Metro 2033 |
Čo na nás čaká v útrobách metra ??? Ako si dokázali 4A Games poradiť z výbornou knižnou predlohou a pretaviť ju na naše obrazovky ? Odpoveď sa Vám pokúsim ponúknuť vo svojom článku...
9.5
Isté menej známe vývojárske štúdio menom 4A Games (4AG) pochádzajúce z ukrajini sa rozhodlo, že knižné dielo Dmitryho Glukhovskyho bude dobrým námetom na hru. Mali sme tu už niečo podobné v podobe S.T.A.L.K.E.Ra, no postapokalyptických akčných hier plných mutantov a napínaveho príbehu nikdy nieje dosť. Stalkera nespomínam náhodou. Pár členov 4AG pochádza práve z GSC štúdia, ktoré má na svedomí spomínanú hru. Skúsenosti sa prejavili aj na Metre 2033 a o kvalitu je prakticky už dávno postarané. Prirátajme k tomu ešte pôvod z „ruska“ a o originálnu zábavu je postarané. Ako to teda celé dopadlo ?
Frar the future...
V Metre 2033 sa presunieme do Moskvy roku 2013. Tede lepšie povedané... do bývalej Moskvy. Ako taká už dávno neexistuje. Ostala z nej už len kopa trosiek, prachu a kameňa. Tý ktorý prežili nukleárnu katastrofu sa ukryli do útrob metra. To ich prekvapivo uchránilo pred smrťou a teraz slúži ako ich útočisko a ochrana, pretože celý povrch je zamorený rádioaktivitou a prežiť tam by dalo zabrať aj najvášnivejšiemu skautovy. Číha tam radiácia, zima, mrázy a mutanti. A aby toho nebolo málo, tak po povrchu sa ešte motajú rôzne frakcie, ktoré najprv strieľaju až potom sa pýtajú.
Hlavným hrdinom sa stáva Artyom. Jeho úlohou je dostať sa do mesta Polis stoj čo stoj a neskôr zachrániť to málo čo ostalo po ľudskej nenávisti. Cestu samozrejme nebude mať ľahkú. Čakajú ho rôzne prekážky. Napríklad v pododobe nacistov. Ich sila sa rozmohla natoľko, že teraz sa snažia vratiť rusom poražku z 2.svetovej vojny. A tak je hlavné mesto ruska obsadené nielen obrými krysami a inou háveďou ktorým zmutované gény pridali na obrovskej sile, ale aj nacistami súperiacimi s komunistami na poli propagandy a aj tom bojovom. Samozrejme Artyom nepatrí ani k jednej strane. Preto bude stáť takmer proti všetkému živému. Naštastie nie vždy bude sám. Spoločnosť mu budú robiť rôzne postavy zo staníc a poskytnú hlavnému hridnovy pomoc na jeho ceste.
Metro v ktorom lietajú miesto vlakov náboje...
Ako to v akčných hrách býva, najdôležitejším spoločníkom budú samozrejme zbrane. Čo iné sa dá očakávať od Ukrajincov ako klasika v podobe Avtomatu Kalašnikova ? Alebo holdujete podomácky vyrobeným zbraniam ? Čo tak spojiť tlakovú nádobu s klincami, alebo dve tyče zviazať k sebe a vyrobiť dvojranovú brokovnicu ? Domáci dynamit s klincami ? Nič čo by domáci kutili nezvládli. Nájdu sa tu ozaj originálne kúsky rozosievajúce smrť, ale aj niektoré skutočné používané červenou armádou. V Metre je aj trochu RPG elementov. Je toho ozaj málo, ale občas sa môžme rozhodnúť či niekomu pomôžeme alebo nie, zaplatíme alebo sa bude strieľat. Ďalej k zbraniam sa dostanete u obchodníkov alebo u padlích nepriateľov, ktorý mimochodom nosia aj ďalšie iné veci ako napríklad náboje, plynové masky, nože, nočné videnie a tak podobne. Obchodníci samozrejme predávajú vecičky, ktoré rádový vojak v živote ani nevidel. Nebude sa jednať len o zbrane ale aj o ďalšie pomôcky. Platidlom budu prekvapivo náboje. Lepšie povedané špeciálne náboje. Tie sa síce dajú použit ako munícia no je lepšie vymeniť ich za kalašnikova zo zameriavačom, alebo revolver s predlženou hlavňou, či tĺmičom alebo aj za kopec obyčajného streliva. Rôzné zbrane ponúkajú rôzne modifikácie. Či už to budú optiky, lasery, tlmiče a podobne. Tieto modifikácie potom využijete v postupe hrou. A verte oplatí sa mať pestrý arzenál. Sú prenás pripravené levely zo stealth prvkami, kde často budú v rukách Artyoma vrhacie nože alebo tíško šeptajúce ostreľovačky, či pištole. Protipólom potom budú minúty pĺne akcie kde sa olovo bude sypať zo strany na stranu. Rambo by občas vyzeral ako postava z rodinného seriálu. Príčinu ale netreba hľadať v počte ale kvalite nepriateľov. Ľudia sa dobre kryjú za prekážkami a navzájom spolupracujú. Zvlášť na hardcore obtiažnosti dajú pocítiť frustráciu. Mutanti naopak inteligenciu nahrádzajú počtom a priamočiarým útokom. Občas ma len štvalo že ich otec bol asi terminátor alebo ironman. To kvantum olova čo znesú je neznesiteľné J. Nepomáha ani dobrá rana zblízka brokovnicou a prežiť „šupu z dupľovky“ to je už ozaj silná káva aj premňa. Ale na to sa dá zvyknúť našťastie.
Artyom a jeho pomôcky...
Zaujímavosťou je akási manuálna nabíjačka. Tá je zdrojom energie pre baterky do ručnej lampy a nočného videnia. Po každých cca. 5 min používania ju treba vytiahnúť a formou tlačenia akčného tlačidla nabiť potrebnú energiu. Ak sa zariadenie vyšťaví tak pri nočnom videní bude vidno totálnu noc a lampa poslúži tiež len minimálne. V hre ešte okrem nábojov treba zbierať aj filtre do plynovej masky alebo masku občas vymeniť. Tá často praská pri bojoch s nepriateľmi. Máme teda aj pri obyčajnom túlaní sa zamestnie takýmito vecičkami... a darí sa vyplniť hluché sekundy. V hre je zabudovaný ako inak autohealing. Ale jeho rýchlosť sa dá podporiť injekčnou striekačkou z lekárničky. Tých je možne mať pri sebe 5 kusov. Takže aj táto časť je vymyslena tak aby aspon kus ovce ostal celý aj vlk nebol hladný.
Svetlo na konci tunela...
Náplň misií je inak klasická. Prejsť tunelom až na koniec a zabiť všetko čo chce zabiť vás. Desing levelov je inak nádherný. Verne pripomína zničenú moskvu a metro. Stanice sú pĺne tých čo prežili. Tu vetšinou stretnete aj obchodníka. A hoci tieto posty plné ľudí niesu nijak veľké svoj účel spĺňajú a doplňajú tak vernú atmosféru. Stačí sa len pri prechádzaní poriadne pozrieť a cítiť to sálanie života. Každý ma svojú prácu a niečim je zamestnaný. Oravár opravuje zbrane, stráže sa rozprávajú, obchodníci sa snažia predať tovar zákazníkom. V bočných uličkach sa stávkuje a podobne. Ďalej rôzne „nečakané udalosti“ nenudia ani z blížiacim sa koncom. Napríklad pri postupe najdete malého chlapca ktorý narieka nad svojím mŕtvym strýkom. Ten po chvíľke presviedčania pôjde s vami, sadne na plecia a pomáha pri postupe. Napríklad poradí kde sú schované náboje a lekárničky. Ale zasa Artyoma spomalí a vysledkom je pomalší postup a celkovo aj celý pohyb.Užijeme si aj naháňačky na koľajnicových vozidlách a prestrelky guľometmi spestria inak stereotypný pochod vpred. Spoločnosť ktorú poskytnú súdruhovia náležito oceníte. Majú inak časté a občas aj dosť trefné a vtipné poznámky k aktuálne vyvíjajúcej sa situácií. Poodhalia rúško príbehu, skrátia čakanie vo výťahu a pobavia.
Technická stránka...
Čo dodať ktechnickej stránke hry ? Jednoducho paráda. Grafika ako aj zvuky. O grafiku sa stará 4A Engine o ktorého vznik sa postarala partia ľudí okolo Olesa Shiskovtsova a Oleksandra Maksimchuka. Tý sa okrem iného podielali aj na tvorbe X-Ray enginu na ktorom je postavený Stalker. V hre je implementovany aj PhysX a ten sa nám postará o kvalitnú fyziku. Takže skúsenosti z tejto oblasti majú kvalitné zastúpenie. To sa prejavilo aj na rýchlosti hry. Pre X360 je veľmi dobre optimalizovaná, takže nedochádza k žiadnemu framedropu ani počas náročných prestreliek. Zamrzí len občasné dočítavanie textúr, ale to sa dá aspoň čiastočne obmedziť inštaláciou na hard disk. Naopak nahrávanie levelov trvá len malú chvíľku. Grafike sa inak nedá nič vytknúť, obsahuje všetko čo moderná hrá má obsahovať – kvalitne tiene, bloom, odrazy, pekný dym, efekty pri nasadzovaní masky, nočnom videní a podobné detajly. Občas sa síce nájde menej kvalitná textúra, ale málokedy vyslovene bije do očí. Zvuková stránka je na rovnakej úrovni ako grafika. Za spomenutie stojí dabing postáv, je ozaj na skvelej úrovni. Nacisti majú angličtinu mixovanú z nemčinou a rusi majú tiež ten svoj typický smiešny prízvuk Borata. Je vidno že nieje vynechaný žiaden detajl čo sa týka každého smeru.
Záver...
V každom prípade môžem toto dielko len silno doporučiť. Za poslednú dobu premňa nudných hier ma táto oslovila najviac. Aj preto lebo Ukrajinci a celkovo hry pochádzajúce z východnej európy majú ten svoj hardcore nádych a zmysel detajl v každom smere. Zamrzí len podanie príbehu, ktoré nevenuje prílišnú pozornosť pútavému príbehu a tu sa na detajly zabúda. To je ale vynahradené dobrou akciou a zábavou. Absenciu multyplaeru si ani nevšimnete, bol by zbytočný a na trhu sa aj tak isto nájdu lepšie hry zamerané na skupinovú zábavu. Každučká časť hry je dotiahnutá minimálne na 95% a vydno, že 4AG si dalo záležať v každom smere a nieje to odfláknuta robota s kopou prázdnych sľubov. METRO 2033 hodnotím známkou 9.5 aj preto, že takto dobre som sa nepobavil už strašne dávno.
Plusy :
+Kvalitný single player.
+Grafika.
+Zvuky.
+Levely.
+Nepriatelia.
+Jednodcuho kvalita čo sa všetkého týka.
Mínusy :
-Nič zásadného ma nenapadá. Občas síce menej kvalitná textúra, ale to nesto jí ani za zmienku.
-Drobnosti a chybyčky sa vždy nájdu.
-Príbeh podaný štýlom hollywoodu.
-Absencia MP.
PC
Xbox 360 Vývoj: THQ / 4A Games Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|