Command and Conquer: Red Alert 3 |
Konečne po dlhej dobe tu máme Command & Conquer: Red Alert 3. Dokázalo si udržať kvalitu predošlých dielov? Alebo je to jedno veľké sklamanie? Viac sa dozviete v nasledujúcej recenzií.
PC
pridal KamikazeNB 26.12.2008 o 19:13 pod používateľské recenzie
2.5
Hru som s veľkými nádejami nainštaloval a hned som sa vrhol do úvodného intra, v ktorom sa pojednáva o cestovaní v čase a zničení Einsteina. Vďaka tomuto sa stali Rusi svetovou veľmocou, ale paradoxom vznikla dalšia veľmoc. Ríša vychádzajúceho slnka. Takže tu máme 3 bojujúce strany. Prečo nie? Môže to byť príjemné osvieženie ako v prípade Yuriho. Intro sa končí útokom Japnoska na Rusko a nesie sa v tradiícií RA.
Príbeh
Potešilo ma že české titulky sú už súčasťou hry a sú naozaj kvalitné. Opisujú totiž nielen jednotky ale aj videá, čiže príbeh si užije aj menej anglicky zdatný človek. Čo sa týka samotných videí, tak tu platí že kto veľa nečaká, nebude sklamaný. EA vsadilo na mladé, pekné a hlavne kozaté herečky. Dobre sa na ne síce pozerá, no ich role by som zahral lepšie i ja. Čo už. Samotný príbeh je celkom zaujímavý a to za každú stranu. Predovšetkým za rusov vás čaká mnoho zrád, intríg a prekvapení. Nehovorím že Spojenci a Japonci sú na tom horšie. Deje sa čiastočne prelínajú ale nič svetoborné nečakajte. Najzaujímavejšia bola asi kampaň za spojencov kde si človek užil naozaj všeličoho. Strieľať hlavu bývalého prezidenta nevidí človek každý deň a aj misia s ničením Kirovov bola naozaj veselá. Kampaň za Rusov bola jednoznačne najvýbojnejšia a človek si pri nej užil najviac deštrukcie, hoci takmer všetky misie boli typu zničiť enemyho bázu. Nakoniec Japonci mne osobne prišli najťažší. Hlavne posledné misie, možno je to tým že som sa s nimi nikdy celkom nezhral, ale o tom neskôr. U našich šikomookích kamarátov bola ale čerešnička na torte v podobe obrieho monštra, ktoré sa žiaľ do normálneho skirmishu nedostalo :)
Čo ma potešilo, je možnosť hrať v kampani misie co-op so živímy hráčmi. Je to podľa mňa výborný doplnok hry a dáva možnosť znovuhrateľnosti. Za predpokladu že ste chudák a nikoho nemáte tak s vami bude hrať bót. Jeho inteligencia však kolíše od inteligencie húpacieho koníka po fakt geniálneho stratéga.
Gameplay
Konečne prichádzame k hlavnému úrazu celej hry a to je jednoznačne samotná hra. Áno presne tak. A to z jednoduché dôvodu. Kto bol, ako ja, od predchádzajúcich dielov zvyknutý na obrovské boje typu postavím 20 apokalíps a hurá na vec, zostane veľmi nepríjemne prekvapený. Hra sa vybrala smerom Warcraftu III. Hlavne vlastnosťami jednotiek. Každá, opakujem každá jednotka má dáku zvláštnu schopnosť. Od zmrazenia, zmenšenia, odzbrojenia nepriateľa po zakopanie sa do zemi a zavrčanie hafanov. Dokonca aj základné tanky majú dáke špeciálne schopnosti. Úplná demencia. Na bojisku vyhráva ten kto hrá dlhšie hru, má najrýchlejšie reflexy a nervy zo železa. Battlefield je neuveriteľne neprehľadný, všetko bliká, krúti sa, vybuchuje, skáče hore dole, doprava doľava, priťahujé iné veci a tie veci zase hádžu iné veci. Prosto je to zúfalé. Je síce pekná snaha autorov o to, aby hra nešla smerom "vyrobím 10 prisiem a som neporaziteľný" ale toto naozaj nefunguje a je to neuveriteľne flustrujúce. Podľa mňa aby úplne postačili counter jednotky a trojuholníky typu
jazdec > pešiak
pešiak > kopijník
kopijník > jazdec
(toto je trojuholník z hry Tzar, ktorá je z môjho pohľadu najlepšou stratégiou všetkých dôb, kde musel človek naozaj rozmýšľať nad tým s čím ide do boja proti čomu a nie klikať na tlačidlá špeciálnych schopností ako krepý)
V misií za Rusov pri atentáte na japonského cisára, kde som slávne vyrobil 10 Kirovov a poslal som ich do enemy báze s jasnou vidinou víťazstva. Som bol doslova šokovaný. Na mojich krásavcov sa nalepili akési komáre za pár šupov. Tie ich spomalili a akési lúče na surovo chytili kirova a hodili ho preč od báze na zem ako nič. Ani jeden, ani jeden nestihol hodiť čo i len jednu bombu. Po tomto šoku prišiel ďaľší. Do mojej sexi obránenej báze stráženej tesla vežami, guľometmi a apokalipsami dobehol nepriateľský kommander. Akási mála šikmooká pi.a. Potom som už len videl ako moje apokalipsy lietajú vo vzduchu, vybuchujú a tesla veže miznú v obláčikoch prachu ako nič. Tú malú suku som nedokázal umlátiť ani na polovicu HP. Po tomto zážitku som bol rozhodnutý hru bezpodmienečne odinštalovať a tváriť sa že séria Red Alert skončila pri RA2. Nakoniec som sa zachoval ako chlap a hru dôstojne s trainerom ukončil.
Jednotky zostali viac-menej nezmenené, ale kvôli absencií existencie Einsteina zmizli prisma tanky, čokoľvek jadrové a mnoho iných vecí. (ešteže nezlikvidovali pána Teslu). Japonská armáda obsahuje predovšetkým rôzne transformery a vyzerá ako z dákeho nepodareného amerického filmu. Novinkou je zmenený systém výstavby. Spojenci najprv postavia budovu v hale a na battlefielde sa im rozvinie hned. Rusi najprv označia miesto kde chcú stavať a ona sa im pekne zo zeme ťahá sama. Najveselší sú japonci. Tí vyrobia najprv jadro. To je malé vozítko na princípe MKV. Toto vozítko rozložíte kde chcete, čo dáva šikomookím obrovskú výhodu premiestňovania bázy, ale jadrá sa už nezložia späť. Apropo. Aby ste mohli vyrábať ultimátne jednotky, nemôžete len postaviť nejaké to vedecké centrum. U spojencov musíte ešte zvýšiť úroveň v montážnej hale (čo zaberá čas a kredity) a toto zvýšenie platí iba v obmedzenej oblasti od haly. U japoncov zvyšujete samostatne kasárne a haly mechov. Rusi nič také ako zvyšovanie úrovne nepoznajú :D Okrem klasických jednotiek má každá frakcia tzv. kommandera. Čo je v podstate ultimátna, obojživelná pešia jednotka extrémne účinná proti pechote.
Novinkou sú tajné protokoly. Za skúsenosti získané v hre máte možnosť zadelenia bodov do protokolov rozdelených do 3 stromov.(a la WoW, čo som hovoril o uberaní sa hry smerom W3?) Je to zaujímavé spestrenie hry. Nechať nepriateľské vozidlá vysať do vesmíru a potom ich hodiť na enemy bázu, alebo zmraziť pochodujúcu armádu a nechať ich prosto rozbiť. Je to síce pekné ale hodne nedomyslené. Z prostého dôvodu. Samotná superzbraň nieje schopná žiadnu vašu dôležitú budovu zničiť (typu montážna hala, superweapon), ale v kombinácií s bombardnovaním, orbitálnym pádom, alebo letkou kamikadze tvoria zničujúcu kombináciu. Čiže enemy ani nemusí tvoriť žiadnu armádu, stačí ked si postaví dobrú obranu, rýchlo vytvorí superweapon a za chvíľu má vystaráno. A vás môže trafiť šľak. Okrem toho vďaka týmto protokolom je v podstate zbytočné stavať obranu z budov (gulomet atď). Načo? Ked vám tam každú chvíľu naportuje bombu, alebo spraví dáky nálet, nakoľko cooldowny na týchto abilitách sú krátke a jeho to nestojí nič.
Mimoriadne nepríjemnou novinkou je fog of war. Ide o to že vidíte odhalenú mapu iba natom území kde sú vaše jednotky. (čo som hovoril o uberaní sa hry smerom W3?) ZUFALO MI TO LIEZLO NA NERVY CELU HRU. Tak a je to von. Autori sa zase pokúsili dať viac rozletu strategickému uvažovaniu ale spravili podľa mňa obrovskú chybu. A to už z toho jednoduchého a logického dôvodu, že v dobe RA3, ked autá zamerajú budovu laserom a vesmírna družica ho zničí aby som nevidel za najbližší kopec je prosto idiocia najvyžšieho rázu.
Obrovský priestor v hre dostalo námorníctvo. V každej mape je jazero aby na vás mohli zaútočiť nielen zo súše, ale aj z vody (zlaté). Na mori môžete vybudovať prakticky celú bázu, až na barracy a konštručknú halu vozidiel. Mnoho jednotiek je obojživelných. Či už hafan, niektoré tanky, ale čo je najhoršie, že mnohé lode. Toto je už naozaj na zaplakanie, aby sa normálna lod jednoducho a prosto vykotila na breh, vystrčila nožičky a cupotala.
Grafika a zvuk
Sme pri druhom najväčšom mínuse celej hry a to je grafika. Celé to vyzerá neuveriteľne umelo, ako keby z plastelíny. Je to až ku plaču. Jednotky sú celé guľaté a krikľavé. Farebná škála na úrovní farbičiek (čo som hovoril o uberaní sa hry smerom W3?) Bojiskom môžete otáčať ako chcete a tiež aj približovať. To nato by ste si mohli riadne poobzerať tie kusy plastelíny. Hra má nároky celkom prijateľné a rozchodíte to aj na staršej mašine (ale tešte sa nato, ako to bude vyzerať).
Zvuk je celkom obstojný, každá jednotka odpovedá, hoci som neskúšal že či pri dlhšom klikaní na tú istu jednotku začnú hovoriť veselé hlášky. (čo som hovoril o uberaní sa hry smerom W3?). Jedna z mála veci čo ma potešilo je hudba. A asi preto, lebo je to v podstate soundtrack z RA2 s menšímy zmenami.
Verdikt
Na záver odpoviem otázku zo začiatku. Je hra kvalitná ako predchádzajúce diely, alebo je to jedno veľké sklamanie? Myslím že sklamanie je slabé slovo. Neviem že čo si týmto chceli autori dokázať, alebo jednoducho a prosto upravili engine z dákej tej série kde sa mlátia akýsi NODi s neviemkým. Vyzerá to strašne, hrá sa to ešte horšie až je z toho človeku do plaču. Slzám som sa naozaj v niektorých miestach neubránil, že takto zhovadili takú dobrú hru a sériu. Pre mňa RA skončil u jeho 2. dielu, samozrejme že rátam aj Yuris revenge. Neviem či mám ešte dúfať v RA 4. Možno to prosto vzdajú a zlúžia príbehy Red Alert a tiberium wars (už som si spomenul na tú hovadinu). Hru neodporúčam ani omylom fanúšikom RA, ktorí by ma ukameňovali, ale skôr niekomu koho baví cibriť si postrech, mikrokliccing a miluje infantilnú grafiku. Hra by možno nebola taká zlá keby to nebolo pokračovanie Red Alertu, ale takto mi nezostáva hodnodiť inak ako na 25%.
+ Hudba
+ co-op mód kampane
- Grafika
- Gameplay
- a vlastne celá hra
25%
Príbeh
Potešilo ma že české titulky sú už súčasťou hry a sú naozaj kvalitné. Opisujú totiž nielen jednotky ale aj videá, čiže príbeh si užije aj menej anglicky zdatný človek. Čo sa týka samotných videí, tak tu platí že kto veľa nečaká, nebude sklamaný. EA vsadilo na mladé, pekné a hlavne kozaté herečky. Dobre sa na ne síce pozerá, no ich role by som zahral lepšie i ja. Čo už. Samotný príbeh je celkom zaujímavý a to za každú stranu. Predovšetkým za rusov vás čaká mnoho zrád, intríg a prekvapení. Nehovorím že Spojenci a Japonci sú na tom horšie. Deje sa čiastočne prelínajú ale nič svetoborné nečakajte. Najzaujímavejšia bola asi kampaň za spojencov kde si človek užil naozaj všeličoho. Strieľať hlavu bývalého prezidenta nevidí človek každý deň a aj misia s ničením Kirovov bola naozaj veselá. Kampaň za Rusov bola jednoznačne najvýbojnejšia a človek si pri nej užil najviac deštrukcie, hoci takmer všetky misie boli typu zničiť enemyho bázu. Nakoniec Japonci mne osobne prišli najťažší. Hlavne posledné misie, možno je to tým že som sa s nimi nikdy celkom nezhral, ale o tom neskôr. U našich šikomookích kamarátov bola ale čerešnička na torte v podobe obrieho monštra, ktoré sa žiaľ do normálneho skirmishu nedostalo :)
Čo ma potešilo, je možnosť hrať v kampani misie co-op so živímy hráčmi. Je to podľa mňa výborný doplnok hry a dáva možnosť znovuhrateľnosti. Za predpokladu že ste chudák a nikoho nemáte tak s vami bude hrať bót. Jeho inteligencia však kolíše od inteligencie húpacieho koníka po fakt geniálneho stratéga.
Gameplay
Konečne prichádzame k hlavnému úrazu celej hry a to je jednoznačne samotná hra. Áno presne tak. A to z jednoduché dôvodu. Kto bol, ako ja, od predchádzajúcich dielov zvyknutý na obrovské boje typu postavím 20 apokalíps a hurá na vec, zostane veľmi nepríjemne prekvapený. Hra sa vybrala smerom Warcraftu III. Hlavne vlastnosťami jednotiek. Každá, opakujem každá jednotka má dáku zvláštnu schopnosť. Od zmrazenia, zmenšenia, odzbrojenia nepriateľa po zakopanie sa do zemi a zavrčanie hafanov. Dokonca aj základné tanky majú dáke špeciálne schopnosti. Úplná demencia. Na bojisku vyhráva ten kto hrá dlhšie hru, má najrýchlejšie reflexy a nervy zo železa. Battlefield je neuveriteľne neprehľadný, všetko bliká, krúti sa, vybuchuje, skáče hore dole, doprava doľava, priťahujé iné veci a tie veci zase hádžu iné veci. Prosto je to zúfalé. Je síce pekná snaha autorov o to, aby hra nešla smerom "vyrobím 10 prisiem a som neporaziteľný" ale toto naozaj nefunguje a je to neuveriteľne flustrujúce. Podľa mňa aby úplne postačili counter jednotky a trojuholníky typu
jazdec > pešiak
pešiak > kopijník
kopijník > jazdec
(toto je trojuholník z hry Tzar, ktorá je z môjho pohľadu najlepšou stratégiou všetkých dôb, kde musel človek naozaj rozmýšľať nad tým s čím ide do boja proti čomu a nie klikať na tlačidlá špeciálnych schopností ako krepý)
V misií za Rusov pri atentáte na japonského cisára, kde som slávne vyrobil 10 Kirovov a poslal som ich do enemy báze s jasnou vidinou víťazstva. Som bol doslova šokovaný. Na mojich krásavcov sa nalepili akési komáre za pár šupov. Tie ich spomalili a akési lúče na surovo chytili kirova a hodili ho preč od báze na zem ako nič. Ani jeden, ani jeden nestihol hodiť čo i len jednu bombu. Po tomto šoku prišiel ďaľší. Do mojej sexi obránenej báze stráženej tesla vežami, guľometmi a apokalipsami dobehol nepriateľský kommander. Akási mála šikmooká pi.a. Potom som už len videl ako moje apokalipsy lietajú vo vzduchu, vybuchujú a tesla veže miznú v obláčikoch prachu ako nič. Tú malú suku som nedokázal umlátiť ani na polovicu HP. Po tomto zážitku som bol rozhodnutý hru bezpodmienečne odinštalovať a tváriť sa že séria Red Alert skončila pri RA2. Nakoniec som sa zachoval ako chlap a hru dôstojne s trainerom ukončil.
Jednotky zostali viac-menej nezmenené, ale kvôli absencií existencie Einsteina zmizli prisma tanky, čokoľvek jadrové a mnoho iných vecí. (ešteže nezlikvidovali pána Teslu). Japonská armáda obsahuje predovšetkým rôzne transformery a vyzerá ako z dákeho nepodareného amerického filmu. Novinkou je zmenený systém výstavby. Spojenci najprv postavia budovu v hale a na battlefielde sa im rozvinie hned. Rusi najprv označia miesto kde chcú stavať a ona sa im pekne zo zeme ťahá sama. Najveselší sú japonci. Tí vyrobia najprv jadro. To je malé vozítko na princípe MKV. Toto vozítko rozložíte kde chcete, čo dáva šikomookím obrovskú výhodu premiestňovania bázy, ale jadrá sa už nezložia späť. Apropo. Aby ste mohli vyrábať ultimátne jednotky, nemôžete len postaviť nejaké to vedecké centrum. U spojencov musíte ešte zvýšiť úroveň v montážnej hale (čo zaberá čas a kredity) a toto zvýšenie platí iba v obmedzenej oblasti od haly. U japoncov zvyšujete samostatne kasárne a haly mechov. Rusi nič také ako zvyšovanie úrovne nepoznajú :D Okrem klasických jednotiek má každá frakcia tzv. kommandera. Čo je v podstate ultimátna, obojživelná pešia jednotka extrémne účinná proti pechote.
Novinkou sú tajné protokoly. Za skúsenosti získané v hre máte možnosť zadelenia bodov do protokolov rozdelených do 3 stromov.(a la WoW, čo som hovoril o uberaní sa hry smerom W3?) Je to zaujímavé spestrenie hry. Nechať nepriateľské vozidlá vysať do vesmíru a potom ich hodiť na enemy bázu, alebo zmraziť pochodujúcu armádu a nechať ich prosto rozbiť. Je to síce pekné ale hodne nedomyslené. Z prostého dôvodu. Samotná superzbraň nieje schopná žiadnu vašu dôležitú budovu zničiť (typu montážna hala, superweapon), ale v kombinácií s bombardnovaním, orbitálnym pádom, alebo letkou kamikadze tvoria zničujúcu kombináciu. Čiže enemy ani nemusí tvoriť žiadnu armádu, stačí ked si postaví dobrú obranu, rýchlo vytvorí superweapon a za chvíľu má vystaráno. A vás môže trafiť šľak. Okrem toho vďaka týmto protokolom je v podstate zbytočné stavať obranu z budov (gulomet atď). Načo? Ked vám tam každú chvíľu naportuje bombu, alebo spraví dáky nálet, nakoľko cooldowny na týchto abilitách sú krátke a jeho to nestojí nič.
Mimoriadne nepríjemnou novinkou je fog of war. Ide o to že vidíte odhalenú mapu iba natom území kde sú vaše jednotky. (čo som hovoril o uberaní sa hry smerom W3?) ZUFALO MI TO LIEZLO NA NERVY CELU HRU. Tak a je to von. Autori sa zase pokúsili dať viac rozletu strategickému uvažovaniu ale spravili podľa mňa obrovskú chybu. A to už z toho jednoduchého a logického dôvodu, že v dobe RA3, ked autá zamerajú budovu laserom a vesmírna družica ho zničí aby som nevidel za najbližší kopec je prosto idiocia najvyžšieho rázu.
Obrovský priestor v hre dostalo námorníctvo. V každej mape je jazero aby na vás mohli zaútočiť nielen zo súše, ale aj z vody (zlaté). Na mori môžete vybudovať prakticky celú bázu, až na barracy a konštručknú halu vozidiel. Mnoho jednotiek je obojživelných. Či už hafan, niektoré tanky, ale čo je najhoršie, že mnohé lode. Toto je už naozaj na zaplakanie, aby sa normálna lod jednoducho a prosto vykotila na breh, vystrčila nožičky a cupotala.
Grafika a zvuk
Sme pri druhom najväčšom mínuse celej hry a to je grafika. Celé to vyzerá neuveriteľne umelo, ako keby z plastelíny. Je to až ku plaču. Jednotky sú celé guľaté a krikľavé. Farebná škála na úrovní farbičiek (čo som hovoril o uberaní sa hry smerom W3?) Bojiskom môžete otáčať ako chcete a tiež aj približovať. To nato by ste si mohli riadne poobzerať tie kusy plastelíny. Hra má nároky celkom prijateľné a rozchodíte to aj na staršej mašine (ale tešte sa nato, ako to bude vyzerať).
Zvuk je celkom obstojný, každá jednotka odpovedá, hoci som neskúšal že či pri dlhšom klikaní na tú istu jednotku začnú hovoriť veselé hlášky. (čo som hovoril o uberaní sa hry smerom W3?). Jedna z mála veci čo ma potešilo je hudba. A asi preto, lebo je to v podstate soundtrack z RA2 s menšímy zmenami.
Verdikt
Na záver odpoviem otázku zo začiatku. Je hra kvalitná ako predchádzajúce diely, alebo je to jedno veľké sklamanie? Myslím že sklamanie je slabé slovo. Neviem že čo si týmto chceli autori dokázať, alebo jednoducho a prosto upravili engine z dákej tej série kde sa mlátia akýsi NODi s neviemkým. Vyzerá to strašne, hrá sa to ešte horšie až je z toho človeku do plaču. Slzám som sa naozaj v niektorých miestach neubránil, že takto zhovadili takú dobrú hru a sériu. Pre mňa RA skončil u jeho 2. dielu, samozrejme že rátam aj Yuris revenge. Neviem či mám ešte dúfať v RA 4. Možno to prosto vzdajú a zlúžia príbehy Red Alert a tiberium wars (už som si spomenul na tú hovadinu). Hru neodporúčam ani omylom fanúšikom RA, ktorí by ma ukameňovali, ale skôr niekomu koho baví cibriť si postrech, mikrokliccing a miluje infantilnú grafiku. Hra by možno nebola taká zlá keby to nebolo pokračovanie Red Alertu, ale takto mi nezostáva hodnodiť inak ako na 25%.
+ Hudba
+ co-op mód kampane
- Grafika
- Gameplay
- a vlastne celá hra
25%
napísal KamikazeNB 26.12.2008
Páči sa mi!
2.5
COMMAND AND CONQUER: RED ALERT 3
Xbox 360
PS3 Vývoj: EA / EA Štýl: stratégia / realtime Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|