu. Pretože moja prvá recenzia na túto hru bola pekne o ničom a pekne divná. (No aspoň mne sa zdala divná, taká nič moc. Dúfam, že táto bude lepšia.) Chcel by som u tohto druhého pokusu skutočne očistiť meno tejto hry. Proste prečo táto hra určite nie je až tak zlá, alebo vôbec, prečo je HAZE v podstate celkom slušná, dobrá hra a určite sa ju oplatí zahrať.
Takže, ešte pred vydaním tejto drogy v žlto čiernom, mali tvorcovia z FRD plné huby vecí a nápadov ktoré v Haze použijú, že nejednému hráčovi by padla sánka a to aj z toho dôvodu, že aký to teda dôvod mať k tomu, aby sme neverili tvorcom niečoho tak skvelého ako bola TS séria na ps2? Skutočne mať dôvody k tomu, aby majitelia ps2 vlastniaci timesplitery nedôverovali svojím milovaným tvorcom, boli fakt minimálne. Predsa, majú na to dosť času, majú dobré nápady, skvelý tým spojený s ubisoftom, peniaze a k tomu skvelú povesť.
Úplne od začiatku som sledoval každý krôčik ich Haze kampane- trailery, interviews a čím viac sa hra začala približovať, tým viac vzrastalo napätie v končekoch prstov.
Cmoooun Hazee!
Asi v jednom z posledných rozhovorov s tvorcami sa hlavy z FRD rozhodli vyzvať na súboj Halo 3 čomu som úplne tak presnejšie neporozumel (asi, že predajnosť HAZE bude dvakrát taká...) a vtom istom aj podotkli, že kde sa hrabe Crysis a Far Cry, Haze bude niekde úplne ďalej, čo sa týka grafiky, príbehu a atmosféry, čo bol proste out no .
V týchto posledných dňoch už by ani človeka nenapadlo, že FRDáci nakoniec skončia pod herným ,,mostom“ a neskôr už len ako Crytek pobočka ...no síce aj napadlo, keďže vytvoriť hru, na technickej úrovni Crysisu na ps3 a hneď spočiatku jej konzolovej púte bola šanca asi len tak 1 ku 1000.
Ale čo tak trocha reality: hlboko, hlbšie najhlbšie...
Tak to začalo- 40 až 60% hodnotenia hry, ktorá mala za prvý týždeň predať minimálne milión kusov boli jasným dôkazom toho, že FRD si práve zaobstaral priam monumentálne Fiasko. (ak neberieme do úvahy tých pár osemdesiatok v oficiálnych playstation magazínoch ) Mizerný predaj vyvrcholil u cca 50 000 predaných kusov, čo nestačilo ani na pokrytie toho koľko radikáli investovali do samotnej reklamy. Ale! Naozaj si to táto hra zaslúži? Mizernú predajnosť a výsmech? Zabudnite, čo okolo tej hry bolo, zabudnite, od koho pochádza...proste si ju zapnite a hrajte.
Ak to budete hrať z dôvodov, že ,,idem sa pozrieť čo je to za hrôzu“ alebo hrať a myslieť popri tom na crysis a v podstate porovnávať to z inými hrami, je absolútne zbytočné.
HAZE nie je AAA hra, o tom vás presvedčí už v samotnom úvode (viď. grafiku). Ale myslím, že ide o hru, od ktorej ak nič neočakávate (síce, to je tak trocha paradox povedať po tej obrej reklamo - mozgovej masáži ), ak nepôjdete do obchodu s presvedčením- ,,že aha, toto mal byť ten druhý crysis/aha, to je to čo sa povyšovalo nad halo 3“, ale pôjdete si proste len po HAZE hru ako takú, tak myslím, že neoľutujete a rád by som vás o tom presvedčil v nasledujúcich riadkoch.
ŠTÝL
Každá hra má svoj špecifický štýl. Je to niečo ako tvár, postava tej hry. Proste porovnajte štýl hrania Call of Duty , Halo, Battlefield. Ide o úplne rozdielne hry, ktoré maximálne hádže do jedného vreca to jediné, čo majú spoločné, a to že sú to FPS. Sú to vojnové FPS, ktoré sa aj tak od seba viac než dosť odlišujú. Preto nechápem rozhorčené tvrdenia hráčov, ktorí boli mnoho krát nahnevaní, že prečo a z akého dôvodu sa prirovnáva Resistance 2 ku Gears of War 2. Prečo sa Gears 2 napr. neporovnáva z Uncharted. Áno, síce ide o TPSky, ale majú absolútne odlišnú ideológiu. (Maximálne by bolo možné porovnávať ovládanie). No, ale Res s gears z jednoduchého. Tieto hry majú viac než dosť spoločného- vojna, boj ľudstva proti ohavným stvoreniam ktoré sa snažia zničiť ohrozený ľudský druh, ktorý je aj tak už skoro porazený, boss fighty s najrôznejšími monštrami plus sú to čistokrvné strielačky s morom krvi. Prirovnávať Cod ku Halo je nemysliteľné, ale prirovnávať Cod ku MoH je už myslím, že absolútne v pohode. Takže, každá hra má svoj štýl, svoju ideológiu... niečo, čo je pre tú hru špecifické- ovládanie, to ako sa hrá, určitá vec na ktorú je zameraná. HAZE má dosť svojský štýl a je dosť možné, že práve ten nemusí hráčovi sadnúť. Je to vojna, ale úplne iná na akú sme zvyknutí. Je to vojna z neďalekej budúcnosti, no predsa prirovnávať ju k Frontlines, Crysis...je proste nemysliteľné, pretože je až moc svojská a svojím gameplay nemá s týmito hrami absolútne nič spoločné. Preto je najzdravším a myslím, že najlepším riešením pri hraní hier nemyslieť na to, v čom je tá druhá hra podobná alebo lepšia, proste treba sa ponoriť do nej samotnej, nemyslieť na inú a hrať ju.
HAZE
Od začiatku do konca je to len pohľad Mantel vojaka Shana Carpentera, vojaka nadnárodnej militaristickej korporácie a tak ďalej. Ani raz nebudete hru a všetko čo sa v nej deje vidieť ináč než očami hlavného hrdinu a celý príbeh a všetko si musí hlavný hrdina spracovať tým, čo videl a počul. Ak budete hrať hru neustále bez pauzovania, odbiehania...,ale proste budete stále sedieť a hrať, tak prežijete naozaj skvelý zážitok. HAZE nemá od samotného začiatku hrania až po koniec žiadne loadingy. A to je na tej hre tak sympatické. Proste Hra si vás nechce ani na chvíľku odpútať, chce aby ste od začiatku do konca naozaj žili len vo virtuálnom svete vojnou zamorenej latinskej Ameriky, kde sa celý konflikt odohráva. Zas na druhú stranu, umieraniu sa nevyhnete alebo vypínaniu od zdravej únavy. Vtedy, keď opäť začínate, alebo ste po smrti, naskočí na pár sekúnd loadingová obrazovka, ale keďže hra nie je veľmi náročná, myslím, že ani nie nudná, tak to bude naozaj len zriedkavá záležitosť. Z úvodu máte k dispozícii len easy a normal. Na nich je hra dosť jednoduchá. Neskôr to bude hard a extra hard, kde už naozaj treba pomoc nejakého online priateľa alebo aspoň niekoho z blízka na split-screen.
MANTEL VS. PRISAHAJÚCA RUKA
HAZE príbeh je dosť klasická záležitosť. Najprv ste na “dobrej“ strane...po čase zistíte, že tá ´´dobrá“ nie je dobrá a prezlečiete sa do uniformy pred tým tej *zlej strany, ktorá je v podstate od začiatku tá dobrá . Proste klišé. Inými slovami: niekde v Latinskej Amerike sa proste armáda rebelov- Prisahajúca Ruka, vedená Gabrielom Merinom, rozhodla zvrhnúť zapredaneckú vládu a tak oslobodiť svoju krajinu spod korupcie a nátlaku. To sa ale nepáčilo z nejakého dôvodu MANTELu a posiela do onej krajiny svoju nič netušiacu armádu, aby opäť nastolila poriadok a zajala vodcu rebélie. Mantel armáda používa pri boji vzácnu vojenskú drogu- Nectar, ktorá z vás môže urobiť: super vojaka, šialenca alebo nakoniec mŕtveho muža.
Nectar je hlavný aspekt celej hry. Je dôležitý a preto bez neho ani na krok! Je to najdôležitejšia súčasť manteláckej uniformy. Po dávke sa vojakom umožnia tieto schopnosti- rýchlejší beh, väčšia sila, presnosť, schopnosť vytušiť pascu a to najdôležitejšie- všetci nepriatelia budú videní ako svetielkujúce siluety, čo je prima a hlavne na ťažších obtiažnostiach alebo v multiplayeri, pretože tam je to už naozaj o pár guľkách a mantelák bez nectaru je jednoduchá korisť a neschopák. Ale pretože si ho môžete dávkovať ľubovoľne, nemusíte ho ani používať, čo sa síce úplne nedá, pretože občas si hra sama praje, aby ste sa nadopovali. No síce, skôr to má čo dočinenia s tým, že ako každá droga tak aj tejto sa obyčajný človek ako je Shane postupne poddá a nakoniec z vás spraví len žlto – čiernu bábku, ktorej velí a káže ona sama.
Ale ináč, herné časti za Mantel sú skvelé. Síce nedávajú moc pocit vojny, ale skôr iba hry a to v podstate aj samotné HAZE chce. Ako mantel vojak má byť Shane ovplyvňovaný nectarom, takže preto keď nepriateľa zasiahnete, budete vidieť iba žlté iskričky namiesto mora krvi, ktoré odtiaľ v skutočnosti vyprskne. Telá padlých sa budú z bojového poľa strácať a vy si v podstate naozaj prestanete uvedomovať, že zabíjate. Proste uvidíme svetielka, strelíme do nich a oni padnú a zmiznú. Budeme si pripadať ako v hre a dávkovať si jednu ampulku za druhou ale...
...To čo malo byť spoilerom a najväčším prekvapením, bolo tvorcami už dávno vykecané...
V jednej krásnej chvíľke Shanemu dôjde, že to asi všetko nie je úplne v normále. Však zabíjajú ľudí a oni sa z toho len smejú a kričia „Wow“ a keď jedného dňa si uvedomil, že stojí na strane zvrhlíkov, nesociality a zvrátenosti, začne konať. Vymení uniformu za partizánsky oblek a presným vyrazením zbrane z ruky exdobrého priateľa sa stáva Mantel nepriateľom č.1. a o to vlastne v HAZE má ísť. Máme si uvedomiť, že to čo strieľame sú ľudské bytosti a naozaj to aj v niektorých momentoch celkom vyšlo. Vidieť na zemi od bolestivých kŕčov sa zvíjajúcu známu tvár, pred tým dobrého priateľa, nezanechá nikoho chladným a možno si aj pomyslíte, že čo ste to v podstate urobili?! A o to tu ide a v tomto smere je myslím, že HAZE jedinečnosťou. Keď si zoberieme do úvahy filmy s podobným tématom, tak už vždy z úvodu bolo očividné, že títo sú zlí a už sa len čakalo, kedy si to aj hlavný hrdina uvedomí a konečne im nakope ich drahocenné prdelky. Je dosť škoda, že tvorcovia svoje nadšenie neuchovali v tajnosti. Haze je vtom výnimočná hra, že keby som dopredu nevedel, že budem prestupovať na druhú stranu, tak by ma to ani nenapadlo, pretože za prvé- s mantelákmi je Shane už z úvodu perfektne naladený a všetci vyzerajú na pohodových teepkov, ktorým prídu zvrhlosti ktoré ,,že vraj“ rebeli v krajine páchajú zlé a nechutné. O to by boli momenty správneho uvedomenia sa a následného otočenia zbrani omnoho emotívnejšie a expresívnejšie. No žiaľ, keďže to nie je tajomstvom aspoň môžem povedať dačo o hre za rebelov.
Práve tu začína tá pravá vojna v Haze. Ako rebel už nebudete obmedzovaný ututlávaním reality drogou, ale všetko pekne po poriadku- mŕtvoly nemiznú ( až na niektoré, keď je už toho fakt moc ) pekne krv vystrekuje a po zranení sa vojak od bolesti zvíja a rôzne po zemi skrúca, čo naozaj dodáva na zaujímavosti a atmosfére spolu s hudbou, ktorá je v správnych momentoch na správnom mieste už po celý čas hry. Ako rebel som si naozaj vychutnával chvíľky, kedy som jednou riadnou ranou lakťom do hrdla nepriateľa omráčil, na to mu elegantne vytrhol zbraň a strelou ho poslal na kŕčovité zvíjanie sa k zemi, ďalej vytváral granáty z nectar ampulami z padlých vojakov a simuloval usmrtenie, kedy je skvelá možnosť si dať chvíľkovú pauzu od spúšte a po odignorovaní vášho ,,nehybného“ tela nepriateľom ho hitmanovsky prekvapiť odzadu.
Niektoré misie sú naozaj perfektné, nie že by neboli všetky, ale čo sa týka aspoň vojnového nádychu a atmosféry. Síce v podstate, všetky sú aspoň pre mňa veľmi, veľmi zábavné a ich rôznorodosťou sa rozhodne nešetrí. Raz ste v džungli, potom sa zas vozíte po rozbahnenom teréne, prestrieľavate sa v rozbombardovanom hoteli, v meste, vo vzduchu nad plážou obstreľujete vojakov a zostreľujete iné vzdušné cudzie mašiny a tak ďalej. Ale čo zas k dobrej atmosfére rozhodne neprispieva a kazí to pravé vojnové je AI, ktorá je naozaj nič moc spolu s pohybmi samotných postáv, ktoré pripomínajú skôr zlaté CS časy než next-gen. Ale venujme sa AI. Síce sú nepriatelia agresívni a dokonca aj sa snažia kryť alebo vyhľadávať úkryt a pri hodení granátu naň reagujú pričom sa snažia čo najďalej odskočiť, ale v tom je problém. Keď sa kryjú alebo snažia kryť, vždy im proste musí niečo vytŕčať (najčastejšie hlava). Keď sa hodí granát, tak im vôbec neprekáža, či sa hodia vám rovno pred hlaveň alebo rovno z úkrytu do voľného priestranstva, kde sú jednoduchým cieľom. A to isto so spolubojovníkmi, či mantel alebo rebeli, to je jedno, nemajú najmenší problém si zobrať život nabehnutím pred hlaveň vašej zbrane a to keď robia aj na najťažšej obtiažnosti, kedy sa bude každá pomoc hodiť, pekne nahnevá. Takže inteligencie v podstate nepobrali o nič viac za vlasť bojujúci rebeli ako aj draho platení manteláci. Ale predsa sa v niečom líšia. Okrem teda iných bojových prvkov ako je napr. u rebelov vytrhnutie zbrane a u mantelov nektar a samozrejme uniforiem, tak obe strany odlišujú aj zbrane.
Ako mantelák máte to najnovšie od zbrojárskeho priemyslu. Najmodernejšiu automatickú pušku ktorá hlavne disponuje svojou presnosťou plus silný, ale spomalený revolver. Ďalej je tu máme striebornú a dosť účinnú brokajdu, sniperku a nakoniec podivný mini jednoručný raketomet, ktorý pôsobí skôr ako vrhač tenisových loptičiek než jak ničiteľ opancierovaných jeepov a helikoptér... ale budiš , čo my vieme aké budú zbrane v roku 2048?
Rebelská výbava je síce zo staršieho železa, ale na zabíjanie postačí. Tak isto obdržíte samopal, síce nepresnejší na diaľku, ale z väčšou kapacitou, nožíky ktoré môžu byť obdarené nectarovou nátierkou, plameňomet, ktorý je síce účinný, ale hlavne vizuálne z najškaredším plameňom vôbec, najsilnejšia zbraň hry rotačák a tiež brokajdu, ktorá je absolútne v pohode. Nevyzerá vôbec ako pukal, ale skôr ako mp40. Len namiesto automatu to strieľa jak proste brokajda a strely dokážu napáchať škodu aj na diaľku.
Okrem AI je ďalšou slabinou hry grafika, ktorá síce nie je najkrajšia a viacej by sa určite hodila nadupanejšej ps2 hre, ale zas určite nie je hrozná a odpudzujúca, to je proste nezmysel roka. Ak ste hrali Turoka, tak grafika Haze je na rovnakej úrovni. Síce Turok mal možno predsa len na niektorých miestach dosť peknú, akoby sa proste grafické tými striedali, ale ináč skoro to samé. Nič špeciálne a nádherné, ale určite nie odpudzujúce, to je proste bľabot a ani neviem, prečo boli všetci až tak moc zarazení, že hra nevyzerá tak, ako bolo sľúbené. FRD nikdy nemali graficky nádherne hry a vždy to bol skôr priemer, ale zas ohľadom zábavy to bolo vždy na vysokej úrovni a to isté platí aj v prípade Haze.
Záver
HAZE a zlá hra? To rozhodne nie. Keď hrám zlú hru nebavím sa, nudím sa. Zlá hra nemá ani poňatia, čo je to kvalitný príbeh, hudba, atmosféra a to v prípade Haze určite neplatí, pretože keby som mal zobrať do úvahy len tieto veci plus zábavu, ktorú som u Haze zažil, tak nevidím dôvod nedať 80% ak nie viac. Príbeh je dobrý, jemne emocionálny a je dosť veľká škoda, že autori o hlavnej udalosti nedokázali pomlčať. Hudba je skvelá a atmosféra na niektorých miestach viac než slušná. Jasné, že grafika a AI určite nie je nič úžasného, ale Haze bola proste pre tvorcov dosť náročná hra a nakoniec predsa len vyšla a určite dosť hráčov pobavila. Do úrovne 40-50% hier a la ShellShock 2, Point: Fall of Liberty, Legendary... haze určite nepatrí. Môj osobný názor je, že HAZE je v kategórii skôr so slušňákmi a la Turok, Frontlines, Resistance, MoH A. a nedať tomu šancu je dosť smutné, hlavne keď cena klesla na smiešnych 15-14 e. Samozrejme, ide o môj subjektívny názor, ale je jasné, že nie som jediný, komu haze neprišla ZLÁ. Ide o dobrú, jemne nadpriemernú FPS ktorá ma pobavila, baví a verím, že mi ešte chvíľu vydrží.
Takže, ešte pred vydaním tejto drogy v žlto čiernom, mali tvorcovia z FRD plné huby vecí a nápadov ktoré v Haze použijú, že nejednému hráčovi by padla sánka a to aj z toho dôvodu, že aký to teda dôvod mať k tomu, aby sme neverili tvorcom niečoho tak skvelého ako bola TS séria na ps2? Skutočne mať dôvody k tomu, aby majitelia ps2 vlastniaci timesplitery nedôverovali svojím milovaným tvorcom, boli fakt minimálne. Predsa, majú na to dosť času, majú dobré nápady, skvelý tým spojený s ubisoftom, peniaze a k tomu skvelú povesť.
Úplne od začiatku som sledoval každý krôčik ich Haze kampane- trailery, interviews a čím viac sa hra začala približovať, tým viac vzrastalo napätie v končekoch prstov.
Cmoooun Hazee!
Asi v jednom z posledných rozhovorov s tvorcami sa hlavy z FRD rozhodli vyzvať na súboj Halo 3 čomu som úplne tak presnejšie neporozumel (asi, že predajnosť HAZE bude dvakrát taká...) a vtom istom aj podotkli, že kde sa hrabe Crysis a Far Cry, Haze bude niekde úplne ďalej, čo sa týka grafiky, príbehu a atmosféry, čo bol proste out no .
V týchto posledných dňoch už by ani človeka nenapadlo, že FRDáci nakoniec skončia pod herným ,,mostom“ a neskôr už len ako Crytek pobočka ...no síce aj napadlo, keďže vytvoriť hru, na technickej úrovni Crysisu na ps3 a hneď spočiatku jej konzolovej púte bola šanca asi len tak 1 ku 1000.
Ale čo tak trocha reality: hlboko, hlbšie najhlbšie...
Tak to začalo- 40 až 60% hodnotenia hry, ktorá mala za prvý týždeň predať minimálne milión kusov boli jasným dôkazom toho, že FRD si práve zaobstaral priam monumentálne Fiasko. (ak neberieme do úvahy tých pár osemdesiatok v oficiálnych playstation magazínoch ) Mizerný predaj vyvrcholil u cca 50 000 predaných kusov, čo nestačilo ani na pokrytie toho koľko radikáli investovali do samotnej reklamy. Ale! Naozaj si to táto hra zaslúži? Mizernú predajnosť a výsmech? Zabudnite, čo okolo tej hry bolo, zabudnite, od koho pochádza...proste si ju zapnite a hrajte.
Ak to budete hrať z dôvodov, že ,,idem sa pozrieť čo je to za hrôzu“ alebo hrať a myslieť popri tom na crysis a v podstate porovnávať to z inými hrami, je absolútne zbytočné.
HAZE nie je AAA hra, o tom vás presvedčí už v samotnom úvode (viď. grafiku). Ale myslím, že ide o hru, od ktorej ak nič neočakávate (síce, to je tak trocha paradox povedať po tej obrej reklamo - mozgovej masáži ), ak nepôjdete do obchodu s presvedčením- ,,že aha, toto mal byť ten druhý crysis/aha, to je to čo sa povyšovalo nad halo 3“, ale pôjdete si proste len po HAZE hru ako takú, tak myslím, že neoľutujete a rád by som vás o tom presvedčil v nasledujúcich riadkoch.
ŠTÝL
Každá hra má svoj špecifický štýl. Je to niečo ako tvár, postava tej hry. Proste porovnajte štýl hrania Call of Duty , Halo, Battlefield. Ide o úplne rozdielne hry, ktoré maximálne hádže do jedného vreca to jediné, čo majú spoločné, a to že sú to FPS. Sú to vojnové FPS, ktoré sa aj tak od seba viac než dosť odlišujú. Preto nechápem rozhorčené tvrdenia hráčov, ktorí boli mnoho krát nahnevaní, že prečo a z akého dôvodu sa prirovnáva Resistance 2 ku Gears of War 2. Prečo sa Gears 2 napr. neporovnáva z Uncharted. Áno, síce ide o TPSky, ale majú absolútne odlišnú ideológiu. (Maximálne by bolo možné porovnávať ovládanie). No, ale Res s gears z jednoduchého. Tieto hry majú viac než dosť spoločného- vojna, boj ľudstva proti ohavným stvoreniam ktoré sa snažia zničiť ohrozený ľudský druh, ktorý je aj tak už skoro porazený, boss fighty s najrôznejšími monštrami plus sú to čistokrvné strielačky s morom krvi. Prirovnávať Cod ku Halo je nemysliteľné, ale prirovnávať Cod ku MoH je už myslím, že absolútne v pohode. Takže, každá hra má svoj štýl, svoju ideológiu... niečo, čo je pre tú hru špecifické- ovládanie, to ako sa hrá, určitá vec na ktorú je zameraná. HAZE má dosť svojský štýl a je dosť možné, že práve ten nemusí hráčovi sadnúť. Je to vojna, ale úplne iná na akú sme zvyknutí. Je to vojna z neďalekej budúcnosti, no predsa prirovnávať ju k Frontlines, Crysis...je proste nemysliteľné, pretože je až moc svojská a svojím gameplay nemá s týmito hrami absolútne nič spoločné. Preto je najzdravším a myslím, že najlepším riešením pri hraní hier nemyslieť na to, v čom je tá druhá hra podobná alebo lepšia, proste treba sa ponoriť do nej samotnej, nemyslieť na inú a hrať ju.
HAZE
Od začiatku do konca je to len pohľad Mantel vojaka Shana Carpentera, vojaka nadnárodnej militaristickej korporácie a tak ďalej. Ani raz nebudete hru a všetko čo sa v nej deje vidieť ináč než očami hlavného hrdinu a celý príbeh a všetko si musí hlavný hrdina spracovať tým, čo videl a počul. Ak budete hrať hru neustále bez pauzovania, odbiehania...,ale proste budete stále sedieť a hrať, tak prežijete naozaj skvelý zážitok. HAZE nemá od samotného začiatku hrania až po koniec žiadne loadingy. A to je na tej hre tak sympatické. Proste Hra si vás nechce ani na chvíľku odpútať, chce aby ste od začiatku do konca naozaj žili len vo virtuálnom svete vojnou zamorenej latinskej Ameriky, kde sa celý konflikt odohráva. Zas na druhú stranu, umieraniu sa nevyhnete alebo vypínaniu od zdravej únavy. Vtedy, keď opäť začínate, alebo ste po smrti, naskočí na pár sekúnd loadingová obrazovka, ale keďže hra nie je veľmi náročná, myslím, že ani nie nudná, tak to bude naozaj len zriedkavá záležitosť. Z úvodu máte k dispozícii len easy a normal. Na nich je hra dosť jednoduchá. Neskôr to bude hard a extra hard, kde už naozaj treba pomoc nejakého online priateľa alebo aspoň niekoho z blízka na split-screen.
MANTEL VS. PRISAHAJÚCA RUKA
HAZE príbeh je dosť klasická záležitosť. Najprv ste na “dobrej“ strane...po čase zistíte, že tá ´´dobrá“ nie je dobrá a prezlečiete sa do uniformy pred tým tej *zlej strany, ktorá je v podstate od začiatku tá dobrá . Proste klišé. Inými slovami: niekde v Latinskej Amerike sa proste armáda rebelov- Prisahajúca Ruka, vedená Gabrielom Merinom, rozhodla zvrhnúť zapredaneckú vládu a tak oslobodiť svoju krajinu spod korupcie a nátlaku. To sa ale nepáčilo z nejakého dôvodu MANTELu a posiela do onej krajiny svoju nič netušiacu armádu, aby opäť nastolila poriadok a zajala vodcu rebélie. Mantel armáda používa pri boji vzácnu vojenskú drogu- Nectar, ktorá z vás môže urobiť: super vojaka, šialenca alebo nakoniec mŕtveho muža.
Nectar je hlavný aspekt celej hry. Je dôležitý a preto bez neho ani na krok! Je to najdôležitejšia súčasť manteláckej uniformy. Po dávke sa vojakom umožnia tieto schopnosti- rýchlejší beh, väčšia sila, presnosť, schopnosť vytušiť pascu a to najdôležitejšie- všetci nepriatelia budú videní ako svetielkujúce siluety, čo je prima a hlavne na ťažších obtiažnostiach alebo v multiplayeri, pretože tam je to už naozaj o pár guľkách a mantelák bez nectaru je jednoduchá korisť a neschopák. Ale pretože si ho môžete dávkovať ľubovoľne, nemusíte ho ani používať, čo sa síce úplne nedá, pretože občas si hra sama praje, aby ste sa nadopovali. No síce, skôr to má čo dočinenia s tým, že ako každá droga tak aj tejto sa obyčajný človek ako je Shane postupne poddá a nakoniec z vás spraví len žlto – čiernu bábku, ktorej velí a káže ona sama.
Ale ináč, herné časti za Mantel sú skvelé. Síce nedávajú moc pocit vojny, ale skôr iba hry a to v podstate aj samotné HAZE chce. Ako mantel vojak má byť Shane ovplyvňovaný nectarom, takže preto keď nepriateľa zasiahnete, budete vidieť iba žlté iskričky namiesto mora krvi, ktoré odtiaľ v skutočnosti vyprskne. Telá padlých sa budú z bojového poľa strácať a vy si v podstate naozaj prestanete uvedomovať, že zabíjate. Proste uvidíme svetielka, strelíme do nich a oni padnú a zmiznú. Budeme si pripadať ako v hre a dávkovať si jednu ampulku za druhou ale...
...To čo malo byť spoilerom a najväčším prekvapením, bolo tvorcami už dávno vykecané...
V jednej krásnej chvíľke Shanemu dôjde, že to asi všetko nie je úplne v normále. Však zabíjajú ľudí a oni sa z toho len smejú a kričia „Wow“ a keď jedného dňa si uvedomil, že stojí na strane zvrhlíkov, nesociality a zvrátenosti, začne konať. Vymení uniformu za partizánsky oblek a presným vyrazením zbrane z ruky exdobrého priateľa sa stáva Mantel nepriateľom č.1. a o to vlastne v HAZE má ísť. Máme si uvedomiť, že to čo strieľame sú ľudské bytosti a naozaj to aj v niektorých momentoch celkom vyšlo. Vidieť na zemi od bolestivých kŕčov sa zvíjajúcu známu tvár, pred tým dobrého priateľa, nezanechá nikoho chladným a možno si aj pomyslíte, že čo ste to v podstate urobili?! A o to tu ide a v tomto smere je myslím, že HAZE jedinečnosťou. Keď si zoberieme do úvahy filmy s podobným tématom, tak už vždy z úvodu bolo očividné, že títo sú zlí a už sa len čakalo, kedy si to aj hlavný hrdina uvedomí a konečne im nakope ich drahocenné prdelky. Je dosť škoda, že tvorcovia svoje nadšenie neuchovali v tajnosti. Haze je vtom výnimočná hra, že keby som dopredu nevedel, že budem prestupovať na druhú stranu, tak by ma to ani nenapadlo, pretože za prvé- s mantelákmi je Shane už z úvodu perfektne naladený a všetci vyzerajú na pohodových teepkov, ktorým prídu zvrhlosti ktoré ,,že vraj“ rebeli v krajine páchajú zlé a nechutné. O to by boli momenty správneho uvedomenia sa a následného otočenia zbrani omnoho emotívnejšie a expresívnejšie. No žiaľ, keďže to nie je tajomstvom aspoň môžem povedať dačo o hre za rebelov.
Práve tu začína tá pravá vojna v Haze. Ako rebel už nebudete obmedzovaný ututlávaním reality drogou, ale všetko pekne po poriadku- mŕtvoly nemiznú ( až na niektoré, keď je už toho fakt moc ) pekne krv vystrekuje a po zranení sa vojak od bolesti zvíja a rôzne po zemi skrúca, čo naozaj dodáva na zaujímavosti a atmosfére spolu s hudbou, ktorá je v správnych momentoch na správnom mieste už po celý čas hry. Ako rebel som si naozaj vychutnával chvíľky, kedy som jednou riadnou ranou lakťom do hrdla nepriateľa omráčil, na to mu elegantne vytrhol zbraň a strelou ho poslal na kŕčovité zvíjanie sa k zemi, ďalej vytváral granáty z nectar ampulami z padlých vojakov a simuloval usmrtenie, kedy je skvelá možnosť si dať chvíľkovú pauzu od spúšte a po odignorovaní vášho ,,nehybného“ tela nepriateľom ho hitmanovsky prekvapiť odzadu.
Niektoré misie sú naozaj perfektné, nie že by neboli všetky, ale čo sa týka aspoň vojnového nádychu a atmosféry. Síce v podstate, všetky sú aspoň pre mňa veľmi, veľmi zábavné a ich rôznorodosťou sa rozhodne nešetrí. Raz ste v džungli, potom sa zas vozíte po rozbahnenom teréne, prestrieľavate sa v rozbombardovanom hoteli, v meste, vo vzduchu nad plážou obstreľujete vojakov a zostreľujete iné vzdušné cudzie mašiny a tak ďalej. Ale čo zas k dobrej atmosfére rozhodne neprispieva a kazí to pravé vojnové je AI, ktorá je naozaj nič moc spolu s pohybmi samotných postáv, ktoré pripomínajú skôr zlaté CS časy než next-gen. Ale venujme sa AI. Síce sú nepriatelia agresívni a dokonca aj sa snažia kryť alebo vyhľadávať úkryt a pri hodení granátu naň reagujú pričom sa snažia čo najďalej odskočiť, ale v tom je problém. Keď sa kryjú alebo snažia kryť, vždy im proste musí niečo vytŕčať (najčastejšie hlava). Keď sa hodí granát, tak im vôbec neprekáža, či sa hodia vám rovno pred hlaveň alebo rovno z úkrytu do voľného priestranstva, kde sú jednoduchým cieľom. A to isto so spolubojovníkmi, či mantel alebo rebeli, to je jedno, nemajú najmenší problém si zobrať život nabehnutím pred hlaveň vašej zbrane a to keď robia aj na najťažšej obtiažnosti, kedy sa bude každá pomoc hodiť, pekne nahnevá. Takže inteligencie v podstate nepobrali o nič viac za vlasť bojujúci rebeli ako aj draho platení manteláci. Ale predsa sa v niečom líšia. Okrem teda iných bojových prvkov ako je napr. u rebelov vytrhnutie zbrane a u mantelov nektar a samozrejme uniforiem, tak obe strany odlišujú aj zbrane.
Ako mantelák máte to najnovšie od zbrojárskeho priemyslu. Najmodernejšiu automatickú pušku ktorá hlavne disponuje svojou presnosťou plus silný, ale spomalený revolver. Ďalej je tu máme striebornú a dosť účinnú brokajdu, sniperku a nakoniec podivný mini jednoručný raketomet, ktorý pôsobí skôr ako vrhač tenisových loptičiek než jak ničiteľ opancierovaných jeepov a helikoptér... ale budiš , čo my vieme aké budú zbrane v roku 2048?
Rebelská výbava je síce zo staršieho železa, ale na zabíjanie postačí. Tak isto obdržíte samopal, síce nepresnejší na diaľku, ale z väčšou kapacitou, nožíky ktoré môžu byť obdarené nectarovou nátierkou, plameňomet, ktorý je síce účinný, ale hlavne vizuálne z najškaredším plameňom vôbec, najsilnejšia zbraň hry rotačák a tiež brokajdu, ktorá je absolútne v pohode. Nevyzerá vôbec ako pukal, ale skôr ako mp40. Len namiesto automatu to strieľa jak proste brokajda a strely dokážu napáchať škodu aj na diaľku.
Okrem AI je ďalšou slabinou hry grafika, ktorá síce nie je najkrajšia a viacej by sa určite hodila nadupanejšej ps2 hre, ale zas určite nie je hrozná a odpudzujúca, to je proste nezmysel roka. Ak ste hrali Turoka, tak grafika Haze je na rovnakej úrovni. Síce Turok mal možno predsa len na niektorých miestach dosť peknú, akoby sa proste grafické tými striedali, ale ináč skoro to samé. Nič špeciálne a nádherné, ale určite nie odpudzujúce, to je proste bľabot a ani neviem, prečo boli všetci až tak moc zarazení, že hra nevyzerá tak, ako bolo sľúbené. FRD nikdy nemali graficky nádherne hry a vždy to bol skôr priemer, ale zas ohľadom zábavy to bolo vždy na vysokej úrovni a to isté platí aj v prípade Haze.
Záver
HAZE a zlá hra? To rozhodne nie. Keď hrám zlú hru nebavím sa, nudím sa. Zlá hra nemá ani poňatia, čo je to kvalitný príbeh, hudba, atmosféra a to v prípade Haze určite neplatí, pretože keby som mal zobrať do úvahy len tieto veci plus zábavu, ktorú som u Haze zažil, tak nevidím dôvod nedať 80% ak nie viac. Príbeh je dobrý, jemne emocionálny a je dosť veľká škoda, že autori o hlavnej udalosti nedokázali pomlčať. Hudba je skvelá a atmosféra na niektorých miestach viac než slušná. Jasné, že grafika a AI určite nie je nič úžasného, ale Haze bola proste pre tvorcov dosť náročná hra a nakoniec predsa len vyšla a určite dosť hráčov pobavila. Do úrovne 40-50% hier a la ShellShock 2, Point: Fall of Liberty, Legendary... haze určite nepatrí. Môj osobný názor je, že HAZE je v kategórii skôr so slušňákmi a la Turok, Frontlines, Resistance, MoH A. a nedať tomu šancu je dosť smutné, hlavne keď cena klesla na smiešnych 15-14 e. Samozrejme, ide o môj subjektívny názor, ale je jasné, že nie som jediný, komu haze neprišla ZLÁ. Ide o dobrú, jemne nadpriemernú FPS ktorá ma pobavila, baví a verím, že mi ešte chvíľu vydrží.
napísal maniakps2 26.10.2008
Páči sa mi!
6.0
HAZE
PS3
Vývoj: Ubisoft / Free Radical Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|