Mass Effect 2 |
Bioware+scifi=Starwars:KOTOR Star wars:KOTOR-jedi=Mass effect ?Mass Effect 2=cool hra?
9.5
Pri všetkom tom hype ktorý sprevádzal vývoj tejto hry a sklamaniach ktoré som za posledných pár mesiacoch zažil som pristupoval k Mass effect 2 pomerne skepticky. Môže vôbec Bioware v takom krátkom čase zabodovať s dvoma hrami, tou druhou hrou myslím Dragon age origins, na takej úrovni ako doteraz s hrami ako Baldurs gate, Star Wars:Knigths of the old republic alebo Mass effect 1? Čítajte ďalej a možno sa dozviete.
Aby som bol pripravený na spísanie tejto recenzie tak som si ako každý poriadny recenzent z povinnosti;) zahral Mass effect 1. Ešte som to pred tým nehral a aj keď je to fajn hra musím povedať že trochu bledne vedľa novšieho Dragon age origins a tak môj skeptizmus voči ME2 rástol. Na dôkaz toho že sa takto pripravovať naozaj oplatí spomeniem veľmi zaujímavú možnosť nového Mass effect a to je import postavy z predošlého dielu. Každý kto ho hral si isto pamätá že v nej robil dôležité rozhodnutia, ktoré ovlplyvnili celý vesmír. Tieto rozhodnutia si importom postavy môžete zobrať zo sebou pričom niektoré maličkosti vrátane triedy postavy poupraviť.
Keď sme už pri tých triedach postavy tak zhrniem o čom vlastne všetok ten hype je aj pre ľudí ktorých sa nič z toho nedotklo. ME 2 ako jeho predchodca sú akčné scifi RPG pričom to akčné by sa malo písať s veľkým A a RPG s malým r. Hlavne v dvojke sú boje akčnejšie a viac mainstreamovo 3d strielačkovské. Stále je tu ešte možnosť zastaviť čas, rozdať príkazy svojmu týmu tak ako pred tým, no pre zmenu sa teraz váš život regeneruje a spotrebúvate muníciu. Navyše pridali systém krytia veľmi podobný tomu z Gears of war no a aj keď som mal z počiatku obavy musím povedať že to funguje veľmi dobre. Boje sú napínavé, zábavné a hudba pridáva na atmosfére.
Prejdem teraz k RPG prvkom u ktorých musím povedať že sú tak trochu chudobné na variabilitu a to hlavne na začiatku. Vyberáte si jednu z asi šiestich tried, medzi nimi sú infiltrátor(niečo ako špión), vojak, biotik(niečo ako mág) a iné. Každá z tried ma päť skillov ktoré vylepšujete a to je tak nejak málo nech sa nato pozerám akokoľvek. Našťastie sa vám postupne ďalšie možnosti odkryjú ale je ľahké ich nepostrehnúť a príliš veľké výhody tiež nepridajú. O žiadne hard core a ani len mid core RPG tu nie je reč, takže ak hľadáte hru kde môžete presedieť hodiny nad štatistikami vašich postáv hľadajte niekde inde.
Ak chcete v tejto hre dopriať svojej postave ten pravý pocit jedinečnosti majte poriadne oči, uši otvorene počas vedenia dialógov alebo pri početných animovaných sekvenciách. Nielen že vás svojou napínavosťou priklincujú k monitoru a budete hltať každé slovo čo v nich postavy z úst vypustia ale v určitých momentoch môžete kliknúť na vyznačené tlačítko na myške a vykonať tak dobrý alebo veľmi veľmi zlý až diabolský skutok. Tak napríklad vyjednávate s veliteľom nepriateľských hrdlorezov pri čom stojí hneď vedľa vás. Keď sa na chvíľu otočí aby vám ukázal svoju výraznú presilu, v tom momente kliknite na ľavé myšítko. Vaša postava priskočí k nemu a zlomí mu vez, čoho následkom nasledujúci boj prebehne o dosť ľahšie. Tá konkrétna situácia sa dá riešiť aj ináč a niektoré sa dajú riešiť aj mierovou cestou no toto je môj definitívne najobľúbenejší a časovo najnenáročnejší spôsob :).
Majte na pamäti že za každý „dobrácky“ čin vám hra pridá tzv. body paragona a každý „zákerný“ čin vám pridá tzv. body renegáta v závisloti od týchto bodov sa vám potom rozširujú možnosti vedenia dialógov a aj keď to tak zo začiatku nevyzerá môže to mať kritickú dôležitosť.
Celá hra je ako jeden veľmi dobrý akčný film v ktorom zbierate posádku na samovražednú misiu. Na tu misiu pri tom môžete vyraziť pomerne skoro čím sa hracia doba výrazne skráti. To však v žiadnom prípade neodporúčam už len kvôli všetkým tým možnostiam ktoré vám hra okrem hlavnej dejovej linky ponúka. Každý vedľajší quest oplýva atmosférou a je taktiež sprevádzaný animovanými sekvenciami, takže hra nestráca ani tam na napínavosti. Ďalej sa tu dá obchodovať, opíjať sa, cestovať po galaxii, vylepšovať vesmírnu loď, ťažiť suroviny baliť dievčatá a tak ďalej a tak ďalej. Keby som mal písať každú maličkosť čo sa v tejto hre dá robiť zaplnil by som celú recenziu a dve ďalšie.
Asi najzaujímavejšou voliteľnou časťou hry sú úlohy o ktoré vás požiadajú členovia vašej posádky. Vaša posádka je totiž doslova natrieskaná zaujímavými postavami a ich príbehy sa postupne rozvinú za predpokladu že ste pre nich ochotný absolvovať nejakú tú misiu navyše. Ak si na spomínanej misii počnete dobre získate lojalitu člena vašej posádky a to je niečo čo sa fakt hodí neskôr, no bez ohľadu na to či budú lojálny alebo nie sa im po skončení ich osobnej misii otvorí ďalší skill ktorý môžete vylepšovať. Ono postavy sa tvária veľmi živo a je ľahké sa s nimi stotožniť a to nie len s tými hlavnými. Všetky postavy v hre gestikulujú rukami tvária sa odpovedajúc situácii a no proste hrajú jak živí herci. Bioware bol už od čias KOTOR v tomto veľmi dobrý a aj keď to ešte stále nieje dokonalé postavy vás celkom isto pohltia.
Takže členovia vašej posádky nabrali veľa na zaujímavosti no škoda že toho nepobrali toľko na rozume. Trochu som už načrtol že na každej misii vás sprevádzajú dvaja členovia vašej posádky tak ako v jednotke. Niekedy sa AI vašich parťákov správa super a niekedy zrazu zabudnú na možnosť krytia sa. Uff. Na bojisku potom popadajú jak hnilé hrušky a vy bojujete o prežitie. Je ťažké určiť že kedy na nich treba dohliadnuť viac a kedy menej. Prikazovať im zakaždým že kde sa majú kryťa čo majú robiť dokáže byť úmorné. Ďalšia vec ktorá dokáže byť úmorná je ťažba surovín za ktoré si potom kupujete vylepšenia pre vašu posádku, ktoré kupovať ovšem nemusíte len aby ste potom neľutovali.
Keď už som pri záporoch spomeniem aj to že jednotlivé triedy sa mi zdajú byť dosť nevyrovnané. Keď si vytvoríte akúkoľvek postavu používajúcu sniperku budete doslova kosiť nepriateľov, pretože u sniperky väčšinou platí že jedna rana znamená jeden mŕtvy. No keď si dáte nejakú inú postavu alebo sa nebudete špecializovať môžete mať občas vážne problémy.
Ako je to už zvykom medzi zápormi zvyknem spomenúť bugy a tie v ME2 samozrejme sú pretože ME2 je reálny kus softvéru a bugy sú v každom SW a zopár som aj stretol. No vzhľadom na to ako dlho to hrajem(lebo to hrajem znovu) to bolo slušne malí počet maličkostí a preto ďalej o nich ani nepíšem ME2 je z tohto hľadiska na tom tiež dobre.
Určite mnohý z vás omrkli obrázky k hre a teraz rozmýšľate nejak takto: „OMG tá hra vyzerá graficky parádne jak to len rozbehnem na svojom šrote?“ Tak, že hra vyzerá fakt fantasticky a teraz nemyslím len technológie ktoré boli použite na všelijaké efekty. Vizuálna stránka hry je jedno umelecké dielo ktorého kvalitu by som porovnával Fallout 3. No na rozdiel od Fallout 3 má ME2 nenormálne nízke požiadavky. Tvorcovia tvrdia že ak ste rozbehli ME1 na svojom PC tak na ňom rozbeháte aj ME2! Neviem akú čiernu mágiu použili na to aby to dokázali alebo či len zapracovali na optimalizácii, čo často vývojári robia len minimalisticky ale ME2 má fakt sakramentsky nízke požiadavky. Po tom čo som hru dohral na jednom celkom slušnom PC som ju spojazdnil aj na mojom rok starom notebooku a išla plynule a bez problémov. Asi nemusím hovoriť že moja sánka spadla až na zem.
Ozvučenie je zväčša takisto super. Hudbu tvorí taký štandarný scifi soundtrack ktorý obsahuje tóny a melódie a trochu toho techna pre podchytenie rozličných nálad. O niečo lepšie sú zvuky boja, ako kovová rana ktorá zaznie keď strelíte so sniperkou do nepriatelia s ťažkým brnením alebo zvuky výbuchov a výkriky umierajúcich. Najlepšie sú však hlasy postáv ktoré boli nahovorené profesionálne. Obsadenie tvoria slávne hollywoodske mená napríklad taký Martin Sheen ale je ich tam viac prejdite si oficiálne stránky hry niekde to tam bude.
ME2 má pre hráčov prichystané aj nejaké to prekvapenie na konci s akým som sa ešte v žiadnej hre nestretol. Radšej nič neprezradím aj keď ma prsty svrbia dosť silne ale udržím to v sebe. Poviem len toľko že Bioware to znovu dokázali, a tým myslím že nielen udržali kvalitu akú jej predošlé hry ponúkali ale zase posunuli laťku o niečo vyššie.
Xbox 360
PC PS3 Vývoj: EA / BioWare Štýl: Akcia / RPG Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|