Prince of Persia: The Sands of Time |
PC
pridal Rainbow 14.7.2005 o 11:05 pod používateľské recenzie
8.3
Pamätáte sa ešte na starého 2d princa? Klasika všetkých klasík. Plošinovka, ktorá musela prejsť počítačom každého pc hráča. Mojim to osobne prešlo, keď som mal nejakých šesť rokov. Vždy keď princ umrel na nejakej pasce, musel som si prikryť oči . Ešte, že tu máme Ubisoft, ktorý sa nám rozhodol priniesť nie jedného princa plno v 3d, ale hneď troch. Áno, je to robené ako trilógia. Ja som sa pozrel trochu bližšie na zúbok prvému z týchto troch dielov.
Vo veľmi vzdialenej minulosti...
Dej hry sa dohráva v ďalekej Persii stovky rokov v minulosti. Vezír dal úlohu princovi a to bolo získať dýku času. Tadiaľ vedú aj vaše prvé kroky v hre. Nesmúťte však, že získaním dýky času sa hra končí. Nestačí ju ani zaniesť vezírovi. To sa vlastne aj odohraje, ale je to len najbližší začiatok hry. Nasleduje animácia, v ktorej odovzdáva dýku času vezírovi. Mal ju zaraziť do presípacích hodín, čo aj urobil. Potom nasledovalo niečo nepredvídateľné. Všetci sa v paláci zmenili na akýchsi zombíkov, vezír potom od vás chcel tu dýku. To už princ videl, že toto naozaj nie je vporiadku a preto s ňou utiekol. V tej chvíli sa začína pre nášho hrdinu učinené peklo a celú hru sa stým bude snažiť skoncovať. To je všetko, čo vám stačí povedať o príbehu, aby ste nestratili pôžitok z hry. Ešte treba dodať, že v prvej pätine hry stretnete orientálnu dievčinu Farah, ktorá bude vaša výpomoc vlastne až do konca hry (princ má vždy nejaké šťastie v nešťastí ).
Dýka času a ostatný inventár
Dá sa povedať, že je to v tejto hre taký revolučný prvok. Získate ju krátko po začiatku hry a umožní vám vracať čas. Zíde sa vám však asi len vo chvíli, keď sa vám nepodarí nejaký skok a vy ho budete chcieť previesť znovu. V boji ju až tak veľa nevyužijete, pretože nevráti čas až o tak dlhú dobu, aby ste mali nejaký závatne veľký život. Máte ju však na len pár použití, tie sa však dajú dopĺňať pomocou piesku času, ktorý dýka príjma, keď doňho dýku zapichnete. Obnovujete si ho aj tak, že nepriateľov dýkou zapichnete. Mám však pocit, že je to dobré na kompenzovanie niektorých chýb, ktorým sa budem venovať neskôr. Ešte musím dodať, že keď s tou dýkou trafíte nepriateľa, namieste zamrzne a vy ho potom už pohodlne preseknete. Počas hry budete mať štyri rôzne meče. Ten prvý je taký klasický. Je na ňom vidno, že princ má svoju hrdosť a preto je ten meč trochu nóbl. Potom získate druhý meč, ktorý nie je oproti prvému až taký zázrak, ale určite je to krok dopredu. Tretí je už riadne obrovský a musím dodať, že veľmi veľmi pekný. Potom tu máme posledný. Tomu sa vraví meč. Je zeleno sfarbený, s veľmi zaujímavou čepelou a rozsievať smrť s ním bude naozaj radosť. Možno vás zaujíma aj to, ako sa počas hry budete uzdravovať. Na to slúži voda, či už v bazéne, alebo akýchsi umyvadlách. Princ sa z nej napije a život sa mu doplní. ale pozor, napiť sa musíte aj niekoľkokrát po sebe, kým sa vám život doplní naplno. Do vášho inventára sa dá zaradiť aj Farah a to z toho dôvodu, že vám vypomáha v boji a často vám aj otvorí nejaké dvere, ku ktrým sa dá dostať len cez medzeru, do ktorej sa náš princ nemá šancu zmestiť.
Labyrint
Teraz sa budem, trochu venovať pasciam a celému komplexu. V hre sa pohybujete v jednom obrovskom paláci, ktorý mi pripomínal v jednej veci Doom či Half Life. Na prvý pohľad to je taký obyčajný komplex, no až keď hrajete hru, máte pocit, ako môže byť nejaký palác taký obrovský. Dostanete sa tam aj do podzemia do nejakého kanálu, kde budete skákať po kvapľoch na strope. Určite vás potešia pasce, ktoré sa zachovali z minulých dielov, ako napríklad chýbajúca časť cesty, ktorá je ako taká priepasť s bodákmi. Princ našťastie pozeral Matrix a vie behať po stenách. Ďalšími pascami sú otáčavé kotúče, či napríklad aj nejaké meče, ktoré chodia stále hore dole po svojej ceste a nevítaných návštevníkov preseknú. Princ vie taktiež medzi úzkymi stenami urobiť roznožku a vyskákať až navrch týchto stien. Cez pasce taktiež prejde aj tak, že prebehne po stene a zachytí sa tyčí vysiacich zo steny, skočí z jednej tyči na druhú a tak podobne. Princ vie aj veľmi schopne rúčkovať po rímsach a preskakovať z jednej rímsi na druhú, vie aj šplhať, no hotová opica. To som povedal naozaj len zlomok z toho, čo váš hrdina vie urobiť a aké nástrahy na neho čakajú.
Kamera a ovládanie
Dostali sme sa k dosť zásadnému a asi najväčšiemu mínusu tejto hry. Keby jeh nebolo, hra by dostala možno aj o desať percent väčšie hodnotenie. Najprv kamera. Vpohode bola naozaj len v minimálnom množstve situácií. Väčšinu času som strávil jej preklínaním. Párkrát sa mi stalo dokonca to, že princa som ani nevidel. Vo veľa prípadoch si kameru nemôžete ani otočiť, čo je naozaj jeden veľmi veľký problém. Ono sa blbo prechádza cez pasce, keď ani nevidím, kam sa mám dostať. Ďalším obrovský, veľkým a zbytočným mínusom je ovládanie. Ono totiž nezávysí od polohy princa, ale od polohy kamery. Tak sa čast stalo, že som skákal zo stĺpa na stĺp, v momente, keď som prevádzal skok sa otočila kamera a zrazu som počul princa kričať pri páde do priepasti.Trochu sa to autori snažili vykompenzovať tým, že ak ste urobili krok vedľa, princ sa dokázal zachytiť ešte okraju a preto nespadol do priepasti. Niekedy sa to však ovplyvniť nedalo a vtedy budete na autorov spúšťať hromy a blesky.
Boj s nepriateľmi
Ako som už povedal, vaši nepriatelia budú vlastne celú hru zombíci. Akurát nazačiatku hry to budú aj ľudia a v niektorých úsekoch aj skarabeusi, dravé vtáky a netopiere. Zombíkom sa budem venovať trochu viacej, pretože ich bolo v hre niekoľko druhov. Najprv akýsi tuční trpaslíci, potom ich pravé opaky, potom zombíci, ktorí vznikli z nejakých bojových špeciálnych jednotiek a taktiež to budú aj zombíci nežného pohlavia, ktorí k vám nebudú až tak nežní. Ich umelá inteligencia nie je na príliš vysokej úrovni. Nevýhodou je to, že ich je v hre veľa a neustále sa obnovujú. Dá sa povedať, že je to takým ,,bonusom´´ potom, čo úspešne zvládnete všetky pasce v úrovni. Aby som ich trochu ešte opísal, vykriť sa dokážu a zaútočením vám narobia pekné problémy. Často sa totiž dostanete do situácie, že vás obklúčia a potom budete mať naozaj obrovské problémy,aby ste sa z toho dostali. Budete musieť doslova tancovať, preskakovať cez nich, odrážať sa od stien, robiť kombá, ale určite nič nezmôžete, keď budete stáť na mieste a stláčať lavé tlačítko na myši. Moje obľúbené bolo preskakovať im cez hlavu a preseknúť ich. Musím ešte dodať, že občas som s vypätými nervami urobil všetky nástrahy, čo si palác na mňa prichystal a potom išiel na mňa nápor zombíkov, s ktorým som mal problémy. Síce my vypomáhala ešte aj Farah, ale tá mala len luk a nablízku bola bezmocná, ešte keď sa vám ukázal jej ukazateľ života. Situáciu sťažuje checkpointový spôsob ukladania, kde musíte vstúpiť na také oranžovo vysvietené miesto, kde sa vám najprv ukáže v čiernobielom, čo vás bude v ďalšej časti čakať a potom nasleduje samostatný save. Počas levelu sú aj také priebežné checkpointy, kedy si síce nemôžete hru uložiť, ale aspoň sa po smrti nevrátite na začiatok úrovne.
Grafika
Myslím si, že ešte aj v dnešnej dobe vyzerá veľmi pekne. Z každého kúta bude na vás dýchať orientálna atmosféra. Ešte lepšie, budete sa cítiť ako v rozprávke Tisíc a jedna noc. Čaká vás aj pár ,,lepších´´ animácií, v ktorých budete mať možnosť vidieť skutočný grafický potenciál tejto hry. Postavy vyzerajú veľmi dobre, textury sú kvalitne urobené, jednoducho, po grafickej stránke sa môže hra aj v dnešnej dobe radiť k tomu lepšiemu.
Zvuky
Počas hry vás bude sprevádzať príjemná orientálna hudba. Dabing je tiež skvelý a nemám k nemu čo vytknúť. Ostatné zvuky, k nim taktiež nemám čo také povedať. Po tejto stránke je hra ešte aj v tejto dobe klenot.
Verdikt
Princ sa vrátil vo veľmi dobrej forme. Čaká vás príjemná zábava na dlhé hodiny, kedy možno uroníte nejakú slzičku nad starým 2d princom. Až na pár chýb sa hra nadmieru vydarila.
Hratelnosť: 80%
Grafika: 85%
Zvuky: 86%
Spolu: 83%
Prince of Persia The Sands of Time sa vám bude páčiť, pretože: princ má veľmi dobré pohyby, čakajú vás dômyselné pasce, skvelá hudba, dobre prepracovaný súbojový systém
Prince of Persia The sands of Time sa vám nemusí páčiť,pretože: je v hre hlúpa kamera, blbé ovládanie, checkpointový spôsob saveovania
Vo veľmi vzdialenej minulosti...
Dej hry sa dohráva v ďalekej Persii stovky rokov v minulosti. Vezír dal úlohu princovi a to bolo získať dýku času. Tadiaľ vedú aj vaše prvé kroky v hre. Nesmúťte však, že získaním dýky času sa hra končí. Nestačí ju ani zaniesť vezírovi. To sa vlastne aj odohraje, ale je to len najbližší začiatok hry. Nasleduje animácia, v ktorej odovzdáva dýku času vezírovi. Mal ju zaraziť do presípacích hodín, čo aj urobil. Potom nasledovalo niečo nepredvídateľné. Všetci sa v paláci zmenili na akýchsi zombíkov, vezír potom od vás chcel tu dýku. To už princ videl, že toto naozaj nie je vporiadku a preto s ňou utiekol. V tej chvíli sa začína pre nášho hrdinu učinené peklo a celú hru sa stým bude snažiť skoncovať. To je všetko, čo vám stačí povedať o príbehu, aby ste nestratili pôžitok z hry. Ešte treba dodať, že v prvej pätine hry stretnete orientálnu dievčinu Farah, ktorá bude vaša výpomoc vlastne až do konca hry (princ má vždy nejaké šťastie v nešťastí ).
Dýka času a ostatný inventár
Dá sa povedať, že je to v tejto hre taký revolučný prvok. Získate ju krátko po začiatku hry a umožní vám vracať čas. Zíde sa vám však asi len vo chvíli, keď sa vám nepodarí nejaký skok a vy ho budete chcieť previesť znovu. V boji ju až tak veľa nevyužijete, pretože nevráti čas až o tak dlhú dobu, aby ste mali nejaký závatne veľký život. Máte ju však na len pár použití, tie sa však dajú dopĺňať pomocou piesku času, ktorý dýka príjma, keď doňho dýku zapichnete. Obnovujete si ho aj tak, že nepriateľov dýkou zapichnete. Mám však pocit, že je to dobré na kompenzovanie niektorých chýb, ktorým sa budem venovať neskôr. Ešte musím dodať, že keď s tou dýkou trafíte nepriateľa, namieste zamrzne a vy ho potom už pohodlne preseknete. Počas hry budete mať štyri rôzne meče. Ten prvý je taký klasický. Je na ňom vidno, že princ má svoju hrdosť a preto je ten meč trochu nóbl. Potom získate druhý meč, ktorý nie je oproti prvému až taký zázrak, ale určite je to krok dopredu. Tretí je už riadne obrovský a musím dodať, že veľmi veľmi pekný. Potom tu máme posledný. Tomu sa vraví meč. Je zeleno sfarbený, s veľmi zaujímavou čepelou a rozsievať smrť s ním bude naozaj radosť. Možno vás zaujíma aj to, ako sa počas hry budete uzdravovať. Na to slúži voda, či už v bazéne, alebo akýchsi umyvadlách. Princ sa z nej napije a život sa mu doplní. ale pozor, napiť sa musíte aj niekoľkokrát po sebe, kým sa vám život doplní naplno. Do vášho inventára sa dá zaradiť aj Farah a to z toho dôvodu, že vám vypomáha v boji a často vám aj otvorí nejaké dvere, ku ktrým sa dá dostať len cez medzeru, do ktorej sa náš princ nemá šancu zmestiť.
Labyrint
Teraz sa budem, trochu venovať pasciam a celému komplexu. V hre sa pohybujete v jednom obrovskom paláci, ktorý mi pripomínal v jednej veci Doom či Half Life. Na prvý pohľad to je taký obyčajný komplex, no až keď hrajete hru, máte pocit, ako môže byť nejaký palác taký obrovský. Dostanete sa tam aj do podzemia do nejakého kanálu, kde budete skákať po kvapľoch na strope. Určite vás potešia pasce, ktoré sa zachovali z minulých dielov, ako napríklad chýbajúca časť cesty, ktorá je ako taká priepasť s bodákmi. Princ našťastie pozeral Matrix a vie behať po stenách. Ďalšími pascami sú otáčavé kotúče, či napríklad aj nejaké meče, ktoré chodia stále hore dole po svojej ceste a nevítaných návštevníkov preseknú. Princ vie taktiež medzi úzkymi stenami urobiť roznožku a vyskákať až navrch týchto stien. Cez pasce taktiež prejde aj tak, že prebehne po stene a zachytí sa tyčí vysiacich zo steny, skočí z jednej tyči na druhú a tak podobne. Princ vie aj veľmi schopne rúčkovať po rímsach a preskakovať z jednej rímsi na druhú, vie aj šplhať, no hotová opica. To som povedal naozaj len zlomok z toho, čo váš hrdina vie urobiť a aké nástrahy na neho čakajú.
Kamera a ovládanie
Dostali sme sa k dosť zásadnému a asi najväčšiemu mínusu tejto hry. Keby jeh nebolo, hra by dostala možno aj o desať percent väčšie hodnotenie. Najprv kamera. Vpohode bola naozaj len v minimálnom množstve situácií. Väčšinu času som strávil jej preklínaním. Párkrát sa mi stalo dokonca to, že princa som ani nevidel. Vo veľa prípadoch si kameru nemôžete ani otočiť, čo je naozaj jeden veľmi veľký problém. Ono sa blbo prechádza cez pasce, keď ani nevidím, kam sa mám dostať. Ďalším obrovský, veľkým a zbytočným mínusom je ovládanie. Ono totiž nezávysí od polohy princa, ale od polohy kamery. Tak sa čast stalo, že som skákal zo stĺpa na stĺp, v momente, keď som prevádzal skok sa otočila kamera a zrazu som počul princa kričať pri páde do priepasti.Trochu sa to autori snažili vykompenzovať tým, že ak ste urobili krok vedľa, princ sa dokázal zachytiť ešte okraju a preto nespadol do priepasti. Niekedy sa to však ovplyvniť nedalo a vtedy budete na autorov spúšťať hromy a blesky.
Boj s nepriateľmi
Ako som už povedal, vaši nepriatelia budú vlastne celú hru zombíci. Akurát nazačiatku hry to budú aj ľudia a v niektorých úsekoch aj skarabeusi, dravé vtáky a netopiere. Zombíkom sa budem venovať trochu viacej, pretože ich bolo v hre niekoľko druhov. Najprv akýsi tuční trpaslíci, potom ich pravé opaky, potom zombíci, ktorí vznikli z nejakých bojových špeciálnych jednotiek a taktiež to budú aj zombíci nežného pohlavia, ktorí k vám nebudú až tak nežní. Ich umelá inteligencia nie je na príliš vysokej úrovni. Nevýhodou je to, že ich je v hre veľa a neustále sa obnovujú. Dá sa povedať, že je to takým ,,bonusom´´ potom, čo úspešne zvládnete všetky pasce v úrovni. Aby som ich trochu ešte opísal, vykriť sa dokážu a zaútočením vám narobia pekné problémy. Často sa totiž dostanete do situácie, že vás obklúčia a potom budete mať naozaj obrovské problémy,aby ste sa z toho dostali. Budete musieť doslova tancovať, preskakovať cez nich, odrážať sa od stien, robiť kombá, ale určite nič nezmôžete, keď budete stáť na mieste a stláčať lavé tlačítko na myši. Moje obľúbené bolo preskakovať im cez hlavu a preseknúť ich. Musím ešte dodať, že občas som s vypätými nervami urobil všetky nástrahy, čo si palác na mňa prichystal a potom išiel na mňa nápor zombíkov, s ktorým som mal problémy. Síce my vypomáhala ešte aj Farah, ale tá mala len luk a nablízku bola bezmocná, ešte keď sa vám ukázal jej ukazateľ života. Situáciu sťažuje checkpointový spôsob ukladania, kde musíte vstúpiť na také oranžovo vysvietené miesto, kde sa vám najprv ukáže v čiernobielom, čo vás bude v ďalšej časti čakať a potom nasleduje samostatný save. Počas levelu sú aj také priebežné checkpointy, kedy si síce nemôžete hru uložiť, ale aspoň sa po smrti nevrátite na začiatok úrovne.
Grafika
Myslím si, že ešte aj v dnešnej dobe vyzerá veľmi pekne. Z každého kúta bude na vás dýchať orientálna atmosféra. Ešte lepšie, budete sa cítiť ako v rozprávke Tisíc a jedna noc. Čaká vás aj pár ,,lepších´´ animácií, v ktorých budete mať možnosť vidieť skutočný grafický potenciál tejto hry. Postavy vyzerajú veľmi dobre, textury sú kvalitne urobené, jednoducho, po grafickej stránke sa môže hra aj v dnešnej dobe radiť k tomu lepšiemu.
Zvuky
Počas hry vás bude sprevádzať príjemná orientálna hudba. Dabing je tiež skvelý a nemám k nemu čo vytknúť. Ostatné zvuky, k nim taktiež nemám čo také povedať. Po tejto stránke je hra ešte aj v tejto dobe klenot.
Verdikt
Princ sa vrátil vo veľmi dobrej forme. Čaká vás príjemná zábava na dlhé hodiny, kedy možno uroníte nejakú slzičku nad starým 2d princom. Až na pár chýb sa hra nadmieru vydarila.
Hratelnosť: 80%
Grafika: 85%
Zvuky: 86%
Spolu: 83%
Prince of Persia The Sands of Time sa vám bude páčiť, pretože: princ má veľmi dobré pohyby, čakajú vás dômyselné pasce, skvelá hudba, dobre prepracovaný súbojový systém
Prince of Persia The sands of Time sa vám nemusí páčiť,pretože: je v hre hlúpa kamera, blbé ovládanie, checkpointový spôsob saveovania
napísal Rainbow 14.7.2005
Páči sa mi!
8.3
PRINCE OF PERSIA: THE SANDS OF TIME