Psychonauts |
„Nekonečný vesmír. Myslíš si, že je nekonečný, no na konci na teba vyskočí gorila a začne po tebe hádzať sudy.“
PC
pridal BablAqUA 21.7.2009 o 20:50 pod používateľské recenzie
9.5
„Nekonečný vesmír. Myslíš si, že je nekonečný, no na konci na teba vyskočí gorila a začne po tebe hádzať sudy.“
Aj takto sa dá naznačiť, čo v sebe skrýva táto hra. Keď si myslíte, že vás dnes už na poli hier nič neprekvapí, tak príde Tim Schafer a ukáže vám, ako ste sa mýlili.
Chcelo to odvahu v dobe nekonečných pokračovaní neinvenčných hier, ktorým sa dnes tak darí prísť s hrou ako Psychonauts. Už po zapnutí herného menu vám je jasné, že toto nebude žiadna obyčajná jazda na prázdnej dedinskej ceste, ale že sa budete rútiť v protismere na diaľnici plnej kamiónov. Takto môžeme prirovnať aj Psychonauts na poli herného biznisu. Sám proti prúdu stále rovnakých, „veľkých“ hier. Či má šancu sa vyhnúť nárazu a úspešne doraziť do cieľa, ba až prehlásiť svoj smer za správny sa pozrieme v tejto recenzii.
Hlavný hrdina Razputin utiekol z cirkusu a... tak ešte raz. Razputin utiekol od otca, s ktorým pracoval v cirkuse ako akrobat. Razputin v sebe objavil zvláštne schopnosti. Schopnosti tzv. Psychonautov, ľudí, ktorí vedia myšlienkou hýbať predmetmi, zapáliť ich, lietať či vnárať sa do myslí. Jeho otec však všetkých Psychonautov nenávidí, lebo prekliali celú jeho rodinu. Kliatba ma na svedomí to, že každý člen rodiny nájde svoju smrť vo vode. Preto nie je potešený z toho, že Raz by sa mohol stať jedným z nich a nechce ho pustiť do tábora Psychonautov.
V tábore sa podobne nadané deti učia ovládať svoje schopnosti. V ľudskom svete nepochopené deti tak môžu v tomto tábore nájsť pochopenie a aj niečo viac... Raz už nemôže znášať každodenný dril na hrazde, ktorý nikam nevedie a uteká do tábora. V úvodnej ukážke vidíme Razov dramatický nástup na pódium, rovno pred oči všetkých obyvateľov tábora, detí a inštruktorov. Už v tejto ukážke je vidieť nespornú originalitu tvorcov a vy máte pocit, že sa pozeráte na nejaký komediálny animáč. No za chvíľu dostávate Raza pod ruku a hra môže začať.
Vďaka rôznym malým cvičeniam sa naučíte ovládaniu hry, ktoré napriek konzolovitosti je veľmi jednoduché aj na klávesnici a dostane sa vám pod kožu prakticky hneď. Po sérii ďalších animácií a nastavení sa konečne púšťate do hry. Je ráno a máte ísť na tréning trénera Oleandera, vojenského veterána. Po ceste stretnete rôzne vtipné charaktery s ktorými povediete rozhovory. Po nich vyjdete na obrovský strom, na ktorom vrchole sa nachádza tréner Oleander. A je to tu. To pravé kúzlo Psychonauts ešte len spoznáte. Úlohou tréningu je vnoriť sa do mysle trénera a dostať sa až na koniec úrovne.
Tu treba podotknúť, že každý človek, do ktorého sa takto vnoríte, je úplne iná osobnosť, čo samozrejme znamená, že v každého hlave to vyzerá inak. Čiže zatiaľ čo v trénerovej hlave to vyzerá ako na vojenskom poli, v mysli bláznivého policajta zas ako americké mestečko z 50. rokov v tvare špirály alebo v mysli kontaminovanej ryby ako veľkomesto, v ktorom ste vysoký ako mrakodrap. Čo prostredie, to unikátna grafika, hratelnosť a ciele.
To, čo majú tieto úrovne spoločné, je zbieranie rôznych „hologramov“. Tu sa dostávame k RPG prvkom. Po nazbieraní 100 hologramov sa vaša úroveň zvýši o jeden stupeň. Maximálny stupeň je 100. Zbierať môžete aj rôzne špeciálne predmety, za ktorých nájdenie získate odmenu, mentálne pavučiny, za ktoré získavate PSI karty, pomocou ktorých zvyšujete aj vašu psychickú úroveň, čo má za následok vylepšenie psychických schopností. Tých je spolu osem a budete sa ich učiť postupne ako budete prechádzať hrou. Medzi ne patrí napr. pyrokinéza, levitácia, neviditelnosť, jasnovidectvo, psychický štít atď.
Z týchto ôsmych síl si môžete zvoliť tri, ktoré môžete pomocou patričných kláves okamžite použiť. Ostatné si potom musíte zvoliť z menu PSI síl. Okrem týchto síl budete občas potrebovať aj rôzne predmety, ktoré buď nájdete, tie väčšinou potrebujete len pre danú myseľ a potom tie, ktoré si „môžete“ kúpiť v táborovom obchode, za tzv. hroty, ktoré sa nachádzajú v zemi. A tu je moja prvá výčitka. Hra vás zo začiatku nenúti si tieto veci kupovať, no až sa dostanete v hre ďalej, tak zrazu zistíte, že bez Odstraňovača pavučín sa ďalej nedostanete. Lenže ten stojí v obchode 800 hrotov a ja som mal v tom čase na konte len 250. Keďže je tých hrotov málo na to, aby ste ich zbierali po jednom, tak si musíte zakúpiť špeciálnu virgulu na vyhľadávanie cennejších hrotov, vďaka čomu si 600 hrotov nazbierate pomerne rýchlo. Napriek tomu to môže spôsobiť v hre dlhší zákys.
Vývojári nám to však uľahčili a keď neviete ako sa pohnúť ďalej, tak vyberiete zo svojho batohu slaninu, a z vášho ucha vylezie hlava bývalého vodcu Psychonautov a ten vám poradí čo ďalej. Jeho pomoc oceníte hlavne pri súbojoch s bossmi, ktorí sa nachádzajú na konci každej úrovne/mysli. Rovnako ako jednotlivé úrovne, tak aj každý boss je iný a nikdy nepoužívate ten istý trik.
Čo sa týka hratelnosti ako takej, skladá sa z viacerých herných žánrov. Prvky RPG sú jasné pri zvyšovaní úrovne, adventúrne prvky pri vynikajúcich rozhovoroch a v prvom rade skákačka v originálnych prostrediach. Niet sa načo sťažovať, keď raz začnete hrať, tak sa vám od toho bude vstávať len ťažko. Navyše hracia doba sa točí niečo okolo 9-14 hodín. Záleží od vášho spôsobu hrania.
Zabudol som sa zmieniť o nejakej dramatickej zápletke? Že by vás obyčajný tábor nudil? No dobre. Postupne v tábore začnú miznúť deti a ich mozgy a to všetko preto aby...
Keď už sme pri tábore, tak sa po ňom môžete kedykoľvek prechádzať a hľadať skryté predmety, hroty, PSI karty atď. V prvej časti hry, kým je v tábore ešte deň sa môžete rozprávať s ostatnými deťmi a inštruktormi v tábore. Postupne ale slnko zapadne, deti zmiznú a v tábore je tma, ticho, otravné zvieratá, ktoré vás napádajú a to je tak všetko. Preto odporúčam pustiť sa do skúmania tábora v prvej fáze hry.
Má hra vôbec nejaké výrazné zápory? Kamera. Môže sa stať, že ani v polke hry si na ňu nezvyknete, čo vám bude robiť problémy najme pri útoku väčšieho počtu nepriateľov. A aj keď sa môže zdať, že vám hra ponúka veľkú voľnosť, je striktne lineárna, čím nepraje znovuhratelnosti.
Psychonauts je netradičná záležitosť, ktorá sa tu vidí len raz za pár rokov. Skvelá a originálna hratelnosť, ktorá vás vtiahne do svojho sveta, ktorý vám po dohraní bude chýbať. Tak sa vrátim k otázke, ktorú som položil na začiatku recenzie. Psychonauts bez problémov prekonal diaľnicu v protismere, no bohužiaľ smer zostal stále rovnaký. Za čo však on nemôže. Môžu za to hráči, ktorí už zabudli, že hra pochádza zo slova „hrať sa“. Tim Schafer povedal, že ak mu niekto položí na stôl niekoľko miliónov dolárov, tak bude o pokračovaní uvažovať. Nejaký dobrovoľník? :)
Aj takto sa dá naznačiť, čo v sebe skrýva táto hra. Keď si myslíte, že vás dnes už na poli hier nič neprekvapí, tak príde Tim Schafer a ukáže vám, ako ste sa mýlili.
Chcelo to odvahu v dobe nekonečných pokračovaní neinvenčných hier, ktorým sa dnes tak darí prísť s hrou ako Psychonauts. Už po zapnutí herného menu vám je jasné, že toto nebude žiadna obyčajná jazda na prázdnej dedinskej ceste, ale že sa budete rútiť v protismere na diaľnici plnej kamiónov. Takto môžeme prirovnať aj Psychonauts na poli herného biznisu. Sám proti prúdu stále rovnakých, „veľkých“ hier. Či má šancu sa vyhnúť nárazu a úspešne doraziť do cieľa, ba až prehlásiť svoj smer za správny sa pozrieme v tejto recenzii.
Hlavný hrdina Razputin utiekol z cirkusu a... tak ešte raz. Razputin utiekol od otca, s ktorým pracoval v cirkuse ako akrobat. Razputin v sebe objavil zvláštne schopnosti. Schopnosti tzv. Psychonautov, ľudí, ktorí vedia myšlienkou hýbať predmetmi, zapáliť ich, lietať či vnárať sa do myslí. Jeho otec však všetkých Psychonautov nenávidí, lebo prekliali celú jeho rodinu. Kliatba ma na svedomí to, že každý člen rodiny nájde svoju smrť vo vode. Preto nie je potešený z toho, že Raz by sa mohol stať jedným z nich a nechce ho pustiť do tábora Psychonautov.
V tábore sa podobne nadané deti učia ovládať svoje schopnosti. V ľudskom svete nepochopené deti tak môžu v tomto tábore nájsť pochopenie a aj niečo viac... Raz už nemôže znášať každodenný dril na hrazde, ktorý nikam nevedie a uteká do tábora. V úvodnej ukážke vidíme Razov dramatický nástup na pódium, rovno pred oči všetkých obyvateľov tábora, detí a inštruktorov. Už v tejto ukážke je vidieť nespornú originalitu tvorcov a vy máte pocit, že sa pozeráte na nejaký komediálny animáč. No za chvíľu dostávate Raza pod ruku a hra môže začať.
Vďaka rôznym malým cvičeniam sa naučíte ovládaniu hry, ktoré napriek konzolovitosti je veľmi jednoduché aj na klávesnici a dostane sa vám pod kožu prakticky hneď. Po sérii ďalších animácií a nastavení sa konečne púšťate do hry. Je ráno a máte ísť na tréning trénera Oleandera, vojenského veterána. Po ceste stretnete rôzne vtipné charaktery s ktorými povediete rozhovory. Po nich vyjdete na obrovský strom, na ktorom vrchole sa nachádza tréner Oleander. A je to tu. To pravé kúzlo Psychonauts ešte len spoznáte. Úlohou tréningu je vnoriť sa do mysle trénera a dostať sa až na koniec úrovne.
Tu treba podotknúť, že každý človek, do ktorého sa takto vnoríte, je úplne iná osobnosť, čo samozrejme znamená, že v každého hlave to vyzerá inak. Čiže zatiaľ čo v trénerovej hlave to vyzerá ako na vojenskom poli, v mysli bláznivého policajta zas ako americké mestečko z 50. rokov v tvare špirály alebo v mysli kontaminovanej ryby ako veľkomesto, v ktorom ste vysoký ako mrakodrap. Čo prostredie, to unikátna grafika, hratelnosť a ciele.
To, čo majú tieto úrovne spoločné, je zbieranie rôznych „hologramov“. Tu sa dostávame k RPG prvkom. Po nazbieraní 100 hologramov sa vaša úroveň zvýši o jeden stupeň. Maximálny stupeň je 100. Zbierať môžete aj rôzne špeciálne predmety, za ktorých nájdenie získate odmenu, mentálne pavučiny, za ktoré získavate PSI karty, pomocou ktorých zvyšujete aj vašu psychickú úroveň, čo má za následok vylepšenie psychických schopností. Tých je spolu osem a budete sa ich učiť postupne ako budete prechádzať hrou. Medzi ne patrí napr. pyrokinéza, levitácia, neviditelnosť, jasnovidectvo, psychický štít atď.
Z týchto ôsmych síl si môžete zvoliť tri, ktoré môžete pomocou patričných kláves okamžite použiť. Ostatné si potom musíte zvoliť z menu PSI síl. Okrem týchto síl budete občas potrebovať aj rôzne predmety, ktoré buď nájdete, tie väčšinou potrebujete len pre danú myseľ a potom tie, ktoré si „môžete“ kúpiť v táborovom obchode, za tzv. hroty, ktoré sa nachádzajú v zemi. A tu je moja prvá výčitka. Hra vás zo začiatku nenúti si tieto veci kupovať, no až sa dostanete v hre ďalej, tak zrazu zistíte, že bez Odstraňovača pavučín sa ďalej nedostanete. Lenže ten stojí v obchode 800 hrotov a ja som mal v tom čase na konte len 250. Keďže je tých hrotov málo na to, aby ste ich zbierali po jednom, tak si musíte zakúpiť špeciálnu virgulu na vyhľadávanie cennejších hrotov, vďaka čomu si 600 hrotov nazbierate pomerne rýchlo. Napriek tomu to môže spôsobiť v hre dlhší zákys.
Vývojári nám to však uľahčili a keď neviete ako sa pohnúť ďalej, tak vyberiete zo svojho batohu slaninu, a z vášho ucha vylezie hlava bývalého vodcu Psychonautov a ten vám poradí čo ďalej. Jeho pomoc oceníte hlavne pri súbojoch s bossmi, ktorí sa nachádzajú na konci každej úrovne/mysli. Rovnako ako jednotlivé úrovne, tak aj každý boss je iný a nikdy nepoužívate ten istý trik.
Čo sa týka hratelnosti ako takej, skladá sa z viacerých herných žánrov. Prvky RPG sú jasné pri zvyšovaní úrovne, adventúrne prvky pri vynikajúcich rozhovoroch a v prvom rade skákačka v originálnych prostrediach. Niet sa načo sťažovať, keď raz začnete hrať, tak sa vám od toho bude vstávať len ťažko. Navyše hracia doba sa točí niečo okolo 9-14 hodín. Záleží od vášho spôsobu hrania.
Zabudol som sa zmieniť o nejakej dramatickej zápletke? Že by vás obyčajný tábor nudil? No dobre. Postupne v tábore začnú miznúť deti a ich mozgy a to všetko preto aby...
Keď už sme pri tábore, tak sa po ňom môžete kedykoľvek prechádzať a hľadať skryté predmety, hroty, PSI karty atď. V prvej časti hry, kým je v tábore ešte deň sa môžete rozprávať s ostatnými deťmi a inštruktormi v tábore. Postupne ale slnko zapadne, deti zmiznú a v tábore je tma, ticho, otravné zvieratá, ktoré vás napádajú a to je tak všetko. Preto odporúčam pustiť sa do skúmania tábora v prvej fáze hry.
Má hra vôbec nejaké výrazné zápory? Kamera. Môže sa stať, že ani v polke hry si na ňu nezvyknete, čo vám bude robiť problémy najme pri útoku väčšieho počtu nepriateľov. A aj keď sa môže zdať, že vám hra ponúka veľkú voľnosť, je striktne lineárna, čím nepraje znovuhratelnosti.
Psychonauts je netradičná záležitosť, ktorá sa tu vidí len raz za pár rokov. Skvelá a originálna hratelnosť, ktorá vás vtiahne do svojho sveta, ktorý vám po dohraní bude chýbať. Tak sa vrátim k otázke, ktorú som položil na začiatku recenzie. Psychonauts bez problémov prekonal diaľnicu v protismere, no bohužiaľ smer zostal stále rovnaký. Za čo však on nemôže. Môžu za to hráči, ktorí už zabudli, že hra pochádza zo slova „hrať sa“. Tim Schafer povedal, že ak mu niekto položí na stôl niekoľko miliónov dolárov, tak bude o pokračovaní uvažovať. Nejaký dobrovoľník? :)
napísal BablAqUA 21.7.2009
Páči sa mi!
9.5
PSYCHONAUTS
PC
Vývoj: Majesco / Double fine | |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|