Metro 2033 |
Proste postapokalyptická hra.
8.0
Byť rusom nie je žiadny med lízať. Odchovaný na vodke a komunistickom režime, s pionierskou šatkou okolo krku a s bosými nohami v mrznúcom potoku chytať ryby asi nie je nikoho životným snom. Rusi nám dali okrem vodky aj Leninove "múdrosti" a kaťuše. Hlavne kaťuše boli svojho času veľkým krokom pre ľudstvo. Predovšetkým k jeho preriedeniu. Aj v dnešnej dobe sme im vďační za veľa. Ja na nich myslím každé ráno keď po štvorhodinovom spánku túžim po šálke silnej kávy a s napätím pristupujem k plynovému sporáku. Ku kávičke by nebolo na škodu otvoriť nejakú dobrú knihu a prečo nie aj ruskú? Hlavne jedna sa v poslednom čase spomína pomerne často. Je ňou Metro 2033 Dmitryho Glukovského. Ak si myslíte, že vám o ňom niečo poviem tak ste na omyle. Nebyť mojej vášni k počítačovým hrám, tak pravdepodobne o nej neviem do dnešného dňa. Knihu by ste na pultoch našich kníhkupectiev hľadali zbytočne, ale veľký a uctievaný Google mi prezradil, že slovenská verzia je už za dverami a ak máte o knihu záujem začnite po nej pátrať približne v polovici apríla. Metro 2033 je postapokalyptický román o 20 ročnom mladíkovi menom Arťom. Po jadrovej katastrofe so zbytkom ľudskej rasy prežíva pod povrchom zeme v starom metre poprepájaným chodbami a chodbičkami s okolitými stanicami, ktoré plnia úlohu náhradného domova pre 40 000 ľudí. Hra sa obsahovo drží knihy od prvej až po poslednú minútu, ale nakoľko presne neviem posúdiť, lebo knihu som zatiaľ nečital. Váš prvý krok sa odohráva na kovovom zhrdzavenom rebríku, keď opúšťate relatívne bezpečné chodby metra a vydávate sa na prieskum povrchu kde sa bez plynovej masky počítajú chvíle života na sekundy. Dostanete prvú zbraň, prvý otvor v podlahe prekonáte skokom a nadýchnete sa mrznúceho, radioaktívneho vzduchu. Povrch napriek nevhodným podmienkam nie je bez života o čom sa presvedčíte pomerne skoro. Niečo vzdialene pripomínajúce veľkého orangutana, bažiace po teplej krvi sa bude snažiť hnijúcimi tesákmi rozdriapať adrtenalínom pulzujúce tepny. Pár presných rán a súboj končí. Ostáva len pomôcť parťákovi s primrznutou bránou a s modlitbou na perách vykročiť naproti svojmu osudu. Vo svete zničenom nukleárnou katastrofou je najvzácnejším platidlom vojenská nablýskaná munícia. Nie je jej dostatočné množstvo a plytvať ňou v boji znamená, že v bezpečí staníc nebude za čo zaplatiť nové zásoby. Základná munícia sa nachádza na každom kroku, ale vďaka zle vybalancovaným vlastnostiam zbraní jej nebude nikdy dosť. Často nastane situácia, kde obkľučení v tmavej chodbe s posledným projektilom v palebnej komore začnete zo zúfalstva okolo seba rozhadzovať granáty a budete vďační aj za vrhacie nože ktoré ste až do poslednej chvíle arogantne prehliadali. K dobrému pocitu z boja neprispieva ani chabá inteligencia protivníkov. V kombinácii s veľkou odolnosťou a malým počtom munície budete niektoré úseky opakovať častejšie než by ste chceli. Radioaktivitou postihnuté tvory majú životnosť pomerne nízku, ale každý jeden ľudský protivník je skúškou vašej trpezlivosti. Na svojej púti narazíte na niekoľko nezabudnuteľných postáv ktoré vám podajú pomocnú ruku v boji, alebo presne mierenou vetou zasiahnu vaše myšlienky ešte na dlho potom, ako sa s nimi rozlúčite. Či už je to drsňák Bourbon, alebo charizmatický Chán, tak každý výrazne ovplyvní chod následujúcich udalostí. Budete si užívať hlášky členov zásahovej jednotky ktorí vám budú robiť doprovod cez chodby starých katakomb. Nezabudnuteľné je aj duo sprevádzajúce vás po starej Moskovskej knižnici. O to viac zabolí každá strata ľudskej duše a stratami sa v tmavých chodbách metra nešetrí. V hustej tme a s číhajúcim zlom za pätami si svietite malou baterkou ktorú z času na čas treba dobiť efektne vyzerajúcou nabíjačkou. Vo vašom batohu sa nachádza aj zapisník s kompasom ukazujúcim správny smer na ktorý si môžete posvietiť zapalovačom vyrobeným zo starej nábojnice. Postup hrou je lineárny a kompas takmer nebudete potrebovať. Krátke levely rozdelené do siedmych kapitol prejdete za priblizne 12 hodín na normálnej obtiažnosti. Výraznou slabinou je druhá tretina hry kde sa dokopy nič zaujímavé nedeje a jeden stereotypný level strieda druhý. Našťastie čim sa hra viac bliži ku koncu tým viac naberá na dynamike a samotný záver je natoľko atmosférický, že na slabšiu strednú časť hry rýchlo zabudnete. Po dlhom čase tu máme hru ktorá pohladí naše očné bulvy. Keď prvý krát chladný vzduch vytvorí efektnú námrazu na skle vašej masky a svetlo mesiaca presvitajúce cez drôtený plot vytvorí realny tieň na nerovnomerne napadanom snehu, tak sa vám na zlomok sekundy zatají dych. Modely postáv, zbraní a vozidiel sú dotiahnuté takmer k dokonalosti. Potešia kvalitné textúry aj výborné nasvietenie. O niečo horšie to je s fyzikou a niektorými nedotiahnutými animáciami. Napriklad reakcie postáv na zásah zo zbraní sú pri najmenšom štandardné a trochu zaostáva aj spracovanie niektorých exteriérov, ale ako celok hra vyčnieva graficky vysoko nad priemerom. S procesorom core i5 750 a Radeonom 4870 sa hra drží na high nastavení od 30 do 60 FPS, ale kolísajúca plynulost je pomerne častá. Na medium nastavení kde hra stále vyzerá velmi dobre sa už framerate drži väčšinu času nad 50 FPS. Pokiaľ by ste chceli vidieť hru v celej svojej kráse, tak k tomu budete potrebovať jednu z nových grafických kariet s podporou DX11, ale už na high nastavení pod DX9 je na čo pozerať a môžete sa o tom presvedčiť sami na obrázkoch ktoré nájdete pod recenziou. To isté platí aj o zvuku a hudobnom doprovode. Trochu je na škodu že hudba je potlačená natoľko ze si ju počas hrania ani nevšimnete. Preto odporúčam v nastaveniach hudbu vypeckovať , lebo je skutočne velmi podmanivá. Kam presne hru zaradiť neviem. Atmosférou pripomína S.T.A.L.K.E.R-a, ale chýba jej "stalkerovská" otvorenosť. Hrdina je mlčanlivý ako Gordon Freeman, ale k Half Lifu má hra na míle ďaleko. Z každej z týchto hier si berie niečo a dopĺňa to o svojský kvalitný príbeh. Vo výsledku je to trochu rozporuplná hra, ktorá po hrateľnostnej stránke extrémne nenadchne, ale ani neurazí. Na strane druhej tu je výborné grafické spracovanie a hustá atmosféra. Nebyť nedoladenej súbojovej časti tak o hre by sa dalo hovoriť len v superlatívoch, ale aj napriek tomu by ste pozvanie do sveta kde sa vypije viac vodky ako vody nemali odmietnuť. + Atmosférický príbeh Nezabudnuteľné postavy Výborná grafika Uveriteľný svet - Slabý účinok zbraní Lineárnosť Umelá Inteligencia - "demencia" Fyzika je pomerne slabá Časté loadingy
PC
Xbox 360 Vývoj: THQ / 4A Games Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|