Grim Fandango |
Vsade samá dutá hlava!!!
8.0
Pre začiatok: ste mŕtvy. Celkom dlho a poriadne mŕtvy. Hlavný hrdina hry je agent Manuel Cavalera(žiadny Max ::)- zamestnanec odboru Smrti (Department Of Dead), a ako to medzi hlavných protagonistoch býva, nepatrí medzi tých šťastnejšie zosnulých. Vo svojom živote sa musel dopustiť niečoho obzvlášť hanebného , pretože na rozdiel od ostatných ,,poriadne´´ zosnulých, ktorí podsvetím putujú po štyri roky, aby dosiahli vysnené Deviate podsvetie, Cavalera sa musí, vybavený nástavcom na svoje krátke nôžky a skladacou kosou znovu a znovu vracať do pitoreskného sveta živých a vyzvedávať čerstvé inhumované duše. Ale Cavalera nie je len klasický smrťákom, pretože zem mŕtvych v hre Grim Fandango nie je z daleka konvenčná zem mŕtvych, do ktorej by ste sa vy alebo ja chcel pozrieť inak, než skrz relatívneho bezpečia monitoru.
Každá duša, ktorá sa dostane do agentúry DOD, musí absolvovať štvor ročné putovanie ríšou mŕtvych, skôr než vôbec skončí vo vysnenom pod zemskom raji. Handlovanie cestovných preukazov pre čerstvo zasnúbených by ešte nemalo byt tak strašné. Pekná kancelária, koketujúca sekretárka a celkom voľná pracovná doba. To všetko by mohlo byt fajn, nebyť smoly, ktorá sa vám lepí na kostnaté päty. Váš hitlerovsky stylizovaný šéf nemá očividne pochopenie pre vaše pracovné nasadenie a ani neustále úspechy druhého agenta DOD vašému postupu na spoločenskom rebríčku body nepridávajú. Je smutné, že pričom vaše objednávky zahrnujú obvykle prepravu nemajetných ( po stránke dobrých skutkov) individujú , váš protivník má stále štastie na polo svätých.
To nemôže byt náhoda- s týmto presvedčením sa rozhodnete trochu s osudom a vyfúknuť jednu malú objednávku. Ale čo čert nechcel, táto dievka menom Mercedes Colomar je tá najväčšia svätica zo všetkých. Osamelá, opustená, nemilovaná a nechránená. Aby ste ju zachránili, musíte sa vydať po jej stopách a po štyri roky ju sledovať na ceste obrovskou a nebezpečnou zemou. A na tej ceste odhalíte možno ešte niečo viac- konšpiráciu, ktorá prestupuje celou ríšou nemŕtvych a ohrozuje jej samotnú existenciu.-..-. Hra je klasická adventúra. Niektorým môže pripomínať hru Alone in the Dark. Hra je rozdelená do štyroch epizód, podľa štyroch rokoch, vo ktorých sa dej odohráva. Ale nemusíte mať strach, že by čas len tak bežal alebo že by bola hra dajako limitovaná. Dej je situovaný stále do výročia Dna mŕtvych, kde sa ulicami mesta a mestečiek zaplní davy mŕtvymi a ked sa niektorí z ríše mŕtvych vydajú za svojími príbuznými. Každá epizóda sa odohráva na inej časti zeme a každá je veľmi, veľmi rozsiahla. Nenarazíte v nich síce na žiadne davy nemŕtvych (tí sú totiž z časti ,,doma´´), ale zato narazíte na plno individualít, v ktorých viac než ich kostnatý zovňajšok prevláda ich ľudský rozmer so všetkými dobrými i zlými vlastnosťami. LucasArts (výrobca hry) sa podarilo vytvoriť celý svet mŕtvych, veľmi vierohodný a funkční, aj ked dosť zvláštny. Napriek tomu sa v ňom celkom skoro usadíte a budete si tam pripadať ako vo svojom, dosť netradičným, domove.
Potom tu sú samozrejme tie kvetiny. Ako poctivo mŕtvy kostlivci nemôžu ako obyvatelia zeme mŕtvych zomrieť, čo ja taktiež námetom pár slovných hračiek ( Nikdy sa odtiaľto nedostaneš živý. -Ale ja už predsa som mŕtvy. –Myslím v celku...). Tak či tak ale existuje jeden, dostatočne hrozný spôsob, ktorým môžu i mŕtvy opustiť tento svet a dočkať sa tak večného zatratenia. Môžu- rozkvitnúť! To najhoršie peklo, ktoré si kto dokáže predstaviť, spočíva vo veľmi rýchlom raste trávy a kvetín priamo z kostlivého tela. Druhá smrť potom prichádza rýchlo a bolestivo. Zatiaľ čo v našom svete sú kvetiny symbolom radosti a šťastia, vo svete nemŕtvych symbolizujú najväčšiu bolesť a utrpenie. Grim Fandango rozhodne nepatrí medzi hry pre detičky. Nie preto, že by mala zlý vplyv na ich duševný vývoj, aj ked priznávam, že niektoré komentáre a temné hlášky môžu rozhodiť bárzjakého cynika, zvlášť ked sa zamyslíte nad celou hrou a prostredím, v ktorom sa odohráva a do ktorého sa každý z nás raz tak či tak dostane.
Problém je v tom, že decká sa nad tím asi zamyslia, a polovica hry im tak unikne. Okrem nezbytnej znalosti celkom pokročilej angličtiny, ktorá k adventúre hrám tak trochu patrí, sú tu ale aj pomerne tažké logické problémy, ktoré odrovnajú začiatočníkov a mladistvých, u ktorých je neskúsenosť zadaná práve vekom ( ja som mal šťastie že som hru prešiel ako decko). Grim Fandango je totiž ťažká hra. Dosť ťažká- v živote nie je nič ľahkého a LucasArts na to berú celkom veľký dvôraz. V každej epizóde je potrebné vyriešiť dosť ťažké úlohy, pričom treba oceniť nelineárny prístup k ich riešeniu. V praxi to znamená, že nezostanete trčať pred jedným problémom, ale hned pred dvoma, troma, medzi ktorými môžete ľubovoľne prebiehať, pokiaľ sa vám nezaparí tá vaša ,,dutá´´ hlava. Grim Fandango je veľmi mexická záležitosť. Nielenže je inšpirovaná mexickými tradíciami ale aj mená hlavných postáv sú tak trochu mexicko-španielské, ale do skvelej angličtiny sa občas vydrbú španieľské výrazy, aj dosť ťažko preložiteľné nadávky. Atmosféru potom skvelo dokresľuje (trocha) mexická hudba.
Podme ku grafike. Kedysi dávno bola jedným slovom ,,úžasná´´ . rozsah hry je pomerne veľký. Skvelá architektúra, obrazy a fresky na stenách, svetlá a tajomné tiene v exteriéroch a plno (na tú dobu) detailných objektov v interiéroch, stojí to za to. Najlepšie však je pozerať na to, ako túto niekdo hrá a vie čo robiť. Vtedy máte pred sebou niekoľko hodinový animovaný film, skvele vydarený, profesionálne nadabovaný, humorný a zábavný, cynický a temný.
Ako hra, aj ked pekne stará, človeka pobaví. Verdikt: Pekná adventúrka, veľká, temná, perfektne spracovaná. Okolie plné smrti. Čo viac si priať? X) Dakujem.
PC
PS4 Vývoj: Activision / LucasArts Štýl: Adventúra | |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|