Uncharted 2: Among Thieves |
Drake je späť a opäť vo vynikajúcej forme ....
PS3
pridal dickie 2.12.2009 o 10:54 pod používateľské recenzie
9.5
Snáď nikdy v minulosti sa viac nediskutovalo o tom, akým smerom by sa mali vydať hry a hlavne spôsob, akým majú vyrozprávať svoj príbeh. Na jednej strane hráči tvrdo bojujú za sand-boxovú hrateľnosť, kedy nám hra v podstate načrtne len mantinely, v ktorých sa treba hýbať a vytvorenie príbehu, respektíve jeho precítenie je už na fantázii daného hráča. Z protiľahlého tábora sa však ozývajú hlasy, že takto nie je možné vyrozprávať bohatý a pútavý príbeh, a že takéto hry hrateľnosťou a najmä zábavnosťou zaostávajú.
A práve v týchto temných časoch plných internetových diskusií, ktoré prekvitajú rôznymi invektívami medzi oddanými stúpencami jednotlivých táborov, prichádza hra, ktorá sa razatne a bez kompromisov hlási k druhému zo spomínaných táborov a prináša v hrách zatiaľ nevídané prvky, ako intenzívnejšie a uveriteľnejšie vyrozprávať príbeh (nebál by som sa povedať, že spôsob jeho podania sa v tomto prípade blíži filmom viac ako ktorákoľvek doteraz vydaná hra). A aj keď obsahuje desiatky momentov, kedy sa vaša sánka až nebezpečne príblíži k podlahe, fanúšikov prvého zo spomínaných táborov na svoju stranu pravdepodobne nestrhne. Nepredbiehajme však verdikt a poďme sa pozrieť z blízka, s akými trumfami to Uncharted 2 prichádza.
Na začiatok si treba na rovinu povedať, že Uncharted 2 sa od prvého momentu nehrá na nič, čím nie je a hneď po prvých minútach hry musí byť každému jasné, že hra ho doslova ”preženie“ sledom zaujímavo a pestro inscenovaných scén, kedy na vlastnej koži pocítite, ako honba za bájnym pokladom vie nepriazdnivo ovplyvniť ľudské životy. A hoci sa sem tam vynorí nejaká tá morálna otázka, môžete ju s kľudom odignorovať. Toto nie je Fallout, tu si nevyberáte medzi dobrom a zlom, tu ide v prvom (a v podstate aj jedinom) rade o zábavu. Hra vás nenúti stať sa hrdinom, ona vám už totiž predkladá svojho vlastného, Nathana Drake-a a vy sa môžete s chuťou rozvaliť do svojho obľúbeného kresla, schmatnúť ovladač, a nechať sa vtiahnuť do jeho sveta a prežiť spolu s ním jeho neopakovateľné dobrodružstvo.
Aj keď je na prvý pohľad jasné, že prvý diel bol viac či menej inšpirovaný hrami ako Tomb Raider (výprava a skákacie pasáže) či Gears of War (bojový systém), spôsob, ktorým vás najmä nový Drake vtiahne do svojho sveta, majú na svedomí ambície jeho tvorcov vytvoriť hru, ktorá nebude atmosférou kopírovať iné hry, ale filmy. Na druhej strane však treba rýchlo dodať, že asi v žiadom filme nemali diváci možno vydieť toľko okamihov, kedy sa hlavný hrdina na poslednú chvíľu zachytí za skalnatý výčnelok, trčiaci konár či tyč zhrdzavenej konštrukcie a zachráni sa tak v hodine dvanástej pred istou smrťou. Vo filme by možno prehršť takýchto momentov pôsobila až úsmevne, ale v hre má za následok, že snáď ešte nikdy ste neboli tak dokonale priklincovaný k obrazovke vašej TV, že momenty kedy sa v kľude oprete o operadlo kresla by sa dali spočítať na jednej ruke podpiemerne zručného tesára.
A aj keď vyššie uvedené riadky môžu vyzerať ako óda na dokonalú, hoc lineárnu hru, predsa len sa aj Uncharted 2 nevyhol určitej repetetívnosti. Z hry je na prvý pohľad jasné, že autori vynaložili enormné úsilie na perfektnú prezentáciu, predkladajú nám postavy, medzi ktorými fungujú uvertiteľné vzťahy a emócie , avšak čosko zistíte, že jadrom hrateľnosti sú pomerne časté prestrelky. Našťastie súbojový systém stojí pevne na oboch nohách a ide o jeden z najlepších, aký som kedy videl. Či už ide o prepracovaný cover model, tiché likvidovanie jedným úderom, využívanie štítov či perličky ako hádzanie plynových kanistrov po nepriateloch (samozrejme, že počas letu je vhodné kanister zasiahnuť nejakým tým prebytočným olovom) poskytujúcich priestor pre rôzne stratégie (hlavne v hre pre viacej hráčov – či už coop alebo deadmatch), všetko je perfektne zvládnuté a čo je najdôležitejšie, intuitívne sa to ovláda. Čo sa týka samotných súbojov, nedá mi nespomenúť ďalšie plus hry. Zatiaľ čo v prvom Uncharted boli skákacie a súbojové časti od seba striktne oddelené, v pokračovaní Naughty Dogs zabojovali a dokázali obe zložky hry perfektne prelínať, a tak častokrát budete utekať, skákať a strielať súčasne. Pokiaľ vás totiž nadchla scéna z tohtoročnej E3, kde Drake uteká z rúcajúcej sa budovy, skáče po jej zvyškoch a čo najrýchlejšie sa znaží dostať do bezpečia a ešte stíha popritom rozdávať guľky vašim prenasledovateľom, ktorý mu jeho útek rozhodne nemienia uľahčiť, mám pre vás dobrú správu. Takýchto vypätých situácií bude podstatne viacej.
Ale najväčším úspechom hry je jednoznačne fakt, že vás vtiahne a zoberie na dobrodružnú cestu vášho života. V určitých momentoch hry síce narazíte na úseky, ktoré vám viac či menej pripomenú vaše prvé zoznámenie s Drake-om, ale nový diel vám ponúkne oveľa viac. Hra ťaží zo striedanie rôznych lokácií, ktoré sú navyše v rozdielnych klimatických pásmach a táto zmena prináša aj potrebné zmeny v mechanike hrateľnosti medzi jednotlivými kapitolami. A tak ako budete navštevovať rôzne kúty sveta, tak sa bude pred vami krútiť aj príbehové klbko, vzťahy medzi postavami sa začnú preplietať a udalosti na obrazovke vás pohltia takým spôsobom, že prestanete registrovať čas okolo seba.
Na záver, aby som len nechválil, skúsim priliať aj troška oleja do ohňa. Niektorím hráčom určite bude vadiť znížený počet rôznych hádaniek (či už tých priestorových alebo logických), či jednoducho ich pomerne triviálna náročnosť. Niektorí budú možno rozčarovaní z toho, keď zistia za čím sa to tentoraz vlastne Drake celú dobu hnal. No a hra by si podľa mňa zaslúžila veľkolepejší finálny súboj než ten, ktorý na vás čaká. Taktiež si treba ešte raz pripomenúť našich priateľov sandboxákov, ktorým sa vo vreckách otvorili nožíky už niekde v prvej tretine recenzie, ale treba si uvedomiť fakt, že vo finálnom hodnotení všetky tieto skutočnosti absolútne a bez kompromisov prebíja vykreslenie jednotlivých postáv, nebojím sa dokonca napísať ich herecké výkony, grafika, ktorá sa nesnaží byť realistická, ale štylizovane hyperrealistická (proste úplne očarujúca, aj keď nereálna), dynamické a zábavné súboje, ktorým neskutočne prospel perfektne implementovaný Havoc engine a hlavne dobrodružná, svieža a nadmieru adrenalínova hrateľnosť. Kto hral, nemá absolutnej pochybnosti, že Uncharted 2 je momentálne nejlepšou akčnou hrou na PS3.
Plusy: grafika, herecké výkony hlavných postáv, súbojový systém, hra vám nedá vydýchnuť až do samotného konca, hra pre viacero hráčov
Zápory: raz to skončí, nepriatelia by mohli byť inteligentnejší
A práve v týchto temných časoch plných internetových diskusií, ktoré prekvitajú rôznymi invektívami medzi oddanými stúpencami jednotlivých táborov, prichádza hra, ktorá sa razatne a bez kompromisov hlási k druhému zo spomínaných táborov a prináša v hrách zatiaľ nevídané prvky, ako intenzívnejšie a uveriteľnejšie vyrozprávať príbeh (nebál by som sa povedať, že spôsob jeho podania sa v tomto prípade blíži filmom viac ako ktorákoľvek doteraz vydaná hra). A aj keď obsahuje desiatky momentov, kedy sa vaša sánka až nebezpečne príblíži k podlahe, fanúšikov prvého zo spomínaných táborov na svoju stranu pravdepodobne nestrhne. Nepredbiehajme však verdikt a poďme sa pozrieť z blízka, s akými trumfami to Uncharted 2 prichádza.
Na začiatok si treba na rovinu povedať, že Uncharted 2 sa od prvého momentu nehrá na nič, čím nie je a hneď po prvých minútach hry musí byť každému jasné, že hra ho doslova ”preženie“ sledom zaujímavo a pestro inscenovaných scén, kedy na vlastnej koži pocítite, ako honba za bájnym pokladom vie nepriazdnivo ovplyvniť ľudské životy. A hoci sa sem tam vynorí nejaká tá morálna otázka, môžete ju s kľudom odignorovať. Toto nie je Fallout, tu si nevyberáte medzi dobrom a zlom, tu ide v prvom (a v podstate aj jedinom) rade o zábavu. Hra vás nenúti stať sa hrdinom, ona vám už totiž predkladá svojho vlastného, Nathana Drake-a a vy sa môžete s chuťou rozvaliť do svojho obľúbeného kresla, schmatnúť ovladač, a nechať sa vtiahnuť do jeho sveta a prežiť spolu s ním jeho neopakovateľné dobrodružstvo.
Aj keď je na prvý pohľad jasné, že prvý diel bol viac či menej inšpirovaný hrami ako Tomb Raider (výprava a skákacie pasáže) či Gears of War (bojový systém), spôsob, ktorým vás najmä nový Drake vtiahne do svojho sveta, majú na svedomí ambície jeho tvorcov vytvoriť hru, ktorá nebude atmosférou kopírovať iné hry, ale filmy. Na druhej strane však treba rýchlo dodať, že asi v žiadom filme nemali diváci možno vydieť toľko okamihov, kedy sa hlavný hrdina na poslednú chvíľu zachytí za skalnatý výčnelok, trčiaci konár či tyč zhrdzavenej konštrukcie a zachráni sa tak v hodine dvanástej pred istou smrťou. Vo filme by možno prehršť takýchto momentov pôsobila až úsmevne, ale v hre má za následok, že snáď ešte nikdy ste neboli tak dokonale priklincovaný k obrazovke vašej TV, že momenty kedy sa v kľude oprete o operadlo kresla by sa dali spočítať na jednej ruke podpiemerne zručného tesára.
A aj keď vyššie uvedené riadky môžu vyzerať ako óda na dokonalú, hoc lineárnu hru, predsa len sa aj Uncharted 2 nevyhol určitej repetetívnosti. Z hry je na prvý pohľad jasné, že autori vynaložili enormné úsilie na perfektnú prezentáciu, predkladajú nám postavy, medzi ktorými fungujú uvertiteľné vzťahy a emócie , avšak čosko zistíte, že jadrom hrateľnosti sú pomerne časté prestrelky. Našťastie súbojový systém stojí pevne na oboch nohách a ide o jeden z najlepších, aký som kedy videl. Či už ide o prepracovaný cover model, tiché likvidovanie jedným úderom, využívanie štítov či perličky ako hádzanie plynových kanistrov po nepriateloch (samozrejme, že počas letu je vhodné kanister zasiahnuť nejakým tým prebytočným olovom) poskytujúcich priestor pre rôzne stratégie (hlavne v hre pre viacej hráčov – či už coop alebo deadmatch), všetko je perfektne zvládnuté a čo je najdôležitejšie, intuitívne sa to ovláda. Čo sa týka samotných súbojov, nedá mi nespomenúť ďalšie plus hry. Zatiaľ čo v prvom Uncharted boli skákacie a súbojové časti od seba striktne oddelené, v pokračovaní Naughty Dogs zabojovali a dokázali obe zložky hry perfektne prelínať, a tak častokrát budete utekať, skákať a strielať súčasne. Pokiaľ vás totiž nadchla scéna z tohtoročnej E3, kde Drake uteká z rúcajúcej sa budovy, skáče po jej zvyškoch a čo najrýchlejšie sa znaží dostať do bezpečia a ešte stíha popritom rozdávať guľky vašim prenasledovateľom, ktorý mu jeho útek rozhodne nemienia uľahčiť, mám pre vás dobrú správu. Takýchto vypätých situácií bude podstatne viacej.
Ale najväčším úspechom hry je jednoznačne fakt, že vás vtiahne a zoberie na dobrodružnú cestu vášho života. V určitých momentoch hry síce narazíte na úseky, ktoré vám viac či menej pripomenú vaše prvé zoznámenie s Drake-om, ale nový diel vám ponúkne oveľa viac. Hra ťaží zo striedanie rôznych lokácií, ktoré sú navyše v rozdielnych klimatických pásmach a táto zmena prináša aj potrebné zmeny v mechanike hrateľnosti medzi jednotlivými kapitolami. A tak ako budete navštevovať rôzne kúty sveta, tak sa bude pred vami krútiť aj príbehové klbko, vzťahy medzi postavami sa začnú preplietať a udalosti na obrazovke vás pohltia takým spôsobom, že prestanete registrovať čas okolo seba.
Na záver, aby som len nechválil, skúsim priliať aj troška oleja do ohňa. Niektorím hráčom určite bude vadiť znížený počet rôznych hádaniek (či už tých priestorových alebo logických), či jednoducho ich pomerne triviálna náročnosť. Niektorí budú možno rozčarovaní z toho, keď zistia za čím sa to tentoraz vlastne Drake celú dobu hnal. No a hra by si podľa mňa zaslúžila veľkolepejší finálny súboj než ten, ktorý na vás čaká. Taktiež si treba ešte raz pripomenúť našich priateľov sandboxákov, ktorým sa vo vreckách otvorili nožíky už niekde v prvej tretine recenzie, ale treba si uvedomiť fakt, že vo finálnom hodnotení všetky tieto skutočnosti absolútne a bez kompromisov prebíja vykreslenie jednotlivých postáv, nebojím sa dokonca napísať ich herecké výkony, grafika, ktorá sa nesnaží byť realistická, ale štylizovane hyperrealistická (proste úplne očarujúca, aj keď nereálna), dynamické a zábavné súboje, ktorým neskutočne prospel perfektne implementovaný Havoc engine a hlavne dobrodružná, svieža a nadmieru adrenalínova hrateľnosť. Kto hral, nemá absolutnej pochybnosti, že Uncharted 2 je momentálne nejlepšou akčnou hrou na PS3.
Plusy: grafika, herecké výkony hlavných postáv, súbojový systém, hra vám nedá vydýchnuť až do samotného konca, hra pre viacero hráčov
Zápory: raz to skončí, nepriatelia by mohli byť inteligentnejší
napísal dickie 2.12.2009
Páči sa mi!
9.5
UNCHARTED 2: AMONG THIEVES
PS3
Vývoj: SCEE / Naughty Dog Štýl: Akčná Adventúra Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|