Arcanum |
Grgrgrgr,glo,glo,Yoda,si macher!!!
PC
pridal Bigboss 26.7.2009 o 20:49 pod používateľské recenzie
7.0
1.Majstri čarodejníckeho rádu
Štúdio Troika pozostávalo z bývalých členov štúdia Black isle,presne z tých ľudí,ktorí stáli za vznikom kultového ( v tomto prípade sú to adekvátne slová) Fallout-u a medzi fanúšikmu žánru veľmi dobre prijatého RPG Vampire the Masquerade : Bloodlines.No ešete pred tým,ako sa majstri dopracovali k svojmu najväčšiemu dielu,venovali trochu svojho talentu malému dielku menom Arcanum :Of steamworks and magical obscura.Bola inšpirovaná známou stolnou hrou zo steampunkového sveta.
2.Premietací stroj ,ktorý nefunguje presne tak,ako má.
Najhoršou stránkou hry bola určite grafika.Zašednutý,minimalistický ,spritový engine sa k steampunkovému svetu,ktorý by mal hýriť parou a najrôznejšími viktoriánskymi vynálezmi a farebnými fantastickými výjavmi určite nehodil.V takom Falloute tento istý(alebo aspoň veľmi podobný) engine dopomáhal k navodeniu postapokalyptickej atmosféry,zvýrazňoval zúboženosť zničeného sveta,no Arcanum okradol o jeho potenciálnu krásu,ktorú mohla hra mať.Veľká chyba.
3.Nevyladený vynález gramofónu
Výčitka patrí aj dabingu postáv.Nieže by bol zlý,alebo nedramatický,to nie ,ale z celého veľkého sveta Arcanum-u "hovorilo" asi tak päťtnásť postáv.K tomu si ešte treba pripočítať aj škaredé a neprehľadné dialógové okná,ktorými hra ani náhodou nemôže konkurovať najlepším titulom z tohto žánru.Výčitka patrí aj hudbe.Spočiatku sa mi kvílivé huslové melódie aj celkom páčili,no neskôr sa začali pričasto opakovať .Na soundtracku by sa toho dalo zlepšovať.Mojou najväčšou výčitkou k OST je nedostatok dramatického efektu.Bolo úplne jedno,či som vrhal firebally na záverečného bossa,alebo strielal z pištole na krvilačné zajace,hra opakovala dookola stále jednu a tú istú bojovú zvučku.Bolo úplne jedno,či som sa prechádzal po rozvkitnutej lúke,túlal sa magickým elfským lesom,či som sa plavil na rozbúrených vlnách k ostrovu zajatcov,stále som musel počúvať jednej zo štyroch opočúvaných skladieb.Väčšina ostatných zvukových efektov bola viac menej účelová,až na podarené efekty prostredia,ktoré sa celkom úspšne snažili navodiť tú správnu atmosféru.No aj v tomto smere by bolo čo zlepšovať.
4.Príbeh o vraku vzducholode,bájky o zázrakoch a elfských kúzelníkoch
V RPG je príbeh,dejová línia,či zápletka jedným z najdôležitejších kritérií.Arcanum v ňom má však nejasno.Hlavná dejová línia sa začína na vzducholodi-jedinej na celom svete.Škoda,že stroskotá v úvodnom renderovom( a poriadne škaredom) intre.Ešte väčšia škoda je,že hráčom vytvorená hlavná postava sa nachádza na palube.A to úplne najhoršie na tom všetkom je,že tú katastrofu prežije a začuje nezmyselné mrmlanie doráňaného "gnóma".Hneď na to sa na scéne objaví Virgil-mníšsky blázon s nejasnou minuloťou z miestneho náboženského kultu,ktorý sa ráči hlavnému hrdinoví oznámiť,že je podľa starej legendy vtelením dávneho elfského spasiteľa.Ten kedysi dávno bojoval s megalomanským a zlým šialencom svojej rasy.A áno,správne,teraz sa to má všetko zopakovať.Zlo sa vráti na Arcanum a nik iný,než "Ja" ho nezastaví,čiže klasická hrdinská premisa,už toľkokrát omnoho lepšie rozpracovaná (napr. Final fantasy IX).Alebo nie?Dočkáme sa po dlhohodinovom hraní aj nejakého kvalitného zvratu?
V rozprávaní príbehu nastane schizma.Ten okrem hlavného deja,sleduje aj deje a odlišné ciele vedľajších postáv a miest,ktoré hráč navštívi.To vôbec nie je zlé,ale mnoho hier(Fallout,Baldurs gate) to robí omnoho ,omnoho lepšie (ja som vedel,že sa ďalšiemu porovnaniu nakoniec aj tak nevyhnem).NPC,čiže nehrateľné postavy, by sa dali rozdeliť na dva tábory:tie vcelku zaujímavé a tie nudné.Tie zaujímavé sú zväčša nadabované a na tých nudných,tak na tých sa poriadne ušetrilo a to nielen gigabajtmi v podobe zvukových stôp,ale aj textami.Medzi niektorými dochádza k vzájomnej interakcii,síce málokedy,ale predsa!No Arcanum,pozri sa na Baldurs gate a zistíš,že sa v tejto oblasti ešte máš čo učiť Zaujímavosťou je fakt,že niektoré postavy odmietnu hrdinu nasledovať.To záleží na možnosnostiach,ktoré počas svojho dobrodružstva urobí a teda zlým postavám sa nubude páčiť,ak sa koná dobro a dobrým a spravodlivým sa nepáči,keď je hlavná postava zlým a zákernýmpsychopatickým vrahom ,ktorý každé ráno týra malé zvieratká.
Možností nie je málo,no väčšinou k ukončeniu jedného z množstva questov vedie len jedna cesta.Ako sa teda môžme stať dobrým,alebo zlým?Je to jednoduché,questy sa delia na tie "dobré" a na tie "zlé".Zachrániť dedinu pred banditmi,alebo im pomôcť všetkých vyvraždiť?Výber je len na vás.
No je tu ešte jedno veľmi dôelžité kritérium,ktoré ovplyvňuje priebeh celej hry,stavbu postavy,tak ako aj interakciu s NPC...
5.Svet parných strojov ,drakov ,mágov a udatných rytierov
Arcanum je steampunkovým svetom.To znamená,že jeho dôležitou časťou je technológia a obrovské parné stroje.Majú ale silného oponenta-mágiu.Toto je sú hlavné stavebné piliere sveta,dva opačné póly.Mágovia predstavú nelogické porušovanie prírodných zákonov vlatnou vôľou,pričom vedci a vynálezci skúmajú tieto zákony a využívajú ich pre svôj prospech.A je teda logické,že sa navzájom neznášajú a jeden tábor by najradšej zničil druhý.Mágovia budú môcť využívať jedno z malého množstva silných kúziel,no technologické vynálezy im niekedy doslova explodujú v rukách a akýkoľvek výdobytok techniky im zvyšuje pravdepodobnosť kritického zlyhania (srdca,mozgu ) .Vynálezci si však budú môcť vyrobiť vlastné brnenia a zbrane(jedny z najsilnejších v hre),namiesto vyvolávania elementálov si vyrobia robotov,ktorí budú bojovať po ich boku.No kvôli ich vysokému technologickému zameraniu na nich nebudú zaberať liečivé a pozitívne zamerané kúzla,magické predmety budú mať nižší,alebo žiadny účinok.Čím väčšie zameranie postava má,tým väčšmi sa zvýrazňujú negatívne reakcie opačného tábora,a teda so silným elfským mágom nebude chcieť obchodovať žiaden výrobca strelných zrbaní a výrazný trpasliží vynálezca bude mať veľký problém so zháňaním magických liečivých svitkov.
Tento zábavný a jednoduchý dualistický systém ma veľmi potešil a hre výrazne pridal na hĺbke.
6.Buď tam chýba jedno ozubené koliesko,alebo nekto zabudol prečítať posledný verš zaklínadla.
Interface hry a zdĺhavá práca s inventárom môže byť spočiatku najväčším hráčovým nepriateľom,no na ich použíanie som si rýchlo zvykol.Nemožno však hovoriť o tom,že by som si ich nejako obľúbil.Svôj účel však spĺňaju dobre.Najväčšou chybou je však nudný,hlúpy bojový systém.Ten má tri druhy nastavenia : ťahový,real-time a niečo medzi tým.Voľba ťahového systému znamená zdĺhavé boje,no s väčšou kontrolou deja na bojisku.No presne tak,ako vprípade Falloutu,akcie svojích nasledovníkov nemožno ovládať.Ak si k tomu pripočítate hlady slabých nepriateľov,tak zistíte,že budete príliž dlho čakať na ďalší ťah.K správnemu ťahovému systému mu však chýba hĺbka a náročnosť a tak bude každý jeden boj viac-menej len zdĺhavou formalitou.Boje v reálnom čase sú však príliž rýchle a o nejakej kontrole,či prehľade tu teda nie je reč.Hybridný systém je teda zrejme najlepšou voľbou,keďže dovolí hráčovi svižne prepínať medzi dvoma spomínanými systémami.No aj tak,bojom chýba záklkadný taktický element a všetky sú až príliž ľahké.Náročnejší hráči teda v hre nenájdu ozajstnú výzvu hodnú pravého rytiera.Ďalšou zdĺhavou chybou je nemožnosť odpočívať v dungeonoch,teda po každom vyčerpaní energie a treba vrátiť naspäť dlhou,dlhočiznou cestou až k východu,kde doplníte sily svojej družine a znovu sa po tej istej ceste vydať čeliť obludám jaskyne.Zdĺhavé a nervydrásajúce,nelogický krok.
7.Dobre namazané piesty.
Bugov sa v he veľa nenachádza,vlastne si ani nevzpomínam,že by tam nejaké boli,možno len nezhody v textoch titulkov a dabovaných replikách,ale to sa dá odpustiť.
8.Už len dotiahnuť posledný šrób,vysloviť poslednú slabiku silného zaklínadla...
Patrí teda Arcanum do pokladnice žánru CRPG?Je to titul ,ktorý by si mal zahrať úplne kakždý priaznivec žánru,povinnosť,must play?Určite nie.Podriemernú a škaredú grafiku,nezáživné questy,priemerné postavy a príbeh však zachraňuje možnosť výberu medzi silou vôle silného kúzelníka,či silou vedy a mysle bystrého vynálezcu a vďaka množstvu NPC a morálnym rozhodnutiam aj značná znovuhrateľnosť.Určite je to titul,ktorý stojí aspoň za štipku pozornosti,no priznajme si to:Tvorcova Falloutu sa určite neprekonali,ba neprekonali ani iných majstrov žánru,ale je tiež pravda,že latka(y) bola(i) až príliž vysoko.Hra skôr pripomína takú malú odbočku na ceste za skutočne veľkým titulom.
Štúdio Troika pozostávalo z bývalých členov štúdia Black isle,presne z tých ľudí,ktorí stáli za vznikom kultového ( v tomto prípade sú to adekvátne slová) Fallout-u a medzi fanúšikmu žánru veľmi dobre prijatého RPG Vampire the Masquerade : Bloodlines.No ešete pred tým,ako sa majstri dopracovali k svojmu najväčšiemu dielu,venovali trochu svojho talentu malému dielku menom Arcanum :Of steamworks and magical obscura.Bola inšpirovaná známou stolnou hrou zo steampunkového sveta.
2.Premietací stroj ,ktorý nefunguje presne tak,ako má.
Najhoršou stránkou hry bola určite grafika.Zašednutý,minimalistický ,spritový engine sa k steampunkovému svetu,ktorý by mal hýriť parou a najrôznejšími viktoriánskymi vynálezmi a farebnými fantastickými výjavmi určite nehodil.V takom Falloute tento istý(alebo aspoň veľmi podobný) engine dopomáhal k navodeniu postapokalyptickej atmosféry,zvýrazňoval zúboženosť zničeného sveta,no Arcanum okradol o jeho potenciálnu krásu,ktorú mohla hra mať.Veľká chyba.
3.Nevyladený vynález gramofónu
Výčitka patrí aj dabingu postáv.Nieže by bol zlý,alebo nedramatický,to nie ,ale z celého veľkého sveta Arcanum-u "hovorilo" asi tak päťtnásť postáv.K tomu si ešte treba pripočítať aj škaredé a neprehľadné dialógové okná,ktorými hra ani náhodou nemôže konkurovať najlepším titulom z tohto žánru.Výčitka patrí aj hudbe.Spočiatku sa mi kvílivé huslové melódie aj celkom páčili,no neskôr sa začali pričasto opakovať .Na soundtracku by sa toho dalo zlepšovať.Mojou najväčšou výčitkou k OST je nedostatok dramatického efektu.Bolo úplne jedno,či som vrhal firebally na záverečného bossa,alebo strielal z pištole na krvilačné zajace,hra opakovala dookola stále jednu a tú istú bojovú zvučku.Bolo úplne jedno,či som sa prechádzal po rozvkitnutej lúke,túlal sa magickým elfským lesom,či som sa plavil na rozbúrených vlnách k ostrovu zajatcov,stále som musel počúvať jednej zo štyroch opočúvaných skladieb.Väčšina ostatných zvukových efektov bola viac menej účelová,až na podarené efekty prostredia,ktoré sa celkom úspšne snažili navodiť tú správnu atmosféru.No aj v tomto smere by bolo čo zlepšovať.
4.Príbeh o vraku vzducholode,bájky o zázrakoch a elfských kúzelníkoch
V RPG je príbeh,dejová línia,či zápletka jedným z najdôležitejších kritérií.Arcanum v ňom má však nejasno.Hlavná dejová línia sa začína na vzducholodi-jedinej na celom svete.Škoda,že stroskotá v úvodnom renderovom( a poriadne škaredom) intre.Ešte väčšia škoda je,že hráčom vytvorená hlavná postava sa nachádza na palube.A to úplne najhoršie na tom všetkom je,že tú katastrofu prežije a začuje nezmyselné mrmlanie doráňaného "gnóma".Hneď na to sa na scéne objaví Virgil-mníšsky blázon s nejasnou minuloťou z miestneho náboženského kultu,ktorý sa ráči hlavnému hrdinoví oznámiť,že je podľa starej legendy vtelením dávneho elfského spasiteľa.Ten kedysi dávno bojoval s megalomanským a zlým šialencom svojej rasy.A áno,správne,teraz sa to má všetko zopakovať.Zlo sa vráti na Arcanum a nik iný,než "Ja" ho nezastaví,čiže klasická hrdinská premisa,už toľkokrát omnoho lepšie rozpracovaná (napr. Final fantasy IX).Alebo nie?Dočkáme sa po dlhohodinovom hraní aj nejakého kvalitného zvratu?
V rozprávaní príbehu nastane schizma.Ten okrem hlavného deja,sleduje aj deje a odlišné ciele vedľajších postáv a miest,ktoré hráč navštívi.To vôbec nie je zlé,ale mnoho hier(Fallout,Baldurs gate) to robí omnoho ,omnoho lepšie (ja som vedel,že sa ďalšiemu porovnaniu nakoniec aj tak nevyhnem).NPC,čiže nehrateľné postavy, by sa dali rozdeliť na dva tábory:tie vcelku zaujímavé a tie nudné.Tie zaujímavé sú zväčša nadabované a na tých nudných,tak na tých sa poriadne ušetrilo a to nielen gigabajtmi v podobe zvukových stôp,ale aj textami.Medzi niektorými dochádza k vzájomnej interakcii,síce málokedy,ale predsa!No Arcanum,pozri sa na Baldurs gate a zistíš,že sa v tejto oblasti ešte máš čo učiť Zaujímavosťou je fakt,že niektoré postavy odmietnu hrdinu nasledovať.To záleží na možnosnostiach,ktoré počas svojho dobrodružstva urobí a teda zlým postavám sa nubude páčiť,ak sa koná dobro a dobrým a spravodlivým sa nepáči,keď je hlavná postava zlým a zákernýmpsychopatickým vrahom ,ktorý každé ráno týra malé zvieratká.
Možností nie je málo,no väčšinou k ukončeniu jedného z množstva questov vedie len jedna cesta.Ako sa teda môžme stať dobrým,alebo zlým?Je to jednoduché,questy sa delia na tie "dobré" a na tie "zlé".Zachrániť dedinu pred banditmi,alebo im pomôcť všetkých vyvraždiť?Výber je len na vás.
No je tu ešte jedno veľmi dôelžité kritérium,ktoré ovplyvňuje priebeh celej hry,stavbu postavy,tak ako aj interakciu s NPC...
5.Svet parných strojov ,drakov ,mágov a udatných rytierov
Arcanum je steampunkovým svetom.To znamená,že jeho dôležitou časťou je technológia a obrovské parné stroje.Majú ale silného oponenta-mágiu.Toto je sú hlavné stavebné piliere sveta,dva opačné póly.Mágovia predstavú nelogické porušovanie prírodných zákonov vlatnou vôľou,pričom vedci a vynálezci skúmajú tieto zákony a využívajú ich pre svôj prospech.A je teda logické,že sa navzájom neznášajú a jeden tábor by najradšej zničil druhý.Mágovia budú môcť využívať jedno z malého množstva silných kúziel,no technologické vynálezy im niekedy doslova explodujú v rukách a akýkoľvek výdobytok techniky im zvyšuje pravdepodobnosť kritického zlyhania (srdca,mozgu ) .Vynálezci si však budú môcť vyrobiť vlastné brnenia a zbrane(jedny z najsilnejších v hre),namiesto vyvolávania elementálov si vyrobia robotov,ktorí budú bojovať po ich boku.No kvôli ich vysokému technologickému zameraniu na nich nebudú zaberať liečivé a pozitívne zamerané kúzla,magické predmety budú mať nižší,alebo žiadny účinok.Čím väčšie zameranie postava má,tým väčšmi sa zvýrazňujú negatívne reakcie opačného tábora,a teda so silným elfským mágom nebude chcieť obchodovať žiaden výrobca strelných zrbaní a výrazný trpasliží vynálezca bude mať veľký problém so zháňaním magických liečivých svitkov.
Tento zábavný a jednoduchý dualistický systém ma veľmi potešil a hre výrazne pridal na hĺbke.
6.Buď tam chýba jedno ozubené koliesko,alebo nekto zabudol prečítať posledný verš zaklínadla.
Interface hry a zdĺhavá práca s inventárom môže byť spočiatku najväčším hráčovým nepriateľom,no na ich použíanie som si rýchlo zvykol.Nemožno však hovoriť o tom,že by som si ich nejako obľúbil.Svôj účel však spĺňaju dobre.Najväčšou chybou je však nudný,hlúpy bojový systém.Ten má tri druhy nastavenia : ťahový,real-time a niečo medzi tým.Voľba ťahového systému znamená zdĺhavé boje,no s väčšou kontrolou deja na bojisku.No presne tak,ako vprípade Falloutu,akcie svojích nasledovníkov nemožno ovládať.Ak si k tomu pripočítate hlady slabých nepriateľov,tak zistíte,že budete príliž dlho čakať na ďalší ťah.K správnemu ťahovému systému mu však chýba hĺbka a náročnosť a tak bude každý jeden boj viac-menej len zdĺhavou formalitou.Boje v reálnom čase sú však príliž rýchle a o nejakej kontrole,či prehľade tu teda nie je reč.Hybridný systém je teda zrejme najlepšou voľbou,keďže dovolí hráčovi svižne prepínať medzi dvoma spomínanými systémami.No aj tak,bojom chýba záklkadný taktický element a všetky sú až príliž ľahké.Náročnejší hráči teda v hre nenájdu ozajstnú výzvu hodnú pravého rytiera.Ďalšou zdĺhavou chybou je nemožnosť odpočívať v dungeonoch,teda po každom vyčerpaní energie a treba vrátiť naspäť dlhou,dlhočiznou cestou až k východu,kde doplníte sily svojej družine a znovu sa po tej istej ceste vydať čeliť obludám jaskyne.Zdĺhavé a nervydrásajúce,nelogický krok.
7.Dobre namazané piesty.
Bugov sa v he veľa nenachádza,vlastne si ani nevzpomínam,že by tam nejaké boli,možno len nezhody v textoch titulkov a dabovaných replikách,ale to sa dá odpustiť.
8.Už len dotiahnuť posledný šrób,vysloviť poslednú slabiku silného zaklínadla...
Patrí teda Arcanum do pokladnice žánru CRPG?Je to titul ,ktorý by si mal zahrať úplne kakždý priaznivec žánru,povinnosť,must play?Určite nie.Podriemernú a škaredú grafiku,nezáživné questy,priemerné postavy a príbeh však zachraňuje možnosť výberu medzi silou vôle silného kúzelníka,či silou vedy a mysle bystrého vynálezcu a vďaka množstvu NPC a morálnym rozhodnutiam aj značná znovuhrateľnosť.Určite je to titul,ktorý stojí aspoň za štipku pozornosti,no priznajme si to:Tvorcova Falloutu sa určite neprekonali,ba neprekonali ani iných majstrov žánru,ale je tiež pravda,že latka(y) bola(i) až príliž vysoko.Hra skôr pripomína takú malú odbočku na ceste za skutočne veľkým titulom.
napísal Bigboss 26.7.2009
Páči sa mi!
7.0
ARCANUM