Mass Effect 2 |
Prelomový klenot?
10
Mass Effect 2. Tak tomuto kúsku sa treba veru pozrieť na zúbok. Verte mi.
Máte chuť po dlhej dobe samých geniálnych vecí na niečo čo má naozaj nudný príbeh? Na niečo, pri hraní čoho vás počas dialógov napadá že stredoveké mučiarne by bolo vhodné zas sprevádzkovať, a následne tam nahnať scenáristov aj s protagonistami jednotlivých postáv? Na niečo – proste niečo tak otrasné a hnusné že vás to zbaví doživotne akýchkoľvek pohnútok vôbec si ešte niekedy niečo zahrať? Nuž, tak to vám asi neporadím, ale ak vyššie menované bolo Jang a vy máte chuť na Jing, jediné doporučenie vám môžem v tomto prípade poskytnúť.
Zahrajte si Mass Effect 2...
Ale k veci – ibaže čím začať. Ale keďže tu máme vo vreci len samé plusy, je v podstate jedno čo vytiahneme ako prvé...
Začneme tým najmenej podstatným – grafikou (mladší jedinci asi nebudú súhlasiť s týmto tvrdením ale to vyrieši čas). Je skvelá. Áno, pravda, možno vám niekto bude tvrdiť že to nie je absolútna špica ale verte mi, ak uvidíte bar na Omege alebo sa budete kochať výhľadom na planéne Illium, rýchlo vám tento blábol vyšumí z hlavy. Totiž, grafika je len jeden zo stavebných prvkov budujúcich atmosféru, ale v tomto prípade plní svoju funkciu znamenite. A atmosféra, no neviem ako by som to povedal – proste ak je atmosféra jedna z bohýň putujúcich vesmírom a sem tam niekde na niečo dýchne, v tejto hre si najskôr dočasne postavila svoj hlavný stan. Keď sme už pri tej grafike, asi by bolo záhodno spomenúť aj design jednotlivých lokácii. Vystihuje ho jediné slovo: rôznorodosť.
Rôznorodosť tak masívna, že sa vám proste nestane ani keď sa budete neviem ako snažiť, žeby ste začali mať pocit déja vu. A táto vec úzko súvisí aj so samotnou prepracovanosťou lokácii ako takých, proste ide o to, že v niektorých hrách sa síce stretnete s do detailov vypiplanými úsekmi, lenže tie majú zväčša nemilú vlastnosť sa sem tam opakovať a to sa vám tu naozaj nestane. Nevraviac o tom že Mass Effect 2 nevypiplanými úsekmi naozaj netrpí.
Hudba. Tá je scénická, podmanivá, monumentálna, atmosféru tiež budujúca a bez rušivých vplyvov. Proste je to prvok ktorý po celý čas vnímate s tým že bez toho by to akosi nebolo ono, a tak to má, čo sa hudobného podmazu týka, byť. Tu veru niet čo ďalej rozpytvávať.
Dabing. Svojho času som si myslel že séria Metal Gear je v tomto smere neprekonateľná, a ak niekto dosiahne ňou postavenú pomyselnú latku, tak ju proste dosiahne a hotovo. Mass Effect a následne Dragon Age: Origins ma z tohoto omylu pekne vyviedli. Až som sa sám pred sebou hanbil za nedostatok predstavivosti. Ale čo nám predvádzajú borci z BioWare v tomto diele je až dychberúce. Vďaka dabingu budete členov svojej bandy milovať. Doslova.
Proste vám prirastú k srdcu, a čo nevidieť ich budete brať ako starých kamošov.
Samozrejme táto vec je daná aj perfektným vykreslením jednotlivých charaktorov – mám teraz pravdaže na mysli nie počet polygónov a kvalitu textúr (i keď tie majú určite tiež svoj podiel) ale charakterové prvky.
Nebudem to ďalej nejak naťahovať: z technologického hľadiska sa jedná o špičkový produkt čo dokazuje výborná optimalizácia, smejúca sa konkurencii do tváre. Takže technickú časť by sme mali bez väčších problémov za sebou.
Oťuknime si teraz hrateľnosť.
AI – možno najviac diskutovaný, a možno aj preto že zväčša nevydarený, prvok dnešných hier. Nuž hej, vytvoriť AI na takej úrovni aby hráč nemal dojem že ho nahnali medzi nejakých cvokov, ale medzi zmysluplne jednajúcich protivníkov, využívajúcich svoje okolie vo svoj prospech nejakým normálnym spôsobom asi nie je sranda. BioWare kupodivu rozlúskli tento oriešok bravúrne, až má človek niekedy dojem že v BioWare najskôr testujú ešte nejakú FPS, ale tým spôsobom, že sa vaša hra tajne na testovaný subjekt pripája, a vaši protivníci sú najskôr testeri tohoto produktu. Čiže AI je vďakabohu funkčná a až nečakane uspokojivá.
Z tohoto faktu vyplýva naozaj nevídaná zábavnosť súbojov. Pripravte sa na návaly adrenalínu, penu u úst, a niektorí možno aj na prapodivné hrdelné zvuky. Áno, je to tak, tie niektorím z vás zatiaľ neznáme prejavy zvieraťa zahnaného do kúta vás možno sprvoti vystrašia, no následne si uvedomíte že ich pôvodcom sú evidentne vaše hlasivky. Len sa snažte moc nevystrašiť spolubývajúcich a susedov. K tomuto prispieva mnou veľmi cenená nemožnosť ukladania hry počas boja.
A nakoniec, je to RPG či nie? Ja vravím, je to RPG, keďže RPG= roleplayinggame, a to spĺňa ME2 do bodky. Táto skratka totiž vznikla ešte za čias Dungeons & Dragons, čo ako mnohí isto viete, bola spoločenská hra postavená najmä na príbehu rozprávanom Gamemasterom ostatním hráčom ktorí sa zhostili herných charakterov a spoluvytvárali daný príbeh. Nejaký inventár tam nehral moc úlohu, keďže postavy so sebou vláčili nejaký ten meč, k tomu ešte možno dýku alebo kušu, a niekto nejaké to lano, poprípade kresadlo a zväzok faklí.
Nejako sa časom stalo že za RPG sa začali považovať hry s obsiahlym inventárom á la Diablo, ale to bol len dôsledok toho, že D&D hry prevedené na počítače nikdy nemohly súperiť s hrou na živo čo sa týka atmosféry a pružnosti s akou musel Gamemaster príbeh za jazdy prispôsobovať konaniu hráčov (ale už sa stávame svedkami práve toho prelomového momentu, keď kedysi nemožné sa stáva skutočnosťou), takže museli poskytnúť niečo iné, a tak vznikli tieto podružné prvky. Ale čo je dôležitejšie: výborne vystavaný príbeh so skvelými charaktermi, a dialógy pri ktorych sa budete váľať od smiechu ako aj sem tam uroníte slzu (aspoň tí emotívnejší), alebo batoh plný zväčša nepotrebného haraburdia ktoré aj tak obratom predáte v najbližšom obchode, len aby ste si kúpili lepšiu bambitku?
A najmä ak v prípade ME2 je celé toto vyriešené síce neobvyklým ale svojským, povedal by som až elegantným spôsobom. Nuž veru, ja osobne radšej strávim hodiny skvelými dialógmi s možnošťou ich ovplyvňovať a tým pádom následne aj priebeh deja, ako nezmyselným prehrabovaním sa desiatkami pušiek a brnení s tým že sa neviem rozhodnúť čo predať a čo si ponechať.
Ale pravda, toto je už čisto individuálna záležitosť.
Tak či onak, Mass Effect 2 je skvost, ktorý čo sa týka podania príbehu zatiaľ asi nemá obdobu ( a to beriem do úvahy aj take kusy ako FFX, FFXII a ďalšie), pričom to nie je jeho jediné pozitívum. U mňa jasná desiatka.
Tak zatiaľ...
Xbox 360
PC PS3 Vývoj: EA / BioWare Štýl: Akcia / RPG Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|