Deus Ex: Game of the Year Edition-Non Nostalgic Review |
Deus Ex:Game of The Year Edition je hra z roku 2000 a pre mnohých hráčov jedna z najlepších hier aké kedy v hernom priemysle vznikli
8.0
Deus Ex:Game of the Year Edition-Non Nostalgic Review
Počet nahratých hodín celkovo: 76 približne
Počet nahratých hodín za posledný run: 36
Obtiažnosť :ťažká(3 zo 4)
Spôsob hrania: Hral som hru jak lethal tak non-lethal
Grafické nastavenie hry: ako to len u takejto starej hry ide :D
Bob Page : Your appointment with FEMA should be finalized within the week. Ive already discussed the matter with the Senator.
Walton Simons : I take it he was agreeable?
Bob Page : He didnt really have a choice.
Walton Simons : Has he been infected?
Bob Page : Oh yes. Most certainly. When I mentioned we could put him on the priority list for the Ambrosia vaccine, he was so willing it was almost pathetic.
Walton Simons : This plague... the rioting is intensifying to the point where we may not be able to contain it.
Bob Page:Why contain it? Let it spill over the schools and churches, let the bodies pile up in the streets. In the end theyll beg us to save them
Jeden z mnoha skvelých dialógov v tejto skvelej hre
Deus Ex:Game of The Year Edition je hra z roku 2000 a pre mnohých hráčov jedna z najlepších hier aké kedy v hernom priemysle vznikli. Ja to síce za seba úplne nemôžem povedať, ale jedno vám rozhodne môžem potvrdiť, už na začiatku tejto recenzie. Tá hra zato stojí and I always asked for this. A nebojte sa, nebude vadiť, že táto recenzia je dlhá. Because my review is augumented.
Normálne vám na začiatku recenzie, dávam taký malý náčrt príbehu hry, ako to vlastne celé začína, ale u tejto hry spravím výnimku. Jediné čo vám totižto poviem je, že dej hry sa odohráva v roku 2052 a to na mnohých miestach po svete. Vaša hlavná postava sa volá Denton(ale o dosť radšej si hovorí JC) ktorý pracuje pre Unatco, protiteroristickú organizáciu aj so svojím bratom Paulom pričom celá hra začína práve teroristickým útokom na ostrove slobody organizáciou zvanou NSF. Do toho všetkého ešte ľudí vonku, ohrozuje neznáma choroba zvaná šedá smrť o ktorej nikto poriadne nevie kde sa zobrala a, ako ju vyliečiť. Jediné čo na ňu totižto funguje je liek ambrosia ktorá je, ale z hľadiska ceny dostupná len pre bohatých a vplyvných ľudí. Viac vám už nepoviem len naznačím, že vás toho čaká naozaj veľa. Od odhalení rôznych spiknutí a konšpirácií, po rozhodovanie sa o osude sveta, až po ťažko morálne, ba až filozofické dilemy. Dej hry teda viete do istej miery ovplyvňovať avšak sú to hlavne osudy niektorých postáv, čo skutočne ovplyvníte. Preto je trocha škoda, že aj napriek tomu čo všetko behom hry urobíte vám hra na konci ponúkne, len 3 konce( aj štvrtý, ale to nie je tak úplne Canon koniec, no pre milovníkov tanečných klubov priam dokonalý)
Ale to by ku príbehu hry vážne stačilo. (I know What a Shame). Príbeh je úžasný, dialógy sú proste skvelé, a postavy sú veľmi dobre napísané.(hlavne rozhovory s barmanmi o konšpiračných teóriach ma veľmi bavili :D) Nehovoriac, že hra má na tú dobu skvelý dabing ktorý vám úžasne umožní vžiť sa do deja. Svet hry by navyše, celkovo mohol reprezentovať našu vlastnú budúcnosť pričom vďaka mnohým vysvetleniam čo vám hra dáva, pôsobí veľmi uveriteľne.
Takže vrhneme sa najskôr na samotné hlavné menu hry. To vám ponúka ihneď niekoľko možností. Cez nastavenia ktoré sú už na dnešnú dobu veľmi obmedzené ba skoro až nijaké. Hra vám pri prvom spustení dá voľbu akým spôsobom ju chcete zapnúť. Bohužiaľ tu aj moje recenzentské neznalosti končia a preto vám len odporúčam, hru zapnúť vo formáte akú vám sami autori odporučia( ak niekto vie ako sa hra mení s iným typom spustenia tak nech pokojne napíše). V hre máte aj tutorial aneb výcvik čo vás naučí základne ovládanie ktoré budete musieť, ale ihneď prenastaviť lebo je absolútne otrasné. Ďalej tu máme multiplayer ktorý už nikto nehrá a keďže nemám kamarátov čo by mali túto hru tak ho do recenzie bohužiaľ nezahrniem(aj keď by ma veľmi zaujímalo aký je). A nakoniec tu máme časť kvôli ktorej ste si túto hru kúpili: singleplayer.
Ihneď ako ho zapnete vám hra mierne naznačí, že je rpg. Môžete si napísať ako sa chcete krstným menom volať(aj tak vás budú volať len Denton alebo JC) , nastaviť si farbu pleti a vlasov. Oblečenie a okuliare si dole dať nemôžete, ale sakra kto nikdy nechcel vyzerať ako človek z matrixu? Ďalej si prerozdeľujete skill pointy(čiže body čo dostávate behom hry) do vašich atribútov(skillov) pre lepšie narábanie so zbraňami, elektronikou, lekárničkami, pakľúčmi, s hackovaním a podobne. A tu je prvé, ale.
Hra sa síce pokladá za rpg, no nie je moc extra prepracované a občas ani dobré. A aj keď augumentáciami(k tým sa ešte dostaneme nebojte) sa vylepšovanie postavy trocha rozšíri, tak je to stále nič oproti iným rpg čo v tú dobu vyšli. Nehovoriac o tom, že mnohé skilly sú úplne useless a v žiadnych prechodoch ich ani nevyužijete(ano plávanie o tebe, hlavne hovorím). Hra je podľa mňa teda skôr stealth hra(možná fps ak chcete) s rpg prvkami. A nerobí to vôbec zle, no oproti novšiemu Deus Ex Human Revolution kde vylepšovanie schopností bola vždy veľká zábava a kde ste sa vždy cítili silnejší, tak tu to akosi stráca dych. Nehovoriac o tom, že každý váš prechod hrou bude vo výsledku veľmi podobný.(rozlišuje to už len štýl akým hráte, ale skilly ako také budete mať v podstate rovnaké) Nakoniec si vyberiete obtiažnosť ktoré má hra 4 a môžete hrať.
A ako sa hra vlastne, hrá? No to je úplne na vás. Hra má predsa len rpg prvky ktoré vám umožnia prechádzať hru vždy trocha iným spôsobom. Tomu napomáha aj na tú dobu úžasný level design plný skrytých zákutí a rôznych tajných ciest. To všetko dopĺňajú krásne prostredia ktoré behom hry navštívite (Paríž,New York, Vandenberg, Hongkong a atď) a ktoré uvidíte len v noci. To niekoho môže mrzieť, no na druhú stranu to vytvára skvelú atmosféru( ale aj tu je za mňa taká malá výčitka , ale k tej neskôr) . Späť k level designu. Ten je síce na svoju dobu super no ja osobne, si ho viem predstaviť ešte o niečo prepracovanejší a rozsiahlejší, ale na tú dobu, ako vravím je to priam skvelé. Hra vlastne funguje tak, že jednu misiu idete do terénu(občas aj do tých istých terénov, ale predsa len trocha iných :D), a potom máte vždy takú oddychovú misiu na základni Unatco( a neskôr aj inde). A nezabudnite keď budete v Unatco, vy úchyláci -stay out of ladies restroom.
Počas misií máte vždy jasne stanovený svoj hlavný cieľ ktorý musíte splniť. Cestu k nemu si, ale vždy určujete sami. Občas máte v hlavnej misii na výber aj vedľajšie aktivity ktoré sú z cela dobrovoľné. Nehovoriac, že môžete viesť dialóg s každým jedným npc, aké v misii len osobne stretnete(a, že vám vedia povedať informácie!)
Hra sa teda dá hrať rôznymi spôsobmi. A to tak aby ste nikoho nezabili, každého zabili alebo aby vás možno ani nikto cez hru nevidel a pod. Na niektoré miesta sa pritom dá dostať rôznymi spôsobmi, ale nakoniec ich aj tak skúsite všetky. Hra vám totižto za preskúmavanie a aj plnenie vedľajších misií dáva skill pointy a občas aj kredity(na kupovanie vecí u občasných obchodníkov čo sú v hre). A keďže inak sa moc nezlepšíte ( aj keď dostávate skill pointy aj za splnenie hlavných misií) tak nemáte, vlastne ani moc na výber a budete tak chcieť,(na vyššiu obtiažnosť možno aj musieť) prostredia celé preskúmať a splniť všetko čo sa dá.
To nemusí byť problém ak milujete vylepšovanie postavy, ako ja. No problém je v tom, že aj keď “levelujete“ tak sa proste necítite moc silnejší. Možno je to aj z toho dôvodu, že v určitej fázy hry dostanete určitú dračiu zbraň čo na lethal(zabíjanie) celú hru vlastne urobí primitívnou. (Nehovoriac o ďalších problémoch čo som spomenul vyššie). A tu je ďalšie, ale. Hranie ako zabiják je oveľa jednoduchšie oproti non-lethal postupu. To by nebol až taký problém, veď v mnoho hier má non-lethal predstavovať väčšiu výzvu. Ale na rozdiel od moderných stealth hier kde vás hra zato, že nikoho nezabíjate aspoň trocha odmení(či už dobrým koncom alebo skúsenosťami navyše) tak prvý Deus Ex vás bez fanúšikovských patchov( k chybám hry sa ešte len dostaneme keďže hra rozhodne v tomto, nie je augumented) bude za non-lethal len trestať, a trestať. Ako príklad uvediem omráčenie celej stanice načo mi, ale v Unatco všetci vynadajú, žesom sériový vrah. No nenaštvite sa potom. (Stealth was never an option). To je proste veľká chyba a veľký mínus tejto skvelej hry. Lenže u tohto mínusu, je tu taký malý problém. Do tej hry ktorá je proste až realisticky krutá to občas ukrutne sedí. Ale to nič nemení na tom, že by sa v opravenej verzii hry nemali objavovať takéto chyby.(a to boomery občas tvrdia, že staré hry boli bez bugov)
Okrem preskúmavania levelov vaším vlastným štýlom je v hre strašne veľa lootu čo môžete nájsť a zobrať(za čo vás hra aj rada odmeňuje). Či už sú to rôzne typy granátov, nábojov do zbraní, samotných zbraní, a ich vylepšení do nich, kredity, pakľúče, Multi-tooly, Bioelectric celly, jedlo( ako napríklad úžasný Soy alebo víno čo vám vždy doplnia trocha život -vypite si víno aj za mňa JC keď už ste v tom Paríži). To všetko ide do vášho inventára ktorého management je zábavný sám o sebe. Tu sa mi, ale trocha viac páči možnosť ako v Human Revolution kde keď uvoľníte dostatok miesta sa vám zbraň pri zobratí automaticky utriedi. Takže potom to manuálne presúvanie a vyhadzovanie itemov v prvom Deus Exe, vie byť dosť otravné.
Potom pozeráte a hľadáte aj datapady ktoré vám môžu poskytnúť rôzne informácie, či už heslá k terminálom ochranky alebo aj k počítačom, kde môžete nájsť nejaké ďalšie informácie, či môžete dokonca aj niečo spustiť, alebo niečo iné otvoriť. Proste viete urobiť čokoľvek čo vám vie pomôcť na vašej ceste za cieľom. Do takýchto terminálov alebo počítačov sa viete dostať pritom aj hackovaním ktoré je, ale na dnešnú dobu také nijaké a vlastne len čakáte kedy sa prístroj dohackuje a pustí vás to do systému(nehovoriac o tom, že máte potom len obmedzený čas nato, aby ste si všetko v systéme prečítali, čo pre ľudí ktorých zaujíma lore ako som ja, je veľká škoda). Čiže žiadna zábavná minihra vás v hre nečaká čo je oproti Human Revolution kde je hackovanie urobené zábavne, už dnes veľká škoda.
Ďalej v hre viete nájsť aj rôzne nano-augumentácie(vylepšenie Dentonovho už tak dosť terminátorského teľa) alebo ich vylepšenia ktoré vám umožnia prechádzať hru zase trocha iným spôsobom, keďže vám pomôžu dostať sa na inak nedostupné miesta .A to samozrejme vylepšuje ten rpg prvok hry ako taký lebo canisterov na vylepšenie augumentácií nie je nekonečno, takže musíte vždy vylepšovať z rozumom. A aj samotné augumentácie su vám ponúknuté, vždy dvoje, ale vybrať si viete len jednu. Nehovoriac o tom, že si musíte strážiť vašu energiu ktorú vám tieto vylepšenia žerú a ktorú si potom musíte vždy dobíjať buď pomocou opravárskeho robota, alebo pomocou Bioelectric cellu. Lenže znovu sa tu deje to, že niektoré augumentácie sú úplne zbytočné a ľahko si poradíte s vaším problémom aj bez nich. A tu je proste jasne vidieť, že hra ako rpg zle zostarla. To, ale samozrejme neplatí o každom vylepšení. Máte tu totižto mnohé úžasné vylepšenia čo sa neskôr dostali aj do ďalších Deus Exov ako napríklad neviditeľnosť, tichý krok, rýchly beh a podobné iné srandy. Najviac, ale budete používať vašu baterku keďže úrovne hry sú veľmi tmavé.Lenže baterka, ako taká vám nielenže žerie energiu, ale na forme spustenia v akom som hru zapol, svietila strašne na hovno.
Aby ste to, ale nemali celé také ľahké, tak vám na ceste budú vždy prekážať mnohý nepriatelia z ktorých je každý z nich, veľmi zaujímavý. A veľmi tupý. Ale, že veľmi. Ak si myslíte, že dnešná AI v hrách je tupá tak táto hra vám dokáže, že sa mýlite. Aby som to vysvetlil tak dám príklad- ste na základni kde sú vojaci a odhalia vás. Vy sa ukryjete na záchode. Oni vás videli, ako tam idete, oni vedia, že tam ste. Ale v priebehu toho celého im asi došlo, že rušiť agenta hoci je z nepriateľských línií nie je slušné, ani pri sraní. Možno si hovoríte, že v tej dobe boli všetky AI tupé a áno neboli najmúdrejšie, ale toto je iný level , nehovoriac o tom, že som tu nespomenul ani zďaleka nie všetko. Jediná hra čo sa tej dobe môže starému Deus Exu v tomto, rovnať je druhý System Shock.
Ale viete čo? Samotný nepriatelia sú vlastne pomerne v pohode. To až “bossovia“ sú úplne iná liga. Bossovia v tejto hre väčšinou čakajú vždy na konci úrovne a oh boy. Niektorých viete zabiť svojim dôvtipom a prekabátením, a to vďaka poriadnemu preskúmavaniu hry, kedy sa vlastne cítite dobre a múdro. No a potom sú tu prípady kedy ich proste zabijete tým, že na nich len z hora skočíte alebo ich na jednu ranu zabijete istou op zbraňou. A iný sú schopný sa zase zabiť vlastným granátom(áno toto sa reálne stalo. Hlavne, že ten týpek hovoril, že má odo mňa pokročilí firmware- What a rotten way to die.) Nehovoriac o tom, že sú to jediný nepriateľa ktorých proste musíte zabiť.(alebo aj nemusíte lenže hra to počíta furt, ako kill z nejakého dôvodu.)
Pokiaľ by sa, ale nepriateľom predsa len z nejakého dôvodu podarilo vám ublížiť, tak hra ponúka veľmi zaujímavý systém zdravia dosť podobný tomu z Falloutu avšak na rozdiel od neho, tu úplné poranenie hlavy a hrudníka znamená okamžitú smrť.
Ďalej má hra skvelú hernú dĺžku kedy jeden poctivý prechod(všetko vyzbierať, prečítať s každým sa porozprávať atď) trvá minimálne tých 30 hodín. Nehovoriac, že hra ponúka pomerne v pohode znovuhrateľnosť. Táto dĺžka, je za cenu za ktorú hru viete už dnes kúpiť (89 centov) úplný mindfuck.
A potom tu je jedna vec kvôli ktorej si proste nemôžem dovoliť dať hre zlé hodnotenie. Tie detaily, čitateľ tie detaily. To je niečo neskutočné na tú dobu a vždy vás to vie priam vytrhnúť z ilúzie, že vás táto hra už nemá čím prekvapiť. Ako príklad dám opravárskeho robota ktorý vám dobije energiu a ktorý keď uvidí, že niečo je pri vás poškodené, tak k tomu príde a opraví to. A to som zistil asi až po 70 hodinách hraní tejto hry. A je toho oveľa viac. Nehovoriac o tom, že hra vám u všetkého, u čoho si poviete, že je to tak len preto lebo je to hra, prezradí prečo to tak v skutočnosti je(taký HUD napríklad)
Teraz, ale prejdime na samotný UI a HUD. Oboje je na dnešnú dobu úplne v pohode. HUD vám všetko, čo skutočne potrebujete prehľadne a krásne, poskytuje na obrazovke. Inventár je skvelo prehľadný, na všetko máte klávesu. Hra vám dokonca ako niektoré staršie rpg umožňuje zapisovať si poznámky a zaznamenáva všetky dialógy (aj tie na uliciach)behom prejdeného levelu.(stále to, ale nič nemení na tom, že hra ako samostatné rpg, už dnes zle funguje) .Možno len škoda trocha neprehľadných máp ktoré ani neukazujú kde sa aspoň približne nachádzate
No a potom tu je technický stav. Ako som už spomenul. Hra má chyby a odporúčam si stiahnuť nejaké fanúšikovské patche, aby keby hráte non-lethal ste nevybuchli od zlosti. Sú to proste chyby ktoré vás vedia ľahko vyviesť z imerzie toho úžasného sveta. A to je zlé. Nehovoriac o grafike ktorá síce na tú dobu nevyzerá zle, ale také svetlo či už z baterky alebo svetlíc proste blbne. Čo je zlé keďže hra je len počas noci.
Ďalej tu máme hudbu. Tá je proste úžasná, ako v každom Deus Exe. Je to hudba ktorá spolu s tým ako je hra len v noci ,tvorí úplne úžasnú atmosféru. O hudbe behom súbojoch nehovoriac . Tu proste autori nespravili chybu. Hra je aj veľmi dobre na svoju dobu ozvučená.
Deus Ex:Game of The Year Edition je proste jedna úžasná hra ktorá, ale s postupom času má chyby. Má chyby ktoré nejdú v tejto recenzii odignorovať a miestami vám veľmi skazia zážitok. A to je škoda. Neviem či sa jedná o najlepší Deus Ex keďže na Mandkind Divided sa ešte len chystám a Deus Ex dvojky sa úprimne bojím(plus navyše ma asi trocha viac baví tá trojka), no určite sa jedná o jednu z tých hier pre ktorú mám aj napriek tomu, že k nej nechovám žiadnu nostalgickú hodnotu vlastné miestočko v mojom srdiečku. Proste a jednoducho tuto hodnotenie vlastne skoro nič, neznamená. Ak milujete cyberpunk, dobrý príbeh, hlboké filozofické myšlienky a pomerne fajn gameplay, tu nespravíte chybu. Nehovoriac o tom, že hra má dokonca aj vlastnú legendu(povesť ak chcete) a je to jeden z najkvalitnejších meme formátov aký som kedy len videl. No načo čakáš vieš čo tá legenda hovorí. Ibaj tú hru reinštalovať nech sa to znova naplní. Nezabudni ten čo číta túto recenziu- počkať Fuck I spill my drink. Nevadí aj tak som chcel orange, ale dostal som lemon lime.
Plusy a mínusy
+- hra vám(narozdiel od Human Revolution) nedáva nič za non-lethal postup čo, ale pre niekoho dáva zmysel keďže svet Deus Exu je proste krutý sám o sebe
+- niekomu môže vadiť(a trocha aj mne),že misie sú furt cez noc takže občas(kvôli príšernému svetlu) nič moc nevidíte
+hudba a celková atmosféra
+dosť realisticky poňatý svet budúcnosti -hlavne vďaka tomu, že hra strašne veľmi dobre opisuje
+toľko malých detailov ktoré vám doslova aj vyrazia dych
+na tú dobu veľmi prepracovaný level dizajn
+kvalitné UI a prehľadný HUD
+pestré lokality
+hlboké fylozofické myšlienky a dilemy
+výborný dabing
+kvalitný meme formát
+zaujímavý systém vášho zdravia
+dopad niektorých vašich rozhodnutí
+pestrý nepriatelia
+ za 89 centov úžasná herná doba a v pohode znovuhrateľnosť.
-grafika ktorá blbne(hlavne svetlo baterky) a ktorá proste funguje celkovo zvláštne (jej nastavenie obzvlášť)
-augumentácie fungujú, ale veľká väčšina z nich je absolútne zbytočná
-skilly sú veľmi chabým ospravedlním nazývať hru rpg-sú nezaujímavé a nudné a zlepšujete sa strašne pomaly-pričom ten pokrok ani vlastne poriadne necítite(kde v takom Human Revolution vyslovene dychtíte po každom vylepšení)
-hra je na lethal príšerne jednoduchá - hlavne kvôli jednému určitému meču :)
-Bossovia sú strašný jednoduchý oproti human revolution, a vlastne zlý celkovo
-chyby a doterajšie bugy, ktoré vás budú chcieť šikanovať(hlavne tý čo nechcú nikoho zabiť) a čo chcú rozbiť nano mečom dvere(nerozbijete ich aj keby ste ma