Rise of Nations: Rise of Legends |
Dobré hry sa vracajú.
PC
pridal Sarazin 20.11.2008 o 19:00 pod používateľské recenzie
8.8
Píše sa neznámy rok v neznámej zemi v na neznámom kontinente. Nedávno ľudstvo vhuplo do priemyselnej revolúcie a nastal čas pre vynálezcov všetkého druhu. Giacomo, talentovaný mladík z vládnucého rodu Venuciov, sa rozhodol študovať... Dobré holuby sa vracajú. Dobré hry tiež.
NEBLAHÉ TUŠENIE: Keď som sa dočítal, že hra Rise of Nations bude mať pokračovanie, svitlo vo mne svetielko nádeje. Keď som sa o pár riadkov nižšie dočítal, že v hre bude mágia i futuristická technika, svetielko nádeje zhaslo. Bolo mi jasné, že RoL nebude mať so svojím predchodcom RoN mnoho spoločného. Mal som pravdu.
POROVNANIE: RoL oproti svojmu predchodcovi kladie na posúvanie hraníc omnoho menší dôraz, skvelý obchod už nie je taký skvelý, výskumy sú ešte jednoduchšie, boje mierne zložitejšie (hlavne vďaka špeciálnym schopnostiam hrdinov a niektorých jednotiek), výstavba mesta sa stiahla do úzadia, aby mohla vyniknúť akčná stránka, boje. Navyše pribudli aj bonusové možnosti známe z iných hier...
GRAFIKA: Prvá (a najzásadnejšia) odlišnosť tkvie v novom grafickom šate a je to inovácia viac než vítaná. Grafika je opäť o niečo bližšie k realite a navyše vďaka skvelej optimalizácii pobeží aj na výrazne slabých strojoch. Na výrazne silných pobeží tiež, no v najväčších detailoch, akými sú 3D tiene, realistický oheň či voda, vietor unášajúci piesok, detailná flóra i fauna, hrdza na konštrukciách a podobné bonusy. Radosť pozerať.
ZVUK: A radosť počuť, lebo po zvukovej stránke hra získava 10.5/10 bodov. Jednoducho radosť počuť.
KAMPAŇ: A radosť hrať – hlavne kampaň. Rozpisovať sa o nej nemá cenu, pretože zápletka je (ako vo väčšine hier) priemerná a otrepaná. (Celá sa točí okolo mladého vynálezca Giacoma z rodu Vinciov, ktorý na konci zhynie hrdinskou smrťou, len aby zachránil tamojší svet...)
Omnoho pozoruhodnejšou črtou kampane je jej rozdelenie na tri približne rovnako dlhé a značne odlišné časti. V prvej sa naučíte všetko o frakcii Vinci, druhá vás zavedie do púští, domova Alinov, a tretia sa odohráva v pralesoch, kde žijú bohovia frakcie Cuotl. V každej tretine hry bojujete za výrazne inú civilizáciu disponujúcu úplne inými technológiami, používate zásadne inú stratégiu a obľúbite si úplne iné jednotky.
FRAKCIA VINCI: Je čisto industriálna civilizácia, ktorej vynálezy sú zarážajúco podobné s vynálezmi Leonarda da Vinciho. To bol aj zámer tvorcov. Delá poháňa para, vrtuľník poháňa para, pohybujú sa tu zvláštne parné pavúky, muži sú ozbrojení puškami i štítmi. Výraznou silou Vinciov sú práve oné parné vynálezy skombinované s pušným prachom, ktoré vedia narobiť riadnu spúšť. Pekne sa na ne aj pozerá – detailná grafika zobrazuje ich hrdzou pokrytú konštrukciu, stroje sa hýbu nemotorne za neustáleho vrčania, škrípania a cvakania. Ak je nejaký stroj poškodený, vidieť na prvý pohľad unikajúcu paru či iskriace integrály a pre každý druh jednotky je predskriptovaných hneď niekoľko efektných koncov. Mestá Vinciov sú veľké hrdzavé budovy vypúšťajúce paru, samá kladka a piest.
FRAKCIA ALIN: Bola vytvorená podľa vzoru orientálnych kultúr: púštny ľudia žijúci v súlade so všadeprítomnou mágiou. Preto v ich armádach okrem púštnych bojovníkov nájdeme aj fénixa, ohnivých džinov, púštne červy, sklených drakov, škorpiónov, rôznych démonov a každý z mýtických tvorov má osobité schopnosti, výhody i nevýhody. Mestá sú plné farebných vežičiek ako z rozprávok tisíc a jednej noci, obchodné lode majú podobu skarabeov a hrdinovia ovládajú mágiu. Jednoducho orient!
FRAKCIA CUOTL: Je asi najoriginálnejšia. Je to akoby sa Aztékovia dostali k futuristickým technológiám – čomu (podľa niektorých odborníkov) ostatne nasvedčujú mnohé zachované pamiatky v dažďových pralesoch strednej Ameriky. Majú k dispozícii lasery, svetelné delá a energiu čerpajúcu z energetických štvrtí a v pralesoch zbudovaných reaktorov. Niektoré budovy sa dokážu odlepiť od zeme a vzlietnuť, všetky budovy sú chránené štítom a až po jeho zničení môžete zaútočiť na budovu. Mestá nesú charakteristickú podobu s kamennými sídlami predkolumbovskej Ameriky a hrdinami sú akýsi polobohovia z vesmíru disponujúci mocnou technikou, ktorá podtrhuje fatálnu odlišnosť každej frakcie.
MESTÁ: Stavba miest doznala oproti RoN zásadnú zmenu, navyše u každej frakcie vyzerá (a funguje) mesto úplne inak: Vinciovia budujú militaristické, industriálne, obchodné a hlavné štvrte; Alinovia majú v mestách militaristické, magické, obchodné a palácové štvrte; Cuotl disponuje militaristickými, svätými, reaktorovými a palácovými štvrťami.
HRDINOVIA: Sú tvorený podľa warcraftovskej schémy, no nedá sa povedať, že by im chýbala originalita. Práve naopak. Každá frakcia má širokú paletu osobitých hrdinov s osobitými schopnosťami a mne sa najviac zapáčil štvorruký džin s veľmi užitočnými schopnosťami, medzi ktoré patrí privolanie skleného draka (a ten je fakt silný!).
MISIE: A hrdinov využijete predovšetkým v niektorých misiách – každá misia má iný charakter v závislosti od kraja, v ktorom sa nachádzate s neopakujúcimi sa vedľajšími úlohami (ktoré tam nie sú na okrasu, ale výrazne vám uľahčia splnenie primárnej úlohy, dobytie územia). No v niektorých misiách štartujete hneď s trojicou hrdinov a hŕstkou jednotiek. V týchto misiách s príchuťou RPG sa skutočne silní hrdinovia s užitočnými schopnosťami zídu viac než v bežnej hre a preto je treba vylepšovať ich schopnosti.
RISE OF LEGENDS nenarobil taký humbug ako Warcraft či Age of Empires, skôr by som hru prirovnal k Warhammer 40 000: Dawn of War – hra síce skvelá, originálna a graficky úžastná zabavila kvantum hráčov, no nestala sa z nej legenda. To je možno aj škoda, lebo RoL na legendu určite má. Ja ostatne v kútiku duše dúfam, že o niekoľko rokov neskôr zasadnem za počítač a ponorím sa do nových dobrodružstiev rodu Vinci. Medzi piestové delá a dymiace vzducholode.
Do sveta hrdze, pary a pušného prachu.
NEBLAHÉ TUŠENIE: Keď som sa dočítal, že hra Rise of Nations bude mať pokračovanie, svitlo vo mne svetielko nádeje. Keď som sa o pár riadkov nižšie dočítal, že v hre bude mágia i futuristická technika, svetielko nádeje zhaslo. Bolo mi jasné, že RoL nebude mať so svojím predchodcom RoN mnoho spoločného. Mal som pravdu.
POROVNANIE: RoL oproti svojmu predchodcovi kladie na posúvanie hraníc omnoho menší dôraz, skvelý obchod už nie je taký skvelý, výskumy sú ešte jednoduchšie, boje mierne zložitejšie (hlavne vďaka špeciálnym schopnostiam hrdinov a niektorých jednotiek), výstavba mesta sa stiahla do úzadia, aby mohla vyniknúť akčná stránka, boje. Navyše pribudli aj bonusové možnosti známe z iných hier...
GRAFIKA: Prvá (a najzásadnejšia) odlišnosť tkvie v novom grafickom šate a je to inovácia viac než vítaná. Grafika je opäť o niečo bližšie k realite a navyše vďaka skvelej optimalizácii pobeží aj na výrazne slabých strojoch. Na výrazne silných pobeží tiež, no v najväčších detailoch, akými sú 3D tiene, realistický oheň či voda, vietor unášajúci piesok, detailná flóra i fauna, hrdza na konštrukciách a podobné bonusy. Radosť pozerať.
ZVUK: A radosť počuť, lebo po zvukovej stránke hra získava 10.5/10 bodov. Jednoducho radosť počuť.
KAMPAŇ: A radosť hrať – hlavne kampaň. Rozpisovať sa o nej nemá cenu, pretože zápletka je (ako vo väčšine hier) priemerná a otrepaná. (Celá sa točí okolo mladého vynálezca Giacoma z rodu Vinciov, ktorý na konci zhynie hrdinskou smrťou, len aby zachránil tamojší svet...)
Omnoho pozoruhodnejšou črtou kampane je jej rozdelenie na tri približne rovnako dlhé a značne odlišné časti. V prvej sa naučíte všetko o frakcii Vinci, druhá vás zavedie do púští, domova Alinov, a tretia sa odohráva v pralesoch, kde žijú bohovia frakcie Cuotl. V každej tretine hry bojujete za výrazne inú civilizáciu disponujúcu úplne inými technológiami, používate zásadne inú stratégiu a obľúbite si úplne iné jednotky.
FRAKCIA VINCI: Je čisto industriálna civilizácia, ktorej vynálezy sú zarážajúco podobné s vynálezmi Leonarda da Vinciho. To bol aj zámer tvorcov. Delá poháňa para, vrtuľník poháňa para, pohybujú sa tu zvláštne parné pavúky, muži sú ozbrojení puškami i štítmi. Výraznou silou Vinciov sú práve oné parné vynálezy skombinované s pušným prachom, ktoré vedia narobiť riadnu spúšť. Pekne sa na ne aj pozerá – detailná grafika zobrazuje ich hrdzou pokrytú konštrukciu, stroje sa hýbu nemotorne za neustáleho vrčania, škrípania a cvakania. Ak je nejaký stroj poškodený, vidieť na prvý pohľad unikajúcu paru či iskriace integrály a pre každý druh jednotky je predskriptovaných hneď niekoľko efektných koncov. Mestá Vinciov sú veľké hrdzavé budovy vypúšťajúce paru, samá kladka a piest.
FRAKCIA ALIN: Bola vytvorená podľa vzoru orientálnych kultúr: púštny ľudia žijúci v súlade so všadeprítomnou mágiou. Preto v ich armádach okrem púštnych bojovníkov nájdeme aj fénixa, ohnivých džinov, púštne červy, sklených drakov, škorpiónov, rôznych démonov a každý z mýtických tvorov má osobité schopnosti, výhody i nevýhody. Mestá sú plné farebných vežičiek ako z rozprávok tisíc a jednej noci, obchodné lode majú podobu skarabeov a hrdinovia ovládajú mágiu. Jednoducho orient!
FRAKCIA CUOTL: Je asi najoriginálnejšia. Je to akoby sa Aztékovia dostali k futuristickým technológiám – čomu (podľa niektorých odborníkov) ostatne nasvedčujú mnohé zachované pamiatky v dažďových pralesoch strednej Ameriky. Majú k dispozícii lasery, svetelné delá a energiu čerpajúcu z energetických štvrtí a v pralesoch zbudovaných reaktorov. Niektoré budovy sa dokážu odlepiť od zeme a vzlietnuť, všetky budovy sú chránené štítom a až po jeho zničení môžete zaútočiť na budovu. Mestá nesú charakteristickú podobu s kamennými sídlami predkolumbovskej Ameriky a hrdinami sú akýsi polobohovia z vesmíru disponujúci mocnou technikou, ktorá podtrhuje fatálnu odlišnosť každej frakcie.
MESTÁ: Stavba miest doznala oproti RoN zásadnú zmenu, navyše u každej frakcie vyzerá (a funguje) mesto úplne inak: Vinciovia budujú militaristické, industriálne, obchodné a hlavné štvrte; Alinovia majú v mestách militaristické, magické, obchodné a palácové štvrte; Cuotl disponuje militaristickými, svätými, reaktorovými a palácovými štvrťami.
HRDINOVIA: Sú tvorený podľa warcraftovskej schémy, no nedá sa povedať, že by im chýbala originalita. Práve naopak. Každá frakcia má širokú paletu osobitých hrdinov s osobitými schopnosťami a mne sa najviac zapáčil štvorruký džin s veľmi užitočnými schopnosťami, medzi ktoré patrí privolanie skleného draka (a ten je fakt silný!).
MISIE: A hrdinov využijete predovšetkým v niektorých misiách – každá misia má iný charakter v závislosti od kraja, v ktorom sa nachádzate s neopakujúcimi sa vedľajšími úlohami (ktoré tam nie sú na okrasu, ale výrazne vám uľahčia splnenie primárnej úlohy, dobytie územia). No v niektorých misiách štartujete hneď s trojicou hrdinov a hŕstkou jednotiek. V týchto misiách s príchuťou RPG sa skutočne silní hrdinovia s užitočnými schopnosťami zídu viac než v bežnej hre a preto je treba vylepšovať ich schopnosti.
RISE OF LEGENDS nenarobil taký humbug ako Warcraft či Age of Empires, skôr by som hru prirovnal k Warhammer 40 000: Dawn of War – hra síce skvelá, originálna a graficky úžastná zabavila kvantum hráčov, no nestala sa z nej legenda. To je možno aj škoda, lebo RoL na legendu určite má. Ja ostatne v kútiku duše dúfam, že o niekoľko rokov neskôr zasadnem za počítač a ponorím sa do nových dobrodružstiev rodu Vinci. Medzi piestové delá a dymiace vzducholode.
Do sveta hrdze, pary a pušného prachu.
napísal Sarazin 20.11.2008
Páči sa mi!
8.8
RISE OF NATIONS: RISE OF LEGENDS
PC
Vývoj: Big Huge Games Štýl: stratégia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|